E61 LCI kaiuttimet

E60, E61
Tsei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Tammi 2013, 22:17
Auto: F11 530d xDrive -11

jaki kirjoitti:
Prot kirjoitti:Tästä vähän lisätietoja! Kilometrimäärien kasvaessa on perussetin äänentoiston taso alkanut pahasti tökkimään, ja parannusta pitäisi saada. Ajatuksissa on ollut korjata vaste DSP:llä, mutta tuo hifi-koodaus kuulostaa paremmalta ratkaisulta jolloin signaali on heti alusta alkaen kunnossa. Siihen päälle sitten kaiutinpaketin vaihto johonkin parempaan, niin voisi alkaa olemaan sillä tasolla jolla taas jonkin aikaa pärjäisi. Miten siis tuo hifiksi nosto onnistuu, millaisia johdotuksia pitää vetää?
Kaivellaan vähän vielä puukkoa haavassa...nyt pääsin vertaamaan tehdashifejä ja perusstereoita heti peräkkäin. Ero on kyllä todella iso. Itse asiassa perusstereot kuulostaa todella tukkoisilta ja heikolta :thdw:
Suosittelen, että et tee elementeille mitään, koska silloin saattaa tasapaino muuttua ihan miksi vaan. Eli lyhyesti:
+ lisää etuoviin original hifidiskantit (joku 30 eur kpl tai ebaystä käyteytyt), avaamalla verhoilua ja napsauttamalla elementti ja johto paikallee = todella helppo
+ lhuuda eba:stä hifi pääte, itse sain 45 euroalla :thuup: sis postikulut ja asenna paikalleen. Kiinnitysrauta maksaa ehkä 12 eur
+ rakenna kaapeli vahvistimelle kaikki litintarvikkeet löytyy merkkiliikkeestä, yllättävän kalliiksi se kuitenkin tulee. Ehkä joku 40 eur tms
+ vedä kaapeli vahvistimelta radiolle, pura verhoilu sivusta, katko subbareiden johdot ja laita päätteeltä tulevat tilalle
+ koodaaa auto
Kuten kirjoitin lopputulos oli hämmästyttävän hyvä. Eikä maksanut paljon mitään.
Väitän, että pelkillä elementtien vaihdolla lopputulos ei tule juuri yhtään paremmaksi. Netti, siis tuo kaiken valehtelun lähde, julistaa jenkkisaiteilla "täytenä totuutena" Bavarian soundsystemin sarjaa. Tietysti, koska on jenkkituote. Ne kyllä osaa tuon markkinoinnin.
Samoin tuo postaus minkänlaisia erilaisia variaatioita löytyy, tulee jenkeistä. Siellähn ei perusstereoita ole lainkaan, vaan perusmalleissa on hifit aina.
Tuli juuri hommattua 525xd e61 -09 Saksasta lähes kaikilla herkuilla, lukuunottamatta hifiä. Ja kyllähän tuo äänentoisto on se joka eniten häiritsee. Pystyisikö joku tekemään tuon "hifi-upgraden" siististi korvausta vastaan?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tsei kirjoitti:Tuli juuri hommattua 525xd e61 -09 Saksasta lähes kaikilla herkuilla, lukuunottamatta hifiä. Ja kyllähän tuo äänentoisto on se joka eniten häiritsee. Pystyisikö joku tekemään tuon "hifi-upgraden" siististi korvausta vastaan?
Voin toimia konsulttina, pientä korvausta vastaan, jos löydät jonkun hifiliikkeen, joka tekee itse homman.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tsei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Tammi 2013, 22:17
Auto: F11 530d xDrive -11

jaki kirjoitti:
Tsei kirjoitti:Tuli juuri hommattua 525xd e61 -09 Saksasta lähes kaikilla herkuilla, lukuunottamatta hifiä. Ja kyllähän tuo äänentoisto on se joka eniten häiritsee. Pystyisikö joku tekemään tuon "hifi-upgraden" siististi korvausta vastaan?
Voin toimia konsulttina, pientä korvausta vastaan, jos löydät jonkun hifiliikkeen, joka tekee itse homman.
Kiitoksia. Olen vielä pari kuukautta poissa maisemista, mutta pidän tämän mielessä.
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

