Etujarrut hajoavat jatkuvasti

F10, F11, F07
kaspa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Elo 2012, 20:49

Moi!

Ensimmäinen viesti tänne, vaikka muuten lähes päivittäin tulee foorumia luettua. Itselläni on hermoja raastava ongelma auton (BMW 525XD, vm2012) ja siinä hajoaa etujarrulevyt säännöllisesti. Nyt kilometrejä on 90 000 ja 63 000 kilsan jälkeen autossa on ollut kolmet uudet jarrulevyt. Nyt on taas reilut 10 000 km levyjen vaihdosta ja ne ovat alkaneet ravistamaan voimakkaasti + jarrupalat on myös uusittu levyjen uusimisen kanssa. Niin huono tuuri ei ole voinut olla, että kaikissa uusissa levyissä olisi ollut valmistusvirhe tms. vaan autossa on pakko olla jotain muutama vikaa, mikä aina hajoittaa etulevyt. Onko mitään kuningasideoita mikä aiheuttaa jarruejn hajoamisen, kun joutuu varaamaan taas huoltoaikaa? Matkan varralle on vaihdettu hydrobearing (todnäk. turhaan) ja myös takalevyt + palat on vaihdettu. Auto on ollut huollossa Espoon Laakkosella ja minusta siellä on ollut aitoa yritytystä ja hyvää palvelua ml. levyjen uusiminen on mennyt takuuseen ensimmäisen maksamisen jälkeen. Yhdessäkään aiemmassa autossani (3xSaab, 1xAudi) en ole koskaan joutunut vaihtamaan kuin jarrupaloja.

Muutenkin melkoinen korpitaival tämän auton kanssa, sillä molemmat takajousituksen ilmapussit hajonneet ja kerran jääty tien poskeen,
jonka seurauksena auto seisoi kolme viikkoa Lahden Delta-auton pihalla odottamassa varaosaa. Uutena pikku vaivavana on myös, että autosta kuuluu vaiveama sirinä pienillä kierroksilla koneen ollessa kylmä ja olisiko ongelma hihnassa / laturissa?

Jos joku osaa jeesailla tämän kanssa niin mahtava juttu, koska jarrut pitää yksinkertaisesti olla autossa priimakunnossa...
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Todennäköistä ettei vika ole missään vaiheessa ollutkaan jarrulevyissä. Bemareiden jarrutärinät johtuvat paljon todennäköisemmin alustan väljistä tukivarren nivelistä tai puslista.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Muistelisin jonkun kirjoittaneen n. kuukausi sitten, että hänellä oli ollut F10/11 samanlaista ongelmaa ja vika oli lopuksi ollut pyöränlaakereissa.
kaspa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Elo 2012, 20:49

Kiitos vastauksista! Jarrulevyt ovat kyllä menneet ihan fyysisesti kieroiksi ja myös alustan osat on tutkittu, jonka tiimoilta tuo hydrobearing vaihdettiin. Tuosta laakerista pitää ehdottmasti mainita, hyvä vinkki! Ongelmat alkoivat toisen puolen jarrun "napsumisella", jonka jälkeen jarrut ensi putsattiin ja sen jälkeen ongelma poistui pieneksi hetkeksi palatakseen pian pahempana.

