E61 LCI kaiuttimet

E60, E61
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JKK kirjoitti: Mä luulen että "jaki" tarkoitti perusstereoihin hifien rakentamisella sitä, että systeemi myös koodataan HiFi:ksi. Tällöinhän yläpääongelma pitäisi korjaantua.
Ja eiköhän tuo GZ:n kajarisetti ole vähintään sen HiFi-systeemin orggiskajareiden veroinen.
Juuri niin, toisekseen, ei sieltä linjalähdöstä edes tule mitään, ellei järjestelmää ole koodattu.
Jos olet pihi, asenna vain hifi-diskantit ja vahvistin. Koodaa auto ja hämmästyt.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

Perheessä vielä käytössä E60. Aikanaan kun kaiuttimia uusittiin niin
mistään en saanut tietoa että vahvisimelle voisi tehdä jotain säätöjä
tai muutoksia. Täällä on puhuttu uudestaan koodauksesta mutta en
kyllä löytänyt asiasta mitään tietoja miten se tehdään, voisiko joku
kirjoittaa miten tehdään tai mistä löytyy ohjetta. Jos vielä jopa saisi
toiston vuosien jälkeen paremmaksi.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Driveclever kirjoitti:Perheessä vielä käytössä E60. Aikanaan kun kaiuttimia uusittiin niin
mistään en saanut tietoa että vahvisimelle voisi tehdä jotain säätöjä
tai muutoksia. Täällä on puhuttu uudestaan koodauksesta mutta en
kyllä löytänyt asiasta mitään tietoja miten se tehdään, voisiko joku
kirjoittaa miten tehdään tai mistä löytyy ohjetta. Jos vielä jopa saisi
toiston vuosien jälkeen paremmaksi.
Koodaukseen tarvitset BMW:n oman ohjelmointityökalun, eli sopivan koodaussoftan (Progman tai NCS) ja siihen soveltuvan interfacen. Progmanilla taitaa pystyä ainakin 2008:ia vanhempiin. Uudemmista en tiedä. Näitä koodaajia laitteineen kyllä on pitkin suomea harrastajapuolellakin. Toiselta BMW-foorumilta heitä tavoittaa helposti. Toinen vaihtoehto on teettää koodaus marmorimiehillä moninkertaisella veloituksella (100-200 euroa). Itsellänikin on DIS:in ohella Progman, mutta en ole saanut sitä toimimaan ainakaan LCI-mallissa.
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

Kiitios JKK olisi pitänyt paljon aikaisemmin seurata tätä foorumia täältä löytyy enemmän
tietoa kuten sinulta, kuin mitenkään pystyy lypsämään omasta BMW huollosta. :thup:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JKK kirjoitti:Itsellänikin on DIS:in ohella Progman, mutta en ole saanut sitä toimimaan ainakaan LCI-mallissa.
Toimiiko siis INPA + oheisjutut?
Jos ei, syynä voi olla se, että LCI vaatii uudehkon D-CAN-piuhan. Eli piuhakauppaan, jos on vain vanhempi piuha. En muista mikä on kirjain siinä.
Jotkut kyselee aina välillä käyttöohjeita noihin koodaustökaluihin. Oikeasti, ne ei ole mitään Microsoft Office tms tyylisiä juttuja, vaan "kesken"tekoisia ohjelmia, joiden filosofiaan pitää tutustua kunnolla (vaarana on, että koko auto menee sekaisin). En halua pelotella, ei ne mitään monimutkaisia ole, muta oma, ihmeellinen logiikka kuitenkin.
Kannattaa aloittaa: http://www.bmwcoding.com" onclick="window.open(this.href);return false; löytyy hyvät starttiohjeet koko hommaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

