530d e60 käynnistys ongelma

E60, E61
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Nyt tarvittas asiantuntian lausuntoa:Auto E60 530d vm.2003 aj.285000 Vika,että lämpösenä,kun seisoo noin 15-20min niin ilmenee aika pitkä startti? Ei aina?? Kylmänä herää heti ja lämpösenä herää myös kun starttaa sammutuksen jälkeen.Ja kun seisoo noin 10min niin lähtee heti,mutta kun vähän pitenpään niin vaikeeta on?? ja miksi se ei tee aina tuota oiretta? polttoaine Suodatin vaihdettu,Laakkosella kävi kerran.ei apua.vaihtoivat jonkun releen apumiehen puolelle,raitisilmastointi suodattimen alle.? antaa vikakoodin,että yhdysputken paine liian alhainen? oisko polttoainepumppu?? Missä se pumppu on? ja releviasta täällä on puhuttu? Mistäs se löytyy? Ja hinta olisi mukava tietää jos jollain on kokemusta oireesta. Kiitos etukäteen. T:Markku
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Eli vikakoodi liian matalasta rail-paineesta. Oireiden ja vikakoodin perusteella suurella todennäköisyydellä vuotava suutin aiheuttaa vian. Liian suuren paluuvuodon takia startatessa rail-paine ei nouse riittävästi. Suuttimien paluuvuodot mittaukseen. Onnistuu esim. näin. KLIK
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Joo täytyy kokeilla.Elikkä jos ymmärsin oikein joku nuista ruiskuista tyhjenee niin se suutin vuotaa.? Kiitos sulle tiedoista.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

make e60 530d kirjoitti:Joo täytyy kokeilla.Elikkä jos ymmärsin oikein joku nuista ruiskuista tyhjenee niin se suutin vuotaa.? Kiitos sulle tiedoista.
Ei vaan juuri toisinpäin, eli vuotava suutin täyttää ruiskua / letkua / mitä siinä nyt mittarina käytetäänkään. Käsittääkseni ohivuotoa voi olla ehjissä / uusissakin suuttimissa jonkin verran, eli viisaammat voisi kertoa, mitkä on toleranssirajat.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Ok kiitos.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Pieni paluuvuoto kuuluu common rail suuttimen toimintaperiaatteeseen. Sisäisen tiivistyksen pettäessä paluuvuodon määrä kasvaa, eli osa jakotukin paineesta pääsee suoraan suuttimen läpi takaisin paluulinjaan. Hyväksyttävä toleranssi paluuvuodolle (startatessa tai auto tyhjäkäynnillä) 20 ml @ 2 min. Reilusti vuotava suutin voi näkyä jo siirtopaineilla eli pelkästään virta kytkettynä.

Ohessa common rail suuttimen halkileikkaus, josta toimintaperiaate selvenee. Korkeapaineinen polttoaine johdetaan neulan/männän ylä- ja alapuolelle. Näin pieni jousivoima riittää pitämään neulan kiinni. Solenoidin aktivoituessa yläkammion paine hetkellisesti laskee (yläkammiosta paluulinjaan), joten neula avautuu paine-eron avulla.

Kuva

Tyypillisesti liiallisen paluuvuodon aiheuttaa männän varren ja rungon välisen tiivistyksen pettäminen (kyseinen tiiviste räjäytyskuvan männän alapäässä).

Kuva
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Täytyy kyllä sanoa usean viestin seuranneena että Clavurion kyllä tuntuu tietävän mistä puhuu. Vakuuttavaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Kiitos vastauksista.Aika kalliita taitaa olla nuo suuttimet.?? Pystyykö niitä huoltamaan?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Kyllähän diesel-korjaamot niitä huoltaakin. Jonkin verran erikoistyökaluja hommaan tarvitaan, mutta on noita joku itekseenkin korjannut. :rolle:

Tosin ei tuossa korjaamisessa taloudellisesti ole hirveästi mieltä, kun Saksasta saa korjattuja suuttimia sopuhintaan. KLIK
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Taas tarvii neuvoa.Yritin tehdä suutintestin,mutta suuttimen päältä irrotetuista putkista tuli polttoainetta heti kun laitoin virrat päälle.Että mitenkä saan polttoaineen tulon katkaistua niistä putkista testin ajaksi? Ja Huomasin eilen,että kun ajaa autolla 50km matkan niin tämä startti ongelma tuli esiin paremmin.Ja autossa on toinenkin vika,että kun ajaa 100km/h niin kierrosluku vähän hummaa 6 vaihteella,autossa 1500 kierrosta silloin.Tämä vika on ollut autossa koko ajan ei tullut tämän vian yhteydessä.Vai liittyykö nämä toisiinsa? Ei tosin aina hummaile nuita kierroksia.ISO kiitos hyvistä vastuksista.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Otithan siis nimenomaan irti tuon paluulinjan, eli Clavurionin laittamassa ylemmässä kuvassa tekstillä Rücklauf? Siinä siis se paluulinja kiinni sillä pienellä klipsillä / suutin.

Tarkoitushan on, että sen paluulinjan tilalle laitetaan esim. pätkät kirkasta sopivan halkaisijan kumiletkua / nuo ruiskut, jolloin nähdään, että minkä verran suuttimet vuotavat.

