Moikka,
Tiedustelin paikallisesta merkkiliikkeestä toimenpidettä että takavalot saadaan päälle Aut. asetuksessa ja Start/Stop.n saa pidettyä pois päältä. Sain kyseisen vastauksen:
Hei,
Takavalojen koodaaminen onnistuu ainoastaan niin että palaa jatkuvasti automaattiasennolla, mutta todennäköisesti sammuu kun laittaa valot 0-asentoon. Emme saisi kytkeä start/stop järjestelmää pois päältä ja tästä syystä mikäli näin haluatte toimia, joudutte allekirjoittamaan sopimuksen, jonka mukaan vastaatte itse mahdollisista autoveromuutoksista ym. ongelmista joita saattaa aiheutua kun auto ei ole tyyppihyväksynnän mukainen. Tämän lisäksi vastaatte siitä, että auto on jälleenmyydessä siinä kunnossa kuin se on tehtaalta tullut, eli järjestelmä ohjelmoidaan takaisin päälle. Kokonaiskustannusarvio menee käytetyn ajan mukaan, n. 150-200eur.
Ystävällisin terveisin,
Toni S.
Oletteko törmänneet samanlaiseen, allekirjoittamaan sopimuksen etc?? Kuulostaa melko ihmeelliseltä
Takavalojen ja start/stop koodaukset
Mitäs erikoista siinä on? Auto on tyyppihyväksytty start-stop päällä ja CO-päästöt ja verot ovat suuremmat jos sen kytkee pois. Ei kai huollot ja maahantuoja tuosta voi vastata.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ei sitä start-stoppia tarvitse kytkeä pois päältä. Kunhan koodaa sen niin, että auto muistaa sinun valintasi, joka on joko päällä tai pois.
Ja jeesustelut sikseen. Suomessa kyllä löytyy mukavia ihmisiä, jotka osaavat koodata tuon noin. Jossei muuten, niin minulta saa privalla yhteystietoja.
Ja salmolille tiedoksi, että merkkihuolto koodasi kyllä minun nykyisen autoni niin, että se muistaa valinnan, joka on minulla aina OFF.
Ja jeesustelut sikseen. Suomessa kyllä löytyy mukavia ihmisiä, jotka osaavat koodata tuon noin. Jossei muuten, niin minulta saa privalla yhteystietoja.
Ja salmolille tiedoksi, että merkkihuolto koodasi kyllä minun nykyisen autoni niin, että se muistaa valinnan, joka on minulla aina OFF.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vai että niin. Mun -14 mallisen F21 valot ovat koodattu niin että "nolla valoilla" myös takavalot palavat, eikä maksanut mitään.
Mielenkiintoista on, että mun 2010 mallisessa F10:ssä homma toimi ihan vakiona.
Koko tämä EU-laki on täysin syvältä. Totta kai takavalojenkin pitäis palaa kun huomivalotkin, eli aina.
Start-stop toiminnon poisto hoituu mulla niin että rutiininomaisesti kun auton käynnistän niin samalla painan myös toiminnon pois.
Mutta saahan senkin koodattua veks.
Mielenkiintoista on, että mun 2010 mallisessa F10:ssä homma toimi ihan vakiona.
Koko tämä EU-laki on täysin syvältä. Totta kai takavalojenkin pitäis palaa kun huomivalotkin, eli aina.
Start-stop toiminnon poisto hoituu mulla niin että rutiininomaisesti kun auton käynnistän niin samalla painan myös toiminnon pois.
Mutta saahan senkin koodattua veks.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kyllä tiedän että merkkihuolto on koodannut, kommenttini liittyi tuohon lappuun vastuusta. Mielestäni on ymmärrettävää että he eivät halua mitä lisäverovastuuta kontolleen. Minullakin on koodattu, ei tosin merkkihuollon toimesta.Juha kirjoitti:Ei sitä start-stoppia tarvitse kytkeä pois päältä. Kunhan koodaa sen niin, että auto muistaa sinun valintasi, joka on joko päällä tai pois.
