F07 mielenkiintoista tarinaa

JaKKi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
Auto: F07 530GT xDrive 2011
Paikkakunta: Vihti, Haimoo

F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja JaKKi » 31 Maalis 2018, 08:26

F07 -11 on toiminut miltei moitteettamasti, miltei siksi, että akku taitaa olla pikkuhiljaa sökö, kun pakkaskaudella ei meinannut millään jaksaa ottaa varausta niin paljon vastaan että olisi päivän selvinnyt ilman "lataa akku" varoitusta.
No torstaakina sitten tulin töistä kotipihaan ja tunnin päästä menin hakemaan työkalusalkun autosta. Auton ilmoituskello kilahti ja ilmoitti "Parking Brake Partially Engaged". En jäänyt sitä sitten ihmettelemään vaan ajattelin katsovan asian myöhemmin illalla.
No lähettiin siinä sitten parin tunnin päästä pihasta liikkeelle ja tuon varoituksen lisäksi ilamaantui "Tyre pressure monitor fault" sitten hetken päästä "Luiston esto (en muista tarkkaan mitä siinä luki)" ja lopuksi "Drivedrain fault". Ajoin pienen mutkan autolla jos vaikka akku lataantuisi sen verran kun epäilin näiden olevan sähkövikaa. Mutta viat ei poistuneet ja vaikka käynnistin auton uudelleen tienpäällä viat ilmaantui heti.
Kotipihalla kun tulin takaisin auto meni limp modeen, kierroslukumittari jähmettyi n 2500rpm kohdalle eikä tehoa ollut auton liikuttamiseen ollenkaan. Lisäksi pihaan ajaessani peruutusvaihdetta en saanut päälle ennenkuin käynnistin auton jälleen uudelleen.
Lueskelin täältä foorumilta mikä vois olla mutta jotenkin ihmetyttää, kun vika näyttää saaneensa alkunsa pihalla, parkissa..
Olisko jollain ajatuksia miten tämän vaivan sais setvittyä?
Ainiin, latasin auton akun tallissa yön yli to-pe ja kokeilin vaikutusta mutta samat viat ilmaantui heti.

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1094
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg
Paikkakunta: Kaarina

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja Juha » 31 Maalis 2018, 08:34

Akku se on. Kelvottoman akun lataaminenkaan ei aina auta.
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3825
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja salmol » 31 Maalis 2018, 09:38

Juha kirjoitti:
31 Maalis 2018, 08:34
Akku se on. Kelvottoman akun lataaminenkaan ei aina auta.
+1 samaa mieltä, eli itse laittaisin akun vaihtoon.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

JaKKi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
Auto: F07 530GT xDrive 2011
Paikkakunta: Vihti, Haimoo

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja JaKKi » 31 Maalis 2018, 11:33

No eipä ollut akku. Kaveri joka vaihtoi akun sai vikadiagnoosina vtg oil wear ja joku pyörän nopeusanturi mutta edelleen on:
Drivedrain stabilisation. Drive moderately
Drivedrain fault
Flat tyre monitor (RPA) failure
Parking brake only partially available

Ja kaikki viat tuli tostaina, käytännössä samalla hetkellä.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 769
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 31 Maalis 2018, 11:44

Ainakaan ei kannata niitä asioita ruveta korjaamaan mistä vikailmoitukset kertoo. Kun niitä tuli yhtä aikaa monta, ja oireet selvästi viittaaa sähkön vähyyteen, jossain on kohta josta auto ei saa sähköä läpi. Akkukaapelivika ehkä? Jonkun tietokoneen virransyöttö/maadoitusvika?

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1094
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg
Paikkakunta: Kaarina

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja Juha » 31 Maalis 2018, 12:23

Akun vaihdon jälkeen pitää ajaa parikyt kilsaa. Vikailmot häviää.
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

JaKKi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
Auto: F07 530GT xDrive 2011
Paikkakunta: Vihti, Haimoo

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja JaKKi » 03 Huhti 2018, 11:39

No eipä auttanu ajelukaan, ei vikailmoitukset hävinny vaikka mittarissa on akun vaihdon jälkeen nyt jo reilu 30 kilometriä. Että se siitä neuvosta sitten.

xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 318da E90 LCI LBE -11
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja xstr » 03 Huhti 2018, 12:24

"Koodattiinko" uusi akku?
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 575
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 03 Huhti 2018, 18:11

xstr kirjoitti:
03 Huhti 2018, 12:24
"Koodattiinko" uusi akku?
Meinasin kysyy eilen samaa, mutta sitten aattelin, että pidetään tyhmänä kun noin itsestään selviä kyselee...