Kun autoon laitetaan virrat päälle, niin pumppu/pumput paineistavat jakotukin, jolloin dieseliä tulee myös suuttimille.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Joo just ne pienelle klipsillä olevat putket otin irti ja laitoin niiden tilalle ne pienet ruiskut.(suuttimen päälle) se paluulinja jäi auki Ja sieltä tuli heti polttoainetta pihalle kun laitoin virrat ja sitä tuli sen verran paljon,että en uskaltanut jatkaa ennenkun kysyn lisää ohjeita.Eka kerta mulle,kun omistan diesel auton,että opettelua on vielä,mutta onneksi on viisaanpia miltä kysyä.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Se paluulinja suuttimien linjojen jälkeen pitää sulkea esim. lukkopihdeillä, muuten muu paluuvuoto (siirtopumpulta ja korkeapainepumpulta) lähtee sinne suuttímien suuntaan.
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

No niin nyt sain testattua.Kolmas suutin keulastapäin vuoti aika rajusti.Laitoin ruiskut kuten kuvassa neuvoit ja se ruisku täytty hetkessä kun laitoin auton pyörimään.Lähti hyvin käyntiin mutta polttoainetta tuli paljon.Miksi se lähti hyvin käyntiin vaikka se suutin vuoti? Eli sekö suutin on vaihdettava.? Tarviiko paljon purkaa? vai mahtusko se lähtemään siitä suoraan irti? Erittäin paljon kiitoksia kaikista neuvoista teille molemmille!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ilmeisesti tuo vuotava suutin aiheuttaa ongelmia juurikin puolilämpimänä / lämpimänä ja lisäksi käsittääkseni voi aiheuttaa myös epätasaista tyhjäkäyntiä.

Kyllähän tuo hieman siltä kuulostaa että kyseinen suutin pitäisi huoltaa / uusia.

Miten muuten Clavurion, jos suutin huolletaan / uusitaan, niin eikös suuttimen korjausarvot? pidä koodata autolle vaihdon jälkeen?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Materiaalien erilainen lämpölaajeneminen todennäköisesti aiheuttaa tuon, että alkuvaiheessa ohivuoto on monesti reiluinta puolilämpimällä koneella. Toimintaperiaatteensa takia suutin vaatii auetakseen n. 200 barin vähimmäispaineen. Alkuvaiheessa vuotava suutin aiheuttaa vain startin pidentymistä tai ajoittaista käynnistymättömyyttä, kun rail-paine on startissa siinä kintaalla.

Suuttimen irrottamiseksi täytyy ensin irrottaa imusarja. Ennen remonttia ajat koneen kunnolla käyntilämpöihin. Sitten avaat suuttimen kiinnityspannan pieniä muttereita muutaman kierroksen ja käynnistät koneen, niin suutin hieman nasahtaa paikaltaan. Tuon jälkeen suutin nouseekin imusarjan irrotuksen jälkeen yleensä sormin ylös ilman suurempaa ongelmaa. Jos tuon haluaa tehdä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, niin irrottaa kyseisen sylinterin hehkun ja sieltä paineilmaa palotilaan. Suutin nousee helpommin ja mahdollisesti kannen suutinpoteron reunoille kertyneet mujut eivät päädy palotilaan.

Näissä DDE 5/6 pitää tosiaan koodata suuttimen päältä löytyvä numerosarja DDE:lle. Tuon merkitys on käytännössä olematon. Käynnissä sitä ei oikeasti huomaa mitenkään. Jos sama suutin korjataan niin, että kärkeä ei vaihdeta, tuo suuttimen ruiskutusmäärän hienosäätö ei periaattessa muutu miksikään, eli koodausta ei tarvita.
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

Kannattaako ne muut suuttimet korjata/huoltaa samalla? Kun kyselin vähän korjaamolta hintoja niin sanoivat,että kannattas huoltaa kaikki samalla kertaa? Puhuivat jottain,että tarkistaavat ja tarvittaessa säätäävät?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

make e60 530d kirjoitti:Kannattaako ne muut suuttimet korjata/huoltaa samalla? Kun kyselin vähän korjaamolta hintoja niin sanoivat,että kannattas huoltaa kaikki samalla kertaa? Puhuivat jottain,että tarkistaavat ja tarvittaessa säätäävät?
Käytännössä voit tehdä saman tarkistuksen itsekin, eli aiempien ohjeiden mukaan paluuvuotojen mittaus (onko muissa vielä toleransseissa) ja diagnostiikalla suuttimien korjausarvojen tarkistus. Ei niille suuttimille käytännössä huollossa tehdä mitään säätöjä. Mikäli sisäisiä shimmipaloja lähdettäisiin vaihtamaan, se suutin pitäisi kuitenkin purkaa osiksi. Tuossa vaiheessa tehdaskorjattu suutin tulee jo todennäköisesti saman hintaiseksi. Toki, jos pakettihintaan saa kaikkien suuttimien täydellisen kunnostuksen, niin asiaa voisi harkita. Muuten en näe siinä hirveästi järkeä. Nyt kun tämä homma on sinulle tuttu, osaat todennäköisesti jatkossa jo aavistaa alkavan suutinvian hieman pidentyneestä startista ja sitten voit paluuvuotomittauksella tarkistaa tilanteen.
make e60 530d
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2013, 23:44

KIITOS.Arvelinkin,että korjaamo haluaa ottaa tyhmältä rahat pois,Mutta mun onneksi täällä on oikea asiantuntia paikalla! Haluan vielä kiittää ja kumartaa kaikista hyvistä neuvoista ja ohjeista.T:Markku
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

No, paukutellaan henkseleitä vasta sitten, kun saat kiesin kuntoon.
Vastaa Viestiin