Automaatti ja Sport-automaatti?

F10, F11, F07
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tietääkö kukaan mikä näiden kahden todellinen ero on? Vaihteenvalitsin on sportissa hiemane erilainen ja samalla on otettava sport-ratti, että saa rattivaihteet, mutta mitä muuta eroa näissä on? Hintaero on kuitenkin todella pieni.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Itse luulin aikoinaan että sportautomaatti olisi tuo ämmässä oleva sekventiaalilaatikko, mutta ei suinkaan. Ymmärtääkseni tuossa juuri mainitsitkin eron, eli rattiläpyskät ja hieman erilainen joystick.

Faktaa ei sitten tämäkään kirjoitukseni ole, oikaiskoon joku tietävä tai vahvistakoon faktaksi.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tätä aihetta olen myös koettanut tutkia perin pohjin.

Omaan tilaukseen (520d) halusin nimenomaan tuon Sport automaatin rattiläpysköiden takia sekä paremmin muotoillun vaihdekepin.

Vaihdekulissiin tulee yksi nappi lisää: Sport nappi.

Se onko vaihtamisajoilla vaihteiden välillä jotakin eroa, en ole onnistunut saamaan faktatietoa.

Sport-vaihteisto tuo muuten myös kromikoristeisen Sport-ratin.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Onkos tuossa sportlaatikossa kuitenkin joykkarissa se toiminne, kun vetäistään vasemmalle niin menee sportti/manuaalimoodiin, kuten steppari? Onko siis tuo toiminne vain muutettu erilliseen nappiin?

Kyllä steppari ainakin vaihtaa tuossa manual/sport moodissa huomattavastikin räväkämmin pykäliä, tietojeni mukaan vaihtoaika m/s asetuksilla olisi vain 100 ms. Tämä siis koskee tätä uusinta revisiota 6-lovisesta ZF:stä.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Makkis kirjoitti:Onkos tuossa sportlaatikossa kuitenkin joykkarissa se toiminne, kun vetäistään vasemmalle niin menee sportti/manuaalimoodiin, kuten steppari? Onko siis tuo toiminne vain muutettu erilliseen nappiin?

Kyllä steppari ainakin vaihtaa tuossa manual/sport moodissa huomattavastikin räväkämmin pykäliä, tietojeni mukaan vaihtoaika m/s asetuksilla olisi vain 100 ms. Tämä siis koskee tätä uusinta revisiota 6-lovisesta ZF:stä.
Nyt joudun oikeastaan viittaamaan tähän liitteenä olevaan kuvaan, jossa näkyy vaihdekepin toiminnot.
Liitteet
F10_sport_automaatti.jpg
F10_sport_automaatti.jpg (39.16 KiB) Katsottu 15255 kertaa
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Eli on sama toiminne myös joykkarissa näköjään, P-napin paikka vaan poikkeaa. Mitähän tuo erillinen sportnappula sitten tosiaan tekee?!? Eihän se vaikuta johonkin alustan säätöihin?

Stepparissahan sport moodi tosiaan vetäistään joykkarista päälle ja silloin vaihtaa korkeammilla kierroksilla ja nopeammin sekä toki pykälää pienemmällä ajattaa normitilanteessa. Itsellä tulee tuota sporttimoodia käytettyä nimenomaan taajama-ajossa, kun normimoodissa 50 km/h nopeudessa esmes on liian iso pykälä sisällä ja tuntuu meno tukkoiselta / koneen kiduttamiselta.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Makkis kirjoitti:Eli on sama toiminne myös joykkarissa näköjään, P-napin paikka vaan poikkeaa. Mitähän tuo erillinen sportnappula sitten tosiaan tekee?!? Eihän se vaikuta johonkin alustan säätöihin?
Hyviä kysymyksiä, liitteen kuvassa puhutaan 'sports mode', mitä lie tarkoittaa käytännössä.

