E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

E60, E61
Waakku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 19:22

Näppyläpaholainen iski ja 530 tarkoitin. Automaattilootahan tuo on ja ostohetkellä airbagin + turvavyön vikavalo paloi. Myyjä lupas fiksata asian ja 2 päivää sitä nyt on fiksattu ja tässä alkoi sen verran mielenkiintoisa ajatuksia pyöriä mielessä, että antaa olla. Mut jos puhutaan edelleen samoista vioista niin kuinka ovat fiksattu tuolla 2007 mallissa vai saako samoihin korjauksiin varautua poislukien pakosarja?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Major kirjoitti: Muita tyyppivikoja:

-Pakosarja halkeaa 525/530d malleissa
Jos pakokaasu haisee konehuoneessa, tarkista pakosarjan kunto.
Pakosarja halkeaa, huhujen mukaan tilalle käy myös E39:n pakosarja.
Monesti pakosarjan halkeamista ei näy purkamatta konehuonetta,
mutta jos pakosarjan päällä on nokea, vikana on yleensä halkeamat.
Omassa haju oli alkoi olla jo aika karmea. Tunki ohjaamoonkin. Yllätys oli se, että pakosarjassa oli halkeamia, mutta yllättävän pieniä (kun vertasin kuviin, mitä muut ovat postanneet). No,itse pakosarjan vaihto oli huomattavasti helpompi homma, kun etukateen pelkäsin. Nyt auto tuoksuu siltä, kun pitääkin...ei miltään :)
Seuraavaksi lasikaton kimppuun, ostin siihenkin korjaussarjan Saksasta lomamatkalta :drink:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Piksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 02:50

Olisiko joku niin ystävällinen, että vääntäisi minulle "rautalangasta" sen panoraama katon tyhjennysletkun paikan/läpiviennin. Koitin katsella sitä D-pilarin ikkuna alareunan alapuolelta lokeroista (verhoilujen alta), enkä löydä sitä mistään. Onko se läpivienti ylempänä siellä muovien lomassa?
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Piksu kirjoitti:Olisiko joku niin ystävällinen, että vääntäisi minulle "rautalangasta" sen panoraama katon tyhjennysletkun paikan/läpiviennin. Koitin katsella sitä D-pilarin ikkuna alareunan alapuolelta lokeroista (verhoilujen alta), enkä löydä sitä mistään. Onko se läpivienti ylempänä siellä muovien lomassa?
Apukuskin puolelta löydät ne tyhjennysletkujen päät sulakerasian irrottamalla sieltä takaa alhaalta. Kuskin puolella on se avattava kansi lokasuojassa tavaratilan sisäpuolella. Se irti ja pitkiköhän siinä muistaakseni irrotella verhoilua vielä vähän, jotta pääsi letkuun käsiksi. En muista enää ja vaimo on just ny sillä kaupas.

Itte vedin niitä letkuja vain ylös päin, niin paljon, että tunsin kuinka ne lähti irti sieltä muovituteista ja työnsin sitten takas "sinne jonnekin" alas ja hyvin on toiminut ja vararenkaan kotelokin on pysyny ny kuivana.
Piksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 02:50

nupaha kirjoitti:Apukuskin puolelta löydät ne tyhjennysletkujen päät sulakerasian irrottamalla sieltä takaa alhaalta. Kuskin puolella on se avattava kansi lokasuojassa tavaratilan sisäpuolella. Se irti ja pitkiköhän siinä muistaakseni irrotella verhoilua vielä vähän, jotta pääsi letkuun käsiksi. En muista enää ja vaimo on just ny sillä kaupas.

Itte vedin niitä letkuja vain ylös päin, niin paljon, että tunsin kuinka ne lähti irti sieltä muovituteista ja työnsin sitten takas "sinne jonnekin" alas ja hyvin on toiminut ja vararenkaan kotelokin on pysyny ny kuivana.
Kiitoskia selventävästä viestistäsi. Nyt kun irroitin sulakerasian, niin sieltähän se löytyi.. Suotta sen kyllä irroitin, koska sisä halkaisia letkulla oli 1cm ja letkun päässä oleva "tuppi" oli myöskin 1cm halkaisialtaan ja ilman aikaisemmin mainittua "ristipäätä", eli se oli täysin vapaa ja puhdas. Jätin suoraan jo toisen puolen katsomatta, koska uskon että sekin on puhdas.
Nyt kuitenkin sain mielenrauhan asian suhteen ja kontti pysyy varmasti jatkossakin kuivana. :)
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