Ja jeesustelut sikseen. Suomessa kyllä löytyy mukavia ihmisiä, jotka osaavat koodata tuon noin. Jossei muuten, niin minulta saa privalla yhteystietoja.
Ja salmolille tiedoksi, että merkkihuolto koodasi kyllä minun nykyisen autoni niin, että se muistaa valinnan, joka on minulla aina OFF.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Jopemies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
- Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019
En ymmärrä miten autoliike joutuisi lisäverovastuuseen kun S/S on tarkoitus koodata Juhan mainitsemalla tavalla mutta asia tuntuu selviävän ja eivät ainakaan kirjeenvaihdossa ole pyytämässä nimeä paperiin. S/S koodaus on lähinnä mukavuustekijä, voin toimia kuten tälläkin hetkellä ja napata S/S pois napista mutta tuota takavaloasiaa oikeasti ihmettelen, todella idioottimainen päätös että takavalot eivät ole aina päällä. Mielestäni selkeä turvallisuusriski. Hintalappu on tässä epäolennainen, myyjäliikkeeltä jäi tekemättä (veloituksetta sovittiin) ja lupasivat maksaa paikallisen merkkiliikkeen kustannukset.
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Merkkihuolto ei pääse autoon käsiksi yhtä kätevästi kuin harrastaja. Bemarin asenne järjestelmäpäivityksiin on muutenkin nihkeä ja syystä tai toisesta bemari ei päivitä järjestelmien ohjelmistoja jokaisessa huollossa kuten esim. Volvo tekee.
Kun itse tekee niin saa.. ja täältäkin tekijöitä löytyy.
Itse laitoin omaan F11 nämä:
- LED-ajovalojen (kaukovalot, valokuvion mukautuminen?) automatiikka oletuksena päälle heti startista (aina kun ajovalot palaa, ei tartte erikseen painaa nappia)
- renkaan lämpötila rengaspainenäkymään
- start-stop muistaa asennon myös auton sammutuksen yli
- takaluukku sulkeutuu kertapainalluksella myös avaimesta (ei tartte pitää pohjassa) ja kuskin jalkatilan napista (ei sulkenut ollenkaan vakiona)
Kun itse tekee niin saa.. ja täältäkin tekijöitä löytyy.
Itse laitoin omaan F11 nämä:
- LED-ajovalojen (kaukovalot, valokuvion mukautuminen?) automatiikka oletuksena päälle heti startista (aina kun ajovalot palaa, ei tartte erikseen painaa nappia)
- renkaan lämpötila rengaspainenäkymään
- start-stop muistaa asennon myös auton sammutuksen yli
- takaluukku sulkeutuu kertapainalluksella myös avaimesta (ei tartte pitää pohjassa) ja kuskin jalkatilan napista (ei sulkenut ollenkaan vakiona)
- elem
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 78
- Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
- Auto: 330e -20
MB A250e -21 - Paikkakunta: Pirkkala
Kuten viewtopic.php?f=32&t=9244#p88456 toissapäivänä kirjoitin, ei start/stop-muistin koodausta enää kuulemma BMW anna tehdä, toisin kuin vielä viime viikolla. Näin asia minulle ainakin liikkeessä esitettiin, eikä puhuttu mistään mahdollisuudesta allekirjoittaa mitään suostumuksia ja siten saada tuo tehtyä.
Hieman oudoksuttaa, ettei olisi enää tyyppihyväksynnän mukainen tuon jälkeen. Kyseessähän on vain aiemman tilan muisti, eikä totaalinen toiminnon poiskoodaus. Lopputuloshan on sama, jos omaksuu refleksin sammuttaa start/stop aina käynnistämisen jälkeen. Täytyy treenata tuo refleksi..
