E60 520d 2010 takavalo viat

E60, E61
Avatar
peksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Loka 2012, 17:01
Auto: BMW F30 330e 2017
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Tervehdys,
ensimmäisen Bemuni menin hankkimaan ja viikon sisällä alkoi herjaamaan ajon aikana takasumuvalovikaa.
Pihalla sitten menin tarkistamaan auton vielä käydessä, että onko lamppu palanut. Näissähän on se takasumuvalo sellainen pyöreän muotoinen alue sisäreunassa ja ne palavat normaalistikin himmeästi niin kuin parkkivaloina ... nyt se vilkkui auton käydessä epämääräisesti.
Otin heti lampputelineen tarkempaan tarkasteluun, että onko polttimo- tai hapettumisvika ... no ei ollut sellaista ... otin koko lampputelineen irti johtosarjasta päivänvaloon ja siinä huomasin, että johtosarjan liitin on yhden liitinpinnin ympäriltä aivan sulanut ja hieman musta ja tietenkin lampputelineen samainen piikki oli tosi huonossa hapessa ... hapettumaa ei näkynyt missään muussa liittimessä. Puhdistin pinnin ja piikin ... mietin siinä, että ompa pienet liittimet laitettu ja ne eivät varmaankaan ole ihan tähän käyttöön suunniteltu. Tsekkasin samalla sitten toisenkin puolen lampun ja sama vika siellä !!! Nyt tuli jo perkeleitä lipsautettua ilmoille.

Tutkin asiaa, että mitä siinä liittimessä kulkeen kun se johtimen väri oli ruskea ... no se on miinus ja sen kautta kulkee siis kaikkien sen valaisimen polttimoiden virta !!!
Suoraan sanoen liittimen mitoitus on aivan pielessä ... olisi edes tiukka sovitus, mutta kun on vaan jotkut mikro pienet jousikontaktit.

Onko jollakin samanlaisia vikoja ilmennyt ja onko tämänlainen vika sellainen, mikä menee virhevastuun alueeseen ?

Auto on rekisteröity 3/2010 ja ajokilometrejä 50tkm ...suomi auto
Autoliike kyllä lupasi korvata korjauskulut.


Ei tullut kovin hyvä aloitus BMW:n omistajana :mad: :(

22.10.2012 kävin paikallisessa BMW:n huoltotiskillä ilmoittautumassa, että toisenkin takavalon liitin on sulannut ja en aio itse olla maksumiehenä, eli maahantuojalle haluan heitää pallon, että mitä tehdään.
Huoltoneuvoja kyllä kertoi, että se liike mistä auto on ostettu, niin on vastuussa. Juu juu, mutta se tietenkin korjataan ihan samanlaisilla liittimillä, jotka sulaa taas ja se vika on sitten taas käsissä hetken päästä.
Onhan siihen diy korjaus ihan mahdollista ... lampputelineen miinus johdelevystä vetää miinukseen vaan ylimääräisen johdon, jonka jo tein, kun toinen takavalo lopetti toimintansa tänään 24.10

Tietääkö kukaan, että mistä vuoden mallista alkaen e60:n takavalot muuttuivat tämänlaisiksi, kuin 09 ja 10 mallisissa on ?
Onko todellisuus sellainen näiden minun autoni takavalojen kohdalla, että tämänlainen vika koskee vain tätä minun autoani, ettei muilla ole tällaisia ongelmia ilmaantunut ?
--
peksi
E60 520D -09, F10 520D -12, F30 330e -17
YeahBuddy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Elo 2011, 03:29

On ihan yleinen vika ja suomalaiseen tapaan ei ole ikinä merkkihuollot kuullutkaan.
Alkaa eka just tolla oikean takasumarin herjalla. Google kertoo ettei ole mikään yksittäistapaus. Taitaa olla e60 facelift ongelma. E61 on erilaiset valot ja taitaa siinä se liitin kestää.

Osathan maksaa muutaman euron, mutta jos ei osaa ite korjata niin merkkihuolto lyö laskuun -> vikakoodin luku, vian etsintää, sähkömiehen työtä 1h ja kas hintaa alkaa ollakin 300€
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

peksi kirjoitti: onko tämänlainen vika sellainen, mikä menee virhevastuun alueeseen ?
Es muss ein Witz sein...?

Niistä vioista, mistä periaatteessa pitäisi virhevastuun korvata BMW:n kohdalla, voisi melkein kirjoittaa kirjan...
Vaan eipä taida korvata juuri missään tapauksista.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
LCI
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
Auto: BMW & Aircooled VW's
Paikkakunta: Laukaa

Meillä jo e46:ssa piti vetää ylimääräiset maat takavaloille. Ne eli omaa elämäänsä, kuten Fiatn tai Peugeotin valot.
G30, 2018 & F30, 2015
Agent
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 18:11

Nostetaanpa aihetta esille.. Täällä ilmoittautuu yksi E60 LCI omistaja, jolla vasen takasumuvalo alkoi tekemään häiriötä. Huomasin, että ensiksi se alkoi palamaan hieman värähdellen (normaali asennossa, jolloin se palaa vain himmeänä) ja sitten sammui kokonaan, jolloin alkoi antaa ajossa vikahälytystä. Valo syttyy sumarin laittaessa päälle ja "himmeän valon toiminto" palaa normaaliksi kun takavalolle tulevaa sähköjohtojen liitintä ronklaa kevyesti, joten polttimo toimii. Vika siis jäljittyy näihin liitin ongelmiin ja pahoin pelkään, että sama sulamisongelma kohtasi tämänkin yksilön. En ole vielä tarkistanut itse liitintä.