jaki kirjoitti:Seuraavaksi lasikaton kimppuun, ostin siihenkin korjaussarjan Saksasta lomamatkalta :drink:
Hähä, nyt toimii lasikattokin niin kuin Baijerilainen insinööri on sen tarkoittanut. On muuten koko laitos aivan älyttömän heppoisilla muoviosilla kasattu. Miten ihmeessä tuo voi toimia pitkään :thdw:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

jaki kirjoitti:
jaki kirjoitti:Seuraavaksi lasikaton kimppuun, ostin siihenkin korjaussarjan Saksasta lomamatkalta :drink:
Hähä, nyt toimii lasikattokin niin kuin Baijerilainen insinööri on sen tarkoittanut. On muuten koko laitos aivan älyttömän heppoisilla muoviosilla kasattu. Miten ihmeessä tuo voi toimia pitkään :thdw:
Eihän se toimikaan :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Kannattaa pikimmiten puhdistella ja rasvata kattoluukun kiskot jos sen tai verhoin aukaisemisessa kuuluu kitinää,
sinne kun saattaa soratiellä ajaessa päästä pölyä/hiekkaa,
ja kiskot on osittain muovipinnoitetut (mm. luukun nostomekanismi) joten ei ne kauaa kestä,
moottorin voima jo riittää rikkomaan jos takeltelee...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Eihän se toimikaan :lol:
Epäilemättä, mutta tänään se oli koko ajan tilt-asennossa, kun asioita hoitelin. Valitettavasti vain kattokaiteet estää, että kaikki varmasti näkivät, että takalasikin on auki, se kun aukeaa yllättävän vähän :mus:

Tosiaan tuo koko rakenne on tehty kestämättömäksi. Siinä, kun sen tallin lattialla purki ja puhdisti ja kasasi uusilla osilla, epäillys jäi kyllä kaivamaan, että kauankohan tuo kestää. Pahin on koko idea, että kaikki liukuvat ilman mitään pyöriä/laakereita, vaan tasopinnoilla, jotka oikein houkuttelevat kaiken roskan ja pölyn siihen rasvaan tarttumaan ja jumittamaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Paljos se korjaussarja maksoi Germaaniassa?
Tuliko siinä mitä osia mukana?
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Major kirjoitti:Paljos se korjaussarja maksoi Germaaniassa?
Tuliko siinä mitä osia mukana?
Osasarja on nro:
54137118849

Sisällön näkee vaikka realoem:stä.

Aiheesta keskustelua
http://www.motor-talk.de/forum/panorama ... st24046894" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinta Genuine parts:lla 185, mutta muistelisin, että oli hampurin Niederlassung:lla vähemmän. Jaa, mutta siinä oli pappakerhon alennukset.

Aika iso homma tuo kyllä oli, jo kattoverhoilun irrottamiseen meni aikaa. Käytännössä päivän tuota tein, koska tuohon mekaniikkaan, sen puhdistamiseen ja miettimiseen miten se kasataan meni tunti poikineen.
Seuraava menisi kyllä jo vikkelämmin...
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jukkareu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08

Major kirjoitti:Kannattaa pikimmiten puhdistella ja rasvata kattoluukun kiskot jos sen tai verhoin aukaisemisessa kuuluu kitinää,
sinne kun saattaa soratiellä ajaessa päästä pölyä/hiekkaa,
ja kiskot on osittain muovipinnoitetut (mm. luukun nostomekanismi) joten ei ne kauaa kestä,
moottorin voima jo riittää rikkomaan jos takeltelee...
Millä noita kannattaa rasvailla puhdistuksen jälkeen?
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Sitä varten myydään ihan oikeaa rasvaakin,
varaosanumero 83192157321
Schmiedmannilla 3,14 hinta.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Major kirjoitti:Sitä varten myydään ihan oikeaa rasvaakin,
varaosanumero 83192157321
Schmiedmannilla 3,14 hinta.
Juuri noin, Laakkosella taisi n euron enemmän (yksi tuubi riittää juuri ja juuri. Suosittelen kahta).
Mutta: nyt, kun kuulun siihen yläluokkaan, joilla tuo vekotin toimii, pitääkin miettiä hoitoa. Jos vain lisäilee tuota White Greasea, lopputulos on taas sama luukku jumii jossakin vaiheessa. Sanoisin, että lasit pitää irrottaa säännölisin välein, puhdistaa brake cleanerilla ja paine-ilmalla varsinkin ne kiskot ja niiden piilossa olevat urat ja siiten uusi rasva tilalle. Veikkaan, että näin kestää pitkään. Ajattelin ensin, että hommaan spray muotoista vastaavaa valkoista rasvaa, mutta sitähän tulisi varmaan vain suihkittua, ja lopputulos se, että jumiin menee.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Terve

Olen ostamassa autoa pyörän tilalle ja 520d -06, 180tkm olisi mielessä. Lueskelin että koneen puolelta läppäventtiilit(?) kannattaa poistaa, mutta onko muuta suurempaa laittamista tiedossa? Mitenkä tuo pakosarjan halkeilu, onko tässä mallissa ongelma? Isoja huoltoja edessä, onko tämä ketjukoneella?