Hieman oudoksuttaa, ettei olisi enää tyyppihyväksynnän mukainen tuon jälkeen. Kyseessähän on vain aiemman tilan muisti, eikä totaalinen toiminnon poiskoodaus. Lopputuloshan on sama, jos omaksuu refleksin sammuttaa start/stop aina käynnistämisen jälkeen. Täytyy treenata tuo refleksi..
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Voi itku tätä suomalaisten pilkuntarkkaa lainkuuliasuutta ja Trafin pelkoa. Auto katsastetaan automaattivaloilla.
Ja vielä tuo start/stop toiminto. Kytkekää se pois ja säästäkää autonne starttia.
Ihan yhtä dorka kuin EU direktiivi etteivät takavalot pala päivävalojen kanssa.
Ja vielä tämä BMW Suomen asenne, voivat mun puolesta pitää asenteensa - merkki vaihtuu nyt kesällä.
"Muutama" Bemari oli mutta kaikella on rajansa.
Täytyykö aina tehdä niin kuin tyhmä käskee? Missä ovat ne innovatiiviset ajattelijat?
Ja vielä tuo start/stop toiminto. Kytkekää se pois ja säästäkää autonne starttia.
Ihan yhtä dorka kuin EU direktiivi etteivät takavalot pala päivävalojen kanssa.
Ja vielä tämä BMW Suomen asenne, voivat mun puolesta pitää asenteensa - merkki vaihtuu nyt kesällä.
"Muutama" Bemari oli mutta kaikella on rajansa.
Täytyykö aina tehdä niin kuin tyhmä käskee? Missä ovat ne innovatiiviset ajattelijat?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Takavalot kyllä saa koodattua niin että palavat koko ajan. Tämä onnistuu myös liikkeessä, eivät vaan näköjään tiedä sitä. Valokatkaisijan nolla-asento = päivänajovalot, ei "valot pois". Automaattivaloilla auto valitsee itse joko "0" tai "ajovalot", valaistusolosuhteista riippuen. Automaattiasennossa tietysti sitten toimii myös tietyt muut automaattiset toiminnot kuten kaarrevalot ja kaukovaloassistentti.
Olen täysin samoilla linjoilla muiden kirjoittajien kanssa, start-stop-muisti on vain muisti, ei toiminnon poistaminen. Autossa on ihan tyyppihyväksynnän muikaisesti mahdollisuus kytkeä start-stop pois päältä. En ymmärrä että miten voisi vaikuttaa tyyppihyväksyntään. Start-stopin täydellinen poistaminen on sitten asia erikseen mutta sitä tässä ei tehdä.
Olen täysin samoilla linjoilla muiden kirjoittajien kanssa, start-stop-muisti on vain muisti, ei toiminnon poistaminen. Autossa on ihan tyyppihyväksynnän muikaisesti mahdollisuus kytkeä start-stop pois päältä. En ymmärrä että miten voisi vaikuttaa tyyppihyväksyntään. Start-stopin täydellinen poistaminen on sitten asia erikseen mutta sitä tässä ei tehdä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Useinhan nuo merkkiliikkeet sanoo noista koodauksista, että jotain tiettyä ominaisuutta ei pysty koodaamaan tai että sen koodaaminen ei ole sallittua.
Todellinen syy usein on että eivät osaa sitä tehdä. Onneksi näiltä foorumeilta löytyy harrastajia joiden puoleen voi kääntyä.
Samanlaiset kokemukset oli jo ex Audini kanssa.
Todellinen syy usein on että eivät osaa sitä tehdä. Onneksi näiltä foorumeilta löytyy harrastajia joiden puoleen voi kääntyä.
Samanlaiset kokemukset oli jo ex Audini kanssa.
