E61 LCI kaiuttimet

E60, E61
ftc280mc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:23

jaki kirjoitti:
ftc280mc kirjoitti:Ongelma on se että kuskin puoleinen diskantti menee melkeen aina mykäksi kun virrat käyttää pois. Kääntää ääntä tarpeeksi kovalle ja saa sen taas kuulumaan, ja ei häviä vaikka pienentää volumea. Mutta virrat pois niin taas häviää...
Sinulla on nyt sitten diskantti rikki. Maksaa Saksassa n 35 euroa, varmaan joku 50 eur Suomessa. Vaihto alta vartin homma.
Ookei. Huomasin tossa että kun vähän kopauttaa ovipahvia niin sekin sen herättää henkiin. Koitin vähän raottaa ovipahvia irti mutta ei heti alkanut irtoamaan. Mitenkä se helpoiten irtoaa?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

ftc280mc kirjoitti:Ookei. Huomasin tossa että kun vähän kopauttaa ovipahvia niin sekin sen herättää henkiin. Koitin vähän raottaa ovipahvia irti mutta ei heti alkanut irtoamaan. Mitenkä se helpoiten irtoaa?
Hyvällä onnella vika onkin vain liitoksessa. Hyvin paljon mahdollista. Sitten säästää heti tuon diskantin hinnan, tilalle tulee toki juotoskustannukset :)
Löytyykös TIS:iä enää netistä? Ovipahvin irrottaminen ei kovin iso homma ole.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

Oma projekti on siinä vaiheessa että autoa pitäisi koodailla Hifi-tasoon. Sattuukohan foorumilla olemaan ketään alan taitajaa Turun seudulla joka korvausta vastaan voisi tuossa asiassa auttaa?
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

Prot kirjoitti:Oma projekti on siinä vaiheessa että autoa pitäisi koodailla Hifi-tasoon. Sattuukohan foorumilla olemaan ketään alan taitajaa Turun seudulla joka korvausta vastaan voisi tuossa asiassa auttaa?
Oli perheen E60 huollossa ja pyysin Raision Autokeskusta hoitamaan koodamisen perusversiosta
hifiin. Kun auto noudettiin huototeksteissä luki että halutaan muuttaa vahvistin tehokkaammmaksi!
No kysyttyäni oikeaa asiaa kerrottiin että he eivät tee mitään tämän kaltaisia koodauksia. Muuten
olen kylläkin hyvin tyytyväinen kyseisen yrityksen toimintaan.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Driveclever kirjoitti:
Prot kirjoitti:Oma projekti on siinä vaiheessa että autoa pitäisi koodailla Hifi-tasoon. Sattuukohan foorumilla olemaan ketään alan taitajaa Turun seudulla joka korvausta vastaan voisi tuossa asiassa auttaa?
Oli perheen E60 huollossa ja pyysin Raision Autokeskusta hoitamaan koodamisen perusversiosta
hifiin. Kun auto noudettiin huototeksteissä luki että halutaan muuttaa vahvistin tehokkaammmaksi!
No kysyttyäni oikeaa asiaa kerrottiin että he eivät tee mitään tämän kaltaisia koodauksia. Muuten
olen kylläkin hyvin tyytyväinen kyseisen yrityksen toimintaan.
Ei tee merkkiliikkeissä noita koodailuja siksi että pitäisi puuttua auton alkuperäiseen varustelistaan jos oikealla tavalla koodataan. Toisekseen eivät tod.näk. edes osaa tehdä kyseistä toimenpidettä...

Mitä olet muuten päivittämässä? Peruspopeista Alpineen vai Top Hifiin (Logic 7) vai mihin?
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JP-76 kirjoitti: Ei tee merkkiliikkeissä noita koodailuja siksi että pitäisi puuttua auton alkuperäiseen varustelistaan jos oikealla tavalla koodataan. Toisekseen eivät tod.näk. edes osaa tehdä kyseistä toimenpidettä...
Aika kummalista, ei voi pitää paikkansa. Kyllä autoja on aina jälkivarusteltu merkkiliikkeissä ja niiden ainoa tapa on juuri tuo SA-koodin lisääminen ja auton koodaaminen kokonaan. Esimerkkinä ajotietokone E46:en ja Aux in liitäntä E60:een ja varmaan paljon muutakin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

jaki kirjoitti:
JP-76 kirjoitti: Ei tee merkkiliikkeissä noita koodailuja siksi että pitäisi puuttua auton alkuperäiseen varustelistaan jos oikealla tavalla koodataan. Toisekseen eivät tod.näk. edes osaa tehdä kyseistä toimenpidettä...
Aika kummalista, ei voi pitää paikkansa. Kyllä autoja on aina jälkivarusteltu merkkiliikkeissä ja niiden ainoa tapa on juuri tuo SA-koodin lisääminen ja auton koodaaminen kokonaan. Esimerkkinä ajotietokone E46:en ja Aux in liitäntä E60:een ja varmaan paljon muutakin.
Ehkä ilmaisin asian nyt hieman väärin, kyllä niitä koodailuja tehdään mutta:

