F11 520d vm. 2011 kymysyksiä

F10, F11, F07
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

traveller kirjoitti:En tiedä jarruttaako Auto-Hold kaikkia neljää pyörää vaiko vain takapyöriä, mutta sillä ei liene merkitystä, kun toiminta on automaattista. Rautalangasta: Auto-H kytkettynä pysähdyttyäsi voit nostaa jalan jarrulta ja auto pysyy paikallaan, kunnes painat taas kaasua. Käsijarrunappulaan ei tarvi koskea.
Kiitän tästä rautalanka-vastauksesta. Asia on nyt bueno! :thup:
…itseäkin oikein huvittaa kun täytyy ihan opiskella auton takia :blush: :tong:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Mitä tarkoittaa tupakkaversio?

Mitä tarkoittaa/käsittää ambiet-valot? Jotain valoja ulkopuolen kahvoissa, sisällä?

Mitä tarkoittaa/mitä eroa johonkin muuhun? - auto on BMW 520 D Sport A F11 Touring. Tuoko toi "sport" jotain spessua?

Autossa sport-nahkapenkit. Hoitovinkkejä? Nahka kait vaatii jotain-kö?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tupakkaversiossa on tuhkakuppi ja tupakansytytin, tavallisessa ei.

Ambient-valot on ne tunnelmavalot, joita voi säätää valikoista.

Sport-mallissa on sport-loota, jossa on jotain eroa vaihdoissa. Ja oliko siinä sporttipenkit joita ei muissa ole.

Nahanhoitoaineita on myynnissä bemarilla, ja muillakin kuten motonet yms.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

salmol kirjoitti:Tupakkaversiossa on tuhkakuppi ja tupakansytytin, tavallisessa ei.
Okei, entiselle tupakkamiehelle turha, mut enpä kyllä röökais autossa muutenkaan jos vielä tupakoisin.
salmol kirjoitti: Ambient-valot on ne tunnelmavalot, joita voi säätää valikoista.
Okei, mielenkiintoista. ko. valot kuulema autossa on.
salmol kirjoitti: Sport-mallissa on sport-loota, jossa on jotain eroa vaihdoissa. Ja oliko siinä sporttipenkit joita ei muissa ole.
Okei, eli viittaat ilmeisesti sinne ns. "manuaalipuolelle" missä voi nakutella 8-pykälällä eteen-taakse.
salmol kirjoitti: Nahanhoitoaineita on myynnissä bemarilla, ja muillakin kuten motonet yms.
Täytyypä tutki asiaa - kiitos vastauksista! :drink:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Sporttilootassa on vissiin vähän eri ohjelma, eli vaihtaa eri kierroksilla kuin tavallinen. Ja ilmeisesti erilainen vaihdekeppi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

salmol kirjoitti:Sporttilootassa on vissiin vähän eri ohjelma, eli vaihtaa eri kierroksilla kuin tavallinen. Ja ilmeisesti erilainen vaihdekeppi.
Ja tulee mukana rattiin ne vaihtoläpyskät.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

traveller kirjoitti:En tiedä jarruttaako Auto-Hold kaikkia neljää pyörää vaiko vain takapyöriä, mutta sillä ei liene merkitystä, kun toiminta on automaattista. Rautalangasta: Auto-H kytkettynä pysähdyttyäsi voit nostaa jalan jarrulta ja auto pysyy paikallaan, kunnes painat taas kaasua. Käsijarrunappulaan ei tarvi koskea.
Okei. Täytyy perehtyä asiaan.

Mites muuten tuo käsijarru pysäköidessä. Kun auto pysäköidään "P" - täytyykö/onko suositeltavaa käyttää myös käsijarrua kun jättää auton ns parkkiin?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ainakin silloin-tällöin kannattaa käyttää käsijarrua jottei se jumiudu ja johda hylkäämiseen katsastuksessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

salmol kirjoitti:Ainakin silloin-tällöin kannattaa käyttää käsijarrua jottei se jumiudu ja johda hylkäämiseen katsastuksessa.
Hyvä pointti! :drink:

520 on nyt alla. Aikamoinen kärry, varsinkin kun edelliset 2 BMW:tä olleet 3-sarjalaisia - aikamoinen tutkimusmatka käynnissä/edessä :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Kysymys koskien avaruussauvaa :blush:

Ohjekirjassa lukee "paina unlock-näppäintä seuraavissa tilanteissa."