Tämä on mielestäni sama kuin että sanottaisiin että älkää käyttäkö penkinlämmitintä tai ilmastointia jotta säästäisitte niitä. Nämä kaikki on tarkoitettu käytettäväksi, myös start-stop, joten ei ne käyttämällä hajoa auton eliniän aikana.Huivei kirjoitti:Onko palstalaisissa ketään, jonka BMW:n startti on hajonnut start/stopin vuoksi?Ricracing kirjoitti:Ja vielä tuo start/stop toiminto. Kytkekää se pois ja säästäkää autonne starttia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
En itse ainakaan starttia erityisesti pelkää, mutta kun auto vetää start-stoppia -15 pakkasessa niin akun puolesta hirvittää. Silloin on kätevää että voi jättää start-stopin pois vaikka puoleksi vuodeksi kertapainalluksena. Tosin en keksi oikein mitään syytä miksi se pitäisi laittaa takaisin nyt jälkeenpäin, päätarkoitus eli autoverojen lasku on jo suoritettuHuivei kirjoitti:Onko palstalaisissa ketään, jonka BMW:n startti on hajonnut start/stopin vuoksi?Ricracing kirjoitti:Ja vielä tuo start/stop toiminto. Kytkekää se pois ja säästäkää autonne starttia.
- Jopemies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
- Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019
Böntti kirjoitti:Takavalot kyllä saa koodattua niin että palavat koko ajan. Tämä onnistuu myös liikkeessä, eivät vaan näköjään tiedä sitä. Valokatkaisijan nolla-asento = päivänajovalot, ei "valot pois". Automaattivaloilla auto valitsee itse joko "0" tai "ajovalot", valaistusolosuhteista riippuen. Automaattiasennossa tietysti sitten toimii myös tietyt muut automaattiset toiminnot kuten kaarrevalot ja kaukovaloassistentti.
Olen täysin samoilla linjoilla muiden kirjoittajien kanssa, start-stop-muisti on vain muisti, ei toiminnon poistaminen. Autossa on ihan tyyppihyväksynnän muikaisesti mahdollisuus kytkeä start-stop pois päältä. En ymmärrä että miten voisi vaikuttaa tyyppihyväksyntään. Start-stopin täydellinen poistaminen on sitten asia erikseen mutta sitä tässä ei tehdä.
Juuri näin. Jos tulee ongelmia marmoritiskin kanssa niin ilmeisesti sinun kautta onnistuisi? Se on Manse aika lähellä Hämptonia
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 135
- Liittynyt: 12 Helmi 2011, 19:35
Tietääkseni ainakin Audilla takavalot on koodattu Suomeen niin, että palavat aina huomiovalojen kanssa yötä päivää. Hyvä niin. Itse pyysin viimeiseen F10:iin takavalot päälle jo ennen luovutusta. Homma oli ok ilman extramaksuja. Tuo kannattaa sopia myyjän kanssa uutta autoa ostettaessa.
Takavalojen sammuttamista päivällä on perusteltu sillä, että valoisassa jarruvalojen kontrasti on suurempi. Ja näinhän se on. Jos tuolla liikenteessä ajaa auton perässä jossa takavalot ei pala päiväsaikaan, jarruvalot kyllä suorastaan hyppää silmään syttyessään, kontrastiero on iso. Mutta Suomen olosuhteisiin tehdas voisi kuitenkin koodata valot päälle. Tuleehan autot tänne kuitenkin Suomi-spekseillä, eli tietyt asetukset ajetaan jo tehtaalla.
Takavalojen sammuttamista päivällä on perusteltu sillä, että valoisassa jarruvalojen kontrasti on suurempi. Ja näinhän se on. Jos tuolla liikenteessä ajaa auton perässä jossa takavalot ei pala päiväsaikaan, jarruvalot kyllä suorastaan hyppää silmään syttyessään, kontrastiero on iso. Mutta Suomen olosuhteisiin tehdas voisi kuitenkin koodata valot päälle. Tuleehan autot tänne kuitenkin Suomi-spekseillä, eli tietyt asetukset ajetaan jo tehtaalla.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Piste Audille tosta.
