Kojetaululun resonanssi

E60, E61
bugracer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:02

Auto 530dxa LCi vm 2008. Auton kojetaulusta kuuluu heikkoa mutta kuitenkin häiritsevää resonanssia kun auton nopeus nousee 70 kympin tienoille tai yli. Olen yrittänyt paikallistaa mutta tuossa vauhdissa ei oikein pysty lymään korvaa kojetauluun kiinni pitkäksi aikaa. Ääntä ei kuulu esim hidasteiden yli ajaessa tms tilanteissa jossa koriin kohdistuu rasitusta.

Kohtuullisen raivostuttava ongelma ja korjaamista haittaa tuon paikallistaminen. Ääni ei poistu jos pidän kiinni kojetaulun lasista tai yläosan muovista. Ilmeisesti ongelma on sisäpuolella = kallista diagnosoida/korjata?

Onkohan kenelläkään ollut samaa vikaa, jos löytyisi vinkkiä? Haluaisin tämän laittaa kuntoon. Eihän vaimonkaan soraääniä kestä pitkään, saati tyttöystävän :tong:
BMW F11 525d xDrive
jiihaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
Paikkakunta: Köyliö

bugracer kirjoitti:Auto 530dxa LCi vm 2008. Auton kojetaulusta kuuluu heikkoa mutta kuitenkin häiritsevää resonanssia kun auton nopeus nousee 70 kympin tienoille tai yli. Olen yrittänyt paikallistaa mutta tuossa vauhdissa ei oikein pysty lymään korvaa kojetauluun kiinni pitkäksi aikaa. Ääntä ei kuulu esim hidasteiden yli ajaessa tms tilanteissa jossa koriin kohdistuu rasitusta.

Kohtuullisen raivostuttava ongelma ja korjaamista haittaa tuon paikallistaminen. Ääni ei poistu jos pidän kiinni kojetaulun lasista tai yläosan muovista. Ilmeisesti ongelma on sisäpuolella = kallista diagnosoida/korjata?

Onkohan kenelläkään ollut samaa vikaa, jos löytyisi vinkkiä? Haluaisin tämän laittaa kuntoon. Eihän vaimonkaan soraääniä kestä pitkään, saati tyttöystävän :tong:

Terve

Samantyyppistä ärsyttävää ääntä metsästin itsekin E60 525da 2009 kojelaudan alueelta.
Ratkaisu mun osalta löytyi kuitenkin konehuoneen puolelta, joka resonoi hyttiin. Eli koneen suojamuovin kuljettajan puolella on pyöreä muovikansi suojassa (Bemun merkistä muovissa n. 25 cm oikealla), mikä lie tarkoitus, lienee samassa paikassa 530? Kansi pärisi sitä koputtelemalla, ei tiivistystä-> mulla ainakin ääni tuli siitä.

2005 vuoden E60:n vilkunviiksen check nappula piti myöskin erittäin ärsyttävää pärinää-> ensiapu- langan pätkä tai pahvin pala nappulan ja yläreunan väliin. Uudemmissa on tehdas tiivistänyt tätäkin nuppia niin, ettei enään ilmeisesti resonoi.
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Kyllä LCI -malleissakin check nappula rämisee joissain yksilöissä...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Tonir
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Maalis 2013, 11:18
Auto: BMW E60 530D
Paikkakunta: Kuopio

Sporttiratin keskiö resonoi minulla. Ei viitsisi mitään pahvin palasia tunkea väliin :sneak:
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

ratin räminöidenkorjaus on helppoa.
Bägi lähtee irti kun painaa keskipuolan takaa olevasta reiästä jousta etuviistoon (ei tasapäisellä meisselillä vaan jollain tylpemmällä). Ei tarvitse irroittaa akunkenkää jos virrat eivät ole päällä eikä avaimet lukossa, bägin piuhaa ei tarvi käyttää irti.

Bägi on 3:lla jousitulla hakasella kiinni, käytä jouset irti ja venytä niitä pitemmiksi,
ja katso ettei johdot pääse rämisemään,
sillä tulee yleensä kuntono, vartin kestää korjaus.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Tonir
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Maalis 2013, 11:18
Auto: BMW E60 530D
Paikkakunta: Kuopio

Major kirjoitti:ratin räminöidenkorjaus on helppoa.
Bägi lähtee irti kun painaa keskipuolan takaa olevasta reiästä jousta etuviistoon (ei tasapäisellä meisselillä vaan jollain tylpemmällä). Ei tarvitse irroittaa akunkenkää jos virrat eivät ole päällä eikä avaimet lukossa, bägin piuhaa ei tarvi käyttää irti.

