E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat
Lähetetty: 28 Kesä 2010, 10:26
Jos ostit/omistat E61 korisen bemarin (osa pätee myös muihin korimalleihin),
tässä työlistaa:
1) Poista/ta dieselistä imusarjan läpät
Ei koske 525d (3.0) konetta, koskee kaikkia muita.
Läpän akselin rikkoutuminen tarkoittaa käytännössä vaihtokoneen hommaamista. Korjausarvio 1x000 euroa ;-(
Läppien poiston hinta itse tehtynä muutaman euron, teetettynä n. 200,-
Läpät ovat typenoksidipäästöjen takia (alakierroksilla/tyhjäkäynnillä) ja
niiden poistaminen ei vaikuta koneen käyttöön mitenkään, ko. päästöjähän ei
enää käytetystä milloinkaan mitata...
Työohjeet tiivistettynä:
- Moottorin suoja irti (6 mm kuusiokolo)
- Rintapellin kumitiiviste vetämällä pois
- Raitis-ilmasuodaatimen kotelot irti (14 mm muovikannat ja metallipannat)
- Suodatinkotelojen välissä oleva liitinkappale vetämällä irti, huomaa "pidike"
- Iskaritolppien/rintapellin välinen tukitanko pois (Torx T-45?)
- Koneen suojamuovin päätykappale pois (6 mm kuusiokolo)
- EGR-letku irti (klemmari)
- Keulalta tuleva ahtoletku irti ("metallisokka")
- Öljytikun pidike irti (10 mm pultti)
- EGR-venttiilin alipaineletku vetämällä irti,
saattaa katketa juuresta mutta pituus kyllä riittää jatkossakin
- Rintapellin päästä rail-tangon päästä anturin liitin irti
- Imusarjasta anturin liitin irti (öljytikun vieressä)
- Imusarjan ylemmät pultit auki (10 mm, eivät lähde veteämällä irti)
- Imusarjan alemmat mutterit auki (11 mm, älä pudota),
myös koneen päissä on mutterit.
- Nosta imusarjaa ylöspäin VAROVASTI ettei silikonetiivisteet tipu koneeseen
tai konehuoneeseen (kokemusta on).
- Kun saat imusarjan nostettua hivenen irti, alapuolella on vielä yksi liitin
ja alipaineletku kiinni, irroita ne.
Kun imusarja on irti:
- Väännä läppien ohjaustanko irti
- Irroita alipaineventtiili (T25)
- Irroita läpät (T25)
Kun läpät on irti, poraa läppien ruuvien kannat ja irroita läpät,
ja poista akselit vetämällä.
Tulppaa läppien reiät, itse olen käyttänyt peltikattoruuvien rikkoja
(metalli + kumi), ja joko pistänyt mahdollisimman lyhyet 6 mm pultit/ruuvit,
ensin pyöräyttänyt tietysti m6 kierteet. Tai sitten suoraan 6 mm "puukierteiset"
lyhyet (max. 30 mm) ruuvit suoraan ruuvaamalla.
Kasaus vastaavassa järjestyksessä. Itse olen pistänyt läppien ohjaustangon takaisin,
mutta eipä sitä välttämättä siellä tarvita...
2) Vaihda alipaineletkut, tuppaavat hapristumaan etenkin 535d:ssä turbojen kohdalta,
viimeistään edessä jossain 150 tkm kohdalla. Kannattaa tehdä samalalla kun
poistattaa imusarjan läpät. Letkut maksaa kympin, työt päälle, helppo vaihtaa itsekin.
Varulle kannattanee ainakin 535d:ssä hommata pari "pissapojan" t-haaraa ja yksi jatko kappale,
kaikkia putken pätkiä kun ei välttämättä saa irti putket eivät oli huonoja
kuin sellaisista paikoista missä ne ovat päässeet joko hankaamaan tai ovat kuumassa paikassa...
535d:een tarvit n. 4 metriä letkua.
Lisäksi kannattaa ostaa 10 mm sisähalkailijaltaan olevaa pa-letkua ja laittaa kuumimmissa paikoissa alipaineletku pa-letkun sisään jotta saa vähän suojaa kuumuudelta.