jaki kirjoitti: Toimiiko siis INPA + oheisjutut?
Jos ei, syynä voi olla se, että LCI vaatii uudehkon D-CAN-piuhan. Eli piuhakauppaan, jos on vain vanhempi piuha. En muista mikä on kirjain siinä.
Jotkut kyselee aina välillä käyttöohjeita noihin koodaustökaluihin. Oikeasti, ne ei ole mitään Microsoft Office tms tyylisiä juttuja, vaan "kesken"tekoisia ohjelmia, joiden filosofiaan pitää tutustua kunnolla (vaarana on, että koko auto menee sekaisin). En halua pelotella, ei ne mitään monimutkaisia ole, muta oma, ihmeellinen logiikka kuitenkin.
Kannattaa aloittaa: http://www.bmwcoding.com" onclick="window.open(this.href);return false; löytyy hyvät starttiohjeet koko hommaan.
Juu, mulla on kyllä uudempi D-piuha, jota käytän INPA:n ja DIS:in kanssa. Ja sen lisäksi vielä Autocomin monimerkkitesteri. Jostain syystä tuo Progman tykkää kaatua käynnistyessään enkä ole ehtinyt enempiä syventymään. NCS:n olen suosiolla jättänyt rauhaan kun autolla pitää kuitenkin joka aamu päästä lähtemään liikenteeseen :)

Tilasin oman piuha-settini täältä (n.60 euroa):
http://bmtechnic.co.uk

Mutta vielä itse asiaan... Eli jos systeemin koodaan HiFi:ksi, ovatko sen jälkeen pikkuvahvarille CCC:n takaa lähtevät lähdöt aivan perinteiset linjatasoiset lähdöt? Eli EI siis mitkään high-level-tasoiset kajarisignaalit? Eli sieltkö voisi adapterin avulla pistää ne RCA:lla suoraan mihin tahansa vahvariin? Ja vahvarilta suorat vedot sitten penkkien alle subbareille. Meinaan vaan jos kovempaa settiä lähtisi rakentamaan. Ei tiedä vielä mihin sitä innostuu. Eli toimisiko tällainen hyvin:

- Koodaus Hifiksi
- Konttiin 5 tai 6 kanavainen vahvari
- Kajarisetiksi GroundZero (Tai eBaysta Logic7:n orggis-setup kajareiden osalta)
- CCC:n takaa etuovien ja takakajareiden syötöt esim. Helix AAC-aktiivimuuntimien (4kpl) kautta linjatasoisiksi
- CCC:n takaa subbarivahvistimelle lähtevät linjasignaalit johdotetaan konttiin vahvarille.
Omatekoisella adapterilla CCC-liittimestä-->RCA:ksi
- Kontin vahvistimen neljä kanavaa syöttämään ovia
- Yksi tehokas monokanava syöttämään penkin alla olevia subbareita. Tai kaksi kanavaa, jos vahvari on 6-kanavainen (onko
sellaisia?)

Toimisikohan tuollainen paketti? Ja vielä kun väliin tuikkaisi jonkin Alpinen DSP-prosessorin, jonka päälle säädöt viimeisen päälle kohilleen. Voisi kuvitella että oltaisiin jo jossain HiFi:n ja Logic7:n välimaastossa? Hintaluokka olisi edelleen alle 1000 euroa.
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

Miteköhän muuten nuo taka-kaiuttimet käyttäytyvät Hifi vs. perus-stereo? Ainakin perus-stereoissa taajuusvastetta on ilmeisesti leikattu alapäästä, mutta muuttuuko tilanne kun koodataan auto Hifiksi? Entä millaiset elementit tuolla mahtaa olla, ainakaan GZ:n paketti ei sisällä taakse sopivia kaiuttimia.
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

