F10:ssä on bensakoneiden toteutus lanseerausvaiheessa mielenkiintoisen yksinkertainen. Sama 3 -litran lohko on molemmissa vapaastihengittävissä. (523i ja 528i). Hintaero on kuitenkin kohtalaisen iso, reilu 5 th eur ja tehoeroakin toki on kunnioitettavat 54 hv. Miten tuo lienee toteutettu vapaastihengittävässä ?
Huipputehon kierroksia on pienemmässä 6100 rpm ja isommassa 6600 rpm. Ei siis ihan pelkästään ohjelmallisesti polttoaineensyöttöä ja kierroksia rajoittamalla ole tuota tehty. Onko kenenkään silmiin sattunut kuvausta teknisistä eroista ? Onko noissa erilaiset männät, imu ja pakosarjat yms ?
Itse tyydyin tuohon pienempään hintaeron vuoksi ja "kuvittelen" saavani siitä arkiajoon liki samantuntuisen auton - saa nähdä, olenko väärässä. Jos 523i olisi ollut edelleen 2,2/2,3 tai 2,5 -litrainen, olisin valinnut isomman - sen verran uskon "kuutiotuumiin".
523i ja 528i tehoerosta
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Itseä periaatteessa tuollainen 528i voisi kiinnostaakin, mutta miten lie jälleenmyyntiarvo vrt. 530d. Mutta tosiaan ei pelkästä erilaisesta softasta ole kyse