Dynamic Damper Control - kannattaako?

racediesel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Marras 2012, 07:30

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja racediesel » 22 Heinä 2014, 14:55

moikka
minulla olisi myös kyssäri koskien näitä lyhenteitä/ominaisuuksia.
BMW f11 535d xdrive 2012 on 223A (EDC), 229A (dynamic drive) ja 2VAA (adaptive drive).
alusta asetukset:eco pro,comfort plus,comfort ja sport.
haluaisin vaihtaa tuohon comfort asetukseen alustan säädöksi valinnaiseksi sport,mutta eipä onnistu kun ei ole mahdollisuutta...
mitä puuttuu jotta onnistuu?.
saako tehtyä jollain päivityksellä tai homemade modilla?
T Pasi

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1095
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Böntti » 22 Heinä 2014, 16:30

Eipä tuo onnistu noin, ei ole myöskään kukaan löytänyt tuohon koodattavaa parametria. Lähimmäksi pääset kun laitat sport-modeen valinnaksi pelkän "chassis", tuolloin kyllä muuttuu sitten ohjauskin. Sitten jos haluat täyden sportin, kytket päälle sport+ -moodin (luistonesto mene tractionille, muuten sama kuin sport molemmilla valinnoilla).
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

racediesel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Marras 2012, 07:30

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja racediesel » 24 Heinä 2014, 19:23

moi taas
minä puusilmä...
naksuttelin lisää sitä keinukatkaisijaa....kappas sportplus.
ecopro-->maksimi nopeus,ilmastoinnin rajoitusta.
comfortplus-->ei säätöä.automaattisesti alusta malliin sitikka....
comfort-->ei säätöä
sport-->alusta ja voimansiirto säätö,kumpikin erikseen ja molemmat mukana (tätä en hokannut)
sportplus-->luistonesto automaattisesti pois.

eli ei kai sieltä mitään sitten puutu,eikun testailemaan...
pitää muuttaa sport säädöllä alusta vain mukaan niin vaihto vain comfortilta sportille ja alusta on hyvä.
hyvä minä...
kiitoksia Böntille.
T:Pasi

thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja thebluenile » 25 Heinä 2014, 10:41

Eikös tuo Mersun AirMticin tekniikka ole ostettu Citroenilta?

C5 lienee aika hyvä valinta, jos haluaa ilmajousituksesta nauttia..:).


Sent from my iPad using Tapatalk HD

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1294
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F15 40e 2018
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 27 Heinä 2014, 09:02

thebluenile kirjoitti:Eikös tuo Mersun AirMticin tekniikka ole ostettu Citroenilta?

C5 lienee aika hyvä valinta, jos haluaa ilmajousituksesta HD
Tuli hetkellinen elintoimintojen lamaantuminen kun näin jonkun väittävän C5:sta hyväksi valinnaksi :wassat: Kokemuksella sanon, että ei olie hyvä valinta; ainakaan autoksi.....

jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja jusape » 14 Tammi 2016, 14:06

Onko uusia kokemuksia ddc:sta. Harkinnassa itsellä tilata tällä setillä?
Ei vaan pääse missään testailee.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 875
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja phuksi » 14 Tammi 2016, 18:06

jusape kirjoitti:Onko uusia kokemuksia ddc:sta. Harkinnassa itsellä tilata tällä setillä?
Ei vaan pääse missään testailee.
Nämä alustaan liittyvät optiot on tosiaan varusteita jotka usein joutuu ostamaan arpomalla. Omat kokemukset vähän eri autosta F12-mallista puolen vuoden ajalta. Alusta ja säädöt erilaiset mutta kirjoitetaan silti.

