Kokemuksia?
Onko mitään ihmeellistä ja normaalista poikkeavaa, jos vaihtaa nuo itte?
F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Eihän siinä muuta kuin sähköisen kässärin temput --> eli sylinterejä ei paineta sisään kuten ennen vanhaan. Ja sitten ajotietokoneen "nollaus" - kun palat on vaihdettu - näyttämään oikeaa kilomterimäärää.
https://www.youtube.com/watch?v=BOubDKjnqak
Tuon videon ohjeilla itse tein ekaa kertaa jarruhuollon autoon, kokemusta aiemmin vain moottoripyörän jarruista. Jarrusylinteri painettiin pohjaan perinteisesti, kun oli ensiksi ruuvattu käsijarru täysin auki. Kaikki ohjeet löytyy videolta.
Tuon videon ohjeilla itse tein ekaa kertaa jarruhuollon autoon, kokemusta aiemmin vain moottoripyörän jarruista. Jarrusylinteri painettiin pohjaan perinteisesti, kun oli ensiksi ruuvattu käsijarru täysin auki. Kaikki ohjeet löytyy videolta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
- Auto: BMW 520d F11 Touring 2013
Oletteko millä uudelleen aktivoineet seisonta jarrun? Jos ymmärsin oikein videon lopussa puhuvat seisontajarrun uudelleen aktivoinnista. Ajotietokoneen kautta oletettavasti pystyy vain levyjen kilmetrit nollaamaan?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Jos tuon tekee videon mukaisesti, eli irroittaa moottorit ja pyörittää käsin nuo aivan ääriasentoon, niin kasaamisen jälkeen ei tarvitse muuta "aktivointia" tehdä, kuin käyttää käsijarrua peräjälkeen niin monta kertaa, että käsijarru ottaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ainakin kuulee että moottorit pyörii tavallista kauemmin, kun je ajaa sen ylimääräisen välyksen kiinni.
Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.
Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
- Auto: BMW 520d F11 Touring 2013
Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?Sauman kirjoitti:Jos tuon tekee videon mukaisesti, eli irroittaa moottorit ja pyörittää käsin nuo aivan ääriasentoon, niin kasaamisen jälkeen ei tarvitse muuta "aktivointia" tehdä, kuin käyttää käsijarrua peräjälkeen niin monta kertaa, että käsijarru ottaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ainakin kuulee että moottorit pyörii tavallista kauemmin, kun je ajaa sen ylimääräisen välyksen kiinni.
Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ole hyvä!jhuttunen kirjoitti: Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?
Kyllä, etupää on aivan normaali, toisella puolen on se kulumistunnistin kuten takanakin. (taisi edessä olla kuskin puolella)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
- Auto: BMW 520d F11 Touring 2013
Juu, kuskin puolella taitaa olla muissakin merkeissä kulumistunnistin :DSauman kirjoitti:Ole hyvä!jhuttunen kirjoitti: Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?
Kyllä, etupää on aivan normaali, toisella puolen on se kulumistunnistin kuten takanakin. (taisi edessä olla kuskin puolella)
Sent from my iPad using Tapatalk
- Pepex
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 26
- Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
- Auto: F10 525dA, E24 635csi
Tere,
Suurkiitokset ohjeista ja erityisesti juutuubin videoata
Tein suoraan videon mukaan Motonettin OEM osilla ja ilman ongelmia meni.
Osat makso 290 egee.
Kiitokset kommentoijille
Suurkiitokset ohjeista ja erityisesti juutuubin videoata
Tein suoraan videon mukaan Motonettin OEM osilla ja ilman ongelmia meni.
Osat makso 290 egee.
Kiitokset kommentoijille
Life is too short to driving boring cars
- Pepex
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 26
- Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
- Auto: F10 525dA, E24 635csi
..Niin ja mitens ton kompuutterin sais nollattua, kun herjaa aina käynnistyksessa kuluneista jarrupaloista ja levyjen vaihtotarpeesta?
Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?
Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?
Life is too short to driving boring cars
Sen vissiin pystyy nollaamaan seuraavasti:Pepex kirjoitti:..Niin ja mitens ton kompuutterin sais nollattua, kun herjaa aina käynnistyksessa kuluneista jarrupaloista ja levyjen vaihtotarpeesta?
Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?
- Ota elektroninen käsijarru pois päältä äläkä paina jarrua
- Autossa pitää olla virrat (ignition) päällä, mutta ei käsittääkseni käynnissä
- Paina mittariston trippi-nollauspainiketta kauan kunnes tulee joku huolto-valikko
- Siirry alaspäin listassa painamalla lyhyesti trippinappulaa kunnes tulet sen kohdan kohdalle jonka haluat resetoida
- Sitten paina pitkään nappulaa kunnes se sanoo resetoineensa ja paina uudestaan jotta voit resetoida varoitusvalon
Jotenkin noin sen internetin mukaan pitäisi mennä. Joku viisaampi korjatkoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
- Auto: 530eX LCI M Sport 2021
- Paikkakunta: Tuusula
Tuossa videolla käyttivät jarrumäntätyökalua männän työntämiseksi sisään. Onnistuisikohan tuo jollain yleisemmällä työkalulla, minulla kun ei tuollaista satu työkalupakista löytymään? Samoin videolla sivuutetaan kulumissensorin vaihto. Onko siinä mitään sen ihmeellisempää huomioitavaa? Vanha vain irti ja uusi tilalle?
Ajattelin kokeilla Brembon paloja, levyjä ei ollut tarkoitus vaihtaa.
Ajattelin kokeilla Brembon paloja, levyjä ei ollut tarkoitus vaihtaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
- Auto: 530eX LCI M Sport 2021
- Paikkakunta: Tuusula
Itse itselleni vastaten. Ruuvipuristimella meni aika näppärästi. Ja sensorin vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, parin minuutin homma.
Jarrumännän kiertämiseen tarvitaan Torxin T47, sitä ei välttämättä jokaisesta Torxin sarjasta löydy.
Jarrumännän kiertämiseen tarvitaan Torxin T47, sitä ei välttämättä jokaisesta Torxin sarjasta löydy.