- Asennon R-kytkemiseksi
- siirtyäksesi pois asennosta P

Siis ymmärsinkö oikein, että "unlock-painiketta" ei siis tarvitse painaa muuten, eli siis "pakilta" voi "vetää suoraan" D -asentoon ilman "unlock-painiketta"? Vai saako tuota tehdä niin, että D:ltä voi vetää "pakille" suoraan. Jotenkin sekavaa! Olen painanut "unlock-painiketta" pohjassa joka kerta kun vaihdan vaihdetta suuntaan tai toiseen. :mus:
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (740.55 KiB) Katsottu 12409 kertaa
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

micqo kirjoitti:Kysymys koskien avaruussauvaa :blush:

Ohjekirjassa lukee "paina unlock-näppäintä seuraavissa tilanteissa."

- Asennon R-kytkemiseksi
- siirtyäksesi pois asennosta P

Siis ymmärsinkö oikein, että "unlock-painiketta" ei siis tarvitse painaa muuten, eli siis "pakilta" voi "vetää suoraan" D -asentoon ilman "unlock-painiketta"? Vai saako tuota tehdä niin, että D:ltä voi vetää "pakille" suoraan. Jotenkin sekavaa! Olen painanut "unlock-painiketta" pohjassa joka kerta kun vaihdan vaihdetta suuntaan tai toiseen. :mus:
Sitä ei tarvitse painaa aina, esim. muistaakseni jos siirryt R:ltä D:lle niin se menee ilman painamista. Näissä on elektroninen vaihteiston ohjaus, eli vetämällä keppiä tai painamalla nappeja et lootaa saa rikki. Eli kokeilemaan vaan. Vaatii kuitenkin että jarru on painettu, ainakin joissain tilanteissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

salmol kirjoitti:
micqo kirjoitti:Kysymys koskien avaruussauvaa :blush:

Ohjekirjassa lukee "paina unlock-näppäintä seuraavissa tilanteissa."

- Asennon R-kytkemiseksi
- siirtyäksesi pois asennosta P

Siis ymmärsinkö oikein, että "unlock-painiketta" ei siis tarvitse painaa muuten, eli siis "pakilta" voi "vetää suoraan" D -asentoon ilman "unlock-painiketta"? Vai saako tuota tehdä niin, että D:ltä voi vetää "pakille" suoraan. Jotenkin sekavaa! Olen painanut "unlock-painiketta" pohjassa joka kerta kun vaihdan vaihdetta suuntaan tai toiseen. :mus:
Sitä ei tarvitse painaa aina, esim. muistaakseni jos siirryt R:ltä D:lle niin se menee ilman painamista. Näissä on elektroninen vaihteiston ohjaus, eli vetämällä keppiä tai painamalla nappeja et lootaa saa rikki. Eli kokeilemaan vaan. Vaatii kuitenkin että jarru on painettu, ainakin joissain tilanteissa.
Okei, täytyy tutkia. Olen vaan "unlock" pohjassa vaihdellut vaihteita kun ymmärsin että näin kuuluu tehdä. :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

micqo kirjoitti:Kysymys koskien avaruussauvaa :blush:

Ohjekirjassa lukee "paina unlock-näppäintä seuraavissa tilanteissa."

- Asennon R-kytkemiseksi
- siirtyäksesi pois asennosta P

Siis ymmärsinkö oikein, että "unlock-painiketta" ei siis tarvitse painaa muuten, eli siis "pakilta" voi "vetää suoraan" D -asentoon ilman "unlock-painiketta"? Vai saako tuota tehdä niin, että D:ltä voi vetää "pakille" suoraan. Jotenkin sekavaa! Olen painanut "unlock-painiketta" pohjassa joka kerta kun vaihdan vaihdetta suuntaan tai toiseen. :mus:
Se on juuri noin kuin ohjekirjassa lukee. Pakilta D:lle menee suoraan, edes jarrua ei tarvitse painaa jos auto liikkuu vielä hiljaa (tulee harrastettua, ei kannata kuitenkaan mitään avopäälähtöä ottaa eteenpäin kun auto ryömii vielä taaksepäin ;) )
Vauhdin pysähtyessä R:ltä D:lle siirryttäessä pitää painaa jarrua.
Ja N -asennosta menee myös D päälle ilman lukitusnapin painamista, mutta jarrua on painettava.
Pakille kytkettäessä lukituspainiketta on painettava aina.