Autossa varusteina 2VA Adaptive Drive, 223 Dynamic Damper Control, 229 Dynamic Drive ja vielä 2VH Integral Active Steering. En ikinä muista ulkoa mikä ominaisuus tulee mistäkin koodista mutta lopputulos on kyllä erinomainen. En jättäisi pois jos vaan on mahdollisuus ottaa. Ajettavuus on tarkka ja alusta on koko ajan tilanteen tasalla. Autossa kesällä 20" V-spoke 356 vanteilla runflätit joissa edessä 245/35 ja takana 275/30 kumit. Noilla kun ajelee mukulakivikadulla menee comfort-moodissa eleettömästi eikä täristä lainkaan. Kaduilla olevia reikä- ja urapaikkauksia ei huomaa ollenkaan ja toisessa autossa, jossa yhden pykälän korkeamman profiilin kumit ilman DDC:tä, ne tuntuu töksäyksenä ja korin asennon muuttumisena. Eikä vetele urissa lainkaan. Ja ilmatila on jo aika vähissä tossa profiilissa ja renkaissa jäykkä runko. Toisaalta vaikka olisi lepposassa comfort-moodissa vetää silti auton jäykäksi jos tilanne vaatii ja esim. heittää rampille turhan reippaasti. Comfort-asetus on myös hyvä talvella kun on paakkuuntunutta luminimismiehenkiharaa.

Eri asennoilla on myös selvä ero. Sportilla osaa olla jäykkä mutta ei silti täristävä tai nypyttävä. Eikä kallistele vaan on tiessä kuin tauti, mutta säätyvät kallistuksenvakaajat taisi tulla tuon Dynamic Driven mukana.

Toisena autona oleva F07, joka tosiaan tuntui aivan loistavalle, meni kertarysäyksellä torson puolelle kun siitä puuttuu nämä vempaimet.

Jos itsellä tulee joskus uudelleen mahdollisuus tätä kysymystä pähkäillä tiedän kyllä vastauksen miettimättä :thuup:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja jusape » 19 Tammi 2016, 20:48

Ok, eli ruksi tämän kohdalle sitten itselläkin...

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1823
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e 6/2018.
Tilattu G20 330e xDrive.

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja gestapo » 17 Touko 2016, 09:15

Nyt olen ajanut muutaman viikon autolla, jossa ko.varuste.
On aivan ehdoton varuste! Näyttäis hävittävän RunFlatin huonot puolet lähes kokonaan. Suurissa urissa vatkaa jonkinverran, mutta on nuo RF-renkaatkin leveät(ed.245/45/18, ta.275/40/18). Mutta melu ja kovuus on poissa.
Auto on hiljaisempi kuin edeltävä F10 518dA normi kumeilla, puhumattakaan F20:stä... Suosittelen!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja jusape » 22 Touko 2016, 15:28

gestapo kirjoitti:Nyt olen ajanut
muutaman viikon autolla, jossa ko.varuste.
On aivan ehdoton varuste! Näyttäis hävittävän RunFlatin huonot puolet lähes kokonaan. Suurissa urissa vatkaa jonkinverran, mutta on nuo RF-renkaatkin leveät(ed.245/45/18, ta.275/40/18). Mutta melu ja kovuus on poissa.
Auto on hiljaisempi kuin edeltävä F10 518dA normi kumeilla, puhumattakaan F20:stä... Suosittelen!
Tänä on uskomaton varuste, mutta vaikea ostaa koska automyyjillä ei ole tietoakaan ko.varusteesta eikä liioin koeajoautoissa. Eli pitää osata ostaa tämä palikka. Harmi vaan kun ei oikein osata ja sitten valitetaan melusta ja kovuudesta. Pikkurahalla paljon lisää mukavuutta.

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1823
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e 6/2018.
Tilattu G20 330e xDrive.

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja gestapo » 22 Touko 2016, 18:26

ˆ
Näinhän se. Kerroin myyjälle jälkeenpäin miten loistava tuo varuste on. Hän vastasi että: "ai on vai?"
Ei ollut kokemusta ko.varusteesta.
Muuten, auto bild 5/2016 oli vertailussa F10 520d DDC:llä ja uusi E-mese ilmajousituksella+säädettävällä iskunvaimennuksella, niin Bemu voitti jousitusmukavuudessa tuon Mesen!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja rusticolus » 23 Touko 2016, 10:04

Kokemusta vain muutama sata km ko. varusteesta, mutta ruksisin sen ehdottomasti, a6 allroadin ilmajousille se ei mielestäni ihan pärjää. Koeajolla taas xc90 ilmajousien mukavuus oli pieni pettymys, eri sekmentin auto toki. Kun ottaa muomioon ilmajousien vika/huolto herkkyyden, on DDC hyvinkin hintansa väärti.

Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja VeeMatti » 26 Touko 2016, 21:35

Itselläni on tossa 530D:ssä 2VA Adaptive Drive, 223 Dynamic Damper Control, 229 Dynamic Drive ja 2VH Integral Active Steering.
Onhan toi hyvä paketti kertakaikkiaan - auto on kokolailla erilainen tuon kanssa.
En olisi uskonut.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"

Agent
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 18:11

Re: Dynamic Damper Control - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Agent » 23 Kesä 2020, 23:09

Nostetaanpa aihe keskusteluun hieman erikoisen tapahtumaketjun johdosta, jonka kävin itse läpi tässä muutaman päivän aikana. Kulkineena noin 75 tkm ajettu vuoden 2016 F11 530d xDrive, jossa varusteena nuo dynaamiset iskarit eli varustekoodi 223. Ei ole adaptive drive varustetta vaan ainoastaan tuo DDC. Vein auton ensimmäiseen katsastukseen ja tuli hylätty tuomio oikean puolen etuiskarin takia ja tuloksissa oli 40% ero iskunvaimennuksessa (tärinätesti katsastusasemalla). No siitä vein läheiseen liikkeeseen, jossa tehtiin vain pintapuolinen tarkastus ja huoltoneuvoja sanoi, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta tarkempi analyysi vaatii kunnon diagnostiikan tekemistä ja ajan varaamista. No siitä sitten menin vielä uudelleen käymään katsastusasemalla ja kaveri otti takaoven kautta nopeasti uudelleen tarkistukseen ja sama tulos eli 40% eroa iskunvaimennuksessa. Parin päivän päästä vein auton myyjäliikkeeseen ja siellä se otettiin tutkittavaksi - 45 minuuttia myöhemmin huoltoneuvoja tuli kertomaan, että mitään ei löytynyt - olivat tarkastaneet iskarin fyysisesti, tutkineet mahdolliset herjat koneelta yms. mitä tuossa diagnositiikassa nyt tehdään. No kysäisin vielä, että tekivätkö sen saman tärinätestin ja eivät olleet tehneet, mutta ottivat auton vielä sisälle ja teki tuon testin; kaikki kunnossa ja 6% näytti eroa iskunvaimennuksessa. Hieman hölmistyneenä ihmettelin, että miten tämä voi olla mahdollista.. epäilivät vain, että katsastusasemalla ei osattu mitata oikein! Seuraavana aamuna vein auton samalle katsastusasemalle ja tällä kertaa kaikki näytti olevan kunnossa - 3% eroa iskunvaimennuksessa!

Olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku on käynyt samanlaista prosessia läpi näiden dynaamisten iskareiden kanssa? Myyjäliikkeessä sanoivat, että eivät tehneet mitään muuta kuin vain tarkistivat, mutta olisiko mahdollista, että nollasivat asetukset tai päivittivät ohjelman tms.? Ihmettelen vain, että eivät kerro kunnolla mitä tekivät - autossa on vielä premium selection takuuta jäljellä useita kuukausia. Itse nyt maksoin tuon diagnostiikan kun kerran mitään vikaa ei ollut, mutta mielestäni siellä on ilmiselvästi jotain ollut mikä on tämän käynnin aikana korjattu. Vielä huomiona pitää sanoa, että ennen tätä käyntiä en huomanut mitään merkittävää ajossa, mutta toisinaan kun sopivasti ajoi oikean eturenkaan esimerkiksi kaivonrenkaan yli niin töyssy välittyi rattiin ikään kuin kaistavahdin tärinä kymmenen kertaisena. Voi olla mielikuvitusta, mutta mielestäni epätasaisuudet suodattuvat nyt entistäkin hienommin ja ihan kuin auto tuntuisi jopa suuntavakaammalta.. aiemmin laitoin nämä pienet vaivat runflat renkaiden piikkiin..

Arvailuja mitä tämän tarinan takana piilee - mikä oli vika ja mikä oli korjaus?

PS: tuo varuste itsessään on kyllä mainio ja suosittelen lämpimästi, tosin rikkoutuessaan vaihtohinnat näyttävät olevan aika maukkaita..