Prot kirjoitti:Miteköhän muuten nuo taka-kaiuttimet käyttäytyvät Hifi vs. perus-stereo? Ainakin perus-stereoissa taajuusvastetta on ilmeisesti leikattu alapäästä, mutta muuttuuko tilanne kun koodataan auto Hifiksi? Entä millaiset elementit tuolla mahtaa olla, ainakaan GZ:n paketti ei sisällä taakse sopivia kaiuttimia.
Jos muistan oikein niin siellä oli samanlaiset onnettomat kaiuttimet kuin etu-ovissa. On nyt jo
noin 4 vuotta kun ne vaihdettiin joten pienellä varauksella.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Edelleen: oli CCC tai MASk koodattu miksi tahansa, eri kanavia voidaan leikata mistä päästä tahansa, eli tekemllä ei-BMW virityksiä, lopputulos voi olla ihan mitä tahansa.
Kuten kirjoitin, takaa lähtevä on balansoitu, mutta sadannen kerran! Mitä tahansa ulostuloa orggisssysteemissä voi olla leikattu ihan miten vaan.
Olen edelleen sitä mieltä, että:
1. päivittämllä perusstereot hifi-päätteellä ja diskanteilla, saadaan naurettavan halvalla hämmästyttävän hyvä
2. päivittämällä oikeasti hifiksi (kaikki elementit) tulee selvästi kalliimpi, mutta vähän parempi lopputulos
3. päivittämällä L7:ksi, tulee erittäin hyvä lopputulos, kohtuuhinnalla. Joku kauppasi täydellistä L7-settiä 700 eurolla. Mielestäni ei pahan hintainen. Askartelua se toki vaatii, mutta niin vaaatii kaikki muutkin viritykset.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Juu, varmasti saa ihan hyvän pienelläkin HiFi-päivityksellä, mutta kun mieli kaipaa suurepaaa askartelua toisinaan...

Eli CCC:n takaa lähtee siis balansoitu, n.2,5V linjatasoinen lähtö. Eikös sen pysty viemään ihan tuosta vain tavallisen vahvistimen balansoimattomaan tuloon, jossa on RCA-liittimet? Toisaalta pystyyhän kotistereoissakin viemään esivahvarin balansoimattomista RCA-lähdöistä esim. Genelecin balansoituihin. Eikös se toimi myös toisinkin päin?
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

JKK kirjoitti: Eli jos systeemin koodaan HiFi:ksi, ovatko sen jälkeen pikkuvahvarille CCC:n takaa lähtevät lähdöt aivan perinteiset linjatasoiset lähdöt? Eli EI siis mitkään high-level-tasoiset kajarisignaalit? Eli sieltkö voisi adapterin avulla pistää ne RCA:lla suoraan mihin tahansa vahvariin? Ja vahvarilta suorat vedot sitten penkkien alle subbareille. Meinaan vaan jos kovempaa settiä lähtisi rakentamaan. Ei tiedä vielä mihin sitä innostuu. Eli toimisiko tällainen hyvin:

- Koodaus Hifiksi
- Konttiin 5 tai 6 kanavainen vahvari
- Kajarisetiksi GroundZero (Tai eBaysta Logic7:n orggis-setup kajareiden osalta)
- CCC:n takaa etuovien ja takakajareiden syötöt esim. Helix AAC-aktiivimuuntimien (4kpl) kautta linjatasoisiksi
- CCC:n takaa subbarivahvistimelle lähtevät linjasignaalit johdotetaan konttiin vahvarille.
Omatekoisella adapterilla CCC-liittimestä-->RCA:ksi
- Kontin vahvistimen neljä kanavaa syöttämään ovia
- Yksi tehokas monokanava syöttämään penkin alla olevia subbareita. Tai kaksi kanavaa, jos vahvari on 6-kanavainen (onko
sellaisia?)

Toimisikohan tuollainen paketti? Ja vielä kun väliin tuikkaisi jonkin Alpinen DSP-prosessorin, jonka päälle säädöt viimeisen päälle kohilleen. Voisi kuvitella että oltaisiin jo jossain HiFi:n ja Logic7:n välimaastossa? Hintaluokka olisi edelleen alle 1000 euroa.
Jälkiasenteisiin järjestelmiin tämä http://www.autostudio.fi/jbl-dsp-prosessori.html" onclick="window.open(this.href);return false; varmaan helpoin/ paras ratkaisu järjestelmän sydämeksi. Kaiuttimet sitten oman lompakon mukaan.

