Sivu 4/7

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 13 Huhti 2012, 14:01
Kirjoittaja Major
kutos-z kirjoitti:Kiitos Majorsille.
Ollos hyvä. Muista sitten enskerralla pyytää tarjous kun Bemaria hommaat :mus:

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 28 Huhti 2012, 18:31
Kirjoittaja jaki
Aluksi Majorille kiitos puuhalistan julkaisemisesta. Pitihän minunkin tuollainen projekti käydä hakemassa :)
Asiaan: noista poistoletkuista. Siis, jos ne EI näy auton alle, miten ne sitten voi putsata?
Yläkauttako? Se on kyllä hankalaa, koska omassani koko luukku on jumissa. Sen aika on joskus myöhemmin, kunhan kerkiää. Nuo vesiputket ovat tukossa, koska heti pesun jälkeen tuli hieman vettä sisään :thdw:
Ajattelin hommata jotain teräslankaa, jottei mene solmuun, kun rassaa edes takaisin.
Kertokaa tyhmälle.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 28 Huhti 2012, 19:31
Kirjoittaja Ironic32
Kontin puolelta pääsee käsiksi noiden letkujen poistopäihin. Kontin sivuilta ne lokerot / suojat auki ja sieltä löytyy letkut, jotka menee rungosta läpi. Itse nykäisin molemmat irti sieltä korista ja silloin niiden letkujen päistä tipahti ne päässä olevat suppilot pois. Vasemmalta puolelta suoraan tallin lattialle, eli oletettavasti tuolta alta saattaisi päästäkin käsiksi. Oikealla puolella se suppilo tipahti alusmuovien päälle, josta se sitten löytyi, kun kompuran letkuja ihmettelin.

Toinen noista suppiloista oli ihan tukossa roskasta. Monethan ovat juurikin poistaneet nuo letkujen päässä olevat osat. Niissä on sellainen ristipäämeisselin näköinen pää, jossa on vaan pienet viillot veden poistoon ja siksi kait nuo meneekin tukkoon.

Sitten vaan kokeilin puhaltamalla, että ilma kulkee läpi ja kaverin kanssa vielä testattiin, niin suhina kuului luukun seudulta, joten auki olivat sen jälkeen.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 28 Huhti 2012, 20:24
Kirjoittaja jaki
Ironic32 kirjoitti:Kontin puolelta pääsee käsiksi noiden letkujen poistopäihin. Kontin sivuilta ne lokerot / suojat auki ja sieltä löytyy letkut, ...
Itse asiassa löysin tuollaiset ohjeet jostakin UK:n sivuilta, mutta ajattelin, että homman voisi tehdä ilman niiden poiskiskomistakin. No, niin edetään. Mikähän järki tuollaista tukosta siihen pääähän on ollut laittaa?
Entäs sitten etupää, eikös sielläkin ole ne putket?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 28 Huhti 2012, 23:42
Kirjoittaja Major
Poistoletkut päätyy takapuskurin sisään.
ainkin LCI-mallissa pää on "rutattu" jotta sinne ei menisi irto roskaa,
mutta paremminkai tuo toimisi jos olisi ihan avonainen letukun pää?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 29 Huhti 2012, 17:57
Kirjoittaja jaki
Lisää kysyttävää: :mus:
Kompuran letkujen vaihto nyt ei paha homma varmasti ole lainkaan, mutta:
Poistamalla oikean takarenkaan ja lokasuojamuovin, näkeekö siitä ne letkut?
Ai miksikö: nosturi on kyllä käytetävissä, mutta en viitsi ajaa 40 km vain todetakseni, että ne olikin jo vähän aikaa sitten vaihdettu. Eli kurkkaisin ainoastaan näyttävätkö hiljattain vaihdetuilta, en sitä ovatko menossa poikki.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 29 Huhti 2012, 18:32
Kirjoittaja Ironic32
jaki kirjoitti:Lisää kysyttävää: :mus:
Kompuran letkujen vaihto nyt ei paha homma varmasti ole lainkaan, mutta:
Poistamalla oikean takarenkaan ja lokasuojamuovin, näkeekö siitä ne letkut?
Ai miksikö: nosturi on kyllä käytetävissä, mutta en viitsi ajaa 40 km vain todetakseni, että ne olikin jo vähän aikaa sitten vaihdettu. Eli kurkkaisin ainoastaan näyttävätkö hiljattain vaihdetuilta, en sitä ovatko menossa poikki.
Kun sen sisälokarin poistaa, niin kyllä ne letkut näkyy siitä.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 29 Huhti 2012, 19:20
Kirjoittaja jaki
Ironic32 kirjoitti:Kun sen sisälokarin poistaa, niin kyllä ne letkut näkyy siitä.
Juu, jos olisi auto pihassa, samallaha olisin jo käynyt kurkkaamassa, mutta, nyt joutuu harrastamaan teoreettista korjailua pari päivää... ja sitten tekemään ostoslistaa.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 01 Touko 2012, 18:37
Kirjoittaja jaki
jaki kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Kun sen sisälokarin poistaa, niin kyllä ne letkut näkyy siitä.
Juu, jos olisi auto pihassa, samallaha olisin jo käynyt kurkkaamassa, mutta, nyt joutuu harrastamaan teoreettista korjailua pari päivää... ja sitten tekemään ostoslistaa.
Öö, tuo letku 8, joka siis on se, joka murtuu, maksaa Genuine-Parts:lla 77 eur was ist das?
Kullastako tuo on tehty? Raotin takajokasuojaa (sisä) ja tosiaan hyvin näkyi tuo imuletku. Näytti hyväkuntoiselta, mutta vaihdan silti. Nyt, joutuu kyllä orggis-orava taipumaan, 77 eur, zu viel!