Riippuu hyvin paljon siitä että onko kyseessä ns. virallinen Retrofit-paketti, esim. Alpine-hifi vai joku Ebaysta tilattu ja pienistä paloista koottu Logic 7 tjms. Liikkeellä on koodauksen jälkeen yleensä vastuu siitä että uudet varusteet toimii oikein eikä suuri osa liikkeistä halua ottaa tuota riskiä elleivät ole itse asentaneet kyseistä Retrofitiä.

Sen takia tuossa kyselinkin kirjoittajalta/ kirjoittajilta että minkälaiseen järjestelmään tuota koodausta ollaan tekemässä.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JP-76 kirjoitti: Ehkä ilmaisin asian nyt hieman väärin, kyllä niitä koodailuja tehdään mutta:

Riippuu hyvin paljon siitä että onko kyseessä ns. virallinen Retrofit-paketti, esim. Alpine-hifi vai joku Ebaysta tilattu ja pienistä paloista koottu Logic 7 tjms. Liikkeellä on koodauksen jälkeen yleensä vastuu siitä että uudet varusteet toimii oikein eikä suuri osa l
:tong: ...eiköhän pitäisi aina olle vastuussa tekemisistään.
Olet oikeassa, merkkiliikkethän ei oikeasti varmaan edes saa tehdä koodauksia, josta eivät ole kokonaisvastuussa. Onneksi meilä on omat työkalut, niin voidaan tehdä näitä juttuja sitten itse :thuup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

Noniin, tulipahan testattua tuo merkkiliike-vaihtoehto.. Auto oli päivän koodattavana ja lopputulos oli että vaihtoehtoa ei löytynyt testeristä, ei koodattu. Ilmeisesti heille näkyy vain ne vaihtoehdot, joita tehtaan puolesta on autoon mahdollista asentaa retrofittinä. Sama vastaus oletettavasti tulee muistakin merkkiliikkeestä, joten tuo tie näyttää umpikujalta. Pitääköhän tässä sitten alkaa itse opiskelemaan tuota koodaamista. :conf:
Edelleen tarjous siis voimassa, jos joku testeriä tottuneesti käyttävä voi asiassa avittaa niin voin kyllä korvata kuluneen vapaa-ajan.
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

JP-76 kirjoitti:
Driveclever kirjoitti:
Prot kirjoitti:Oma projekti on siinä vaiheessa että autoa pitäisi koodailla Hifi-tasoon. Sattuukohan foorumilla olemaan ketään alan taitajaa Turun seudulla joka korvausta vastaan voisi tuossa asiassa auttaa?
Oli perheen E60 huollossa ja pyysin Raision Autokeskusta hoitamaan koodamisen perusversiosta
hifiin. Kun auto noudettiin huototeksteissä luki että halutaan muuttaa vahvistin tehokkaammmaksi!
No kysyttyäni oikeaa asiaa kerrottiin että he eivät tee mitään tämän kaltaisia koodauksia. Muuten
olen kylläkin hyvin tyytyväinen kyseisen yrityksen toimintaan.
Ei tee merkkiliikkeissä noita koodailuja siksi että pitäisi puuttua auton alkuperäiseen varustelistaan jos oikealla tavalla koodataan. Toisekseen eivät tod.näk. edes osaa tehdä kyseistä toimenpidettä...

Mitä olet muuten päivittämässä? Peruspopeista Alpineen vai Top Hifiin (Logic 7) vai mihin?
Autoon on vaihdettu paremmat kaiutin sarjat eteen ja taakse mutta alkuperäisten takia oleva onneton
taajuus säätö=korkeat korostettu keskialue vaimennettu, tekee kuuntelusta vieläkin kärsimystä.
Halusin vahvistimesta ulostulon mahdollisimman vähillä säädöillä, oletin että tähän riittää hifi koodaus.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Driveclever kirjoitti:
Autoon on vaihdettu paremmat kaiutin sarjat eteen ja taakse mutta alkuperäisten takia oleva onneton
taajuus säätö=korkeat korostettu keskialue vaimennettu, tekee kuuntelusta vieläkin kärsimystä.
Halusin vahvistimesta ulostulon mahdollisimman vähillä säädöillä, oletin että tähän riittää hifi koodaus.
Ok. Onko kaiuttimille lisätty vahvistimia vai saavatko suoraan syötön radiolta kuten peruspopeissa alunperin?