jaki kirjoitti: + rakenna kaapeli vahvistimelle kaikki litintarvikkeet löytyy merkkiliikkeestä, yllättävän kalliiksi se kuitenkin tulee. Ehkä joku 40 eur tms
Kiitoksia vinkeistä :thuup: Tuosta kaapelista olisi vielä kysyttävää, tuo on ilmeisesti vastaava kuin esim:
http://forums.5series.net/e60-parts-acc ... lay-47747/
Eli radion taakse kiinnitetään uusi 20-pin liitin, josta saa sitten nuo johdot vahvistimelle? Ja nuo ovat ainoastaan etuosan lähdöt, taka-kaiuttimista ei tarvitse erikseen huolehtia?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Prot kirjoitti: Kiitoksia vinkeistä :thuup: Tuosta kaapelista olisi vielä kysyttävää, tuo on ilmeisesti vastaava kuin esim:
http://forums.5series.net/e60-parts-acc ... lay-47747/
Eli radion taakse kiinnitetään uusi 20-pin liitin, josta saa sitten nuo johdot vahvistimelle? Ja nuo ovat ainoastaan etuosan lähdöt, taka-kaiuttimista ei tarvitse erikseen huolehtia?
Radion takana on 12 napainen liitin. Tuo järkälemäinen 20-napainen on se, joka tökätään itse vahvistimeen. Mutta muuten samasta asiasta puhutaan. Toki tuossahan korvataan orggispääteaste toisella. Siksi tuo tehdään liitin tehdään tuossa "väärin" päin.

Huoh: tuosta linkistä. orggishifin ongelma on se, että basson yleinen voimakkuus on jopa liian KORKEA ei heikko, mutta tälle nykypäivän mullesulle rihannapimppihetikaikkisukupolvelle, jolle kukaan ei ole opettanut mitään hyvästä äänentoistosta, bassoa on tietysti ihan liian vähän...Koska se v*#un jumputus ei peitä kaikkea muuta alleen. Niin sitä on pakko olla liian vähän.
Alemmas hifien basso voisi mennä, mutta se taas on ihan eri asia.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Nyt alkoi kiinnostamaan, jotta onko siellä "radion" takana liitin, josta lähtee aivan oikeat ja rehelliset linjatasoiset signaalit? Eli onko ongelmaa, jos orggisvahvarin sijasta käyttäisikin jotain laadukkaampaa aftermarket vahvaria? Joku laadukas nelikanavainen, josta kaksi kanavaa syöttäisi etukajareita ja toiset kaksi subbareita. Voiko siis auton ohjelmoida Hifi-systeemiksi, jos radion perässä on jotain muuta kuin orggisvahvari? Ja osaako radio antaa ulos linjatasoista signaalia, jos konffaus onkin alkuperäinen karvahattu-systeemi? Eli onko sen konffauksen ainoa funktio se, että silloin parametrikorjaus ottaa huomioon ne erilliset diskantit? Kiinnostaisi vain tietää että mitä muutoksia systeemiin tulee, jos konffaus tehdään tyyliin perussysteemi --> Hifi-systeemi?

Mitenkäs takakajarit? Mikäs niitä syöttää Perus / HiFi /DFP -systeemissä?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Radion takaa löytyy linjatasoinen lähtö, subbaripäätteelle. Eli todennäköisesti niistä on leikattu yläpää pois ja muutenkin käyrä on muokattu omalle päätteelle ja kovaäänisille sopivaksi.
Ylipäätään, E60:n äänentoisto on viritetty juuri BMW:n omille kovaäänisille ja vahvistimille. kuten kirjoitin, sinne saa ihan varmasti ihan helvetisti jumputusta ja diskantin sihinää toisilla pääteasteilla ja äänisillä joita voi sitten kaikenmaailman lippispalstoilla retostella. Muut neuvokoot miten...
Ps se lähtö on balansoitu.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

jaki kirjoitti:Radion takaa löytyy linjatasoinen lähtö, subbaripäätteelle.
Missä täällä on tuo?
Kuva
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Oikeassa reunassa olevassa "megablogissa", niissä pienemmissä nastoissa. Ulkoa en pinnejä muista ja ylipäätään, jos hommaan ryhdyt tarvitset WDS:n, muuten koko proggis on arpomista.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

Lainausta BTCF:n foorumilta, jossa oli keskustelua samasta asiasta, eli WDS löytyy tuolta: http://www.bmw-planet.com/diagrams/r...0e61/index.htm. Samassa threadissä oli muutakin infoa tästä aiheesta, mm. johtojen värikoodauksesta:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=184196&page=9