Ja vauhdissa voi myös D:ltä vaihtaa myös vapaalle keppiä eteenpäin työntämällä (ensimmäiseen pykälään) ja D menee takaisin päälle taaksepäin vetämällä. Näin voi vaikka rullailla valoihin jos tykkää moisesta.
Tämä on hyvä ominaisuus myös talviliukkaalla, jos perä lähtee hallitsemattomaan luistoon (ei onnistu kuin DCS deaktivoituna) niin saat vedon vapautettua pukkaamalla vaihteiston vapaalle ja siten perän takaisin hallintaan. Kaasun löysäämällähän tuo tekee moottorijarrutuksen, sportilla jopa erittäin tehokkaasti, jolloin liukkaalla kaasun löysääminen voi jopa pahentaa tilannetta ja pito ei palaudu kuin vasta ojan pohjalla :thdw:
Tätä tuli menneenä talvenakin testattua jääradalla, luisu kun ylittää tietyn nopeuden ja astekulman, sitä ei saa enää haltuun vain kaasua löysäämällä, mutta vapaalle heittämällä takarenkaat lähtee pyörimään vapaasti ja pito palautuu. Toivottavasti kukaan ei joudu tätä käyttämään liikenteessä :lol:


PS. Laatikon ohjelmistossa/ohjauksessa on kyllä sellaiset apinalukot, että keppiä käyttämällä ei voi tehdä mitään typerää, joka aiheuttaisi ongelmia. Vanhemman 6HP laatikon tapauksessa P asento on mekaaninen ja sen pystyy kytkemään myös auton liikkuessa ja sillä saattaa saada laatikon rikottua pitävällä pinnalla.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Sauman kirjoitti:
micqo kirjoitti:Kysymys koskien avaruussauvaa :blush:

Ohjekirjassa lukee "paina unlock-näppäintä seuraavissa tilanteissa."

- Asennon R-kytkemiseksi
- siirtyäksesi pois asennosta P

Siis ymmärsinkö oikein, että "unlock-painiketta" ei siis tarvitse painaa muuten, eli siis "pakilta" voi "vetää suoraan" D -asentoon ilman "unlock-painiketta"? Vai saako tuota tehdä niin, että D:ltä voi vetää "pakille" suoraan. Jotenkin sekavaa! Olen painanut "unlock-painiketta" pohjassa joka kerta kun vaihdan vaihdetta suuntaan tai toiseen. :mus:
Se on juuri noin kuin ohjekirjassa lukee. Pakilta D:lle menee suoraan, edes jarrua ei tarvitse painaa jos auto liikkuu vielä hiljaa (tulee harrastettua, ei kannata kuitenkaan mitään avopäälähtöä ottaa eteenpäin kun auto ryömii vielä taaksepäin ;) )
Vauhdin pysähtyessä R:ltä D:lle siirryttäessä pitää painaa jarrua.
Ja N -asennosta menee myös D päälle ilman lukitusnapin painamista, mutta jarrua on painettava.
Pakille kytkettäessä lukituspainiketta on painettava aina.

Ja vauhdissa voi myös D:ltä vaihtaa myös vapaalle keppiä eteenpäin työntämällä (ensimmäiseen pykälään) ja D menee takaisin päälle taaksepäin vetämällä. Näin voi vaikka rullailla valoihin jos tykkää moisesta.
Tämä on hyvä ominaisuus myös talviliukkaalla, jos perä lähtee hallitsemattomaan luistoon (ei onnistu kuin DCS deaktivoituna) niin saat vedon vapautettua pukkaamalla vaihteiston vapaalle ja siten perän takaisin hallintaan. Kaasun löysäämällähän tuo tekee moottorijarrutuksen, sportilla jopa erittäin tehokkaasti, jolloin liukkaalla kaasun löysääminen voi jopa pahentaa tilannetta ja pito ei palaudu kuin vasta ojan pohjalla :thdw:
Tätä tuli menneenä talvenakin testattua jääradalla, luisu kun ylittää tietyn nopeuden ja astekulman, sitä ei saa enää haltuun vain kaasua löysäämällä, mutta vapaalle heittämällä takarenkaat lähtee pyörimään vapaasti ja pito palautuu. Toivottavasti kukaan ei joudu tätä käyttämään liikenteessä :lol:


