Moro !
520ia alkoi valittamaan jäähdytysnesteen tasosta. Paisari on ihan tyhjä, eli mistä voisi tarkistaa nesteen värin ?
Jäähdytysnesteen väri ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 03 Huhti 2010, 18:57
Jos et sieltä pysyt imemään, niin orkkis on sinistä. Käy myös keltainen tai vihreä.tontze kirjoitti:Moro !
520ia alkoi valittamaan jäähdytysnesteen tasosta. Paisari on ihan tyhjä, eli mistä voisi tarkistaa nesteen värin ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Punaista ja virhreetä ei saisi sekoittaa keskenään.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kahden eri tyyppisen glygolin sekoittaminen voi aiheuttaa paakkuuntumista ja pienempien kanavien tukkeutumista sekä voi aiheuttaa korroosiota kanavissa. Järjestelmä tyhjäksi, kunnollinen huuhtelu vedellä ja sen jälkeen oikeat glygolit sisälle.
Etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia ei saa sekoittaa. (kuten tuossa jo mainittiin). Ne toimivat periaatteessa yhdessä, mutta nesteissä olevat erilaiset ruosteenestolisäaineet saattavat sekoitettaessa aiheuttaa harmia.
Jäähdytysnesteet voidaan jakaa lisäaineistuksen perusteella kahteen pääryhmään: perinteiset epäorgaanisia lisäaineita sisältävät IAT-nesteet (Inorganic Additive Technology) ja uudemmat orgaanisiin happoihin perustuvat OAT-nesteet (Organic Acid Technology)
Tärkein sääntö on, että perinteisiä IAT- ja uudempia OAT-nesteitä ei koskaan saa kaataa samaan moottoriin. Vaikka moottorin tyhjentäisi ja huuhtoisi, ei nestetyypin vaihtoon pitäisi ryhtyä, jos moottorissa on aikaisemmin ollut IAT-nestettä.
Lisäaineiden koostumus onkin käytännössä tärkein asia, kun mietitään jäähdytysnesteiden soveltuvuutta eri moottoreille ja itse nesteiden sekoitettavuutta keskenään. Pahimmillaan erityyppiset lisäaineet voivat kumota toistensa vaikutuksen täysin.
Eli pelkkä nesteen väri ei ole "lupaus" sopivuudesta moottoriin. Vaan se tietous mitä koneessa on/on ollut olisi hyvä verrata nestepönikän tuoteselosteeseen. Kyllä on helppoa
Jäähdytysnesteet voidaan jakaa lisäaineistuksen perusteella kahteen pääryhmään: perinteiset epäorgaanisia lisäaineita sisältävät IAT-nesteet (Inorganic Additive Technology) ja uudemmat orgaanisiin happoihin perustuvat OAT-nesteet (Organic Acid Technology)
Tärkein sääntö on, että perinteisiä IAT- ja uudempia OAT-nesteitä ei koskaan saa kaataa samaan moottoriin. Vaikka moottorin tyhjentäisi ja huuhtoisi, ei nestetyypin vaihtoon pitäisi ryhtyä, jos moottorissa on aikaisemmin ollut IAT-nestettä.
Lisäaineiden koostumus onkin käytännössä tärkein asia, kun mietitään jäähdytysnesteiden soveltuvuutta eri moottoreille ja itse nesteiden sekoitettavuutta keskenään. Pahimmillaan erityyppiset lisäaineet voivat kumota toistensa vaikutuksen täysin.
Eli pelkkä nesteen väri ei ole "lupaus" sopivuudesta moottoriin. Vaan se tietous mitä koneessa on/on ollut olisi hyvä verrata nestepönikän tuoteselosteeseen. Kyllä on helppoa