Tuo WSD:n mukaan taka & ovikaiuttimien lähdöt pysyvät ennallaan ja viisi uutta pinni herää henkiin vahvistinta varten. Mutta mikä olisi sopiva liitin tuohon 12-pinniseen liittimeen, yritin RealOEM:stä etsiä mutten noin pientä osaa sieltä seasta löytänyt?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

DS on hävinnyt netistä, ilmeisesti BMW:n painostuksesta. En ymmärrä mitä ne siitä hyötyy, etä ihmiset tutkii näitä juttuja, wanhoista autoista.
Tuosa BTCF:n jutussa kehuu toistoa, vaikka diakantit "kirkuu" +4 db, ellei enemmän. Korvakuulolta, korostus oli todella kova.
Se 12 pinnisen saa ihan Lakkosen tiskiltä aikä maksa paljoa. Sen koodi löytyy vaikka realoem:stä. Ja sitäkään liitintä ei tarvitse, jos autossa on BT tai puhelin.
Mutta koodatahan auto pitää, muuten sieltä ei tule mitään.
Sen verran voin paljastaa, että seuraavaan Bemaristiin tulee juttu aiheesta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Löytyyhän se WDS tuolta:
http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosiaankin, se alkuperäinen pikkuvahvari syöttää vain niitä penkin alla olevia "subbareita". Se tuli yllärinä. Top-Hifin vahvari taas syöttää kaikkia kajareita, mutta liikenne vahvarin suuntaan tapahtuu MOST-väylän kautta. Taitaa olla suurempi projekti jo sellainen?

Olisikohan tällainen toimiva setti:
- Peruskajarit päivittäisi tähän GZ:n sarjaan:
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... pgrade_Kit" onclick="window.open(this.href);return false;

- Hommaisi sen originaalin pikkuvahvarin ja koodauttaisi systeemin HiFi:ksi?

Tai entä jos hankkisi jonkun pätevämmän nelikanavaisen, jossa olisi valmiina kaijutintasoiset sisääntulot? Olisiko sellainen kuinka toimiva ratkaisu äänen kannalta? Laittaisi lisävahvarin kaksi kanavaa syöttämään penkin alla olevia lärpäkkeitä ja toiset kaksi kanavaa etuovia. Midin ja diskanttien väliin se GZ:n mukana tuleva jakari. Olisiko tässä tapauksessa koodaminen hifi-systeemiin välttämätön?
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

JKK kirjoitti:Tai entä jos hankkisi jonkun pätevämmän nelikanavaisen, jossa olisi valmiina kaijutintasoiset sisääntulot? Olisiko sellainen kuinka toimiva ratkaisu äänen kannalta? Laittaisi lisävahvarin kaksi kanavaa syöttämään penkin alla olevia lärpäkkeitä ja toiset kaksi kanavaa etuovia. Midin ja diskanttien väliin se GZ:n mukana tuleva jakari. Olisiko tässä tapauksessa koodaminen hifi-systeemiin välttämätön?
Suunnittelin itsekin jotain tuon kaltaista aluksi, mutta kun kävi ilmi että perus-stereoissa on korkeita ääniä korostettu korjaamaan diskantin puutetta, niin peruin suunnitelmani. Hifi-koodauksella tuo korjaus tasaantuu. Itse vielä arvon että laitanko bemarin orggis-vahvariin vai onko jotain haittaa jos laittaa tilalle jonkin muun. Kovin tehokashan tuo alkuperäinen laite ei ole, mutta toisaalta kovaa äänenpainetta en muutenkaan etsi.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Prot kirjoitti: Itse vielä arvon että laitanko bemarin orggis-vahvariin vai onko jotain haittaa jos laittaa tilalle jonkin muun. Kovin tehokashan tuo alkuperäinen laite ei ole, mutta toisaalta kovaa äänenpainetta en muutenkaan etsi.
Tehokas tai ei, mutta pitäähän sen olla balanssissa muun systeemin kanssa :thuup: . Kunhan jaksan, kurkkaan onko itsellä autossa orggissubbarit vai onko ne menty vaihtamaan joskus. Nimittäin mielestäni alaäänien taso on liian kova suhteessa muuhun äänialueeseen. Itsellä siis tehdas hifit.
Ja: jos aikoo laittaa mitä tahansa joko linja- tai kovaäänislinjoille, koodaamatta tai koodaamalla hifi:ski pitää muistaa mitä on leikattu missäkin linjassa tai ulostulossa ettei käy köpelösti ja joku alue uuvu tai ole liian kovalla.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