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin (koske vain farkkua?):
Takaluukun yläosan spoilerin alla on antenninvahvistin (kake/radio) ja hyvin tyypillisesti
se vuotaa ja kerää kosteutta. Uusi maksaa reilu 200,-
Työvaiheet:
- Avaa takaluukun lasi
- Yläreunassa on 4 kpl kumitulppia, poista ne
- Avaa 4 kpl torxit, koko on jotain T30/35
- Sulje luukku, vedä takaspoileria suoraan taaksepäin jolloin se irtoaa
- Irroita jarruvalolle menevä johto ja nosta spoileri katon päälle
- Avaa alta paljastunut musta muovikotelo, kansi lähtee nostamalla pois
- Tarkista että onko kotelossa ollut kosteutta
- Jos on, irroita kotelon sisällä oleva "mokkula", 7 tai 8 mm mutterit,
ja liittimet. Itse mokkulan saat purettua painamalla 4 hakasen hampaita. Kuivaa piirilevy...
- Kasatessa laita muovikotelon saumoihin reilusti esim. saniteettisilikoonia tms. siten että kun painat koteloa, sinne jää selvä alipaine...
- Spoileria takaisin laitettaessa pitää säätää sopiva etäisyys/väli auton kattoon, älä laita
liian lähelle tai rupeaa raapimaan kattoa.
4) Tarkista koneen lämmöt, uusi termareita tarvittaessa
Dieselit tuntuvat järjestään käyvän vanhemmiten kuumana,
ja kun näissä ei ole varsinaista lämpömittaria, tarkista salavalikon kautta koneen lämmöt:
- Laske valmistusnumeron 6 viimeisen merkin summa (1+2+3+4+5+6=xx)
- Virtojen ollessa päällä tai auton ollessa käynnissä pidi trippiä pohjassa kunnes mittaristoon ilmestyy 01 xxxxx
- Paina nopeasti uudestaan 18 kertaa kunnes tulet 19 -alkuiseen valikkoon
Jos painoit liian hitaasti, menit 01 alavalikkoon, päävalikkoon pääsee pitämällä trippiä hetken pohjassa.
- 19 valikkoon tullessasi päästä tripistä irti, 1-2 s. sisällä alle ilmaantuu lock on ja numero
syötä tähän tripillä laskemasi numero
- Kun numero on syötetty oikein, siirryt takaisin 01 menuun,
siitä sitten siirry 07 menuun josta näet mm. moottorin lämmöt.
Maantieajosssa lämpöjen pitäisi olla 89-94 välillä. Jos termarit vuotaa, lämmöt ei nuose yli 80:n.
- Menusta löytyy muutakin kivaa, 20-menusta saat kulutusmittarin sekaisin, sieltä muutetaan sen kerrointa, oletus on sitten 1000 ;-) Muut menut ei sekoita mitään paitso 21 resetoi koko systeemin ja nollaa mm. kulutuslaskurit.
Jos lämmöt eivät ole kohdallaan, aloita EGR-termarin uusinnalla.
Maksaa vajaa 40,-
Työvaiheet:
- Poista moottorin suoja (6mm kuusiokolo)
- EGR-termari on siinä heti koneen päässä oleva musta mötikkä.
- Irroita Alipainepumpulle menevä letku (T25?) jotta pääset käsiksi letkun alla
olevana EGR-termarin 10 mm pulttiin
- Irroita EGR-termarin pultit ja toisesta päästä klemmari
- Nosta termari pois ja laita tilalle uusi
- Kun olet saanut uuden paikalleen ja alipaineputken myös,
ilmaa termari, pistä kone käytiin ja avaa termarin päällä olevaa ruuvia
kunnes sieltä tulee pelkästään jäähdytysnestettä.
- Kasattuasi testaa että nouseeko lämmöt riittävästi
- Tarkista jäähdytysnestetaso, nestettä ei pitäisi mennä kun joku puoli desiä hukkaan...
Jos lämmöt eivät vieläkään nouse sinne 90 pintaan,
seuraavaksi kannattaa vaihtaa päätermostaatti.
Tämäkin on tullut tehtyä itse mutta en kirjoita ohjetta
koska tässä jo sotkee pihaman ja vaatii siististi tehtynä
hallinosturin... Uusi termari maksaa n. 60,- ja töineen n. 200€.
Jos tuonkaan jälkeen ei lämmöt nouse, jäljelle jää automaattilaation lämmönvaihdin.