Muutakin infoa ja käyttökokemuksia kyseisestä autosta saa laittaa, kiitos jo etukäteen. Oma tietous painottuu pyöräpuolelle joten autoista ei kauheasti ole tietoa, toki pienemmät, tavallisilla työkaluilla tehtävät hommat onnistuu, kuten tuo läppien poisto.
Kuva
pouget
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2012, 13:01

Olen vaihtamassa manuaali bensa-X3:sta automaattidieseliin, eli 525d:hen, vm2009 (rek. 11/2008). Auto on saksasta tuotu. Mietiskelin, että kannattaako ottaa maksullista (n. 450€) vuoden vakuuta ko. autolle? Saisiko sillä esim. tuon lämpöongelman hoidettua? Eli meneekö tällaiseen Finntakuun piikkiin?

Onko lohkolämmitin (tai mikä vastaava se nykyään näissä autoissa on) talvella pakollinen vai pärjääkö ilman?
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Pärjää talvella ilmankin lämmitintä.

Vakuutuksen ottaminen riippuu siitä että mitä se kattaa ja paljonko autolla on ajettu...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
pouget
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2012, 13:01

Vaihto suoritettu. 525d:llä on ajettu 126 000km. Otin sitten sen vakuutuksen, kun näytti kattavan myös termostaatit, ellen väärin ymmärtänyt listaa selatessani. Kyseessä Finntakuu Extra.

Hyvä tietää, ettei lohkolämmitin ole pakollinen. Täytyy miettiä, josko kuitenkin hankkisi sisähaaroituksella, jotta saisi sisälämppärin lämmittämään auton sisältä valmiiksi. Nyt etsimään jostain sopivia kumimattoja, tuolta http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?c=167 näyttäisi joitain löytyvän, näinköhän nuo sopisivat?
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Joskus aiemmin täällä juteltiin siitä, onko Saksanmalleissa lämmäppärin kennossa ne lämmitysvastukset:
Eli auto on on 530D LCI. EI ole "cold climate version" ja siitä huolimatta lämmityskennoissa on vastukset.
Eli täältä aiemmin saatu tieto todellakin piti paikkansa.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Viime viikon sateet pääsi kastelemaan takakontin pohjan ja ainakin 2 peräkoukun poksia on ottanut kipeetä, muut näyttäis selvinneen kuivana. Lueskelin aika tarkkaan netistä noita tarinoita lasikaton putkista ja itsellä syyllinen on nähtävästi tukkeutunut apparin puolen putki.

Revin molemmat pois paikaltaan ja yritin tutkia paikkaa mihin ne päätyy, mutta en oikein ymmärtänyt/löytänyt kaikkia juttuja. Esim kuljettajan puolen putkenhan näkee suoraan puskurin alta ja siinä ei ollut ainakaan mitään "mutteria" tms vaan se päättyi vapaana siihen leveämmän putken sisällä olevaan "lärpäkkeeseen" ja samallainen pää löytyi myös apparin puolelta ulosvedetystä, mutta sen puolelta en jaksanut purkaa niin paljoa muovia nähdäkseni tilaa paremmin, kun vesi kuitenkin virtaa kivasti ulos.

Onko tuota loppupäätä muutettu jossain vaiheessa vai mistä ne muutterit tms pitäisi löytää? Oletteko jättäneet sen lärpättin osuuden paikalleen vai lyhentäneet putkea? Itsellä fiilisi oli, että se tukos olisi ollut nimenomaan sen lärpättimen yläpuolella... Jossain näin kuvia hieman lyhyemmästä putkestakin..

Luin juttua myös lasikaton tiivistämisestä, mutta mikä olisi nyt "oikea" aine rajoittaakseen sisään tulevaa vettä? Aika hurjalta kuulostaa btcf:n puolen ajatus silavasta tms pistää väliin...

edit: Mitkä on ne eristetyt putket jotka kiertää takaluukun aukon sisäpuolella ikkunasta ikkunaan?
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Vastaa Viestiin