Moi, 3-sarjalaisesta vaihto 5-sarjalaiseen edessä (parin pvän päästä) ja muutamia kysymyksiä pyörii mielessä kun aiempaa kokemusta 5-sarjalaisesta ei ole - eikä myöskään diesel-autosta
1) Onko kaikissa F11 520d -malleissa se joku nk. "avaimeton käynnistys" ja mikä se toimintaperiaate on? Kävelen autoon, miten se tunnistaa "minut" - painanko vaan "start" ja menoksi?
2) Hehkutus. Eikös näissä ole se joku automaattinen hehkutus, et starttia saa/voi painaa lähes heti kun lähtee liikenteeseen?
3) Diesel-auton sammutus. Pitääkö autoa jotenkin "pyörittää" ennen kun sen voi sammuttaa?
4) Mites toi avaruuskeppi eli vaihdekeppi. Sivulta vasemmalta nappia alas painamalla voi keppiä nykiä eteen-taakse mitä vaihdetta päälle haluaa, eikö? Painetaanko päällä olevaan "P" -painiketta vaan ihan kun halutaan jäädä paikalleen ja sammuttaa auto?
F11 520d vm. 2011 kymysyksiä
1) Joo, on avaimeton käynnistys. Kaukosäädin pitää olla auton sisällä (esim taskussa) niin auto käynnistyy kun painaa start nappia
2) Heti voi painaa starttia. Ei tarvitse tehdä mitään muuta
3) painetaan vain start (stop) napista uudelleen, niin auto sammuu
4) hmm. Kepissä normaalit D, N, P alueet ja sivussa olevaa nappia painetaan kun siirrytään alueelta toiselle. Keppiä vasemmalle siirrettäessä vaihteisto siirtyy S (Sport) tilaan. Tällöin vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti työntämällä keppiä eteen tai vetämällä taakse.
2) Heti voi painaa starttia. Ei tarvitse tehdä mitään muuta
3) painetaan vain start (stop) napista uudelleen, niin auto sammuu
4) hmm. Kepissä normaalit D, N, P alueet ja sivussa olevaa nappia painetaan kun siirrytään alueelta toiselle. Keppiä vasemmalle siirrettäessä vaihteisto siirtyy S (Sport) tilaan. Tällöin vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti työntämällä keppiä eteen tai vetämällä taakse.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Okei. Luin jostain, että BMW hehkutus tapahtuu lähes sormea näpäyttämällä, että auton voi startata heti.Huivei kirjoitti: 2) Heti voi painaa starttia. Ei tarvitse tehdä mitään muuta
Mikähän mielikuva mulla on ollut, että diesel-autoa pitäisi ajon jälkeen hetki pyörittää ennen sammuttamista, vai oliko se se jotain johonkin turboon liittyvääHuivei kirjoitti: 3) painetaan vain start (stop) napista uudelleen, niin auto sammuu
OK, ja varmaankin sama koskee R:ää eli pakkia. Eli siis sivussa oleva nappi pohjaan aina kun liikutaan vaihde-alueilla. Hauskaa kun pitää ihan opiskella aihettaHuivei kirjoitti: 4) hmm. Kepissä normaalit D, N, P alueet ja sivussa olevaa nappia painetaan kun siirrytään alueelta toiselle. Keppiä vasemmalle siirrettäessä vaihteisto siirtyy S (Sport) tilaan. Tällöin vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti työntämällä keppiä eteen tai vetämällä taakse.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Ja keppiä ei tarvitse miettiä kun sammuttaa auton, vaihde menee aina P-pykälään kun sammuttaa. Eikä tarvitse ryntäyttää tjms kun sammuttaa, ne kuului johonkin 90-luvulle. Ehkä kovan ajon jälkeen ei heti kannata sammuttaa ettei vehkeet kärähdä, eli kilvanajon jälkeen vähän ajan hissutellen niin turbo yms jäähtyy.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Siis toi keppi toimii myös niin, että P-painiketta EI tarvitse painaa kun auton pysäköi, vaan riittää pelkkä auton sammuttaminen? Luulin, että aina pitää P:tä eli nk. "parkkia "painaa jos/kun pysäköi.salmol kirjoitti:Ja keppiä ei tarvitse miettiä kun sammuttaa auton, vaihde menee aina P-pykälään kun sammuttaa.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Ilmeisesti kaikkiin maahantuojan kautta tulleisiin F11 on laitettu sähköinen takaluukku. Mutta ei kaikki autot tehtaalta tuolla varusteella tule.