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3825
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja salmol » 03 Huhti 2018, 22:57

Tämä on kummallista miten nämä tänne ensimmäistä kertaa kirjautuvat toimivat. Kysyvät huonoilla selityksillä välitöntä ratkaisua ongelmaan ja kun ei heti selviä, niin vittuillaan. Maksaisi 150€ tunti per mies vikojen arvuuttelusta niin kuin merkkiliike tekee, niin silloin olisi varaa olla kusipää vastauksissaan. Mene marmorille selvittelemään ongelmaasi. Ja viittaan nyt tähän JaKKiin.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

JaKKi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
Auto: F07 530GT xDrive 2011
Paikkakunta: Vihti, Haimoo

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja JaKKi » 05 Huhti 2018, 19:10

No kiitos salmol, olen kyllä ollut jäsenenä muutaman vuoden ja kirjoitellut joskus aikaisemminkin. Vastaukseksi aikaisempiin kyselyihin, kyllä akku koodattiin eikä viat hävinneet. Hommat on tosin kunnossa nyt, tarvittavat osat vaihdettu ja niin edespäin.
Ja pyydän mitä nöyrimmin anteeksi jos olen kommentillani jotakuta loukannut, ihmistä vaan voi joskus vituttaa ja se saattaa tulla läpi kirjoitetustakin tekstistä. Ja kun löytää kanssaihmisen, syvällä rintaäänellä ja vuosien kokemuksella antamasta neuvosta toivonkipinän joka sitten osoittautuu vääräksi niin turhautuminen on aikalailla selviö. Ainakin omalla kohdallani.
Mutta perstaskusta vaan lompakko esiin ja auki, sillähän näistä selviää. Ja ei taida jatkossa olla hyvä kyselläkään täällä mitään kun sitten tulee tällainen kaplakka.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja Aero » 05 Huhti 2018, 20:14

JaKKi kirjoitti:
05 Huhti 2018, 19:10
Vastaukseksi aikaisempiin kyselyihin, kyllä akku koodattiin eikä viat hävinneet. Hommat on tosin kunnossa nyt, tarvittavat osat vaihdettu ja niin edespäin.
Mikä siellä oli vikana?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja phuksi » 05 Huhti 2018, 22:39

Aero kirjoitti:
05 Huhti 2018, 20:14
JaKKi kirjoitti:
05 Huhti 2018, 19:10
Vastaukseksi aikaisempiin kyselyihin, kyllä akku koodattiin eikä viat hävinneet. Hommat on tosin kunnossa nyt, tarvittavat osat vaihdettu ja niin edespäin.
Mikä siellä oli vikana?
Sama jäi itselle kysymykseksi. Laittaisitko JaKKi vielä tiedoksi mitä korjaavia toimenpiteitä tehtiin niin viisaus taas lisääntyy. Tuo akkuveikkaus tai löysä akkukengän kiinnitys on se klassikko mistä kannattaa lähteä veikkaamaan silloin kun kaikki brakaa kerralla ja elektroniikka herjaa. Mutta ei se ole ainoa hajoava kohta autossa.

Oma kokemus GT:stä on ollut positiivinen mutta vähän on alkanut mietityttää kuinka kalliiksi ylläpito jatkossa tulee. Autossa meni juuri 100tkm puhki. Pientä renkkaa on ollut mutta toistaiseksi kalliimmat on onneksi menneet tehtaan avustamana. Vikalista seuraavanlainen:
- Molemmat etuoven ja toisen takaoven comfort kahvat. Diagnoosi on helppo ja lähes satavarma. Nyt kun tietää nämä on helppo vaihtaa itse, siitä on turha maksaa ja osat saa Saksasta halvelmmalla. Varmaan viimeinenkin vaihtamaton menee kohta...
- EGR-venttiili ja siihen liittyvät jäähdytin ja letkut (tehdas maksoi, olisi ollut kallis korjaus)
- toinen takajousipussi (tehdas maksoi), toista odotellessa. Näyttää olevan ihan kulutustavaraa...

Ensi viikolla mulla auto menee korjattavaksi kun takaluukku jumittuu kiinni piukkaan tai jumittuu kiinni löysälle eli heiluu sentin verran muttei aukea. Tuntuisi olevan säätöjuttu mutta ehkä se sittenkin on kiristysvaijerin venyminen tai vastaava mikä siellä aiheuttaa että ei pysy rajoissa. Lopputuloksena oma veikkaus on, että tilatieto kiristysmoottorista ja lukosta menee ristiin ja auto tulkitsee että luukku on auki (herjaa näytössä ja peruutuskamera ei toimi) mutta silti ei suostu aukeamaan. Ylisuunniteltu toteutus minun mielestä. Kun jymähtää jumiin joutuu kömpimään konttiin sisäkautta ja avaamaan vapautinvaijerista (kyllä sellainen löytyy vaikkei sitä missään olekaan käyttäjälle dokumentoitu). Lukkomekanismi moottoreineen menossa vaihtoon, pelkkä osa noin 350 euroa. Samalla korjataan käsijarru joka huutaa kuin sikaa tapettaisiin eikä aina ota siltikään kiinni vaan heittää herjan. Muutaman kerran myös jarru jumittunut kiinni ja on todella vaikea saada irtoamaan. Se mitä tutustuin aiheeseen niin vaikuttaa äkkiseltään pöljältä toteutukselta ja on melko uniikki ratkaisu F07:ssa. Diagnoosi puuttuu vielä, osia menee vaihtoon mutta hintalappua vielä jännitän.

Off topic: Yleisemmin toivosi ja olisi suotavaa että osattaisiin viestinnässä suodattaa puolin ja toisin jos joskus joltakin lipeää kun on vtus kohdillaan. Ei siihen tarvitse lähteä heittämään vastapalloa vaan lukea rivien välistä ja ymmärtää, että joskus on huonoja päiviä jolloin harkinta pettää ja suodaan se itse kullekin. Ja provosointi on ihan turhaa. Tämä on ollut yksi asiallisimmista forumeista josta saa oikeastikin apua eikä vain heittoja sinne tänne. Mutta aika äkkiä kuolee jos keskustelun taso menee puukkojen viskelyksi. Kunnioitetaan toistemme näkemyksiä ja ollaan eri mieltä rakentavasti :drink:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1082
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja Böntti » 05 Huhti 2018, 23:23

Eiköhän siellä ole comfort-access -kahva ollut oikkarissa ja polttanut sulakkeensa (joka sattuu syöttämään myös DSC-yksikköä).

Edit. Taitaa olla jotain muuta ollut, sen verran tähän ca-kahvaan kuulumattomia oireita näytti olleen..
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja Aero » 06 Huhti 2018, 07:44

phuksi kirjoitti:
05 Huhti 2018, 22:39
- Molemmat etuoven ja toisen takaoven comfort kahvat. Diagnoosi on helppo ja lähes satavarma. Nyt kun tietää nämä on helppo vaihtaa itse, siitä on turha maksaa ja osat saa Saksasta halvelmmalla. Varmaan viimeinenkin vaihtamaton menee kohta...
Jos ei ne kauheita maksa, niin etukäteen vaihtamalla saisi varmaan mielenrauhaa vuosiksi. Tosin sulla taisi olla jo jotain vaihtohaaveita koko autolle, silloin ei välttämäti kannata talous/mielenrauha -suhteen osalta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja phuksi » 06 Huhti 2018, 16:39

Aero kirjoitti:
06 Huhti 2018, 07:44
Jos ei ne kauheita maksa, niin etukäteen vaihtamalla saisi varmaan mielenrauhaa vuosiksi.
Siinähän tuo vähän onkin että varaosat on hinnoiteltu tömäkästi. Kahva, jossa toki myös ledivalo, maksaa 330 euroa kappale. Aika monet osat saa Saksasta halvemmalla (esim. parkkiavustimen ultraäänianturi 150 euroa vs suomessa 350 euroa) mutta kahvoissa ei isoa säästöä olisi juurikaan tullut kun päälle lisää rahdin. On nimittäin kilohintaa osalla. Enkä keksinyt miten ne saisi avattua että voisi itse koittaa korjata. Tosin sisällä lienee printattua elektroniikkaa niin voi olla että jää vähiin se mitä pystyy tekemään.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1677
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 06 Huhti 2018, 17:57

Mullakin on 5GT:ssä ensimmäistä kertaa nuo comfort access kahvat led-valoilla, soft close ovet ja jalalla avautuva peräkontti. Vikoja noissa ei ole vielä ollut korjaushistorian mukaan. Ilmapusseista toinen on juuri vaihdettu, autossa on adaptiivinen alusta. Koputanpa puuta.

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1677
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 16 Touko 2018, 17:15

Toinenkin ilmapussi alkoi vuotaa ja vaihdettiin takuuseen. Samalla vaihdettiin molempiin takaiskareihin suojakumit rikkinäisten tilalle. Lisäksi vaihdoin vielä 18" vanteet alkuperäisiin 19 tuumaisiin ja peräkontin kulunut avausnappi vaihtui uuteen.