Näitä ovat tuolla ulkomailla asennelleet ja kehuneet.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JP-76 kirjoitti: Jälkiasenteisiin järjestelmiin tämä http://www.autostudio.fi/jbl-dsp-prosessori.html" onclick="window.open(this.href);return false; varmaan helpoin/ paras ratkaisu järjestelmän sydämeksi. Kaiuttimet sitten oman lompakon mukaan.

Näitä ovat tuolla ulkomailla asennelleet ja kehuneet.
Kehuneet...todnnäköisesti niitä myyvät. 800 eur, pelkästä DSP:stä, joka löytyy L7:n sisältä "ilmaiseksi". Samalla, kun asentaaa orggis L7:n saa ekvalisaattorin iDirveen. Mielestäni arvo silläkin. Ellei joku rakasta jotain lisäsäätimiä ohjaamossa.

Balasoitu epäsymmetriseen, miksi?
Hommaa mieluummin muunnin, niin pidät häiröt minimissä. Tu balansoitu lähtö on voitu tehdä (todennäköisesti onkin) pelkästään elektroniikalla, silloin silläkin olis väliä kumman laittaa maahan.
Tuo em ylipäätään ei oikein minulle aukea, voisiko joku selventää. ollaan niin hifi & hifi, mutta sitten oiotaan joka mutkassa minkä keretään...
Tokihan tuollaisella DSP:lllä saa äänen säädettyä vaikka minkänlaiseksi, sitä en kiellä, mutta onko lopputulos yhtään parempi.
Väsäämisestä: kunhan nyt asentaa perusstereoiden tilalle L7:n, saa väsätä ihan varmasti tarpeeksi. jos joku vielä kaipaa lisäväsäämistä, ok annan periksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

jaki kirjoitti:
JP-76 kirjoitti: Jälkiasenteisiin järjestelmiin tämä http://www.autostudio.fi/jbl-dsp-prosessori.html" onclick="window.open(this.href);return false; varmaan helpoin/ paras ratkaisu järjestelmän sydämeksi. Kaiuttimet sitten oman lompakon mukaan.

Näitä ovat tuolla ulkomailla asennelleet ja kehuneet.
Kehuneet...todnnäköisesti niitä myyvät . 800 eur, pelkästä DSP:stä, joka löytyy L7:n sisältä "ilmaiseksi". Samalla, kun asentaaa orggis L7:n saa ekvalisaattorin iDirveen. Mielestäni arvo silläkin. Ellei joku rakasta jotain lisäsäätimiä ohjaamossa.

Balasoitu epäsymmetriseen, miksi?
Hommaa mieluummin muunnin, niin pidät häiröt minimissä. Tu balansoitu lähtö on voitu tehdä (todennäköisesti onkin) pelkästään elektroniikalla, silloin silläkin olis väliä kumman laittaa maahan.
Tuo em ylipäätään ei oikein minulle aukea, voisiko joku selventää. ollaan niin hifi & hifi, mutta sitten oiotaan joka mutkassa minkä keretään...
Tokihan tuollaisella DSP:lllä saa äänen säädettyä vaikka minkänlaiseksi, sitä en kiellä, mutta onko lopputulos yhtään parempi.
Väsäämisestä: kunhan nyt asentaa perusstereoiden tilalle L7:n, saa väsätä ihan varmasti tarpeeksi. jos joku vielä kaipaa lisäväsäämistä, ok annan periksi.
Yleensä en jaksa kenenkään kanssa vääntää näistä ns. makuasioista mutta tuo lihavoitu osuus nyt jotenkin särähti, joten ajattelin täsmentää: siis ulkomaisilla foorumeilla näitä asentaneet/ omaan autoonsa laitattaneet ovat kehuneet,varmasti osa on haukkunutkin mutta mielipiteitä on monia. Tuskin kaikki joilla käyttökokemusta esim. em. tuotteesta, on kyseisen tuotteen myyjä/ maahantuoja.

Ainoa tarkoitukseni tuolla edellisellä kirjoituksellani oli tuoda yksi vaihtoehto lisää yleiseen tietoisuuteen. En ole tämän kyseisen tuotteen myyjä/ maahatuoja enkä omaa moista laitetta itsekkään.