Voisiko joku ystävällisesti raapustaa yksinkertaisesti selitettynä sellaisen tee se itse korjausohjeen tähän ongelmaan? Eri keskustelupalstoilla on esitetty lisämaadoituksen tekemistä tai liittimen vaihtamista yms., mutta löytyisikö täältä sellainen tyhjentävä ja yksinkertainen ohje tämän asian ratkaisemiseksi?

Vaihe 1. tee näin..
Vaihe 2. tee näin..
Vaihe 3. jne...

Kiitos avusta!
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Agent kirjoitti:Voisiko joku ystävällisesti raapustaa yksinkertaisesti selitettynä sellaisen tee se itse korjausohjeen tähän ongelmaan? Eri keskustelupalstoilla on esitetty lisämaadoituksen tekemistä tai liittimen vaihtamista yms., mutta löytyisikö täältä sellainen tyhjentävä ja yksinkertainen ohje tämän asian ratkaisemiseksi?
Minulla herjasi useampia takapään valoja vuoron perään.Yhtäaikaa ja erikseen eri valoja,mitä siinä polttimorungossa on.Se liian ohut alkuperäinen maadoitusjohto oli sulattanut siitä pistokkeen huonoon kuntoon.Siis vain tuon maadoituksen pinnit.Siitä ne herjat tuli.

Omassa 2008 mallissa on korjattu molemmat takalamput.Korjauksen tein juurikin tuolla lisämaadoitus johdolla.Eli lampusta takakautta se lampun runko irti.Porasin siihen pop-niitille reiän.Pop-niitillä niittasin polttimorunkoon urospuolisen litteän abikoliittimen (Voihan sen kiinnittää vaikka pienellä ruuvillakin).Siihen tein puolentoista neliön johdosta lisämaadoitus johdon.Päihin litteät abikot.Toinen liitin kiinni siihen polttimorunkoon ja toinen siihen lampun lähellä olevaan maadoitus kiskoon.Samaan missä se ohut orkkis maadoitus johtokin on kiinni.Siinä on vapaita paikkoja tehtaan jäljiltä.Ei ole monen minuutin homma,kun osat on valmiina.

Tämä on yksin tapa,muitakin varmaan on useita.
Agent
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 18:11

Kiitoksia vastauksesta. Hakukonetta käyttämällä löytyikin toiselta suomalaiselta aiheeseen keskittyneeltä keskustelufoorumilta erittäin hyvät ohjeet, peräti niin samanlaiset että oletkohan mahtanut jakaa tietosi myös sinne :thup: omassa tapauksessa näytti nyt kuitenkin siltä että ruskea johto joka tulee liittimeen oli vain hieman löystynyt eikä mitään sulamiseen viittavaa ollut vielä havaittavissa. Voiko tällaisesta lisämaadoituksesta olla mitään haittaa? Esim. joku jännite-ero systeemissä menee sekaisin ja mikään valo ei pala sen takia tms.? Oma sähköoppi on aika rajoittunutta... :)
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ei ole haittaa.On hyvinkin todennäköistä,että tuo maadoitusongelma tulee eteesi kuitenkin jossain vaiheessa.Lisämaadoituksella varmistat,että se alkuperäinen johto ja pistoke ei sitten "sula" ja aiheuta noita ongelmia.
Liti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 18:39

Tervehdys,

omassa -09 Lci E60 oli samanlaista ongelmaa, että alkoi herjaamaan oikeasta takasumuvalosta että olisi palanut, vaihdoin kahteen otteeseen. Sumari toimi huonosti oikealla puolella, räpsyi yms ja kun polttimoiden "levyn" otti irti, huomasi hyvin että liitin oli huonosti kiinni ja kosketushäiriöitä oli. Ruskea liitinjohto heilui ja aiheutti ongelmia. Luulin lukemani perusteella että lisämaadoitus on syytä tehdä, mutta ongelmaan olikin hyvin yksinkertainen ratkaisu, nimittäin puisella Jordanin litteällä hammastikulla on nyt pantattu liitin paikalleen ja vika loppui siihen. Samalla selvisi myös se, että asia oli jotenkin yhteydessä ilmastoinnin max toimintoon. Nimittäin max nappi toimi aina toisinaan, nyt toimii kuten pitääkin. Ihmeellisiä on sähkön seikkailut :)
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Liti kirjoitti:Tervehdys,

omassa -09 Lci E60 oli samanlaista ongelmaa, että alkoi herjaamaan oikeasta takasumuvalosta että olisi palanut, vaihdoin kahteen otteeseen. Sumari toimi huonosti oikealla puolella, räpsyi yms ja kun polttimoiden "levyn" otti irti, huomasi hyvin että liitin oli huonosti kiinni ja kosketushäiriöitä oli. Ruskea liitinjohto heilui ja aiheutti ongelmia. Luulin lukemani perusteella että lisämaadoitus on syytä tehdä, mutta ongelmaan olikin hyvin yksinkertainen ratkaisu, nimittäin puisella Jordanin litteällä hammastikulla on nyt pantattu liitin paikalleen ja vika loppui siihen.
Kaverin lci E60:ssä sama vika oikeassa takavalossa. Laitoit ilmeisesti tuon hammastikun liittimeen etkä tehnyt lamppuun mitään?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Kun se tehtaalta tullut maajohto ja liitin on liian pieni jo valmiiksi useammalle valolle/polttimolle (siis niiden virtakuormalle),niin ei se hammastikku korjaus ole mikään pitkäaikainen rataisu.Vaikka nyt hetkellisen kontaktin saisikin.Tulee väkisinkin mieleen kaiken maailman rautalanka viritykset...

Uusissa oem lampun kiskoissa/rungossa on tuo lisämaadoitus johto jo tehdasasennuksena.Ei siis varmaan ihan huvikseen lisätty "neliöitä" maadoituspuolelle.
Vastaa Viestiin