Luulen että vaatii vahvistimen perään jos koodaa järjestelmän Hifiksi.

Muutenkin saisit ehkä parhaan lopputuloksen sopubudjetilla jos laittaisit esim. 4- kanavaisen vahvarin etupäälle ja jättäisit takakanavat suoraan soittimelta. Itse aikoinaan tein kyseisen laisen ratkaisun yhteen e91:een ja lopputulos oli mielestäni kohtuullisen hyvä.

Kytkin siis keskiääni/diskantit omiin kanaviin ja penkkien alla olevat midit omiinsa. Jakosuodot kohdilleen sitten vahvarin säädöillä.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Driveclever
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
Auto: F10

JP-76 kirjoitti:
Driveclever kirjoitti:
Autoon on vaihdettu paremmat kaiutin sarjat eteen ja taakse mutta alkuperäisten takia oleva onneton
taajuus säätö=korkeat korostettu keskialue vaimennettu, tekee kuuntelusta vieläkin kärsimystä.
Halusin vahvistimesta ulostulon mahdollisimman vähillä säädöillä, oletin että tähän riittää hifi koodaus.
Ok. Onko kaiuttimille lisätty vahvistimia vai saavatko suoraan syötön radiolta kuten peruspopeissa alunperin?

Luulen että vaatii vahvistimen perään jos koodaa järjestelmän Hifiksi.

Muutenkin saisit ehkä parhaan lopputuloksen sopubudjetilla jos laittaisit esim. 4- kanavaisen vahvarin etupäälle ja jättäisit takakanavat suoraan soittimelta. Itse aikoinaan tein kyseisen laisen ratkaisun yhteen e91:een ja lopputulos oli mielestäni kohtuullisen hyvä.

Kytkin siis keskiääni/diskantit omiin kanaviin ja penkkien alla olevat midit omiinsa. Jakosuodot kohdilleen sitten vahvarin säädöillä.
En muista enää ihan tarkkaan mutta taisi mennä 1500e nykyiseen systeemiin , enkä ollut halukas enää
laittamaan 1000-2000 kunnolliseen vahvistimeen, jossa olisi riittävän hyvä taajuussäätö.
Kuulemma autossa oli valmis johdotus takaluukulle tätä varten.
Hain nimen omaan hyvää toistoa enkä mitään jumputus laitteita. Tällä ketjulla oli aikaisemmin että
Hifi koodaus toimisi nykyisellä perus vahvistimella ja suoremmalla tajuuskäyrällä. Auto nykyään
sellaisessa käytössä että siihen ei paljon uhrata enää, jos koodauksesta olisi ollut hyötyä niin
sen olisin ollut valmis tekemään.
Prot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 22:21
Auto: E61 520 LCI

Kommentoidaanpa omaa projektia nyt kun homma on lopulta valmis. Auto on ollut itselläni 1½v ja aika alusta alkaen äänentoisto ärsytti muuten hyvässä ja hiljaisessa autossa. Autossa oli siis tuo perus-stereo, joka varsinkin moottoritie-nopeuksissa oli niin rasittavan kuuloinen että aika usein tuli matkustettua ilman musiikkia. Erityisesti puhe tuntui epäselvältä ja tuntui että saadakseen hyvin selvää, piti ääntä nostaa niin paljon että se tuntui epämiellyttävältä.

Alunperin ajattelin että eiköhän tästä aika helpolla päästä, sama resepti kuin aiemmissa autoissa: kaiuttimet vaihtoon muutamalla satkulla ja rockrock. Aika pian tuli kuitenkin selväksi että signaali on pilattu vääristämällä sitä, jotta peruspurkit kuulostaisivat "paremmalta". Eli jos kaiuttimet vaihtaa paremmiksi, niin vääristys todennäköisesti vain korostuisi. Se tie meni kiinni.. Samoissa threadeissä, joissa oli tuota vääristystä käsitelty, oli myös kommentoitu auton koodaamista Hifi-tasoon jolloin signaali tasoittuisi. Eli vaihtoehto 1. Toisena vaihtoehtona tuli DSP:n liittäminen ketjuun, lähinnä Bit-Ten tai JBL:n MS-8.

