Sivu 1/1

F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 20:23
Kirjoittaja Pepex
Kokemuksia?

Onko mitään ihmeellistä ja normaalista poikkeavaa, jos vaihtaa nuo itte?

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 08 Helmi 2017, 08:33
Kirjoittaja VolvostaBemariin
Eihän siinä muuta kuin sähköisen kässärin temput --> eli sylinterejä ei paineta sisään kuten ennen vanhaan. Ja sitten ajotietokoneen "nollaus" - kun palat on vaihdettu - näyttämään oikeaa kilomterimäärää.

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 08 Helmi 2017, 12:39
Kirjoittaja Patomursu
https://www.youtube.com/watch?v=BOubDKjnqak

Tuon videon ohjeilla itse tein ekaa kertaa jarruhuollon autoon, kokemusta aiemmin vain moottoripyörän jarruista. Jarrusylinteri painettiin pohjaan perinteisesti, kun oli ensiksi ruuvattu käsijarru täysin auki. Kaikki ohjeet löytyy videolta.

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 09 Helmi 2017, 21:14
Kirjoittaja jhuttunen
Oletteko millä uudelleen aktivoineet seisonta jarrun? Jos ymmärsin oikein videon lopussa puhuvat seisontajarrun uudelleen aktivoinnista. Ajotietokoneen kautta oletettavasti pystyy vain levyjen kilmetrit nollaamaan?


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 14:38
Kirjoittaja Sauman
Jos tuon tekee videon mukaisesti, eli irroittaa moottorit ja pyörittää käsin nuo aivan ääriasentoon, niin kasaamisen jälkeen ei tarvitse muuta "aktivointia" tehdä, kuin käyttää käsijarrua peräjälkeen niin monta kertaa, että käsijarru ottaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ainakin kuulee että moottorit pyörii tavallista kauemmin, kun je ajaa sen ylimääräisen välyksen kiinni.

Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 14:51
Kirjoittaja jhuttunen
Sauman kirjoitti:Jos tuon tekee videon mukaisesti, eli irroittaa moottorit ja pyörittää käsin nuo aivan ääriasentoon, niin kasaamisen jälkeen ei tarvitse muuta "aktivointia" tehdä, kuin käyttää käsijarrua peräjälkeen niin monta kertaa, että käsijarru ottaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ainakin kuulee että moottorit pyörii tavallista kauemmin, kun je ajaa sen ylimääräisen välyksen kiinni.

Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.
Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 15:06
Kirjoittaja Sauman
jhuttunen kirjoitti: Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?
Ole hyvä! :)
Kyllä, etupää on aivan normaali, toisella puolen on se kulumistunnistin kuten takanakin. (taisi edessä olla kuskin puolella)

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 15:10
Kirjoittaja jhuttunen
Sauman kirjoitti:
jhuttunen kirjoitti: Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?
Ole hyvä! :)
Kyllä, etupää on aivan normaali, toisella puolen on se kulumistunnistin kuten takanakin. (taisi edessä olla kuskin puolella)
Juu, kuskin puolella taitaa olla muissakin merkeissä kulumistunnistin :D


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 22 Helmi 2017, 09:48
Kirjoittaja Pepex
Tere,

Suurkiitokset ohjeista ja erityisesti juutuubin videoata :)

Tein suoraan videon mukaan Motonettin OEM osilla ja ilman ongelmia meni.
Osat makso 290 egee.

Kiitokset kommentoijille :)

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 22 Helmi 2017, 09:50
Kirjoittaja Pepex
..Niin ja mitens ton kompuutterin sais nollattua, kun herjaa aina käynnistyksessa kuluneista jarrupaloista ja levyjen vaihtotarpeesta?

Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 22 Helmi 2017, 10:15
Kirjoittaja salmol
Pepex kirjoitti:..Niin ja mitens ton kompuutterin sais nollattua, kun herjaa aina käynnistyksessa kuluneista jarrupaloista ja levyjen vaihtotarpeesta?
Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?
Sen vissiin pystyy nollaamaan seuraavasti:

- Ota elektroninen käsijarru pois päältä äläkä paina jarrua
- Autossa pitää olla virrat (ignition) päällä, mutta ei käsittääkseni käynnissä
- Paina mittariston trippi-nollauspainiketta kauan kunnes tulee joku huolto-valikko
- Siirry alaspäin listassa painamalla lyhyesti trippinappulaa kunnes tulet sen kohdan kohdalle jonka haluat resetoida
- Sitten paina pitkään nappulaa kunnes se sanoo resetoineensa ja paina uudestaan jotta voit resetoida varoitusvalon

Jotenkin noin sen internetin mukaan pitäisi mennä. Joku viisaampi korjatkoon.

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 22 Helmi 2017, 12:41
Kirjoittaja wsaarja

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 22 Helmi 2017, 20:18
Kirjoittaja Pepex
Jes, ton viimesen ohjeen avulla sain resetoitua kompuutterin huoltonäytön. Jälleen kerran iso kiitos.

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2018, 20:28
Kirjoittaja PAT
Tuossa videolla käyttivät jarrumäntätyökalua männän työntämiseksi sisään. Onnistuisikohan tuo jollain yleisemmällä työkalulla, minulla kun ei tuollaista satu työkalupakista löytymään? Samoin videolla sivuutetaan kulumissensorin vaihto. Onko siinä mitään sen ihmeellisempää huomioitavaa? Vanha vain irti ja uusi tilalle?

Ajattelin kokeilla Brembon paloja, levyjä ei ollut tarkoitus vaihtaa.

Re: F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

Lähetetty: 01 Touko 2018, 15:38
Kirjoittaja PAT
Itse itselleni vastaten. Ruuvipuristimella meni aika näppärästi. Ja sensorin vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, parin minuutin homma.

Jarrumännän kiertämiseen tarvitaan Torxin T47, sitä ei välttämättä jokaisesta Torxin sarjasta löydy.