Ainut lisäero tuohon vakioon näyttäisi olevan tuo sport-comfort nappi, mutta tarina ei kerro onko se alusta säätö vai vaihdemoodin säätö (vai kenties molempia mikäli säädettävä alusta).
Liitteet
F10_vakio_vs_sport_automatic.jpg
F10_vakio_vs_sport_automatic.jpg (35.25 KiB) Katsottu 15244 kertaa
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ite ajattelin, että sport-automaatissa eroa tavalliseen - vaihdekeppi, ratti, rattivaihteet ja sitten siinä tulisi juurikin tuo nappi jos voi valita eri tilan, koska sport-automaatin mukana tulee myös "drive dynamic control", joka kuvaston mukaan mahdollistaa normaali ja sport tilan. Sitten jos olisi myös "adaptive drive" niin voisi valita myös mukavuus-tilan.
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Muistaakseni sport lootassa asetusten vaihtaminen vaikuttaa myös kaasun herkkyyteen ym.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Vaikuttaa mielestäni stepparissakin sportmoodi myös kaasupolkimen ja potikan väliseen välitykseen, eli pienempi painallus kääntää potikkaa enemmän ja kuljettajalle luodaan illuusio kovemmasta suorituskyvystö.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tässä eräällä bmw foorumilla kommentti F10:n Sport laatikosta:

by moving the stick to the left to engage sport mode; if you do this without touching the paddles it still works in auto mode but with higher rev shifts etc, but after using the paddles it stays in whatever gear you have selected

Eli saattaa olla, että tuo aiemmin kuvissakin mainittu Sport/Comfort nappi on lisävarusteista alustasäätöjä varten.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Hiema lisäinfoa tuosta Sport automaatin napista:

The toggle switch (marked "Sport/Normal") is to enable the driver to switch between the sport and normal modes for the sports automatic transmission. I understand that the "Sport" mode changes the shift pattern (faster shift times and at a higher engine speed), the throttle map and reduces the power steering assist, giving rise to a "heavier" steering feel.

For cars equipped with VDC/dynamic damping control/adaptive dampers (however it is called), the toggle switch will have "Sport/Comfort" instead of "Sport/Normal" marked on it.

The sports automatic 2TB always comes with Dynamic Driving Control (DDC) which can be set in either normal or sports mode. The regular autobox does not come with DDC. DDC affects the transmission and steering in this case.

http://f10.5post.com/forums/showpost.ph ... stcount=26" onclick="window.open(this.href);return false;


Tuon mukaan kun on valittu lisävarusteisia alustasäätöpaketteja, on Sport/Comfort nappi, muutoin Sport/Normal nappi. Pitäisi vaikuttaa vaihtoaikoihin (nopeampi, korkemmat kierrokset) ja ohjaustehostukseen. Alustapaketeilla myös alustasäätöihin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti: Tuon mukaan kun on valittu lisävarusteisia alustasäätöpaketteja, on Sport/Comfort nappi, muutoin Sport/Normal nappi. Pitäisi vaikuttaa vaihtoaikoihin (nopeampi, korkemmat kierrokset) ja ohjaustehostukseen. Alustapaketeilla myös alustasäätöihin.
Ei se mikään ihmelisäys ole, itse huomasin sen turhaksi tilauksen jälkeen.

Ei niitä rattivaihteita kuitenkaan tule käytettyä ja samat "efektit" tulisivat
kun vaikio automaattilaatikon heittää "sportille".

Tämä koskee varsinkin suht hyvin vääntävää mutta kuitenkin pienitehoista 520dA:ta.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Oikeastaan yksi tärkeä syy minulla oli myös saada siistimmän näköinen vaihdekeppi, joka tulee tuon mukana.
Vakiokeppi näyttää, sanoisinko turhan tietokonemaiselta joystic muovikepiltä.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Itse kun 1,5 vuotta takaperin työsuhdeautovalintaa pohdin, niin 320da ja 520da välilliä ratkaisu oli nimenomaan joystick... :) Kolmesatasen perinnekapulasta halusin knoppailla...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Uusin hinnasto tietää kertoa:

2TB
Sports automaattivaihteisto, Steptronic, 8-vaihteinen
Sisältää vaihdevivut ohjauspyörässä ja Driving Dynamic Control: säädettävät ajodynamiikka-asetukset. Kuljettaja voi valita Normal, Sport, Sport+ asetuksen, jotka säätävät: - moottorin kaasupolkimeen reagointia - automaattivaihteiston vaihtoaikoja - ohjaustehostusta - ajonvakautusta. Ei sisällä alustan säätöä.


Aiemmin olin ymmärtänyt, että olisi vain yksi nappi Sport/Comfort, mutta tuo kyllä antaa ymmärtää muuta...
Vastaa Viestiin