525d Ulisee

F10, F11, F07
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Tere!

Olen jo jonkin aikaa pistänyt merkille, että kylmänä kun käynnistää, niin koneesta kuuluu ihme ujellus, joka häviää kun kone lämpenee.

Nyt eilen huomasin ajossa ujellusäänen, joka muuttuu kierrosten mukaan. Kun painaa kaasua, ujellus nousee noin sekuntiksi korkeammalle taajuudelle ja palautuu matalemmaksi noin sekuntin jälkeen. Eli ajossa kokoajan hiljainen ulina.

Mitäs meinaatte...onko turbo paskana? :mad: Vai mika muu voi tommosta ulinaa aiheuttaa joka kaasua painaessa muuttuu hetkeksi korkeammalle ja palautuu sekuntin päästä matalemmalle taajuudelle?

Kärry F10 525d, vm.2012 ajettu 190tkm.

-Pepe
Life is too short to driving boring cars :tong:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ei tietoa. mutta voisiko imupuolella olla vuotoa joka siis kylmällä kuuluisi paremmin ennenkuin lämpölaajeneminen olisi tukkinut pienet vuodot? Mutta voihan se olla vaikka turbo, joka ei kyllä ole ollenkaan halpa pieti mutta veikataan nyt imuvuotoa.

Vertailuksi voisi sanoa että tämä minun F30 320dA on hieman viheltänyt ihan uudesta asti, ilmeisesti jostain imupuolelta mutta merkkihuolto katsoi että kaikki oli kunnossa. Eli hieman ne voi viheltää vaikka kaikki olisikin kunnossa, mutta jos ääni on nyt kovasti muuttunut niin jotain harmiahan siellä on tiedossa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Itsellä ollut tuossa F11 520d:ssä aivan vastaava ujellus.Ajanut nyt n.80tkm ja ääni ei ole muuttunut suuntaan tai toiseen.Vähän ärsyttävä tuo on,koska kylmällä koneella se ääni on huomattavasti kuuluvampi kuin lämpimällä koneella.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Moniurahihnan kiristinrullan laakeria kannattaa kuunnella
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Voihan huilu.
Olin tänään huollossa itse vieressä tsekkaamassa, kun tutkivat.
Ei ollut imupuolella vuotoja. Ylempi turbo näyttäis olevan paskana.

Tää alko sillei, että ensin kymänä ulisi, ulina hävis kun kone läpis ja lopuksi alko ulisee kokoajan.
Nyt ulisee omistaja :(
Liitteet
turbo.jpg
turbo.jpg (131.05 KiB) Katsottu 8392 kertaa
Life is too short to driving boring cars :tong:
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Selviääkö 1500€:lla?
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

FOD. Tuota kuvasta näkyy mitä nykyiset ekonormit aiheuttavat koneeseen, ahdin on yltäpäältä paskassa. Jos auto ollut sulla uudesta asti niin edellinen ilmanputsarin vaihtaja tai imuputkiston korjaaja on selityksen velkaa.
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Jep. Tuota karstaa ittekin ihmettelin. Alimmainen ahdin on kirkas ja kiiltävä, mutta miksi tuo ylimmäinen on noin musta?

Kyselin korjatun turbon hintoja ja esim. turbotukusta saisi turbon 890 egellä. Tuon vaihtaminen ei ole mitään rakettitiedettä, joten onnistunee osaavalta ja huolelliselta kaverilta.

No BMW huolto lähestyi tänään korjaustarjouksen merkeissä ja yllätyksekseni osien hinta oli varsin kohtuullinen verrattuna turboliikkeen tarjoukseen. Turbon hinta 1020 egee ja työt 430 egee. Yhteensä 1450€.

Mielestäni varsin kohtuullinen tarjous, jonka hyväksyin.
Life is too short to driving boring cars :tong:
Vastaa Viestiin