jaki kirjoitti:
Prot kirjoitti:
Ja: jos aikoo laittaa mitä tahansa joko linja- tai kovaäänislinjoille, koodaamatta tai koodaamalla hifi:ski pitää muistaa mitä on leikattu missäkin linjassa tai ulostulossa ettei käy köpelösti ja joku alue uuvu tai ole liian kovalla.
No tämä se on juuri se kiinnostava juttu. Eli jos systeemi on koodattu HiFiksi, niin tuleeko orggissoittimen kajarilähdöistä tavara ulos ns. full-scalena? Vai onko ala-äänet leikattu? Entä sitten, jos systeemi jätetään koodaamatta? Eikös silloin luulisi ainakin olevan kajaritasolla full-scale, koska perussysteemissä penkin allaolevien "subbarien" syötöt hoidetaan samalla kajarilähdöllä kuin etuovien vakiomidit? Menikö siis oikein?

Yritän nyt koota tähän mennessä opittua...

Perussysteemi:
- Kaiutitinlähtöjen alarekisteri on leikkaamaton. Syöttö haaroitettu etukajareiden syötöistä.
- Yläpää on korostettu diskanttien puutteen vuoksi
- Soittimen injalähdöistä (vakiosubbarivahvaria varten) ei tule mitään ulos ilman koodaamista

HiFi-systeemi
- Alarekisteri on (varmaankin) leikattu, koska käytetään erillistä vahvistinta subabreille.
- Matalat äänet ohjataan soittimesta linjalähdön kautta orggisvahvarille
- Yläpää on "normaali" korostamaton

Eli uuden systeemin voisi rakentaa hyvin myös perussysteemin koodaukselle, jolloin ainoa ongelma on ylä-äänien korostus. Senhän voi ratkaista vaimentamalla kirkuvat diskantit jakosuotimessa takaisin matalammalle tasolle (jos säätö löytyy).
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

E60 on kyllä vaikeaa saada hyvää tasapainoista toistoa jäkeenpäin. Itse laitoin
10 hyvää kaiutin elementtiä alkuperäisten tilalle hinta n. 1500, sointi kyllä
parani mutta ei nautittavaksi. Ongelma oli tämä sama alkuperäinen taajuus-
säätö alkuperäisille 10e kaiuttimille sopivaksi. Mittasin audio CD:llä jossa eri taajuuksia
ja voltti mittari kiinni kaiutin tulopiuhoihin. Oli melkein mahdotonta saada
yläpäätä siedettäväksi, vaikka säädöt minimillä. Ainoa ratkaisu olisi ollut asentaa
takakonttiin hyvä erillinen vahvistin jossa alueiden tasonsäädöt mutta en enää
katsonut että huvittaa laitta vielä yli 1000 ja lopputuloksesta ei kuitenkaan ole
varmuutta. On kyllä käsittämätöntä että 55k autoon tulee näin huono toisto vakiona.
No nykyisessä F10 paras vaihtoehto ja kyllä soi ihan eri luokassa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JKK kirjoitti: Perussysteemi:
- Kaiutitinlähtöjen alarekisteri on leikkaamaton. Syöttö haaroitettu etukajareiden syötöistä.
- Yläpää on korostettu diskanttien puutteen vuoksi
- Soittimen injalähdöistä (vakiosubbarivahvaria varten) ei tule mitään ulos ilman koodaamista

HiFi-systeemi
- Alarekisteri on (varmaankin) leikattu, koska käytetään erillistä vahvistinta subabreille.
- Matalat äänet ohjataan soittimesta linjalähdön kautta orggisvahvarille
- Yläpää on "normaali" korostamaton
Noin, mutta, voihan olla, että perusstereoissa on alapäätä leikattu, koska siellä on perussubbarit ja ei erillistä vahvistinta. Eli leikattu ihan alimmat pois.
Hifi:ssä pitää toki muistaa, että sieltä linjalähdöistä on taas erittäin todennäköisesti leikattu yläpää turhana pois.
Olen sitä mieltä, että rakentamalla perusstereoihin hifit. lopputulos on ihan hyvä. Lisäksi erittäin halpa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

jaki kirjoitti:
JKK kirjoitti: Perussysteemi:
- Kaiutitinlähtöjen alarekisteri on leikkaamaton. Syöttö haaroitettu etukajareiden syötöistä.
- Yläpää on korostettu diskanttien puutteen vuoksi
- Soittimen injalähdöistä (vakiosubbarivahvaria varten) ei tule mitään ulos ilman koodaamista