Ei auta kuin mennä taas juttelemaan tiskille ja vääntämään edelleen takuuseen näitä osia, kun auto ei ole tullut kuntoon useista korjaustoimenpiteistä huolimatta... Onneksi keväällä auto vaihtuu ja loppuu tämä surullinen saga nykyauton kanssa. Harmi sinänsä, sillä auto on ollut muuten loistava varsinkin moottorin ja vaihteiston osalta,
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kaverin audi veti kanttariosuman jälkeen etulevyjä kieroksi samaan tapaan. Napahan siitä oli kieroon mennyt ja kun levyn kontaktipinta on kiero, vetää myös levy lämmetessään kieroksi, eli tarkista myös pyörännavan tasopinnan suoruus.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Aero kirjoitti:Kaverin audi veti kanttariosuman jälkeen etulevyjä kieroksi samaan tapaan. Napahan siitä oli kieroon mennyt ja kun levyn kontaktipinta on kiero, vetää myös levy lämmetessään kieroksi, eli tarkista myös pyörännavan tasopinnan suoruus.
+1 tälle perustuen omakohtaiseen kokemukseen.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Itsellä 103tkm 2013 520d:llä vain palat vaihdettu merkkiliikkeessä molempiin päihin! Levyt seuraavassa vaihdossa noin 200tkm
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Kiitos vinkeistä! Yritin vastailla paljon aikaisemmin, mutta sössin salasanani kanssa ja jostain syystä siitä ei tullut nollausviestiä, joten nyt uusi lähes sama nimimerkki kuin aiemmin. Auto on menossa torstaina taas pajalle ja haen reissun jälkeen maanantaina niin katsotaan löytyykö vikaa.
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Nyt on auto haettu huollosta ja jarrut näyttäisivät toimivan vihdoin hienosti :) . Kuten täällä tiedettiinkin ongelmat ovat aiheutuneet viallisista pyörän navoista, joten kiitos ja kumarrus asiantuntevista vinkeistä. Espoon Laakkonen hoisi taas tapahtuman todella hyvin ja koko paketti uudet navat, jarrulevyt ja -palat maksoivat pyöreät nolla euroa, joten kantoivat vastuunsa upeasti. Se tosin ihmetyttää etteivät päässeet vian alkuperästä aikaisemmin kärryille ja samalla meni tähän autoon fiilikset täysin, joten keväällä auto menee myyntiin / vaihtoon. Harmittaa ettei tullut alun alkaen kysyttyä apuja täältä :blush: .
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Sopiiko kysyä mikä navoista oli särkynyt? Muukin kuin laakerit?
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Hassu asia etten tiedä, koska antoivat minulle vaan kuitin jarrunesteiden vaihdosta, minkä sovin tehtäväksi samalla. Kysyin työselostetta ja erittelyä, mutta totesivat vain niiden menneen takuuseen. Jäin käsitykseen, että molemmat navat olisivat vaihdettu ja näin perstuntumalla auto myös liikkuu nyt pehmeämmin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Hämmentävää. Minä olen takuu/virhevastuu/yms -tapauksistakin saanut osalistat niitä pyytäessäni. Toki olen myös todennut, että minua ei kiinnosta liikkeen sisäiset hinnat vaan dokumentaatio autolle tehdyistä korjauksista ja siihen vaihdetuista osista, koska nekin jumpat ja rempat ovat kuitenkin osa auton (tulevaa) historiaa.

Käy ihmeessä vielä kysymässä - myydessä auton historiadokumentaatiosta ei tiettävästi käytännössä koskaan ole haittaa, mutta joillekin harvoille ostajille myydessä siitä voi olla hyötyä.

Mitä napoihin tulee niin todennäköisesti itse navat ovat olleet kierossa - olkoon sitten kanttariosuman, valmistusvirheen tai jokumuuminkän takia. Väljä laakeri voi ehkä onnistua täristämään, mutta sillä ei pitäisi oikein olla mitään mahdollisuutta vääntää jarrulevyä toisensa jälkeen kieroksi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Joo, samat fiilikset jäi ja auton luovuttanut huoltoneuvoja oli eri kaveri, kuka vastaanotti auton eikä osannut tarkemmin selvittää miten asiat oli laitettu takuun piiriin. Niin tai näin olen todella tyytyväinen Laakkosen palveluasenteeseen ja lopputulemaan vastuunkantamisesta, vaikka auto olisi pitänyt saada vähemmillä korjauskäynneillä kuntoon. Tämä tapaus meni täysin oman oikeustajuni mukaan ja vastasi käsitystäni miten asiat hoidetaan tyylikkäästi. Olisin ollut valmis maksamaan napojen vaihdostakin ainakin osan. Toivottavasti en enää joudu vierailemaan huollossa ennen uuden auton saamista, mutta täytyy kysäistä dokumentteja, mikäli sinne on taas asiaa. Oletan, että tiedot löytyvät kuitenkin auton sähköisestä huoltohistoriasta.
Vastaa Viestiin