Bägi on 3:lla jousitulla hakasella kiinni, käytä jouset irti ja venytä niitä pitemmiksi,
ja katso ettei johdot pääse rämisemään,
sillä tulee yleensä kuntono, vartin kestää korjaus.
Kiitooos!
bugracer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:02

koetetaan ym'ää, kiitos kaikille vinkeistä! :thuup:
BMW F11 525d xDrive
rmcf83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Maalis 2016, 13:34

Eihän kenelläkään ole hyviä vinkkejä siihen että mikä voisi aiheuttaa resonanssia kuskinpuolen a-pilarin suunnalla , auto on e60 530 , check nappula on teipattu kun se jo aiheutti myös samankaltaista ääntä ja muutenkin tässä on koitettu tutkia ja painella joka paikkaa mutta ääni senkuin vaan jatkuu , ääni alkaa noin 30-40 nopeudessa vähänkään epätasaisemmalla asfaltilla. Voiko mahdollisesti diskantissa jokin päästää ääntä ?
J0keri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Huhti 2016, 13:45

rmcf83 kirjoitti:Eihän kenelläkään ole hyviä vinkkejä siihen että mikä voisi aiheuttaa resonanssia kuskinpuolen a-pilarin suunnalla , auto on e60 530 , check nappula on teipattu kun se jo aiheutti myös samankaltaista ääntä ja muutenkin tässä on koitettu tutkia ja painella joka paikkaa mutta ääni senkuin vaan jatkuu , ääni alkaa noin 30-40 nopeudessa vähänkään epätasaisemmalla asfaltilla. Voiko mahdollisesti diskantissa jokin päästää ääntä ?

Täsmälleen samanlaista vikaa mulla. Auto 2004 530dA. Purin eilen a-pilarin verhoilun ja otin myös ovipahvin irti. Niistä ei mitään vikaa löytynyt. Sain paikallistettua vikaa kojelaudan sisään sen ilmastoinnin räppänän yläpuolelle. Eli helvetin vaikeeseen paikkaan. Pitää tänään koittaa purkaa romuja tieltä josko syyllinen löytyis.
On muuten helvetin ärsyttävää ajella nyt. :thdw:
rmcf83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Maalis 2016, 13:34

J0keri kirjoitti:
rmcf83 kirjoitti:Eihän kenelläkään ole hyviä vinkkejä siihen että mikä voisi aiheuttaa resonanssia kuskinpuolen a-pilarin suunnalla , auto on e60 530 , check nappula on teipattu kun se jo aiheutti myös samankaltaista ääntä ja muutenkin tässä on koitettu tutkia ja painella joka paikkaa mutta ääni senkuin vaan jatkuu , ääni alkaa noin 30-40 nopeudessa vähänkään epätasaisemmalla asfaltilla. Voiko mahdollisesti diskantissa jokin päästää ääntä ?

Täsmälleen samanlaista vikaa mulla. Auto 2004 530dA. Purin eilen a-pilarin verhoilun ja otin myös ovipahvin irti. Niistä ei mitään vikaa löytynyt. Sain paikallistettua vikaa kojelaudan sisään sen ilmastoinnin räppänän yläpuolelle. Eli helvetin vaikeeseen paikkaan. Pitää tänään koittaa purkaa romuja tieltä josko syyllinen löytyis.
On muuten helvetin ärsyttävää ajella nyt. :thdw:

Joo kyllä käy ääni hermoon ,ja juurikin niiltä paikoilta se ääni on mun mielestäkin kuulunut , mittariston oon ottanut pois ja tutkinut mutta en keksinyt mikä siellä voi ääntä pitää, kaipa se joskus selviää kun kerta jostain syystä alkoikin :)
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Minulla E60 LCI piti ääntä ja äänenlähteeksi osoittautui rattiakselin ympärysmuovi vaikka ääni kuulosti tulevan a-pilarin luota. Reippaita painalluksia sormin ja ääni hävisi.
Vastaa Viestiin