Vedenpoistoletkuista. Ne sai helposti esille D-pilarin reunasta, sivuluukkujen sisältä. Kun käänsi hieman äänieristemattoa. Ohjeiden mukaan ,nyppäsin irti reijästä ja maahan putosi ne tulpat... Ei helk...toinen oli täysin tukossa. Joku ihme logiikka noissa on ollut, en kyllä ymmärrä mikä.
Putsasin ne pelkästään paineilmalla puhaltamalla: hyvin liikkui ilma.
Edelleen: miten voi putsata A-pilarissa kulkevat putket (niistä ei ole mainintaa ikinä missään).?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 01 Touko 2012, 19:53
Kirjoittaja Clavurion
jaki kirjoitti:Öö, tuo letku 8, joka siis on se, joka murtuu, maksaa Genuine-Parts:lla 77 eur was ist das?
Kullastako tuo on tehty? Raotin takajokasuojaa (sisä) ja tosiaan hyvin näkyi tuo imuletku. Näytti hyväkuntoiselta, mutta vaihdan silti. Nyt, joutuu kyllä orggis-orava taipumaan, 77 eur, zu viel!
Korvaava tuolta. KLIK Tai sitten hakee itse pätkän letkua tarvikeliikkeestä.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 01 Touko 2012, 20:56
Kirjoittaja jaki
Clavurion kirjoitti: Korvaava tuolta. KLIK Tai sitten hakee itse pätkän letkua tarvikeliikkeestä.
Tuo olisi ok, mutta pitää laittaa se aika nopeasti kuntoon, vaikken tiedä onko siellä mitää vikaa. Eli tavallista letkua vaan pätkä.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 01 Touko 2012, 22:43
Kirjoittaja Major
No kannattaa siihen letkuun vähän panostaa. Joku oli käyttänyt kaasuletkua, se on varmasti hyvä vaihtoehto kun on paljon paksumpi ja suunniteltu kestämään myös pakkasta.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 02 Touko 2012, 10:41
Kirjoittaja jaki
Major kirjoitti:No kannattaa siihen letkuun vähän panostaa. Joku oli käyttänyt kaasuletkua, se on varmasti hyvä vaihtoehto kun on paljon paksumpi ja suunniteltu kestämään myös pakkasta.
Halkaisijahan taisi olla se 6mm, eli eikös polttoaineletku ole paras mahdollinen siihen?
En kyllä ymmärrä, miten ihmeessä orggisosa voi olla niin kallis?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 02 Touko 2012, 11:35
Kirjoittaja Major
Jep, sisähalkaisija on 6 mm.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 03 Touko 2012, 13:30
Kirjoittaja jaki
Nyt on letku vaihdettu. Olipas vaikea homma.. :) Erittäin hitaalla työtahdilla meni max 40 min pihassa, tunkilla. Iloisena yllätyksenä kompura oli vuosimallia 2010 :thuup: Eikä letkukaan näyttänyt mitenkään huonolta.