Ilmeisesti kaikkiin maahantuojan kautta tulleisiin F11 on laitettu sähköinen takaluukku. Mutta ei kaikki autot tehtaalta tuolla varusteella tule.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Turboonhan tuo on aikanaan liittynyt. Eli saa turbo jäähtyä kun tyhjäkäy korkeiden kierrosten jälkeenmicqo kirjoitti:
Mikähän mielikuva mulla on ollut, että diesel-autoa pitäisi ajon jälkeen hetki pyörittää ennen sammuttamista, vai oliko se se jotain johonkin turboon liittyvää
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.micqo kirjoitti:Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
-13 vakiovarusteeksi.Hydrophyte kirjoitti:Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.micqo kirjoitti:Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
Joo, niin taisi ollakin. Moottorin start/stop taisi tulla 2011 vuoden aikana.Huuska kirjoitti:-13 vakiovarusteeksi.Hydrophyte kirjoitti:Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.micqo kirjoitti:Onko näissä kaikissa tässä mallissa vakiona sähköinen takaluukku?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Kiitän näistä informaatioistaHydrophyte kirjoitti:Joo, niin taisi ollakin. Moottorin start/stop taisi tulla 2011 vuoden aikana.Huuska kirjoitti:-13 vakiovarusteeksi.Hydrophyte kirjoitti:
Ei ole. Taisi tulla 2011 vuoden lopulla vakioksi. Itse ostin tammikuussa, niin maksoi ~1000e.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
En nyt satavarmaksi tiedä, mutta noin olen itse toiminut 3,5 vuotta eikä ole ollut ongelmia. Jos D on päällä niin virran katkaisussa menee P päälle, joten en tiedä miten loota voisi edes mennä rikki.micqo kirjoitti:Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Voit veivata keppiä ihan miten huvittaa ja laatikko ei varmasti mene rikki. Se on sähköohjattu systeemi alusta loppuun, on esimerkiksi aivan sama että painatko p-nappia mikä lähettää väyläviesti vaihdelaatikolle vaiko painat moottorin sammuksiin jolloin yksi toinen ohjainlaite lähettää saman viestin.micqo kirjoitti:Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Ihan rennosti vaan odotat että saat auton, pyydät myyjältä nopean pikaopastuksen ja sen jälkeen ei muuta kuin kovaa ajoa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Kiitos paljon näistä tiedoista!Böntti kirjoitti:Voit veivata keppiä ihan miten huvittaa ja laatikko ei varmasti mene rikki. Se on sähköohjattu systeemi alusta loppuun, on esimerkiksi aivan sama että painatko p-nappia mikä lähettää väyläviesti vaihdelaatikolle vaiko painat moottorin sammuksiin jolloin yksi toinen ohjainlaite lähettää saman viestin.micqo kirjoitti:Vähän rautalankaa vääntäen. Siis toi BMW vaihdelaatikko ei mene rikki tms ja on siis tarkoitettu käytettäväksi myös noin, että sammuttaa vaan auton ja keppi menee itsestään P-asentoon? Tuntuu vaan jotenkin siltä, että P-painiketta TÄYTYISI painaa kun auto halutaan parkkeerata.salmol kirjoitti:Jos vaihde on N-asennossa, niin sammuttaessa taitaa jäädä vapaalle, muista asennoista sammuttamalla menee P-asentoon itsestään.
Ihan rennosti vaan odotat että saat auton, pyydät myyjältä nopean pikaopastuksen ja sen jälkeen ei muuta kuin kovaa ajoa.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Käsijarru: Katsoin netistä YouTube videon käsijarrun toimintaperiaatteesta, ja olen kutakuinkin perillä sen toimivuudesta. Kyseessä siis sähköinen käsijarru. Toimiiko se myös (olettaisi) ilman, että virrat/auto on käynnissä?
Auto-H: Mitä tämä käsijarru-napin alapuolella oleva painike tekee?
Auto-H: Mitä tämä käsijarru-napin alapuolella oleva painike tekee?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
- Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020
Okei. Tarkennuksena, eli siis auto-hold vapautuu vai käsijarru - onko nämä jotenkin sama asia?traveller kirjoitti:Auto-Hold pitää auton paikallaan esim. liikennevaloissa eli pysähdyksen jälkeen ei tarvi painaa jarrua koko seisonnan ajan. Käsijarru vapautuu automaattisesti, kun painat kaasua.
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
En tiedä jarruttaako Auto-Hold kaikkia neljää pyörää vaiko vain takapyöriä, mutta sillä ei liene merkitystä, kun toiminta on automaattista. Rautalangasta: Auto-H kytkettynä pysähdyttyäsi voit nostaa jalan jarrulta ja auto pysyy paikallaan, kunnes painat taas kaasua. Käsijarrunappulaan ei tarvi koskea.