Ellei erota takavaloja jarru- tai vilkkuvaloista niin osastoon sokeat ja puusilmät.
Tsetti veks ja heti.
Ellei erota takavaloja jarru- tai vilkkuvaloista niin osastoon sokeat ja puusilmät.
Tsetti veks ja heti.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Minun käsittääkseni Audien valokoodaukset tehdään vasta Suomessa jälleenmyyjän toimesta, ei tehtaalla. Jostain tuon luin, en muista mistä.
Ei muuten kaikissa Audeissakaan tosin nykyään enää näytä palavan takavalot päiväajovalojen kanssa. Ihan tuossa jokin aika sitten pistin merkille tuolla kun muutaman uuden Audin olen bongannut perä pimeänä.
Ei muuten kaikissa Audeissakaan tosin nykyään enää näytä palavan takavalot päiväajovalojen kanssa. Ihan tuossa jokin aika sitten pistin merkille tuolla kun muutaman uuden Audin olen bongannut perä pimeänä.
- Jopemies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
- Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019
Alkaa tämä S/S koodaus saamaan huvittavia piirteitä. Ihmettelin kun ei moneen päivään kuulunut mitään vastausta kun olin varaamassa aikaa ja tänään tuli viesti:
Hei,
Valitettavasti tänään saamani tiedon mukaan Star/stop-systeemin ohjelmointi on tästä päivästä eteenpäin estetty. Takavalot voimme ohjelmoida niin että ne palavat aina kun valokytkin on automaattiasennolla. Työn voisimme suorittaa esimerkiksi ensi viikon maanantaina päivän aikana.
Ystävällisin terveisin,
Toni S
Taitaa olla paikallisen merkkiliikeen perseilyä koko juttu
Hei,
Valitettavasti tänään saamani tiedon mukaan Star/stop-systeemin ohjelmointi on tästä päivästä eteenpäin estetty. Takavalot voimme ohjelmoida niin että ne palavat aina kun valokytkin on automaattiasennolla. Työn voisimme suorittaa esimerkiksi ensi viikon maanantaina päivän aikana.
Ystävällisin terveisin,
Toni S
Taitaa olla paikallisen merkkiliikeen perseilyä koko juttu
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
- Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14
Joo, toisen autoni joka on Audi merkkinen, tehtiin takavalojen koodaus jälleenmyyjän luovutushuollon yhteydessä.pmj kirjoitti:Minun käsittääkseni Audien valokoodaukset tehdään vasta Suomessa jälleenmyyjän toimesta, ei tehtaalla. Jostain tuon luin, en muista mistä.
Ei muuten kaikissa Audeissakaan tosin nykyään enää näytä palavan takavalot päiväajovalojen kanssa. Ihan tuossa jokin aika sitten pistin merkille tuolla kun muutaman uuden Audin olen bongannut perä pimeänä.
Tähän mun bemmiin pyysin tilauksen yhteydessä myyjää hoitamaan takavalot palamaan päiväajovalojen yhteydessä ja sanoi silloin että ok. Mutta auton luovutuksen yhteydessä huomasin etteipä takavalot palakaan ja myyjä kertoi että tämä ei nyt onnistunutkaan kun olivat unohtaneet satamassa jonkun siirto-moden poispäältä ottamisen koodauksen yhteydessä ne koodata ja jokaisesta ylimääräisestä koodauksesta joutuvat maksamaan tehtaalle isoja rahoja. Yksi koodaus on kai ilmainen tai jotain sinnepäin diipadaapaa. Mutta onnistuisi jos kaivaisin kuvetta uudestaan. En jaksanut tuosta sitten enää siinä vaiheessa alkaa enempää kitisemään kun oli muitakin asioita mietittävänä ja noiden takavalojen koodaus tuli sitten hoidettua vaivattomammin muulla tavalla kuin myyjän liikkeessä.