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 17 Touko 2012, 20:33
Kirjoittaja jaki
Major kirjoitti:Jos ostit/omistat E61 korisen bemarin (osa pätee myös muihin korimalleihin),
tässä työlistaa:


1) Poista/ta dieselistä imusarjan läpät
Avattu ja todettu, että imusarja on melko uusi ja läpät kunnossa, paksut akselit, pehmustetus läpät, ja ruuvit kireällä. Poisto myöhemmin.
2) Vaihda alipaineletkut, tuppaavat hapristumaan etenkin 535d:ssä turbojen kohdalta,
Kunnossa olivat.
4) Tarkista koneen lämmöt, uusi termareita tarvittaessa
Lämmöt oli vähän alhaalla = uusin vain päätermarin. Inpa & koeajo, max 90, yleensä 79 - 88 C. Melkein 10 astetta nousi keskilämmöt.
5) Tarkista/Vaihda kompuran letku (koskee vain farkkua)
Kunnossa oli, vaihdoin silti polttoaineletkuun. Iloinen yllätys oli, että kompura oli vm 2010 vaikka auto on 7/2004.
6) Panoraama-kattoluukullisessa puhdista vedenpoistoaukot (koskee vain farkkua)
Tukossa olivat. Poistin tulpat ja puhalsin paineilmalla puhtaiksi. Mutta! epäilen, että niillä tulpilla on kyllä tehtävänsä = autosta tuli mielestäni meluisampi. Loogista, koska nuo letkut päätyvät takarenkaiden eteen ja sieltä kyllä melua riittää = tulpat puhdistettuina takaisin jossakin vaiheesssa.

-Pakosarja halkeaa 525/530d malleissa
Paha sanoa, mistähän tuon pakosarjan näkisi parhaiten, purkamatta koko autoa?
-Takaluukun johtosarja , koskee vain farkkua
Omassa ne oli jo korjattu.
-Takaluukun lasin aukaisukytkin , koskee vain farkkua
Vaihdoin varoiksi, vaikka ehjä olikin. Tuo olikin sitten todella veemäinen projekti, koska se oli niin pahasti hapettunut kiinni siihen akseliin, että lähti vasta, kun porasin ja jyrsin sen ihan palasiksi :thdw:
-Takaikkunan winkkari jumii , koskee vain farkkua
Toimii, rasvattu :)

Johonkin deletoin sen antennivahvistinjutun. Sekin avattu ja kuivaksi ja puhtaaksi todettu.
Lisäksi vaihdoin IBS:n, MPM:n, hehkujen yksikön (se onkin oikein hauska vaihdettava), polttoainesuodattimen ja jotain muuta. Vielä pitää vaihtaa ilmansuodatin, niin sitten päässee nauttimaan huolettomista kilometreistä, joohan :) :)

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 19:29
Kirjoittaja Waakku
Hieman offtopikki mutta tälläisen projektin 350D E61 05 200 000 ajattelin hakea huomenissa ja varsinkin tätä topikkia lukiessa alkoi tulla sellainen olo, että ei hitto... Onkohan nyt ihan järkevää ostaa kyseistä autoa? Mahtava auto ajaa ja hyvät varusteet/ominaisuudet mut kyl nämä viat alkaa kuulostaa vähä sellaiselle että varmatoiminen, vanha ja aikanasa elänyt vm 2000, 420tkm ajett V70 on aika kova peli. Onko Nämä autot muka oikeesti niin vikaisia kun täällä kaikki huutelee? Eipä foorumia lukiessa paljon kehuja ole tullut. Toki yleensähän porukka täällä hakee myötätuntoa, apua ja kokemuksia ongelmiinsa mutta silti.

Eli lyhyesti kannattaako tähän kelkkaan lähteä? :)

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 19:38
Kirjoittaja Ironic32
^ Jos autoa on hyvin huollettu, niin mikä jottei sen uskalla ostaa. Käytetyn kauppa kuitenkin on aina arpapeliä. Jos kaikki pelaa ostohetkellä hienosti, niin aika helpolla&halvallahan nämä tässäkin topicissa mainitut kohteet tarkistaa ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Sitten on taas kohtuu huolettomia kilometrejä luvassa.

Ei ole kauhean paljon kokemuksia muista isojen autojen leireistä, mutta tuskin se ruoho kovin paljon vihreämpää on sielläkään. Käytetty auto on aina käytetty auto.

Noilla kilometrimäärillä kannattaa kuitenkin jo varautua alustaremontteihin ja jos auto on automaattilaatikolla, niin senkin suhteen voi tulla mukavia yllätyksiä (ei yksistään bemareissa vaan myös muissa merkeissä).

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 19:48
Kirjoittaja Major
Mikäs se tuollainen on "350D E61"

535d vai 530d?

Re: E61/60 dieselin ostajan työ/vinkkilista, tyyppiviat

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 19:55
Kirjoittaja Ironic32
Major kirjoitti:Mikäs se tuollainen on "350D E61"

535d vai 530d?
Samaa meinasin kysyä, mutta oletin auton olevan 530d...?