drivetrain malfunction - mitäköhän hajosi?

F10, F11, F07
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Pomppuinen meno jatkuu auton kanssa (F11 525xd vm12, 94k km) ja lauantaina motorilla syttyi drivetrain malfuction valo. Auton tehot laskivat välittömästi ja meno oli todella tuskaista. Pari kertaa aikaisemmin tullut sama viesti, mutta kuittaantunut auton uudelleen käynnistyksellä ja muutenkaan ei mitään isompaa tapahtunut. Ajoin bussipysäkille ja käynnistin auton uudestaan, mutta siitä ei ollut apua ja oli haasteellista kiihdyttää edes 60km/h vauhtiin ja kierrokset nousivat tuskaisesti 2000 tiennoille. Nilkutin saman tien Olarin Laakkosen pihaan ja autosta kuului ihme kurnuttava hankaava ääni sekä haisi voimakkaasti palaneelle. Paikalla ollut myyjä epäili, että nelivedon osalta olisi hajonnut jotain ja tänään huoltoneuvoja sanoi, että voi olla mitä tahansa alkaen vaihteistosta. Auto menee torstaina työnalle, mutta onko kenellekkään kokemuksia tai näkemystä mitä autosta on mennyt rikki? Nyt todella toivotaan, että BMW:n Goodwill toimii, sillä kirjaimellisesti haiskahtaa kalliilta caselta ja ihan helkkarin masentavaa menoa tän bimmerin kanssa :curse:
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Kyllä tuo vahvasti kuullostaa siltä, että nelivedon jakolaatikko on porsinut. On ehkä siinä ja tässä osallistuuko herra GoodWill kuluihin.

Mikäli tarjoavat ainoaksi vaihtoehdoksi 4000-5000 euron hintaista jakolaatikon vaihtoa, kannattaa ensin vähän selvitellä jos vaikka jollain foorumilaisella olisi myytävänä toimiva laatikko autoosi... Muistelisin että on.
Zimppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 04:28

Ystävällä kävi aivan sama, ja nelivedon jakolaatikko ( sen niminen muistaakseni) meni vaihtoon. Meni vielä BMW:n piikkiin, mutta olisiko auto ollut silloin vajaa kaksi vuotta vanha.
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Kiitos jeesistä ja kyllähän kaikki viittaa nelivedon jakolaatikkoon. Nyt vaan sormet ristiin, että menee Goodwilliin, auto on sentään aina huollettu ajallaan merkkiliikkeessä ja kilometrejä on alle 100k, vaikka ikää onkin reilut 4,5 vuotta. Täytyy sitten tutkia mistä laatikon saisi edullisesti, mikäli menee omaan piikkiin ja myös selvittää kuluttajalautakunnan näkemys. Iskä ei ole kovin suosittu, jos joutuu ilmoittamaan perheen talvilomamatkan vaihtuvan jakolaatikkoon :dumb: .
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Saattaapi olla että alle viiden vuoden ikä pelastaa hieman tässä tapauksessa, joka tuntuu olevan monesti raja BMW:n good-will-tapauksissa. Mun veikkaus on, että tarjoavat sun tapauksessa 50:50-sopimusta. Täysihintaisena uuden jakolootan hinta vaihdettuna merkkiliikkeessä on jossain 4500 euron tietämillä.

Pidetään peukkuja että BMW:llä olisi joku kamppis noiden laatikoiden suhteen kun tuntuu porsivan vähän yhdellä jos toisella. Omaan autoon vaihtoin juuri jakolaatikon öljyt, jotta pysyisi läjässä vähän pidempään.... Nyt mittarissa 131.000km.

Edellisessä E60/E61-malleissahan noiden jakolaatikoiden kanssa ei ollut mitään ongelmia. Laatu on siis huonontunut tässä suhteessa.
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Tuomio tuli ja pienempi turbo on rikki, kustannusarvio +2100 € ja laittavat ainakin goodwillin vetämään tehtaalle.
Soittelin varmuudeksi jo aiemmin kuluttaja-asiamiehelle ja pitäisi olla erittäin vahvat neuvotteluasemat, mikäli ei
jostain syystä mene goodwillin piiriin. Sopivasti tuli tänään Volvo V90 T8:n hinnasto, aika hyvä ajoitus meikäläisen kannalta ;) .

