Sivu 6/7

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 12 Elo 2013, 11:03
Kirjoittaja Major
Ei siellä mitään muttereita ole, vaan letkumen päässä "rutatut ristin malliset tulpat" jotka kannattaa poistaa.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 12 Elo 2013, 13:23
Kirjoittaja samulis
Noita tulppia tarkoitinkin, kun en niitä löytänyt/nähnyt vain ne putken pätkät joiden sisällä on sellaiset löysät lärpäkkeet jotka varmaan estää roskien & pölyn sisään menon.. Ne on nähtävästi poistuneet jossain vaiheessa?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 19 Elo 2013, 16:27
Kirjoittaja jniikkonen
Mitä tälle pitäisi tehdä?
Farkun 520 da 2007 takalasia kun käyttää auki niin langaton avain ei toimi sen jälkeen hetkeen - puoli tuntia ehka kaksi.
Olen käyttänyt avainta lukossa ja autoa käynnissä heti ilman toivottua tulosta.
Avaimen/avainten toimivuus palaa itsekseen omia aikojaan.
Takaluukun aukaisusta en vielä uutena bemaristina ole vielä tälläista ominaisuutta huomannut.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 22 Maalis 2014, 00:40
Kirjoittaja bf777
Mites näiden termarien kanssa meni, pitäisikö vaihdella?
Päivällä katsoin ensimmäisen kerran ja lämmöt oli pihassa ajon jälkeen noin 84, ulkona noin 20C.
Sitten myöhemmin ajossa pyöri 77 hujakoilla ja nousi välillä pikkasen 80 yli ja max taisi olla juuri tuolla 84 paikkeilla, ulkolämpö n13C.
Auto on 08 malli LCI 525d.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 22 Maalis 2014, 09:06
Kirjoittaja Major
Nyrkkisääntö on että jos 20 minuutin maantieajon jälkeen lämmöt eivät pysy 80 asteen paremmalla puolella niin kannattaa vaihtaa...

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 09:55
Kirjoittaja jaki
Major kirjoitti:Ei siellä mitään muttereita ole, vaan letkumen päässä "rutatut ristin malliset tulpat" jotka kannattaa poistaa.
Ei kannata. Niillä tulpilla on yksi tärkeä tehtävä: vähentää takapyöriltä tulee melua auton sisään. Olen tehnyt head-to-head ajotestin. dB- mittaria ei ollut, mutta korvakuuloltakin huomasi eron.

Lisää listaa. LCI- malleissa hajoaa se joystick vaihdekeppi jossakin vaiheessa. En ole vielä perehtynyt, voiko sen korjata, vai meneekö vaihtoon (n 1500 eur osa)

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 10:51
Kirjoittaja jukkareu
Millaisilla oireilla tuo keppi porsii?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 11:13
Kirjoittaja Major
jaki kirjoitti:
Major kirjoitti:Ei siellä mitään muttereita ole, vaan letkumen päässä "rutatut ristin malliset tulpat" jotka kannattaa poistaa.
Ei kannata. Niillä tulpilla on yksi tärkeä tehtävä: vähentää takapyöriltä tulee melua auton sisään. Olen tehnyt head-to-head ajotestin. dB- mittaria ei ollut, mutta korvakuuloltakin huomasi eron.

Lisää listaa. LCI- malleissa hajoaa se joystick vaihdekeppi jossakin vaiheessa. En ole vielä perehtynyt, voiko sen korjata, vai meneekö vaihtoon (n 1500 eur osa)
Tuota meluhommaa en kyllä suosiolla niele... Ettäkö kumiletkun sisään pääsevä melu kantautuisi paremmin autoon?!?
Ja ne reiäthän on takapuskurin alla eikä pyöränkoteloissa...'

LCI mallin keppejä ei minun tuomiin ole yhtään vielä vaihdettu, autoilla tosin on ajettu alle 200 tkm,
yksilöitä on kuitenkin muutamia kymmeniä...