Siinäkin on termari. Uusi lämmönvaihdin maksaa n. 200-250 euroa,
työt päälle.
Työvaiheet lyhyesti kerrottuna:
Luttaa vaihtimelle menevät alipaineletkut,
irroita ne (pikasokilla kiinni, nosta sokat ylös),
sen jälkeen irroita lämmönvaihdin lohkosta (3 kpl 10 mm pultteja),
kun vaihdin on irti, työnnä se niin eteen kun laatikolle menevät putket antaa myöten,
ja irroita 10 mm pultti vaihtimen päästä jonka jälkeen putket lähtee irti.
Tässä vaiheessa panostus 10 mm räikkälenkkiin maksaa itsensä takaisin...
Jos sinulla on uudet silikonitiivisterenkaat, muista panna ne uuteen vaihtimeen paikalleen,
vanhojakin voi käyttää, ne yleensä jää sinne lämmönvaihtimen päähän eikä niitä huomaa
jos ei tarkkaan kaivele...
Kasaus vastaavasti (ja edellene muista ne silikonitiivisteet sinne öljypuolelle ;-) ),
lopuksi jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja mahdollisesti jäähdytysnesteen lisäys jos paljon tolskasit.
Laatikon öljyä ei desiä enempää yleensä valu joten ei tarvitse sitä lisätä...
5) Tarkista/Vaihda kompuran letku (koskee vain farkkua)
- Kaikissa farkuissa on ilmajouset takana
- Kompuran imuletku murtuu kompuran päästä ja imee kompuraan likaa jonka seurauksena
kompura hajoaa ja se maksaa reilun tonnin, töineen varmaan vajaa 2...
- Kompura sijaitsee auton alla oikeassa takakulmassa
- Siihen pääsee käsiksi purkamalla auton pohjamuovin pois
- Huhujen mukaan uudemmissa on vahvistettu letku,
itse en vielä ole omistani tuota jaksanut tarkistaa...
6) Panoraama-kattoluukullisessa puhdista vedenpoistoaukot (koskee vain farkkua)
aukot löytyvät takapuskurin alta,
niiden tukkiutuessa sadevesi valuu kattoverhoilua pitkin ja päätyy takakontin sähkölaitteille...
Em. korjauksien jälkeen pahimmat riskit on minimoitu,
ja lämpöjen korjauksen jälkeen auton kulutus tippuu ½-1 litraa ja lämmöt piisaa talvella...
Kerrotaas vielä että kaikissa omissa yksilöissäni (E61 530d -06, 535d -05, 2 kpl 535d 2008) on ollut termariongelmat, kahdessa noista antennivahvarin kosteusongelmaa,
kaikissa 535d:ssä alipaineletkuongelmaa ja kaikista olen poistanut imusarjan läpät...
Muita tyyppivikoja:
-Pakosarja halkeaa 525/530d malleissa
Jos pakokaasu haisee konehuoneessa, tarkista pakosarjan kunto.
Pakosarja halkeaa, huhujen mukaan tilalle käy myös E39:n pakosarja.
Monesti pakosarjan halkeamista ei näy purkamatta konehuonetta,
mutta jos pakosarjan päällä on nokea, vikana on yleensä halkeamat.
-Takaluukun johtosarja , koskee vain farkkua
Takaluukun johtosarjasta katkeilee johtoja
(yleensä oikealta puolelta). Tämä ilmenee
mm. keskuslukituksen oireiluna, takaluulun lasin aukeamisena jne.
Korjaus tapahtuu purkamalla johtosarjat ja laittamalla uutta johtoa väliin.
Johdot voi jatkaa peräkontin katto-kaiuttimien takaa.
Kustannukset itse tehtynä muutaman kympin, liikeessä 300-1000 euroa
(tonnilla vaihtavat koko johtosarjan missä ei kyllä ole mitään järkeä).
Jatkot kannttaa tehdä silikonijohdoilla ja juottamalla liitokset,
kutistesukkaa päälle.
Johtimia on yhteensä n. 35-40 kpl...
Tarve n. 12 metriä sopivan ohutta (0.25 minä olen käyttänyt),
1.5-2 mm2 tarvitaan n. 2 metriä, pari, ja paksupaa (~4 mm2) johtoa takalasin lämmitykselle
n. 2 metriä (itse käytän 2x2 mm2 jolloin tarve 4 metriä)
Tosin sopivan paksuisia mutta riittävän ohuella kuorella olevia silikoonipiuhoja ei yleensä löydy hyllystä juuri mistään,
minulta voi ohutta kysyä jos ei löydy...