Ja nimenomaan viittasin suoraan lainaamaani tekstiin jossa arvellaan että erillinen DSP olisi hyvä vaihtoehto, miksi tämä tuote olisi huonompi jos siinä on sekä vahvistinpiirit että DSP samassa paketissa?

- Jari -
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JP-76 kirjoitti: Yleensä en jaksa kenenkään kanssa vääntää näistä ns. makuasioista mutta tuo lihavoitu osuus nyt jotenkin särähti, joten ajattelin täsmentää: siis ulkomaisilla foorumeilla näitä asentaneet/ omaan autoonsa laitattaneet ovat kehuneet,varmasti osa on haukkunutkin mutta mielipiteitä on monia. Tuskin kaikki joilla käyttökokemusta esim. em. tuotteesta, on kyseisen tuotteen myyjä/ maahantuoja.

Ainoa tarkoitukseni tuolla edellisellä kirjoituksellani oli tuoda yksi vaihtoehto lisää yleiseen tietoisuuteen.
Juu, ei ollut tarkoitus henkilökohtaisuuksiin mennä (jos nyt nimimerkki on henkilökohtaisuus... :tong: ). Tarkoitin ihan ylipäätään, mitä netissä kirjoitetaan. VARSINKIN Usa:ssa.
Ja nimenomaan viittasin suoraan lainaamaani tekstiin jossa arvellaan että erillinen DSP olisi hyvä vaihtoehto, miksi tämä tuote olisi huonompi jos siinä on sekä vahvistinpiirit että DSP samassa paketissa?
No, mutta et kai ole tosissasi :blush: : onhan orggis L7 ihan eri asia, kun yrittää tehdä melkein sellainen jälkeenpäin. Originaalisysteemissä ääni on 100% digitaalinen ennen kuin se päätevahvistimen pääteasteessa muunnetaan takaisin analogiseksi. Perus- ja Hifissähän pääteasteet ovat AB-luokassa toimivia (ainakin,kun yhden hfi-päätteenn avasin), mutta käsittääkseni tuo L7 tiiliskivi toimii D-luokassa. Ainakin se on kokonaistehoonsa nähden varsin pienikokoinen.
Jos rakentaa tuollaisella erillisillä laatikoilla, ensinnäkin ongelmana on erilaiset häiriöt, mutta paljon suurempana haittana pidän sitä, että ääni ensin "turmellaan" pääteasteessa ja sitten se muunnetaan takaisin digitaaliseksi...ja taas lopulta analogiseksi.
Vaikka BMW Hifi:t ihan hyvät onkin, ei se mikään täydellinen ole. Päälimmäisenä minua ärsyttää kuuluva TIM-särö jollakin materiaalilla. Onneksi se se ei nyt sentään musiikkinautintoa pilaa. Samoin tuo subbaripäätekään ei varmaan maailman paras ole, joissakin tapauksissa puhtia on liikaakin, joskus jotain uupuu. Joka tapauksessa nuo särö- ym virheet siirtyy tuonne erilliseen purkkiin.
Sen sijaan tuosta L7-vahvistimesta en keksinyt mitään huonoa puolta. Jopa äänenpainetta sai tarpeeksi.
Mielestäni mielipiteitä juuri pitäkin esittää. Se, joka itselleen rakentaa systeemiä, voi lukea erilaisia kannanottoja/näkökulmia ja tehdä sitten omat päätelmät.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

jaki kirjoitti:
Juu, ei ollut tarkoitus henkilökohtaisuuksiin mennä (jos nyt nimimerkki on henkilökohtaisuus... :tong: ). Tarkoitin ihan ylipäätään, mitä netissä kirjoitetaan. VARSINKIN Usa:ssa.