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 14:58
Kirjoittaja jaki
Major kirjoitti: Tuota meluhommaa en kyllä suosiolla niele... Ettäkö kumiletkun sisään pääsevä melu kantautuisi paremmin autoon?!?
Ja ne reiäthän on takapuskurin alla eikä pyöränkoteloissa...'
Sen kun et usko, minulle ihan sama. Melua ne kuitenkin lisää. Se on nyt semantiikkaa, onko ne lähellä takapyörää vai takapuskurin sisällä, takapyörien melu joka tapauksessa lähellä ja pakoputken pää. Eivät muuten edes tule takapuskurin alle, vaan jäävät sinne sisälle.
Likahan noihin tutteihin tarttuu todella tiukasti,kun ovat jotain hyvin pehmeää materiaalia (kumia).
LCI mallin keppejä ei minun tuomiin ole yhtään vielä vaihdettu, autoilla tosin on ajettu alle 200 tkm,
yksilöitä on kuitenkin muutamia kymmeniä...
Mistä sen tiedät onko vaihdettu jo Saksassa (takuukorjauksia ei aina näy SAP- huolto/korjauslistauksissa) joita tuskin olet muutenkaan saanut kaikista autoista. Ja kertovatko kaikki asiakkaasi mitä autoilleen on tehty esim vuosi ostamisen jälkeen?
Tuo keppihän on vain kytkinkokoelma hienossa paketissa. Edellä kysyttiin miten oireilee.
Vastaus: en tiedä, yhdestä asiakkaan autosta luin vikakoodin, että oli antanut satunnaista kepin kytkinvikaa. Todennäköisesti jossakin vaiheessa menee siis rikki.
Omassa (ajettu 170 tkm) keppi oli vaihdettu EP- takuuseen n vuosi sitten.
Mutta: ehkä liioittelin: ehkä tuo nyt ei ihan ns tyyppivika kategoriaa ole, mutta rikki niitä on kuitenkin mennyt.
Jos omasta sattuu joskus hajoamaan (tuskin, koska uusi oli päivitetty versio)), aion kyllä korjata sen. Ohjeita en ole kaivellut, on sitten sen ajan murhe.
ja: kepistä on tullut jo viisi pävitettyä versiota. Huvikseenko ovat tehneet siitä uusia (parannettuja?) versioita...

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 18:58
Kirjoittaja bf777
Major kirjoitti:Nyrkkisääntö on että jos 20 minuutin maantieajon jälkeen lämmöt eivät pysy 80 asteen paremmalla puolella niin kannattaa vaihtaa...
Vielä tuosta senverran että mihin tuo mahtanee vaikuttaa jos käy liian vilposena? Oliko esim jotain tyyliin DPF tartti enemmän lämpö tms, joka myöhemmin saattaa tulla sitten kalliiksi jos vaihtele? Muuten auto toimii kun junan vessa.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 19:02
Kirjoittaja Major
Kuluttaa ½-1 litraa enemmän, dpf poltot eivät toimi alle 75 asteessa,
ja moottorin kuluminenkin on puolilämöpoisenä isompaa, tosin ei merkittävästi...

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 23 Maalis 2014, 20:24
Kirjoittaja bf777
Kiitoksia vastauksista. Taitanee olla sitten tosiaan termarien vaihto aluksi edessä.
Kulutus on ollut sekalaisessa ajossa aika tasasesti 7 litran hujakoilla tietokoneen mukaan.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 12:13
Kirjoittaja lauka
Olen hommaamassa ensimmäistä Bemariani (520 vm 2007) ja tämän ketjun tiedot ovat kyllä tarpeen.

Olisi pari kysymystä:
1. Autossani on M47-TU2D20 tyyppinen moottori, teho 110 kW. Olen nähnyt vastaavaa moottoria myös 120 kW:na, mitä eroa näissä on?

