F11 520d vm. 2011 kymysyksiä

F10, F11, F07
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Moi, 3-sarjalaisesta vaihto 5-sarjalaiseen edessä (parin pvän päästä) ja muutamia kysymyksiä pyörii mielessä kun aiempaa kokemusta 5-sarjalaisesta ei ole - eikä myöskään diesel-autosta :) :thup:

1) Onko kaikissa F11 520d -malleissa se joku nk. "avaimeton käynnistys" ja mikä se toimintaperiaate on? Kävelen autoon, miten se tunnistaa "minut" - painanko vaan "start" ja menoksi?

2) Hehkutus. Eikös näissä ole se joku automaattinen hehkutus, et starttia saa/voi painaa lähes heti kun lähtee liikenteeseen?

3) Diesel-auton sammutus. Pitääkö autoa jotenkin "pyörittää" ennen kun sen voi sammuttaa?

4) Mites toi avaruuskeppi eli vaihdekeppi. Sivulta vasemmalta nappia alas painamalla voi keppiä nykiä eteen-taakse mitä vaihdetta päälle haluaa, eikö? Painetaanko päällä olevaan "P" -painiketta vaan ihan kun halutaan jäädä paikalleen ja sammuttaa auto? :rolle:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

1) Joo, on avaimeton käynnistys. Kaukosäädin pitää olla auton sisällä (esim taskussa) niin auto käynnistyy kun painaa start nappia

2) Heti voi painaa starttia. Ei tarvitse tehdä mitään muuta

3) painetaan vain start (stop) napista uudelleen, niin auto sammuu

4) hmm. Kepissä normaalit D, N, P alueet ja sivussa olevaa nappia painetaan kun siirrytään alueelta toiselle. Keppiä vasemmalle siirrettäessä vaihteisto siirtyy S (Sport) tilaan. Tällöin vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti työntämällä keppiä eteen tai vetämällä taakse.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Huivei kirjoitti: 2) Heti voi painaa starttia. Ei tarvitse tehdä mitään muuta
Okei. Luin jostain, että BMW hehkutus tapahtuu lähes sormea näpäyttämällä, että auton voi startata heti.
Huivei kirjoitti: 3) painetaan vain start (stop) napista uudelleen, niin auto sammuu
Mikähän mielikuva mulla on ollut, että diesel-autoa pitäisi ajon jälkeen hetki pyörittää ennen sammuttamista, vai oliko se se jotain johonkin turboon liittyvää :lol:
Huivei kirjoitti: 4) hmm. Kepissä normaalit D, N, P alueet ja sivussa olevaa nappia painetaan kun siirrytään alueelta toiselle. Keppiä vasemmalle siirrettäessä vaihteisto siirtyy S (Sport) tilaan. Tällöin vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti työntämällä keppiä eteen tai vetämällä taakse.
OK, ja varmaankin sama koskee R:ää eli pakkia. Eli siis sivussa oleva nappi pohjaan aina kun liikutaan vaihde-alueilla. Hauskaa kun pitää ihan opiskella aihetta :tong:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ja keppiä ei tarvitse miettiä kun sammuttaa auton, vaihde menee aina P-pykälään kun sammuttaa. Eikä tarvitse ryntäyttää tjms kun sammuttaa, ne kuului johonkin 90-luvulle. Ehkä kovan ajon jälkeen ei heti kannata sammuttaa ettei vehkeet kärähdä, eli kilvanajon jälkeen vähän ajan hissutellen niin turbo yms jäähtyy.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

salmol kirjoitti:Ja keppiä ei tarvitse miettiä kun sammuttaa auton, vaihde menee aina P-pykälään kun sammuttaa.
Siis toi keppi toimii myös niin, että P-painiketta EI tarvitse painaa kun auton pysäköi, vaan riittää pelkkä auton sammuttaminen? Luulin, että aina pitää P:tä eli nk. "parkkia "painaa jos/kun pysäköi.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.