No, mutta et kai ole tosissasi :blush: : onhan orggis L7 ihan eri asia, kun yrittää tehdä melkein sellainen jälkeenpäin. Originaalisysteemissä ääni on 100% digitaalinen ennen kuin se päätevahvistimen pääteasteessa muunnetaan takaisin analogiseksi. Perus- ja Hifissähän pääteasteet ovat AB-luokassa toimivia (ainakin,kun yhden hfi-päätteenn avasin), mutta käsittääkseni tuo L7 tiiliskivi toimii D-luokassa. Ainakin se on kokonaistehoonsa nähden varsin pienikokoinen.
Jos rakentaa tuollaisella erillisillä laatikoilla, ensinnäkin ongelmana on erilaiset häiriöt, mutta paljon suurempana haittana pidän sitä, että ääni ensin "turmellaan" pääteasteessa ja sitten se muunnetaan takaisin digitaaliseksi...ja taas lopulta analogiseksi.
Vaikka BMW Hifi:t ihan hyvät onkin, ei se mikään täydellinen ole. Päälimmäisenä minua ärsyttää kuuluva TIM-särö jollakin materiaalilla. Onneksi se se ei nyt sentään musiikkinautintoa pilaa. Samoin tuo subbaripäätekään ei varmaan maailman paras ole, joissakin tapauksissa puhtia on liikaakin, joskus jotain uupuu. Joka tapauksessa nuo särö- ym virheet siirtyy tuonne erilliseen purkkiin.
Sen sijaan tuosta L7-vahvistimesta en keksinyt mitään huonoa puolta. Jopa äänenpainetta sai tarpeeksi.
Mielestäni mielipiteitä juuri pitäkin esittää. Se, joka itselleen rakentaa systeemiä, voi lukea erilaisia kannanottoja/näkökulmia ja tehdä sitten omat päätelmät.
Öö, siis tuossa DSP-jutussahan oli nyt kysymys vain tuosta erillinen DSP vs JBL DSP. L7:t ja HK:t sitten erikseen. Kaikki ei vaan halua/ osaa ruveta BMW:n omia Top Hifi-järjestelmiä asentelemaan/ koodailemaan :)

Kaikkein paras vaihtoehto olisi laittaa Individual-järjestelmä erillisillä subeilla terästettynä ( jos siis rakennetaan Bemarin oman soittimen ympärille) ;)
Viimeksi muokannut JP-76, 09 Maalis 2013, 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JP-76 kirjoitti: Öö, siis tuossa DSP-jutussahan oli nyt kysymys vain tuosta erillinen DSP vs JBL DSP. L7:t ja HK:t sitten erikseen. Kaikki ei vaan halua/ osaa ruveta BMW:n omia Top Hifi-järjestelmiä asentelemaan/ koodailemaan :)
Mutta eihän tuo JBL:n ihmelaatikko muuta sitä, että signaali ensin analogisoidaan ja taas digitalisoidaan. Joo ymmärsin, tuo olisi vaihto jollekin muulle, ei original, konstrutiolle. ja, onhan siinä tosiaan päätteetkin samassa. Silti se on minusta kallis, koska noita BMW:n L7-päätteitä saa muutamalla satasella ebay:stä, kunhan jaksaa hetken kytätä. Silti työmäärä asennuksessa ei ole juuri yhtään erilainen.
Itse jankutan pidättäytymistä original BMW-systeemeissä, koska niissä lopputulos on ok (hifi) tai hyvä (L7) tai loistava (Indivisual) ja varmasti ko autoon sovitettu ja näyttäisi, että se ei edes ole kallis, siis suhteessa muhin. Lisäksi työmäärä ei poikkea mitenkään tuollaisten jälkiasennuskökötysten laittamisesta. Koodaamisesta on ihan turha huolestua, se on kaikkein helpoin osa koko proggiksessa.
Kaikkein paras vaihtoehto olisi laittaa Individual-järjestelmä ilman mitän lisäyksiä tai muutoksia ;)
Korjasin virkkeesstäsi pari kirjoitusvirhettä pois, muuten täyttä asiaa ;)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
osviitan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Huhti 2013, 10:10

