neliveto f10

F10, F11, F07
iko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Heinä 2010, 23:32
Paikkakunta: Oulu

onko neliveto mallit jo hinnoiteltu? mikä on hinta-arvio 530xda?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Eikös ne ole bmw.fi -sivuilla normaalisti kaikki jo esillä.
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Ei oo Suomeen hinnoiteltu. Saksassa neliveto 530d:hen maksaa varsin paljon ja moottorissakin enemmän potkua. Tulee kyl varmasti aika pian myös Suomeen. Hinta saattaa olla lähes 75000€ ??? jos neliveto Saksassa lisää hintaa lähes 5500€ tuo se Suomessa varmaankin enemmän.
Edell. E92 335iA
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Sieltä pitäisi käsittääkseni vielä tänä keväänä tulla malliston "pohjalle" 525d xDrive hinnat alkaen nelivedoksi. Muutenkin aika monen moottorin yhteyteen pitäisi tulla neliveto saataville vielä tämän kevään aikana.
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Kävin tänään ajamassa 550i xDriven, kyllähän se kaikin puolin hieno auto on. Vauhti ei pahemmin tunnu kyllä sisään, sen verran jämäkkä ja hiljainen auto. Valoista pakeni aika liukkaasti näilläkin keleillä. Tosiaan keula on sen verran pitkä, että ahtaissa pysäköintitilanteissa ei mikään paras auto koska vaikea hahmottaa keulan kulmia.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

haba kirjoitti:Tosiaan keula on sen verran pitkä, että ahtaissa pysäköintitilanteissa ei mikään paras auto koska vaikea hahmottaa keulan kulmia.
Kyllä ja myös perää saa arvata missä mennään. PDC on ihan pakollinen F10/11 varuste ja ehkä myös kamera olisi paikoillaan. Peruutuskamera on ilmeisesti tulossa pakolliseksi Jenkkeihin ensi vuonna.

Kyllä xBemari olisi ollut poikaa tänä ja viime talvena. Koeajoin X1 20dA:n viime talvena ja xDrive 325iA:n pari vuotta sitten. Kylläpä tuli hurjasteltua mutta kyllä tuo xDrive toimii liukkaalla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Ricracing kirjoitti: Kyllä ja myös perää saa arvata missä mennään. PDC on ihan pakollinen F10/11 varuste ja ehkä myös kamera olisi paikoillaan. Peruutuskamera on ilmeisesti tulossa pakolliseksi Jenkkeihin ensi vuonna.
Sama ongelma on jo E60:ssa, sitä on hankala laittaa mihinkään ilman tutkaa. Ainakin takana olisi ihan pakollinen, jos ei meinaa pökkiä puskurilla seinää manuaalitoimisena "tutkana".

Onko kokemuksia kamerasta omassa käytössä? Demoautossa se ei oikein vakuuttanut, lisäksi puhtaanapito on oma ongelmansa. Minusta nykyinen eteen/taakse tutka mikä mulla on kahdessa muussa autossa on tosi hyvä, en koe tarvitsevani lainkaan kameraa, en keksi sille mitään käyttöä. iDrivesta katsomalla näkee 5 cm tarkkuudella missä menee auto ja ei ole koskaan jäänyt parkkeeraaminen kameran puutteesta kiinni. Jos jollakulla on kamerasta jotain näkökulmaa tai kehuja, kuulisin mielelläni.
JukkaE60

Pitkis kirjoitti: Onko kokemuksia kamerasta omassa käytössä? Demoautossa se ei oikein vakuuttanut, lisäksi puhtaanapito on oma ongelmansa. Minusta nykyinen eteen/taakse tutka mikä mulla on kahdessa muussa autossa on tosi hyvä, en koe tarvitsevani lainkaan kameraa, en keksi sille mitään käyttöä. iDrivesta katsomalla näkee 5 cm tarkkuudella missä menee auto ja ei ole koskaan jäänyt parkkeeraaminen kameran puutteesta kiinni. Jos jollakulla on kamerasta jotain näkökulmaa tai kehuja, kuulisin mielelläni.

Parin päivän kokemuksella rapakeleillä - melko hyödytön vehje, kuvasta ei saa mitään selvää kun kameran linssi ropakoituu. Kuivan kelin aikaan varmaan ihan soiva laite, arka kuitenkin myös hiekka- ja lumipölylle joita nykyautot herkästi peräänsä kerää. Eli tutka riittää ainakin itselleni.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

JukkaE60 kirjoitti:
Pitkis kirjoitti: Onko kokemuksia kamerasta omassa käytössä? Demoautossa se ei oikein vakuuttanut, lisäksi puhtaanapito on oma ongelmansa. Minusta nykyinen eteen/taakse tutka mikä mulla on kahdessa muussa autossa on tosi hyvä, en koe tarvitsevani lainkaan kameraa, en keksi sille mitään käyttöä. iDrivesta katsomalla näkee 5 cm tarkkuudella missä menee auto ja ei ole koskaan jäänyt parkkeeraaminen kameran puutteesta kiinni. Jos jollakulla on kamerasta jotain näkökulmaa tai kehuja, kuulisin mielelläni.

Parin päivän kokemuksella rapakeleillä - melko hyödytön vehje, kuvasta ei saa mitään selvää kun kameran linssi ropakoituu. Kuivan kelin aikaan varmaan ihan soiva laite, arka kuitenkin myös hiekka- ja lumipölylle joita nykyautot herkästi peräänsä kerää. Eli tutka riittää ainakin itselleni.
No juuri tuossa luulossa olen ollut. En muutoinkaan ymmärrä, mitä siitä kuvasta hyötyy vrt. lintuperspektiivi iDrivessa. Jo teoriassakin tuo parkkitutkan kuva on paljon helpompi ymmärtää ihmiselle parkkiin ajon aikana kuin yrittää selviä jotain epämääräistä videokuvaa jostain oudosta kohteesta mikä on auton takana jotenkinpäin parkissa...ja vielä tuo kurapuoli sun muut päälle, ei tuu kesää...
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Aika OT on neliveto F10:sta

Kokemusta Jaguar XF:n kamerasta. Tarkoitettu ihmisille, jotka eivät osaa ajaa autoa. Kuvassa "apuviivat" osoittivat auton arvioidun kulkusuunnan ratin kääntämisen perusteella, joten kaipa sillä sitten olisi helpompi hujauttaa tasku/talliparkkiin.

Mitä taas pitkiin keuloihin tai isoon kokoon tulee, niin en mä näitä F1X autoja vaikeiksi ole kokenut. Jännin keula oli Jaguar XJ:ssä ja huonoin yleisnäkyvyys Chrysler 300C:ssä

Itse peruutan mieluiten "korvakuulolla" ;)
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

" iDrivesta katsomalla näkee 5 cm tarkkuudella missä menee auto..."
Tarkoitatko Pitkis sitä, että sulla alkaa tutka huutamaan yhtäjaksoisesti vasta 5 cm päässä esteestä? Mulla se huutaa jo paljon aikaisemmin, olisko 25-30 cm. Eli aivan turhan aikaisin. Nyt kun siihen on tottunut, niin esim. talliin ajo jo hiukan helpompaa, mutta kyllä tutka huutaa punaisella (yhtäjaksoisesti) ja vähän joutuu arpomaan, että osuuko. Ilman tutkia tuon möykyn parkkeeraus olisi suht hankala homma eli tosiaankin hyvä laite :thuup:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

fifty kirjoitti:" iDrivesta katsomalla näkee 5 cm tarkkuudella missä menee auto..."
Tarkoitatko Pitkis sitä, että sulla alkaa tutka huutamaan yhtäjaksoisesti vasta 5 cm päässä esteestä? Mulla se huutaa jo paljon aikaisemmin, olisko 25-30 cm. Eli aivan turhan aikaisin. Nyt kun siihen on tottunut, niin esim. talliin ajo jo hiukan helpompaa, mutta kyllä tutka huutaa punaisella (yhtäjaksoisesti) ja vähän joutuu arpomaan, että osuuko. Ilman tutkia tuon möykyn parkkeeraus olisi suht hankala homma eli tosiaankin hyvä laite :thuup:
Joo, sama toiminta minullakin, ei eroa. Mutta muistaakseni vielä sen jälkeen kun yhtenäinen huuto alkaa, ruudulla on ainakin pari-kolme pykälää ennen puskuria mustana, jotka muuttuvat nekin punaiseksi kun ollaan tosi lähellä. Eli pienellä harjoittelulla sanoisin, että 5 cm tarkkuudella on mahdollista parkkeerata auto etäisyydelle 5-10-15-20 cm jne. pykälin käyttäen tutkaa. Tiedän tämän sen vuoksi, että mun autotalli on pituussuunnassa ahdas ja joudun vetämään välillä kärryt tosi lähelle toisiaan. Etäisyyttä ei välillä ole kuin 10-15 cm ja kyllä sen pystyy haarukoimaan aika hyvin tutkalla, että osuu tuohan saumaan.

Mielestäni parkkitutka ainakin takana pitäisi olla vakiovaruste kaikissa BMW-autoissa, vähintään kuitenkin 5-6-7 sarjoissa ja maastureissa. Kyllä E92 on sekin jo vähän tuhti saada hyvin parkkiin, ehkä joku Z4 menisi paremmin, en osaa sanoa. Seiskasta tuo taitaa löytyä vakiona, mutta F10/11 pitäisi myös olla.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Ok, pitääkin jatkossa seurata enempi sitä tutkakuvaa. Tähän asti olen lähinnä mennyt sen hälyäänen/peilien varassa.
Kyllä se PDC vois olla hyvä myös siinä Z4:ssa. On siinä sen verran pitkälti sitä keulaa ja ajoasento varmaankin aika matala :)
Mitenkähän tääkin liittyy nelivetoon :mus: Sorry ylläpitäjät ja muukin väki.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

fifty kirjoitti:Ok, pitääkin jatkossa seurata enempi sitä tutkakuvaa. Tähän asti olen lähinnä mennyt sen hälyäänen/peilien varassa.
Kyllä se PDC vois olla hyvä myös siinä Z4:ssa. On siinä sen verran pitkälti sitä keulaa ja ajoasento varmaankin aika matala :)
Mitenkähän tääkin liittyy nelivetoon :mus: Sorry ylläpitäjät ja muukin väki.
Jatketaan vielä OT. Eli tuijottelin ruutua tosi tarkkaan peruutellessa. Olet oikeassa, että kun yhtenäinen ääni alkaa, punainen vyöhyke on kiinni takapuskurissa. Juuri siinä noin 30 cm kohdilla pinta "hyppää" autoon kiinni sieltä vähän kauempaa kerralla koko loppumatkan, mutta erotuskyky ruudulla olisi oikeasti 2-3 cm, niin tarkka on näyttö. Mutta se minkä minä kuvasin liittyy lähinnä koko puskin kosketuspintaan, sillä yhtenäinen ääni alkaa kuulua, kun jo yksi anturi saa minimietäisyyden esteeseen. Puskurin anturit ovat vähän eri kohdissa ja ruutua tarkkailemalla näkee aika hyvin, milloin jokainen takaanturi ja myös sivuille ulottuvat anturit saavat kontaktipintaa esim. seinästä. Näin pystyy päättelemään, kuinka paljon tilaa on vielä takana. Pinta siis elää tutkan edessä ennen 100% kontaktipintaa joka anturilta, vaikka yhtenäinen ääni on jo päällä.