Tuo hifi-muunnos kiinnosti, mutta jotenkin koko prosessi tuntui epäselvältä: jotain lähtöjä tulee käyttöön, pitäisi olla vahvistin, mitä pitäisi koodata ja ketä sellaisen tekisi jne. Tuo DSP-vaihtoehto oli jotenkin selkeämpi, auto hifi-asentamon pihalla ja nouto kun on valmista, hifi-asentamoja kuitenkin löytyy puhelinluettelosta ja työnä suht selkeä. Ainoana oli hinta, saamani tarjous olisi mennyt reilusti toiselle tuhat-luvulle. Tästäkin huolimatta olin jo valitsemassa tätä tietä, mutta.. Kaatui sekin, hintaan. Tehtaalta Logic 7 olisi maksanut suunnilleen saman. Tällöin takaovissa olisi kaiuttimet ja nopeuden mukaan säätyvä EQ yms. herkkua, johon tuskin oltaisiin kuitenkaan ylletty tällä modauksella. Ei tuntunut hintansa arvoiselta.

Eli jäljellä enää yksi vaihtoehto, koodaus hifiksi. Samoihin aikoihin tämä threadi alkoi pyöriä asian ympärillä ja Jaki kirjoitti tehneensäkin kyseisen modauksen autoonsa. Ok, vaihtoehto lukittu, tämä tehdään. Alkoi selvittely mitkä pinnit tarkalleen heräävät eloon, miten olemassa olevien kaiutinten johdotus muuttuu ja mitä liittimiä tarvitaan. Ehkä yksi hankalimmista asioista oli saada selville RealOEM:stä liittimien osanumerot, mistään ei tuntunut löytyvän tietoa millä osanumeroilla saisin nuo tiskille. Vaati useamman soiton Autokeskukseen ja googlettelua soittojen välissä. Muutoin settiin tulisi GZ:n upgrade-kaiuttimet ja hieman vakiota järeämpi vahvistin. Sama asentamo lupasi hoitaa myös auton koodauksen. Sitten kun osat oli lopulta käsissä, vein auton pajalle kovat odotukset lasissa.

Työpäivän jälkeen auton noutoon ja ei saakeli. Homma ei ollutkaan onnistunut, fyysinen asennus oli mennyt (kaiketi) OK, mutta koodaus ei ollut onnistunut. Vaihtoehtoa ei ollut löytynyt testeristä. Ei #&%¤@! Sain kohtuullisesti alennusta asennuksesta ja pahoittelut asiasta. Noh, ei voi jäädä siihenkään märehtimään, suosittelivat kärräystä merkkiliikkeeseen. Eli bassot vahvarin takana, joka ei saa signaalia ja diskantit stereo-tason korostuksella. Tässä kohtaa mankka meni lopullisesti kiinni; vaimon Pösö 206 vakiomankalla alkoi herättämään kateutta.

Seuraavana päivänä soittoa Autokeskukseen: ei tule onnistumaan, ei tehdä tuollaisia. Ktos, näkemiin. Yksi toinen firma lupasi että voisivat ottaa auton koodaukseen, mutta eivät ole ennen tehneet. Ajan sain kesälomien jälkeen. Hinta pari satkua. Noh, hankala tässä kohtaa on peruuttakaan, tällä mennään. Soittelin kuitenkin kaverien kehoituksesta toisella paikkakunnalla olevaan merkkihuoltoon, josta sain ajan viikon päähän ja hintakin tipahti alle sataseen. Ja taas auto pajalle kovin odotuksin. Ja yhtä pettyneenä autoa noutamaan kotiin, kyseistä vaihtoehtoa ei ollut löytynyt testeristä. Juttelin hetken huollon kaverin kanssa ja alkoi tuntumaan ettei heidän softistaan löydy tuollaisia koodeja, joita autoon ei ole tehtaalta lähtiessä tarkoitettu. Selvisin kuitenkin ainoastaan menetetyllä ajalla, eivät viitsineet laskuttaa kun jäi puolitiehen.

Tässä vaiheessa apuun tuli yksi foorumilainen, joka lupasi auttaa, ilmoittautukoon itse jos hän haluaa jonoa oven taakse :thuup: Sovittiin koodaus-sessio parin päivän päähän ja homma oli kyllä alusta asti hanskassa, NCS Expertillä koodi oli jo menossa tietokoneeseen, kunnes mankka päätti olla huolimatta koodausta. Varustelistaan koodi meni, mutta radio ei suostunut ottamaan mitään vastaan. Selvittelyistä huolimatta mitään vikakoodia ei löytynyt ja kaikin puolin radio vaikutti toimivalta, mutta viimeinen askel jäi vaiheeseen. Jossain vaiheessa päätettiin antaa periksi ja hän lupasi selvitellä jos löytäisi netistä jotain vastaavaa. Alkoi tuntumaan että viimeinen oljenkorsi on käytetty, tähän se stoppasi. Kuunnellaan sitten pelkkiä diskantteja.

Päätettiin kuitenkin vielä seuraavana päivänä kokeilla uudelleen, jollakin oli samassa vm. -08 autossa ollut samanlaista vikaa. Ja sehän auttoi! Siltikään bassot eivät lähteneet päälle, mutta diskantit tasaantuivat ja vahvistin sai signaalia. Lopullinen finaali oli auton käyttäminen samassa paikassa, jossa kaiuttimet alunperin asennettiin ja yksi liitäntä korjattiin. Ja :thup: :thup: Lopulta homma paketissa, mikään ei mennyt rikki kuin hermot pariin otteeseen ja soundi parani pari kertaluokkaa. Nyt stereoita jaksaa soittaa kovemmallakin voluumilla pidempään, bassot kuuluvat myös moottoritie-nopeuksissa hyvin ja äänimaisema siirtyi edemmäs uusien diskanttien ansiosta. Kuunteluväsymystä ei enää ilmene. Stereo-kuva ei vieläkään ole erityisen tarkka ja tuntuu että basso ei ole aivan niin napakka kuin toivoisin, mutta tuo on vain pientä hienostelua aiempaan verrattuna.

Jos samanlainen päivitys kiinnostaa, niin suosittelen varmistamaan että koodaus varmasti onnistuu. Fyysisen asennuksen tekijöitä löytynee joka paikkakunnalta, mutta koodausta ei niinkään. Itse en olisi tuota osannut/uskaltanut tehdä. Prosessi oli aika tuskainen, mutta kyllä tuo myös palkitsi lopussa. Hinta jäi mielestäni kohtuulliseksi vrt. DSP-vaihtoehto.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ju, noinhan se meni :thuup: Vielä laitetaan Dension toimimaan....asentamon jäljiltä.
Päästään myös vertaamaan kokoonpanoa: GZ jälkiasennus hifi vrs orggis hifi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Hyvä että alkoi pelittämään :)

Tässähän kävi ilmi juuri se mitä tuossa aiemmin kirjoittelin, eli merkkiliikkeissä ei osata tehdä näitä koodailuja

Toisekseen, tuo kyseinen toimenpide onnistuu juuri näppärimmin NCS:llä ja noita ohjelmia ei merkkiorganisaatiolla ole.

Kyllä noita harrastelija-koodailijoita löytyy varmaan joka niemestä ja notkosta suomenmaassa mutta harvempi itseään mainostaa. Eli jos apua tarvitsee niin kannattaa rohkeasti vaan kysyä ja ilmoittaa asuinseutunsa, juuri niinkuin prot oli tässä toiminut :thuup:
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Tokenator1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2017, 10:58
Auto: 535D LCI 2007
Paikkakunta: Nokia

Nostetaan vanhaa lankaa esille, kun itsellä perustason äänentoiston päivitys kesken tällä hetkellä ja apuja tarvisi. Autona 2007 E61 LCI.
Tässä langassa on paljon käsitelty tuota Hifiksi koodaamista ja sitten vahvistimen lisäämistä. Itse lähdin toteuttamaan ilman koodausta eli midbassoilta signaali konttiin 4-kanavaiselle DSP-vahvistimelle ja sieltä outputista vahvistettu ja suoristettu (korjattu basic stereon diskanttien korostus) signaali midbassoille ja ovikaiuttimille. Uudemmissa (tietääkseni 2009->) midbassoille tulee liitin, jossa on 4 johtoa, joista uloimmat menevät ovikaiuttimille. Vanhemmissa malleissa midbassoille tulee alkuperäisessä liittimessä vain 2 johtoa eli pelkkä signaalin syöttö midbassoille. Ilmeisesti vanhemmissa malleissa haaroitus on tehty jossain muualla. Osaisiko joku sanoa missä kohtaa tuo haaroitus etukaiuttimien johdoista on tehty midbassoille ts. mihin asti pitää purkaa, jotta saan vahvistetun ovikauttimien signaalin kytkettyä kaiuttimille?
Tokenator1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2017, 10:58
Auto: 535D LCI 2007
Paikkakunta: Nokia