Kiitos vielä asiallisesta jeesistä tämän casen sekä eryisesti jarruongelmien osalta, josta täältä löytyi heti asiantuntemusta.

Viikonloppua!
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Hyvä että vika selvisi. Kertoivatko että mikä turboon oikein tuli?
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Sanoivat turbon leikanneen totaalisesti kiinni, huoltoneuvoja ei osannut kertoa enempää. Itse olin näemmä harhaluulossa, että aina turbon lauetessa tulisi jonkinmoinen öljykäry...paljon kilsoja takana turbo-Saabeilla, mutta tää oli eka turbovika.
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

BMWn GD toimi taas ja todella tyytyväinen miten asiat on hoidettu heidän sekä Laakkosen toimesta :) . Isompi turbo olikin hajonnut, vaikka puhuivat aiemmin pienemmästä. Kauppoja väännetty Volvo V90 T8:sta ja pääsee kyllä aika hyvin tuntipalkoille, kun jaksaa nähdä vaivaa...
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Hyvä että homma hoitui :) Mukava kuulla välillä että näinkin päin menee takuuasiat. Maksoivatko koko potin vai jäikö itsellesi jotain kustannuksia remontista?
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Koko potin maksoivat ja varmasti oleellista oli että autolla on ajettu alle 100t km ja se on alle viisi vuotta vanha sekä sillä on täydellinen huoltohistoria. Nyt on mennyt GWn piikkiin 2xilmapussit ja turbo sekä takuuseen muistaakseni neljät etujarrulevyt sekä palat + pyörän navat, ensimmäisen levyjen ja palojen vaihdon maksoin itse. Ihan varma tosin en ole kuinka monet levyt + palat on vaihdettu, kun oli semmoinen huoltorumba, että olen mennyt laskuissa sekaisin :mus: . Auto on siis vielä huollossa, kun turbo piti tilata Saksasta ja saan keskiviikkona.

Olen todella tyytyväinen Espoon Laakkosen toimintaan. Palvelu on ollut hienoa ja keskustelu mutkatonta. Kaikki on mennyt oman oikeustajun mukaisesti mitä nyt olisivat voineet saada nuo jarrut heti kuntoon. Peräpeiliin katsottuna on ollut viisasta käyttää aina merkkihuoltoa ja veikkaanpa, että mikäli olisi ollut muualta huoltomerkintöjä niin GW ei olisi toiminutkaan.
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Tänään tuli tieto, että turbon rikkoontuminen hajoitti myös välijäähdyttimen. Sekin menee GWn piikkiin :) . Kaupat uudesta autosta loppusuoralla ja tämä auto menee vaihtoautoliikkeeseen ensi viikon alussa. Taustahistoria ei ole kovin mairitteleva, mutta jos jotakuta sattuu osto kiinnostamaan niin uusia osia ainakin piisaa :mus: ja voi laittaa yv:tä. Hyvät varusteet (mm. M-sport sisä/ulko) autossa kaikin puolin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Oho. Liekö siellä laakerit tanssineet ripaskaa siinä määrin, että kompurasiipi on hieronut itsensä palasiksi pesän reunoja vasten tms, jos vallan väläriinkin on tuhoa saatu aikaan.

Ja jos ahtopuolella on pidetty metallibileitä, niin kai tarkistavat samantien koko ahtoputkiston? Ne kompurasiiven palaset ei ole venttiilin välissä yhtään legendaarisia pyörreläppiä hauskempia...
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Hyvä pointti! Täytyy kysyä tuota huomenna autoa haettaessa. Kyllä se tuho tuntuikin pahalta, kun turbo kosahti. En kyllä muista mitään oireilua ennen turbon rikkoontumista. Auto on viheltänyt kylmällä käynnistäessä tyhjäkäynnillä ja tästä olen kysynyt ekassa huollossa, mutta kuulemma normaalia.
Munamankeli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Syys 2017, 09:01

Siirretty okeaan osioon. Sorry.
Vastaa Viestiin