Vaihdoin akun, toiseen samanlaiseen. Autossa alkuperäinen agm 90 a akku. Tilalle tuli Vartan agm 95 amp.
Hetken herjasi luistonestoa ja 4x4 fairlurea. Vika poistui, kun sammutin ja käynnistin.
Miksi tämä nyt pitäisi viedä johonkinm koodattavaksi? Ja mitä haittaa siitä on, jos en vie?
Akku vaihtoon, miksi se pitää ohjelmoida?
Ainakin Audissa oli joku "energianhallintajärjestelmä" tms. joka alkoi tiputella ei-niin-tärkeitä sähkölaitteita pois päätä kun se hoksas että akku alkaa olla heikossa hapessa. Kun akku vaihdetaan niin ei tuo järjestelmä tajua että nyt on uus akku, ennenkuin sille se koodaamalla kerrotaan.
Latausjärjestelmä nostaa latausjännitettä sen mukaan kun akun kunto heikkenee. Jos vaihtoa ei ilmoiteta autolle, jää vanha korkeampi jännite päälle. Auto siis matemaattisesti arvio akun kuntoa. Koodausta tuo ei tarvitse kun E60:een ei pysty isompaa agm-akkua koodaamaan, pelkkä akun vaihdon ilmoitus testerillä (inps/dis/ista) riittää.
Bemarin testeritä löytyy tämmöistä tietoa:
"After installing a new battery, the service function 'Register battery replacement' must be run. The registration of the battery replacement is required to inform the power management (software in engine electronics and intelligent battery sensor) that a new battery was installed in the vehicle. If the battery replacement is not registered, the power management will not function properly and can lead to functions being limited by individual electrical consumers being switched off or having their power consumption reduced, for example.
A service function informs the power management in the DME/DDE of a battery exchange. The following operations are performed:
- The current kilometre reading is stored for the battery replacement.
- The stored measured values (battery charge statuses, current, voltage, temperature, etc.) are deleted.
- The power management is initialised."
DME/DDE = Digital motor electronics / digital diesel electronics, eli moottorinohjain.
Bemarin testeritä löytyy tämmöistä tietoa:
"After installing a new battery, the service function 'Register battery replacement' must be run. The registration of the battery replacement is required to inform the power management (software in engine electronics and intelligent battery sensor) that a new battery was installed in the vehicle. If the battery replacement is not registered, the power management will not function properly and can lead to functions being limited by individual electrical consumers being switched off or having their power consumption reduced, for example.
A service function informs the power management in the DME/DDE of a battery exchange. The following operations are performed:
- The current kilometre reading is stored for the battery replacement.
- The stored measured values (battery charge statuses, current, voltage, temperature, etc.) are deleted.
- The power management is initialised."
DME/DDE = Digital motor electronics / digital diesel electronics, eli moottorinohjain.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 20 Marras 2014, 23:51
- Auto: E60 525 d Xdrive -09
Rt 1100 -01
http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... 612100.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossahan se vastaus ja ketjukin näyttää jo olevan
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=934" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli enpä nyt tee muuta kuin seuraan tilannetta .
Tuossahan se vastaus ja ketjukin näyttää jo olevan
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=934" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli enpä nyt tee muuta kuin seuraan tilannetta .
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ja näistä päättelit että akun vaihdon rekisteröintiä ei tarvitse tehdä...???Naussi kirjoitti:http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... 612100.htm
Tuossahan se vastaus ja ketjukin näyttää jo olevan
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=934" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli enpä nyt tee muuta kuin seuraan tilannetta .
Joku lähellä asuva harrastaja tekee tuon rekisteröinnin sulle kahvirahalla ja sen jälkeen voit nukkua yösi rauhassa
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Akun kestoikä lyhenee, jos et ilmoita akun vaihtoa autolle. Vaihdon ilmoitukset ovat alkaen 20€ mutta toki hinta kannattaa kysyä ensin, koodaustahan ei tässä tapauksessa tarvita kun akku on samanlainen joten aika monenlaisella testerillä tuo vaihdon ilmoitus on mahdollista tehdä, vaikkakaan en ihan 100% luottaisi siihen että ihan joka korjaamolla olisi tietotaitoa siihen kuinka se heidän testerillään ko. autolle tehdään.Naussi kirjoitti:Vaihdoin akun, toiseen samanlaiseen. Autossa alkuperäinen agm 90 a akku. Tilalle tuli Vartan agm 95 amp.
Hetken herjasi luistonestoa ja 4x4 fairlurea. Vika poistui, kun sammutin ja käynnistin.
Miksi tämä nyt pitäisi viedä johonkinm koodattavaksi? Ja mitä haittaa siitä on, jos en vie?