Ilmeisesti kaikkiin maahantuojan kautta tulleisiin F11 on laitettu sähköinen takaluukku. Mutta ei kaikki autot tehtaalta tuolla varusteella tule.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

micqo kirjoitti:
Mikähän mielikuva mulla on ollut, että diesel-autoa pitäisi ajon jälkeen hetki pyörittää ennen sammuttamista, vai oliko se se jotain johonkin turboon liittyvää :lol:
Turboonhan tuo on aikanaan liittynyt. Eli saa turbo jäähtyä kun tyhjäkäy korkeiden kierrosten jälkeen
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

micqo kirjoitti:Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Hydrophyte kirjoitti:
micqo kirjoitti:Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.
-13 vakiovarusteeksi.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Huuska kirjoitti:
Hydrophyte kirjoitti:
micqo kirjoitti:Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.
-13 vakiovarusteeksi.
Joo, niin taisi ollakin. Moottorin start/stop taisi tulla 2011 vuoden aikana.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Hydrophyte kirjoitti:
Huuska kirjoitti:
Hydrophyte kirjoitti:
Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.
-13 vakiovarusteeksi.
Joo, niin taisi ollakin. Moottorin start/stop taisi tulla 2011 vuoden aikana.
Kiitän näistä informaatioista :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

micqo kirjoitti:
salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.
En nyt satavarmaksi tiedä, mutta noin olen itse toiminut 3,5 vuotta eikä ole ollut ongelmia. Jos D on päällä niin virran katkaisussa menee P päälle, joten en tiedä miten loota voisi edes mennä rikki.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

micqo kirjoitti:
salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.
Voit veivata keppiä ihan miten huvittaa ja laatikko ei varmasti mene rikki. Se on sähköohjattu systeemi alusta loppuun, on esimerkiksi aivan sama että painatko p-nappia mikä lähettää väyläviesti vaihdelaatikolle vaiko painat moottorin sammuksiin jolloin yksi toinen ohjainlaite lähettää saman viestin.

Ihan rennosti vaan odotat että saat auton, pyydät myyjältä nopean pikaopastuksen ja sen jälkeen ei muuta kuin kovaa ajoa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Böntti kirjoitti:
micqo kirjoitti:
salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.
Voit veivata keppiä ihan miten huvittaa ja laatikko ei varmasti mene rikki. Se on sähköohjattu systeemi alusta loppuun, on esimerkiksi aivan sama että painatko p-nappia mikä lähettää väyläviesti vaihdelaatikolle vaiko painat moottorin sammuksiin jolloin yksi toinen ohjainlaite lähettää saman viestin.

Ihan rennosti vaan odotat että saat auton, pyydät myyjältä nopean pikaopastuksen ja sen jälkeen ei muuta kuin kovaa ajoa.
Kiitos paljon näistä tiedoista! :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Käsijarru: Katsoin netistä YouTube videon käsijarrun toimintaperiaatteesta, ja olen kutakuinkin perillä sen toimivuudesta. Kyseessä siis sähköinen käsijarru. Toimiiko se myös (olettaisi) ilman, että virrat/auto on käynnissä?

Auto-H: Mitä tämä käsijarru-napin alapuolella oleva painike tekee?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Auto-Hold pitää auton paikallaan esim. liikennevaloissa eli pysähdyksen jälkeen ei tarvi painaa jarrua koko seisonnan ajan. Käsijarru vapautuu automaattisesti, kun painat kaasua.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

traveller kirjoitti:Auto-Hold pitää auton paikallaan esim. liikennevaloissa eli pysähdyksen jälkeen ei tarvi painaa jarrua koko seisonnan ajan. Käsijarru vapautuu automaattisesti, kun painat kaasua.
Okei. Tarkennuksena, eli siis auto-hold vapautuu vai käsijarru - onko nämä jotenkin sama asia? :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

En tiedä jarruttaako Auto-Hold kaikkia neljää pyörää vaiko vain takapyöriä, mutta sillä ei liene merkitystä, kun toiminta on automaattista. Rautalangasta: Auto-H kytkettynä pysähdyttyäsi voit nostaa jalan jarrulta ja auto pysyy paikallaan, kunnes painat taas kaasua. Käsijarrunappulaan ei tarvi koskea.
Vastaa Viestiin