micqo kirjoitti:Kysymys koskien avaruussauvaa
Ohjekirjassa lukee "paina unlock-näppäintä seuraavissa tilanteissa."
- Asennon R-kytkemiseksi
- siirtyäksesi pois asennosta P
Siis ymmärsinkö oikein, että "unlock-painiketta" ei siis tarvitse painaa muuten, eli siis "pakilta" voi "vetää suoraan" D -asentoon ilman "unlock-painiketta"? Vai saako tuota tehdä niin, että D:ltä voi vetää "pakille" suoraan. Jotenkin sekavaa! Olen painanut "unlock-painiketta" pohjassa joka kerta kun vaihdan vaihdetta suuntaan tai toiseen.
Se on juuri noin kuin ohjekirjassa lukee. Pakilta D:lle menee suoraan, edes jarrua ei tarvitse painaa jos auto liikkuu vielä hiljaa (tulee harrastettua, ei kannata kuitenkaan mitään avopäälähtöä ottaa eteenpäin kun auto ryömii vielä taaksepäin
)
Vauhdin pysähtyessä R:ltä D:lle siirryttäessä pitää painaa jarrua.
Ja N -asennosta menee myös D päälle ilman lukitusnapin painamista, mutta jarrua on painettava.
Pakille kytkettäessä lukituspainiketta on painettava aina.
Ja vauhdissa voi myös D:ltä vaihtaa myös vapaalle keppiä eteenpäin työntämällä (ensimmäiseen pykälään) ja D menee takaisin päälle taaksepäin vetämällä. Näin voi vaikka rullailla valoihin jos tykkää moisesta.
Tämä on hyvä ominaisuus myös talviliukkaalla, jos perä lähtee hallitsemattomaan luistoon (ei onnistu kuin DCS deaktivoituna) niin saat vedon vapautettua pukkaamalla vaihteiston vapaalle ja siten perän takaisin hallintaan. Kaasun löysäämällähän tuo tekee moottorijarrutuksen, sportilla jopa erittäin tehokkaasti, jolloin liukkaalla kaasun löysääminen voi jopa pahentaa tilannetta ja pito ei palaudu kuin vasta ojan pohjalla
Tätä tuli menneenä talvenakin testattua jääradalla, luisu kun ylittää tietyn nopeuden ja astekulman, sitä ei saa enää haltuun vain kaasua löysäämällä, mutta vapaalle heittämällä takarenkaat lähtee pyörimään vapaasti ja pito palautuu. Toivottavasti kukaan ei joudu tätä käyttämään liikenteessä
PS. Laatikon ohjelmistossa/ohjauksessa on kyllä sellaiset apinalukot, että keppiä käyttämällä ei voi tehdä mitään typerää, joka aiheuttaisi ongelmia. Vanhemman 6HP laatikon tapauksessa P asento on mekaaninen ja sen pystyy kytkemään myös auton liikkuessa ja sillä saattaa saada laatikon rikottua pitävällä pinnalla.