No niin, heitänpä lusikkani soppaan tähän keskusteluun ja kovasti olen ihmetellyt tuota Bemarin suhtautumista noihin perusjärjestelmiin.
Itselleni on tulossa Business-Navilla varustettu vm.2010 520d tässä parin viikon aikana Saksanmaalta ja hifiä kun olen harrastanut sen 15 vuotta, niin jotainhan tuolle toki pitää tehdä.
Olisiko näiden aikaisempien keskustelujen perusteella vaan suosiolla laitettava vaikka hansikaslokeroon, tms erillinen soitin, jolla hoitaa tuon musiikinkuuntelun ohjelmalähteenä olo, jos meinaa oikeasti saada hyvää ääntä?
Alkuperäinen suunnitelmani tälle autolle oli, että tuo alkuperäinen soitin sinne jäisi, kuten tein aiemmin Audin A4: ssä ja sen perään vain sitten DSP ja vahvistimet, tietysti kaiuttimet kaikki vaihdettuna ja vaimennukset tehtynä. Olisiko Salon/Turun suunnalla ketään, jolla olisi tuota hifi- säätöä tehtynä omassa järjestelmässään, jotta saisi vaikka kuunnella tuota?
Tuon DSP: n tarkoitus itselläni on se, että sillä tehdään etupään jaot ja viiveiden säädöt, joita tuskin pystyy tekemään tuolla mainitulla Logic7: lla? Etupää (Midbassot + diskantit kojarilla) tulee olemaan aktiivinen, eli joka kaiuttimelle oma vahvistinkanavansa, viiveensä ja jakotaajuutensa, tähän lisättynä subi, omine säätöinen tietysti.

Jatketaanpa keskustelua!
ftc280mc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:23

Lainataas tätä topiccia. Itsellä on pre-lci:ssä hifi paketti ruksattu varusteluun. Ongelma on se että kuskin puoleinen diskantti menee melkeen aina mykäksi kun virrat käyttää pois. Kääntää ääntä tarpeeksi kovalle ja saa sen taas kuulumaan, ja ei häviä vaikka pienentää volumea. Mutta virrat pois niin taas häviää...
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

ftc280mc kirjoitti:Ongelma on se että kuskin puoleinen diskantti menee melkeen aina mykäksi kun virrat käyttää pois. Kääntää ääntä tarpeeksi kovalle ja saa sen taas kuulumaan, ja ei häviä vaikka pienentää volumea. Mutta virrat pois niin taas häviää...
Sinulla on nyt sitten diskantti rikki. Maksaa Saksassa n 35 euroa, varmaan joku 50 eur Suomessa. Vaihto alta vartin homma.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

osviitan kirjoitti: Tuon DSP: n tarkoitus itselläni on se, että sillä tehdään etupään jaot ja viiveiden säädöt, joita tuskin pystyy tekemään tuolla mainitulla Logic7: lla? Etupää (Midbassot + diskantit kojarilla) tulee olemaan aktiivinen, eli joka kaiuttimelle oma vahvistinkanavansa, viiveensä ja jakotaajuutensa, tähän lisättynä subi, omine säätöinen tietysti.
Tssä topikissa on mielestäni jo aika perusteellisesti käyty eri vaihtoehtoja läpi. Kukin tekee sitten omalla tavallaan ja kukkarollaan.
Jos parasta lopputulosta haluat, hanki jostakin koko L7 romppeet. Aika fakiiri saa olla, jos tuosta paremman äänen saa omilla palikoilla aikaiseksi. Varmasti sitä kuuluisaa rihannabassoa saa toki muillakin systeemeillä, mutta kirjoituksessa viittasit, että olet Hifi-harrrastaja. Haet siis luonnonmukaisuutta, et luonnotonta mökää :thuup:
Sitten ihan yleisesti: kyllähän E60:n vakioäänentoistojärjestelmä on kieltämättä aika huono nimenomaan ylä-äänien osalta. Kun Hifin hintalisäkään ei kovin kummoinen ole ollut, en yhtään ihmettele, ettö Jenkeissä ei ns perusstereoita ole koskaan E60:een edes saanut vaan aina on ollut vähintään hifit.
Itse äänilähteen (siis radio & vahvistin) äänenlaatu on aina oikein hyvälaatuinen
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin