523i ja 528i tehoerosta

F10, F11, F07
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

F10:ssä on bensakoneiden toteutus lanseerausvaiheessa mielenkiintoisen yksinkertainen. Sama 3 -litran lohko on molemmissa vapaastihengittävissä. (523i ja 528i). Hintaero on kuitenkin kohtalaisen iso, reilu 5 th eur ja tehoeroakin toki on kunnioitettavat 54 hv. Miten tuo lienee toteutettu vapaastihengittävässä ?

Huipputehon kierroksia on pienemmässä 6100 rpm ja isommassa 6600 rpm. Ei siis ihan pelkästään ohjelmallisesti polttoaineensyöttöä ja kierroksia rajoittamalla ole tuota tehty. Onko kenenkään silmiin sattunut kuvausta teknisistä eroista ? Onko noissa erilaiset männät, imu ja pakosarjat yms ?

Itse tyydyin tuohon pienempään hintaeron vuoksi ja "kuvittelen" saavani siitä arkiajoon liki samantuntuisen auton - saa nähdä, olenko väärässä. Jos 523i olisi ollut edelleen 2,2/2,3 tai 2,5 -litrainen, olisin valinnut isomman - sen verran uskon "kuutiotuumiin".
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Markku J kirjoitti:Onko noissa erilaiset männät, imu ja pakosarjat yms ?
Imusarja on erilainen. Männät, kiertokanget, nokka-akselit ja pakosarjat samat.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Itseä periaatteessa tuollainen 528i voisi kiinnostaakin, mutta miten lie jälleenmyyntiarvo vrt. 530d. Mutta tosiaan ei pelkästä erilaisesta softasta ole kyse :)
Vastaa Viestiin