-Takaluukun lasin aukaisukytkin , koskee vain farkkua
Ainakin LCI malleissa mikrokytkimen kotelo falskaa ja kytkin hapettuu.
Uusi maksaa n. 40 euroa, kannattaa varmistaa että on uusimmalla varaosanumerolla,
sitä kun löytyy ainakin 5 eri numerolla.
Irroittaminen tapahtuu poistamalla takavinkkari (suojan alta mutteri irti ja varovasti nitkuttelemalla varsi irti),
sen jälkeen avaa takaluukun lasi (jos kytkin ei toimi, oikosulje johdot jotka saat näkyviin
kun vedät nupin irti), ruuvaa alapuolelta suojanastojen alla olevat 2 kpl 10 mm mutteria pois ja irroita suojamuovi,
ja alapuolelta löytyvä 10 mm pultti. Irroita johtoliitin.
Nuppi lähtee YLEENSÄ vetämällä/nitkuttelemalla irti.
Joskus on todella tiukassa.
-Takaikkunan winkkari jumii , koskee vain farkkua
Takaluukun pyyhkijän läpivienti hapettuu ja moottori ei enää jaksa liikuttaa pyyhintä.
Vian voi todeta aukaisemalla takalasin ja kokeilemalla kuinka kevyestä varsi liikkuu
kun lasi on auki. pitäisi liikkua kohtuu kevyesti.
Edellä on mainittu kuinka se takaluukun lasin avausnuppi irtoaa jos irtoaa,
jatka siitä sitten irroittamalla koko läpivienti ja pura
läpiviennin akseli irroittamalla akselin päästä sokka ja rikat.
Nitkuttele läpivienti irti (itse pistin mokkulan ruuvipenkiin kiinni),
irroitettuasi poista hapettumat, hioin kevyesti hienolla hiomapaperilla,
ja laita kasatessa pakkasta kestävää vaseliinia riittävästi...
Älä unohda rikkoja tai vaseliinit ei pysy paikallaan...
tässä työlistaa:
1) Poista/ta dieselistä imusarjan läpät
Ei koske 525d (3.0) konetta, koskee kaikkia muita.
Läpän akselin rikkoutuminen tarkoittaa käytännössä vaihtokoneen hommaamista. Korjausarvio 1x000 euroa ;-(
Läppien poiston hinta itse tehtynä muutaman euron, teetettynä n. 200,-
Läpät ovat typenoksidipäästöjen takia (alakierroksilla/tyhjäkäynnillä) ja
niiden poistaminen ei vaikuta koneen käyttöön mitenkään, ko. päästöjähän ei
enää käytetystä milloinkaan mitata...
Työohjeet tiivistettynä:
- Moottorin suoja irti (6 mm kuusiokolo)
- Rintapellin kumitiiviste vetämällä pois
- Raitis-ilmasuodaatimen kotelot irti (14 mm muovikannat ja metallipannat)
- Suodatinkotelojen välissä oleva liitinkappale vetämällä irti, huomaa "pidike"
- Iskaritolppien/rintapellin välinen tukitanko pois (Torx T-45?)
- Koneen suojamuovin päätykappale pois (6 mm kuusiokolo)
- EGR-letku irti (klemmari)
- Keulalta tuleva ahtoletku irti ("metallisokka")
- Öljytikun pidike irti (10 mm pultti)
- EGR-venttiilin alipaineletku vetämällä irti,
saattaa katketa juuresta mutta pituus kyllä riittää jatkossakin
- Rintapellin päästä rail-tangon päästä anturin liitin irti
- Imusarjasta anturin liitin irti (öljytikun vieressä)
- Imusarjan ylemmät pultit auki (10 mm, eivät lähde veteämällä irti)
- Imusarjan alemmat mutterit auki (11 mm, älä pudota),
myös koneen päissä on mutterit.
- Nosta imusarjaa ylöspäin VAROVASTI ettei silikonetiivisteet tipu koneeseen
tai konehuoneeseen (kokemusta on).
