E60 ABS vika ja ratkaisu

stg
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Joulu 2013, 18:45
Auto: 530d E60 -04
M5 E39 -00

E60 ABS vika ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja stg » 15 Maalis 2015, 21:08

Ajattelin tännekin tämän laittaa kun tuli omassa 530d E60 -04 autossa vastaan aika yllättävä vika johon en ole koskaan aikaisemmin törmännyt yhdessäkään autossani, ja niitä on sentään ollut kymmeniä.

Kaikki alkoi tyypilliseen tapaan kun kaikki mahdolliset ABS ja luistoneston valot syttyivät. Samalla katosi myös vakkari. Vikakoodi viittasi vasempaan takapyörän anturiin. Anturia vaihtamalla homma ei kuitenkaan tullut kuntoon. Siinä kohtaa alko sataset pyöriä mielessä kun muistaa miten E39:llä on tapana vanhemmiten paukutella ABS ohjaimia. Jotenkin en vaan en uskonut että näistäkin voi ABS purkit mennä ja vielä talvella kun on viileämpää.

Lopulta löysin netistä kuvauksen vastaavasta viasta jossa vika oli lopulta löytynyt ABS anturin johdon katkettua sisälokasuojan kohdalta. Ja eikun tarkistamaan omaa autoa ja olihan se hankautunut tästäkin toinen anturin liittimelle tulevista johdoista kuorta vaille kokonaan poikki. Johtojen suojana on vain ohut kankainen eristysnauha. Muovisen sisälokasuojan reuna hankaa eristeen, johdon kuoren ja lopulta myös johtimen poikki. Itse korjasin tuon juottamalla päät yhteen ja kolme kutistesukkaa ja PVC teippiä päälle. Hyvin toimii taas.

Nyt renkaan vaihdon aikaan tuo on helppo samalla tarkistaa ja laittaa tarvittaessa kuntoon. Tämä johto-ongelma näyttäisi koskevan ainakin 2004 mallisia autoja.

Niin joo, ja sattuneesta syystä myynnissä 1 km ajettu ABS anturi, 25e kotiin postitettuna... :)

Martti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 13:45

Re: E60 ABS vika ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Martti » 03 Tammi 2018, 14:57

Minulla tuli joulupäivän aamuna tämä sama vika. Käynnistin auton jäisessä maatalon pihassa ja luistonesto joutui useampaan kertaan hommiin, kun käänsin auton veivaamalla sitä pihassa edes takaisin. Jätin auton minuutiksi tyhjäkäynnille P-vaihteella, kävin talossa, palasin autoon ja liikkeelle lähtiessä syttyi keltaisia valoja taulu täyteen ja iDrive kehotti ajamaan varovasti, sillä luistonesto ja muut mukavuudet olivat poissa pelistä. :dumb: Ajelin kylille varovaisesti dollarit silmissä pyörien. Jouluaamun kirkon jälkeen palasin autolle. Käynnistin auton ja sama valokavalkadi syttyi ruutuun, mutta sammui 10-15sek myöhemmin ja sen jälkeen auto on toiminut mainiosti.

Kyseessä on 520 E61 farkku, vm2009. Olen omistanut auton noin 4tkm. Pitäisikö huolestua ja ennaltaehkäisevästi korjata jotakin?