EDIT: BMW:n varaosasivustolla (http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... logue.html" onclick="window.open(this.href);return false;) näyttää tehoksi 120 kW. Hmm..

EDIT2: Itse itselleni vastaten, syynä näyttää olevan tämä varuste: S843A MOTORAUSLEGUNG Power reduction. Tehoja on ilmeisesti ohjelmallisesti pienennetty verojen pienentämiseksi Saksassa. Saakohan tuon ominaisuuden myös ohjelmallisesti poistettua?

2. Mistä Bemariin kannattaa ostaa varaosat? Saako ihan Motonetistä vai kannattaisiko katsella netistä esim. Saksanmaalta?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 15:32
Kirjoittaja Juha
jaki kirjoitti:
Major kirjoitti: Tuota meluhommaa en kyllä suosiolla niele... Ettäkö kumiletkun sisään pääsevä melu kantautuisi paremmin autoon?!?
Ja ne reiäthän on takapuskurin alla eikä pyöränkoteloissa...'
Sen kun et usko, minulle ihan sama. Melua ne kuitenkin lisää. Se on nyt semantiikkaa, onko ne lähellä takapyörää vai takapuskurin sisällä, takapyörien melu joka tapauksessa lähellä ja pakoputken pää. Eivät muuten edes tule takapuskurin alle, vaan jäävät sinne sisälle.
Likahan noihin tutteihin tarttuu todella tiukasti,kun ovat jotain hyvin pehmeää materiaalia (kumia).
LCI mallin keppejä ei minun tuomiin ole yhtään vielä vaihdettu, autoilla tosin on ajettu alle 200 tkm,
yksilöitä on kuitenkin muutamia kymmeniä...
Mistä sen tiedät onko vaihdettu jo Saksassa (takuukorjauksia ei aina näy SAP- huolto/korjauslistauksissa) joita tuskin olet muutenkaan saanut kaikista autoista. Ja kertovatko kaikki asiakkaasi mitä autoilleen on tehty esim vuosi ostamisen jälkeen?
Tuo keppihän on vain kytkinkokoelma hienossa paketissa. Edellä kysyttiin miten oireilee.
Vastaus: en tiedä, yhdestä asiakkaan autosta luin vikakoodin, että oli antanut satunnaista kepin kytkinvikaa. Todennäköisesti jossakin vaiheessa menee siis rikki.
Omassa (ajettu 170 tkm) keppi oli vaihdettu EP- takuuseen n vuosi sitten.
Mutta: ehkä liioittelin: ehkä tuo nyt ei ihan ns tyyppivika kategoriaa ole, mutta rikki niitä on kuitenkin mennyt.
Jos omasta sattuu joskus hajoamaan (tuskin, koska uusi oli päivitetty versio)), aion kyllä korjata sen. Ohjeita en ole kaivellut, on sitten sen ajan murhe.
ja: kepistä on tullut jo viisi pävitettyä versiota. Huvikseenko ovat tehneet siitä uusia (parannettuja?) versioita...
Mulla on kahdesta e6x vaihdettu keppi takuuseen. Ilmeisesti v. 2007 ja 2008 malleissa oli tyyppivikaa, ja korjausohjeet oli valmiina kun kuvailin oireet.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 26 Touko 2014, 15:18
Kirjoittaja penax
Major kirjoitti:Jos ostit/omistat E61 korisen bemarin (osa pätee myös muihin korimalleihin),
tässä työlistaa:

..........