- Kun saat imusarjan nostettua hivenen irti, alapuolella on vielä yksi liitin
ja alipaineletku kiinni, irroita ne.
Kun imusarja on irti:
- Väännä läppien ohjaustanko irti
- Irroita alipaineventtiili (T25)
- Irroita läpät (T25)
Kun läpät on irti, poraa läppien ruuvien kannat ja irroita läpät,
ja poista akselit vetämällä.
Tulppaa läppien reiät, itse olen käyttänyt peltikattoruuvien rikkoja
(metalli + kumi), ja joko pistänyt mahdollisimman lyhyet 6 mm pultit/ruuvit,
ensin pyöräyttänyt tietysti m6 kierteet. Tai sitten suoraan 6 mm "puukierteiset"
lyhyet (max. 30 mm) ruuvit suoraan ruuvaamalla.
Kasaus vastaavassa järjestyksessä. Itse olen pistänyt läppien ohjaustangon takaisin,
mutta eipä sitä välttämättä siellä tarvita...
2) Vaihda alipaineletkut, tuppaavat hapristumaan etenkin 535d:ssä turbojen kohdalta,
viimeistään edessä jossain 150 tkm kohdalla. Kannattaa tehdä samalalla kun
poistattaa imusarjan läpät. Letkut maksaa kympin, työt päälle, helppo vaihtaa itsekin.
Varulle kannattanee ainakin 535d:ssä hommata pari "pissapojan" t-haaraa ja yksi jatko kappale,
kaikkia putken pätkiä kun ei välttämättä saa irti putket eivät oli huonoja
kuin sellaisista paikoista missä ne ovat päässeet joko hankaamaan tai ovat kuumassa paikassa...
535d:een tarvit n. 4 metriä letkua.
Lisäksi kannattaa ostaa 10 mm sisähalkailijaltaan olevaa pa-letkua ja laittaa kuumimmissa paikoissa alipaineletku pa-letkun sisään jotta saa vähän suojaa kuumuudelta.
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin (koske vain farkkua?):
Takaluukun yläosan spoilerin alla on antenninvahvistin (kake/radio) ja hyvin tyypillisesti
se vuotaa ja kerää kosteutta. Uusi maksaa reilu 200,-
Työvaiheet:
- Avaa takaluukun lasi
- Yläreunassa on 4 kpl kumitulppia, poista ne
- Avaa 4 kpl torxit, koko on jotain T30/35
- Sulje luukku, vedä takaspoileria suoraan taaksepäin jolloin se irtoaa
- Irroita jarruvalolle menevä johto ja nosta spoileri katon päälle
- Avaa alta paljastunut musta muovikotelo, kansi lähtee nostamalla pois
- Tarkista että onko kotelossa ollut kosteutta
- Jos on, irroita kotelon sisällä oleva "mokkula", 7 tai 8 mm mutterit,
ja liittimet. Itse mokkulan saat purettua painamalla 4 hakasen hampaita. Kuivaa piirilevy...
- Kasatessa laita muovikotelon saumoihin reilusti esim. saniteettisilikoonia tms. siten että kun painat koteloa, sinne jää selvä alipaine...
- Spoileria takaisin laitettaessa pitää säätää sopiva etäisyys/väli auton kattoon, älä laita
liian lähelle tai rupeaa raapimaan kattoa.
4) Tarkista koneen lämmöt, uusi termareita tarvittaessa
Dieselit tuntuvat järjestään käyvän vanhemmiten kuumana,
ja kun näissä ei ole varsinaista lämpömittaria, tarkista salavalikon kautta koneen lämmöt:
- Laske valmistusnumeron 6 viimeisen merkin summa (1+2+3+4+5+6=xx)
- Virtojen ollessa päällä tai auton ollessa käynnissä pidi trippiä pohjassa kunnes mittaristoon ilmestyy 01 xxxxx
- Paina nopeasti uudestaan 18 kertaa kunnes tulet 19 -alkuiseen valikkoon
Jos painoit liian hitaasti, menit 01 alavalikkoon, päävalikkoon pääsee pitämällä trippiä hetken pohjassa.
- 19 valikkoon tullessasi päästä tripistä irti, 1-2 s. sisällä alle ilmaantuu lock on ja numero
syötä tähän tripillä laskemasi numero
- Kun numero on syötetty oikein, siirryt takaisin 01 menuun,
siitä sitten siirry 07 menuun josta näet mm. moottorin lämmöt.