PS. Laatikon ohjelmistossa/ohjauksessa on kyllä sellaiset apinalukot, että keppiä käyttämällä ei voi tehdä mitään typerää, joka aiheuttaisi ongelmia. Vanhemman 6HP laatikon tapauksessa P asento on mekaaninen ja sen pystyy kytkemään myös auton liikkuessa ja sillä saattaa saada laatikon rikottua pitävällä pinnalla.
Kiitos informatiosta! Näin alkuun tuntuu hieman haastavalle, mutta ajan kanssa - ajan kanssa hyvä tulee :thup:

Tänään vähän sekoilin kepin kanssa. :mus: Tyrkkäsin pakin (R) päälle vahingossa ilman "unlock" ja näytössä vilahti joku oranssin värinen viesti missä jotain tekstiä ja kepin kuva. Toivottavasti ei tullut aiheutettua mitään probleemia eli ns tullut avattua apinalukkoja.. :conf:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

micqo kirjoitti:Tänään vähän sekoilin kepin kanssa. :mus: Tyrkkäsin pakin (R) päälle vahingossa ilman "unlock" ja näytössä vilahti joku oranssin värinen viesti missä jotain tekstiä ja kepin kuva. Toivottavasti ei tullut aiheutettua mitään probleemia eli ns tullut avattua apinalukkoja.. :conf:
Ei aiheuta mitään eli on normaali ilmoitus että sitä unlock-painiketta pitäisi painaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

salmol kirjoitti:
micqo kirjoitti:Tänään vähän sekoilin kepin kanssa. :mus: Tyrkkäsin pakin (R) päälle vahingossa ilman "unlock" ja näytössä vilahti joku oranssin värinen viesti missä jotain tekstiä ja kepin kuva. Toivottavasti ei tullut aiheutettua mitään probleemia eli ns tullut avattua apinalukkoja.. :conf:
Ei aiheuta mitään eli on normaali ilmoitus että sitä unlock-painiketta pitäisi painaa.
Mukava kuulla. Nukun paremmin seuraavan yön. :thup:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

iDrive & näyttö

1) Tämän voi siis päivittää - miten??

2) Vinkkejä näytön putsaukseen?

3) kele muutama mikronaarmu paljastui aurinkoisessa kelissä tietyssä valokulmassa. Vinkkejä saako (tuskin) noita fiksattua - onko olemassa mitään taika-aineitta?

Nahka

Autossani on sporttiset nahkapenkit. Mitä tököttiä näille vois tarjota niiden kunnossa ylläpitoa ajatellen? Entä, pieni kuluma yhdessä kohtaa, mitäpä taika-ainetta tälle?

Vinyyli

Jotain perus skriidu-skraadua siellä täällä ns "vinyyli" materiaalissa. Vinkkejä näiden fixaukseen?

Ambient

Autossa ambient valot. Palaa ulkokahvoissa. Sisäpuolella ovissa "pitkät ledit" + kahvakaukaloissa. Luin jostain, että valaistusta voisi säätää - väriä tms. En tiedä onko mun autossa moista hienoutta vai olenko ymmärtänyt asian väärin.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Auto-Holdista vielä. Ajeletteko se aktivoituna vai kytkettekö toiminnan päällä tarvittaessa - onko valinta tavalla väliä mihinkään?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Vaihteistosta… manuaalivaihteiden käytöstä. Voiko tuonne vasemmalle tökätä ilman "unlock" -painiketta? Voiko manuaalipuolelle vaihtaa ajon aikana ja takaisin vai täytyykö olla pysähdyksissä?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

micqo kirjoitti:Vaihteistosta… manuaalivaihteiden käytöstä. Voiko tuonne vasemmalle tökätä ilman "unlock" -painiketta? Voiko manuaalipuolelle vaihtaa ajon aikana ja takaisin vai täytyykö olla pysähdyksissä?
Ei tarvitse painaa nappeja ja voi laittaa vauhdissa. Samalla vaihteisto kytkeytyy S - asentoon

Jos sinulle on perusasiat outoja, niin lue auton manuaali lävitse. Saat siitä muutenkin hyviä vinkkejä auton käyttöön.
Vastaa Viestiin