4) Tarkista koneen lämmöt, uusi termareita tarvittaessa
Dieselit tuntuvat järjestään käyvän vanhemmiten kuumana,
ja kun näissä ei ole varsinaista lämpömittaria, tarkista salavalikon kautta koneen lämmöt:
- Laske valmistusnumeron 6 viimeisen merkin summa (1+2+3+4+5+6=xx)
- Virtojen ollessa päällä tai auton ollessa käynnissä pidi trippiä pohjassa kunnes mittaristoon ilmestyy 01 xxxxx
- Paina nopeasti uudestaan 18 kertaa kunnes tulet 19 -alkuiseen valikkoon
Jos painoit liian hitaasti, menit 01 alavalikkoon, päävalikkoon pääsee pitämällä trippiä hetken pohjassa.
- 19 valikkoon tullessasi päästä tripistä irti, 1-2 s. sisällä alle ilmaantuu lock on ja numero
syötä tähän tripillä laskemasi numero
- Kun numero on syötetty oikein, siirryt takaisin 01 menuun,
siitä sitten siirry 07 menuun josta näet mm. moottorin lämmöt.

..........

...
Mun katiskan VINnissä on vain 5 numeroa lopussa. Mites tässä mennään salavalikoihin?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 26 Touko 2014, 21:54
Kirjoittaja salmol
penax kirjoitti:Mun katiskan VINnissä on vain 5 numeroa lopussa. Mites tässä mennään salavalikoihin?
F-sarjan katiskoissa otetaan VIN-koodista vain 5 numeroa, mutta en tiedä miten E-sarjassa. Kokeile kuitenkin.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 778#p45271" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai jos siinä on kirjain, niin ota sitä edeltävä numero mukaan.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 05 Heinä 2014, 14:25
Kirjoittaja Moksu
Tervehdys

Olis kiikarissa tollanen 530d 2003 310tkm ajeltu Suomi peli
huoltokirjaa katselin 3-4 viimeistä huoltoa lukuunottamatta kaikki huollot oli merkkiliikkees tehtyjä vieläpä samassa paikassa
Mahtaakos tuollaiseen uskaltaa kokkaantua vai onko parempi antaa olla vaan ?
lyhyellä koeajo lenkillä ainakin laatikko tuntui toimivan hyvin muutenkin tuntui jämäkälle/vakaalle

Kiitoksia jo näin etukäteen :)

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 05 Heinä 2014, 18:34
Kirjoittaja jaki
Moksu kirjoitti: Olis kiikarissa tollanen 530d 2003 310tkm ajeltu Suomi peli
Mahtaakos tuollaiseen uskaltaa kokkaantua vai onko parempi antaa olla vaan ?
lyhyellä koeajo lenkillä ainakin laatikko tuntui toimivan hyvin muutenkin tuntui jämäkälle/vakaalle
Mikä ettei. Yhdellä 330 tkm ajetulla 535d:llä tuli ajeltua päivä. En keksinyt mitään valitamista. Pihassa käv viime viikolla 2 kpl n 370 tkm ajettua E61:tä. Molemmissa sisusta siisti ja kaikki käsittääkseni toimi niin kuin pitikin.
Tuossa autossasi on joko imusarjan läpät poistettu tai huomaat kohta, onko... :blush:

Asiasta seitsemänteen: minulla on nyt 10/07 LCI 530d ja onpa siinäkin keppi vaihdettu takuuseen, km-lukemalla 23 tuhatta. Taisin kirjoittaa aikaisemmin väärin, rikki ei mene siis koko keppisysteemi vaan sen "kädensija", eli missä on ne vaihdetta ilmaisevat ledit ja kirjaimet jne. Se ei maksa Saksassa kuin n 150 euroa. Eli ei paha, jos se siis on noissa onelmana.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 16 Elo 2014, 14:40
Kirjoittaja Kässi
Oikea koodi tuohon salavalikkoon on 5 viimeistä sarjanumeroa,koitin tuolla 6numeron ohjeella päästä puolipäivää.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 20 Loka 2014, 11:20
Kirjoittaja inconel
LCI-mallin automaattihämmentimen toiminnasta olisi nopea kysymys:

Auton kun sammuttaa D-asennosta se menee P-asentoon. Saman kun tekee M/S-asennosta niin keppiin syttyy P-valo, mutta itse keppi ei fyysisesti liiku takaisin "oikealle puolelle". Onko tämä vika vai ominaisuus?