Pienen hutkimisen jälkeen kyllä se haaroitus sieltä löytyi. Se oli sijainniltaan suunnilleen jalan lepuutustuen puolivälissä isossa johtosarjanipussa keskellä/nipun takana. Hanttarin puolella samoilla suunnilla. Hieman hankala paikka tehdä liitoksia sinne, mutta onnistuu.

Nyt pääsinkin seuraavaan ongelmaan: Etuparkkitutkien äänet tulevat etukaiuttimista ja takatutkien äänet takakaiuttimista. Nyt kun etupään signaali on vahvistettu ja takakaiuttimet edelleen soittimen vahvistimen perässä, niin etututkien äänet ovat erittäin kovat vs takatutkien äänet. iDrivessä ei ole säätöä PDC ja Gong-volumelle. Pystyykö noiden volumet hiljentämään koodaamalla iDriveä? Ja jos pystyy, niin voiko pelkän etupään ja varoitusäänet laittaa hiljemmalle?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tokenator1000 kirjoitti:Pienen hutkimisen jälkeen kyllä se haaroitus sieltä löytyi. Se oli sijainniltaan suunnilleen jalan lepuutustuen puolivälissä isossa johtosarjanipussa keskellä/nipun takana. Hanttarin puolella samoilla suunnilla. Hieman hankala paikka tehdä liitoksia sinne, mutta onnistuu.

Nyt pääsinkin seuraavaan ongelmaan: Etuparkkitutkien äänet tulevat etukaiuttimista ja takatutkien äänet takakaiuttimista. Nyt kun etupään signaali on vahvistettu ja takakaiuttimet edelleen soittimen vahvistimen perässä, niin etututkien äänet ovat erittäin kovat vs takatutkien äänet. iDrivessä ei ole säätöä PDC ja Gong-volumelle. Pystyykö noiden volumet hiljentämään koodaamalla iDriveä? Ja jos pystyy, niin voiko pelkän etupään ja varoitusäänet laittaa hiljemmalle?
Asia tutkimatta sanoisin, että ei onnistu. Muistelisin, että ylipäätään pdc:n voikakkuuden säätö ei onnistu kuin vasta autoisa joissa on CIC, eli se hienompi, kovalevypohjainen navisysteemi.
Muutenkin autoissa joissa on tuo CIC, hifi ei ol enää pelkkä hifi-pääte subbareille ja perusradio lopuille. CIC:ssä hifi tarkoittaa päätettä, josa on 6 kanavaa, neljä keski/diskanteille ja kaksi subbareille.
Eli, jos CIC:llesen koodaa hifiksi, se tarkoittaa ainoastaan, ttä ulostulo taso putoaa huomattavasti ja toistokäyrä tasoitetaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tokenator1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2017, 10:58
Auto: 535D LCI 2007
Paikkakunta: Nokia

Tässä 2007 on vielä CCC. Eli jos noita PDC ääniä ei saa mitenkään säädettyä erikseen pienemmälle ja se on ns. sekoitettu kaiutinsignaaliin, niin kaikenlainen kaiutinsignaalin erillinen vahvistus voimistaa samassa suhteessa PDC voluumia.
Pakko tähän jokin ratkaisu on löytyä vaikka toistaiseksi mahdottomalta tuntuukin..
Tokenator1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2017, 10:58
Auto: 535D LCI 2007
Paikkakunta: Nokia

Tässä muuten Audison Ap 8.9 bit vahvistimen kalibroinnin aikana otettu kuva. Kuvassa lukee Rear right, mutta oikeasti vahvistimelle menee vain penkinalusbassoilta signaalit, joten tuo kuvaa sitä signaalia. Onhan se kyllä karmeata katseltavaa, erityisesti tuo keskiäänen -10dB alue :thdw:
Onneksi vahvistimessa on De-Eq toiminto eli tasoittaa sen sileäksi, muutoin kuulostaa kyllä melkoiselta basson ja sihinän yhdistelmältä.
Taajuuskäyrä
Taajuuskäyrä
20171031_174353.jpg (164.38 KiB) Katsottu 14185 kertaa
Vastaa Viestiin