Maantieajosssa lämpöjen pitäisi olla 89-94 välillä. Jos termarit vuotaa, lämmöt ei nuose yli 80:n.
- Menusta löytyy muutakin kivaa, 20-menusta saat kulutusmittarin sekaisin, sieltä muutetaan sen kerrointa, oletus on sitten 1000 ;-) Muut menut ei sekoita mitään paitso 21 resetoi koko systeemin ja nollaa mm. kulutuslaskurit.
Jos lämmöt eivät ole kohdallaan, aloita EGR-termarin uusinnalla.
Maksaa vajaa 40,-
Työvaiheet:
- Poista moottorin suoja (6mm kuusiokolo)
- EGR-termari on siinä heti koneen päässä oleva musta mötikkä.
- Irroita Alipainepumpulle menevä letku (T25?) jotta pääset käsiksi letkun alla
olevana EGR-termarin 10 mm pulttiin
- Irroita EGR-termarin pultit ja toisesta päästä klemmari
- Nosta termari pois ja laita tilalle uusi
- Kun olet saanut uuden paikalleen ja alipaineputken myös,
ilmaa termari, pistä kone käytiin ja avaa termarin päällä olevaa ruuvia
kunnes sieltä tulee pelkästään jäähdytysnestettä.
- Kasattuasi testaa että nouseeko lämmöt riittävästi
- Tarkista jäähdytysnestetaso, nestettä ei pitäisi mennä kun joku puoli desiä hukkaan...
Jos lämmöt eivät vieläkään nouse sinne 90 pintaan,
seuraavaksi kannattaa vaihtaa päätermostaatti.
Tämäkin on tullut tehtyä itse mutta en kirjoita ohjetta
koska tässä jo sotkee pihaman ja vaatii siististi tehtynä
hallinosturin... Uusi termari maksaa n. 60,- ja töineen n. 200€.
Jos tuonkaan jälkeen ei lämmöt nouse, jäljelle jää automaattilaation lämmönvaihdin.
Siinäkin on termari. Uusi lämmönvaihdin maksaa n. 200-250 euroa,
työt päälle.
Työvaiheet lyhyesti kerrottuna:
Luttaa vaihtimelle menevät alipaineletkut,
irroita ne (pikasokilla kiinni, nosta sokat ylös),
sen jälkeen irroita lämmönvaihdin lohkosta (3 kpl 10 mm pultteja),
kun vaihdin on irti, työnnä se niin eteen kun laatikolle menevät putket antaa myöten,
ja irroita 10 mm pultti vaihtimen päästä jonka jälkeen putket lähtee irti.
Tässä vaiheessa panostus 10 mm räikkälenkkiin maksaa itsensä takaisin...
Jos sinulla on uudet silikonitiivisterenkaat, muista panna ne uuteen vaihtimeen paikalleen,
vanhojakin voi käyttää, ne yleensä jää sinne lämmönvaihtimen päähän eikä niitä huomaa
jos ei tarkkaan kaivele...
Kasaus vastaavasti (ja edellene muista ne silikonitiivisteet sinne öljypuolelle ;-) ),
lopuksi jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja mahdollisesti jäähdytysnesteen lisäys jos paljon tolskasit.
Laatikon öljyä ei desiä enempää yleensä valu joten ei tarvitse sitä lisätä...
5) Tarkista/Vaihda kompuran letku (koskee vain farkkua)
- Kaikissa farkuissa on ilmajouset takana
- Kompuran imuletku murtuu kompuran päästä ja imee kompuraan likaa jonka seurauksena
kompura hajoaa ja se maksaa reilun tonnin, töineen varmaan vajaa 2...
- Kompura sijaitsee auton alla oikeassa takakulmassa
- Siihen pääsee käsiksi purkamalla auton pohjamuovin pois
- Huhujen mukaan uudemmissa on vahvistettu letku,
itse en vielä ole omistani tuota jaksanut tarkistaa...
6) Panoraama-kattoluukullisessa puhdista vedenpoistoaukot (koskee vain farkkua)
aukot löytyvät takapuskurin alta,
niiden tukkiutuessa sadevesi valuu kattoverhoilua pitkin ja päätyy takakontin sähkölaitteille...