HiFi-systeemi
- Alarekisteri on (varmaankin) leikattu, koska käytetään erillistä vahvistinta subabreille.
- Matalat äänet ohjataan soittimesta linjalähdön kautta orggisvahvarille
- Yläpää on "normaali" korostamaton
Noin, mutta, voihan olla, että perusstereoissa on alapäätä leikattu, koska siellä on perussubbarit ja ei erillistä vahvistinta. Eli leikattu ihan alimmat pois.
Hifi:ssä pitää toki muistaa, että sieltä linjalähdöistä on taas erittäin todennäköisesti leikattu yläpää turhana pois.
Olen sitä mieltä, että rakentamalla perusstereoihin hifit. lopputulos on ihan hyvä. Lisäksi erittäin halpa.
Muistaisin että yläpää reilusti korostettu ja pahin asia kaiutin vaihdon kannalta että keskialuetta vaimennettu.
Joten hyvästä kaiutinsarjasta tulee normaalisti hyvin korkeita ja kun ne vielä asentaa sivupilariin oikealle
paikalle , niin kyllä riipii tosissaan. Sitten koittaa säätää uudesta jakosuotimesta minkä voi. Ainoa järkevän
hintainen ratkaisu olisi jos joku olisi suunnitellut nimenomaan tähän autoon kootun sarjan, diskantti vähemmän
herkkä kuin keskialue ja basso elelementit. Jos tätä koittaa säätää jakosuodatinta muuttamalla niin tulee
helposti muita ongelmia. Tämä koskee perussysteemiä.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Driveclever kirjoitti:
jaki kirjoitti:
JKK kirjoitti: Perussysteemi:
- Kaiutitinlähtöjen alarekisteri on leikkaamaton. Syöttö haaroitettu etukajareiden syötöistä.
- Yläpää on korostettu diskanttien puutteen vuoksi
- Soittimen injalähdöistä (vakiosubbarivahvaria varten) ei tule mitään ulos ilman koodaamista

HiFi-systeemi
- Alarekisteri on (varmaankin) leikattu, koska käytetään erillistä vahvistinta subabreille.
- Matalat äänet ohjataan soittimesta linjalähdön kautta orggisvahvarille
- Yläpää on "normaali" korostamaton
Noin, mutta, voihan olla, että perusstereoissa on alapäätä leikattu, koska siellä on perussubbarit ja ei erillistä vahvistinta. Eli leikattu ihan alimmat pois.
Hifi:ssä pitää toki muistaa, että sieltä linjalähdöistä on taas erittäin todennäköisesti leikattu yläpää turhana pois.
Olen sitä mieltä, että rakentamalla perusstereoihin hifit. lopputulos on ihan hyvä. Lisäksi erittäin halpa.
Muistaisin että yläpää reilusti korostettu ja pahin asia kaiutin vaihdon kannalta että keskialuetta vaimennettu.
Joten hyvästä kaiutinsarjasta tulee normaalisti hyvin korkeita ja kun ne vielä asentaa sivupilariin oikealle
paikalle , niin kyllä riipii tosissaan. Sitten koittaa säätää uudesta jakosuotimesta minkä voi. Ainoa järkevän
hintainen ratkaisu olisi jos joku olisi suunnitellut nimenomaan tähän autoon kootun sarjan, diskantti vähemmän
herkkä kuin keskialue ja basso elelementit. Jos tätä koittaa säätää jakosuodatinta muuttamalla niin tulee
helposti muita ongelmia. Tämä koskee perussysteemiä.
Mä luulen että "jaki" tarkoitti perusstereoihin hifien rakentamisella sitä, että systeemi myös koodataan HiFi:ksi. Tällöinhän yläpääongelma pitäisi korjaantua. Ehkä itsekin päädyn tähän ratkaisuun. Asennan GroundZeron kajarisetin ja HiFi-systeemin orggisvahvarin ja koodautan HiFiksi. Varmasti on kustannustehokkain ratkaisu. Ainakin edellisessä E61:ssäni HiFi-systeemi täytti omat vaatimukseni. Ja eiköhän tuo GZ:n kajarisetti ole vähintään sen HiFi-systeemin orggiskajareiden veroinen.
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Kuuntelin taannoin (joka oli kylläkin E91) autoa, johon oli laitettu ground zeron 399eur setti, siis pelkät kajarit ja diskantit ilman vahvaria.
Kyllä se mun korvaan aika nätisti soi noillakin parannuksilla.
Vastaa Viestiin