Em. korjauksien jälkeen pahimmat riskit on minimoitu,
ja lämpöjen korjauksen jälkeen auton kulutus tippuu ½-1 litraa ja lämmöt piisaa talvella...
Kerrotaas vielä että kaikissa omissa yksilöissäni (E61 530d -06, 535d -05, 2 kpl 535d 2008) on ollut termariongelmat, kahdessa noista antennivahvarin kosteusongelmaa,
kaikissa 535d:ssä alipaineletkuongelmaa ja kaikista olen poistanut imusarjan läpät...
Muita tyyppivikoja:
-Pakosarja halkeaa 525/530d malleissa
Jos pakokaasu haisee konehuoneessa, tarkista pakosarjan kunto.
Pakosarja halkeaa, huhujen mukaan tilalle käy myös E39:n pakosarja.
Monesti pakosarjan halkeamista ei näy purkamatta konehuonetta,
mutta jos pakosarjan päällä on nokea, vikana on yleensä halkeamat.
-Takaluukun johtosarja , koskee vain farkkua
Takaluukun johtosarjasta katkeilee johtoja
(yleensä oikealta puolelta). Tämä ilmenee
mm. keskuslukituksen oireiluna, takaluulun lasin aukeamisena jne.
Korjaus tapahtuu purkamalla johtosarjat ja laittamalla uutta johtoa väliin.
Johdot voi jatkaa peräkontin katto-kaiuttimien takaa.
Kustannukset itse tehtynä muutaman kympin, liikeessä 300-1000 euroa
(tonnilla vaihtavat koko johtosarjan missä ei kyllä ole mitään järkeä).
Jatkot kannttaa tehdä silikonijohdoilla ja juottamalla liitokset,
kutistesukkaa päälle.
Johtimia on yhteensä n. 35-40 kpl...
Tarve n. 12 metriä sopivan ohutta (0.25 minä olen käyttänyt),
1.5-2 mm2 tarvitaan n. 2 metriä, pari, ja paksupaa (~4 mm2) johtoa takalasin lämmitykselle
n. 2 metriä (itse käytän 2x2 mm2 jolloin tarve 4 metriä)
Tosin sopivan paksuisia mutta riittävän ohuella kuorella olevia silikoonipiuhoja ei yleensä löydy hyllystä juuri mistään,
minulta voi ohutta kysyä jos ei löydy...
-Takaluukun lasin aukaisukytkin , koskee vain farkkua
Ainakin LCI malleissa mikrokytkimen kotelo falskaa ja kytkin hapettuu.
Uusi maksaa n. 40 euroa, kannattaa varmistaa että on uusimmalla varaosanumerolla,
sitä kun löytyy ainakin 5 eri numerolla.
Irroittaminen tapahtuu poistamalla takavinkkari (suojan alta mutteri irti ja varovasti nitkuttelemalla varsi irti),
sen jälkeen avaa takaluukun lasi (jos kytkin ei toimi, oikosulje johdot jotka saat näkyviin
kun vedät nupin irti), ruuvaa alapuolelta suojanastojen alla olevat 2 kpl 10 mm mutteria pois ja irroita suojamuovi,
ja alapuolelta löytyvä 10 mm pultti. Irroita johtoliitin.
Nuppi lähtee YLEENSÄ vetämällä/nitkuttelemalla irti.
Joskus on todella tiukassa.
-Takaikkunan winkkari jumii , koskee vain farkkua
Takaluukun pyyhkijän läpivienti hapettuu ja moottori ei enää jaksa liikuttaa pyyhintä.
Vian voi todeta aukaisemalla takalasin ja kokeilemalla kuinka kevyestä varsi liikkuu
kun lasi on auki. pitäisi liikkua kohtuu kevyesti.
Edellä on mainittu kuinka se takaluukun lasin avausnuppi irtoaa jos irtoaa,
jatka siitä sitten irroittamalla koko läpivienti ja pura
läpiviennin akseli irroittamalla akselin päästä sokka ja rikat.
Nitkuttele läpivienti irti (itse pistin mokkulan ruuvipenkiin kiinni),
irroitettuasi poista hapettumat, hioin kevyesti hienolla hiomapaperilla,
ja laita kasatessa pakkasta kestävää vaseliinia riittävästi...
Älä unohda rikkoja tai vaseliinit ei pysy paikallaan...