Nähtävästi "easy parking" -ajatuksella raja on vedetty tuohon noin 30 cm kohdille, missä ääni alkaa ja punainen vyöhyke hyppää kiinni puskuriin. Ääni on ok, mutta ruutu olisi voitu jättää niin tarkaksi kuin sen erottelukyky on, niin tiukimmatkin parkit onnistuisivat ihan parin sentin tarkkuudella.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti:
fifty kirjoitti:Nähtävästi "easy parking" -ajatuksella raja on vedetty tuohon noin 30 cm kohdille, missä ääni alkaa ja punainen vyöhyke hyppää kiinni puskuriin. Ääni on ok, mutta ruutu olisi voitu jättää niin tarkaksi kuin sen erottelukyky on, niin tiukimmatkin parkit onnistuisivat ihan parin sentin tarkkuudella.
Tuonkin olis voinut laittaa niin, että sen voi yksilöllisesti määrittää ja se tallettuis avaimeen.
Onhan siellä paljon muutakin jota voi muutella.
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti:
Ricracing kirjoitti: Kyllä ja myös perää saa arvata missä mennään. PDC on ihan pakollinen F10/11 varuste ja ehkä myös kamera olisi paikoillaan. Peruutuskamera on ilmeisesti tulossa pakolliseksi Jenkkeihin ensi vuonna.
Sama ongelma on jo E60:ssa, sitä on hankala laittaa mihinkään ilman tutkaa. Ainakin takana olisi ihan pakollinen, jos ei meinaa pökkiä puskurilla seinää manuaalitoimisena "tutkana".

Onko kokemuksia kamerasta omassa käytössä? Demoautossa se ei oikein vakuuttanut, lisäksi puhtaanapito on oma ongelmansa. Minusta nykyinen eteen/taakse tutka mikä mulla on kahdessa muussa autossa on tosi hyvä, en koe tarvitsevani lainkaan kameraa, en keksi sille mitään käyttöä. iDrivesta katsomalla näkee 5 cm tarkkuudella missä menee auto ja ei ole koskaan jäänyt parkkeeraaminen kameran puutteesta kiinni. Jos jollakulla on kamerasta jotain näkökulmaa tai kehuja, kuulisin mielelläni.
Itselläni nyt toinen perättäinen auto jossa peruutuskamera. Tässä nykyisessä myös side-view ja top-view. Omasta mielestäni peruutuskamera on huomattavasti hyödyllisempi kuin peruutustutka. Koska kameran kuvakulma on melko laaja, niin se näyttää myös sivuilta tulevat jalankulkijat ja muun liikenteen peruuttaessa. Top-view ja side-view kameroista ei ehkä ole niin suurta hyötyä, ainakaan näin kolmen päivän kokemuksen perusteella. Mitä kameran likaantumiseen tulee, niin sanoisin, että ainoastaan pahimmat suolakelit ovat haastavia, ja silloinkin kameraa on helppo pyyhkäistä vaikka paperinenäliinalla. Eihän se mikään välttämätön varuste ole, mutta kyllä se mukavuutta lisää.

Olen melko vakuuttunut, että viimeistään kymmenen vuoden kuluttua peruutuskamera on vakiovaruste. Eihän siitä ole montakaan vuotta kun ilmastointia, sähköisiä ikkunannostimia, keskuslukitusta, ohjaustehostinta tai vaikkapa vakionopeudensäädintä pidettiin täysin turhina ja Suomen olosuhteisiin sopimattomina varusteina.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

shoeshine kirjoitti: Itselläni nyt toinen perättäinen auto jossa peruutuskamera. Tässä nykyisessä myös side-view ja top-view. Omasta mielestäni peruutuskamera on huomattavasti hyödyllisempi kuin peruutustutka. Koska kameran kuvakulma on melko laaja, niin se näyttää myös sivuilta tulevat jalankulkijat ja muun liikenteen peruuttaessa. Top-view ja side-view kameroista ei ehkä ole niin suurta hyötyä, ainakaan näin kolmen päivän kokemuksen perusteella. Mitä kameran likaantumiseen tulee, niin sanoisin, että ainoastaan pahimmat suolakelit ovat haastavia, ja silloinkin kameraa on helppo pyyhkäistä vaikka paperinenäliinalla. Eihän se mikään välttämätön varuste ole, mutta kyllä se mukavuutta lisää.

Olen melko vakuuttunut, että viimeistään kymmenen vuoden kuluttua peruutuskamera on vakiovaruste. Eihän siitä ole montakaan vuotta kun ilmastointia, sähköisiä ikkunannostimia, keskuslukitusta, ohjaustehostinta tai vaikkapa vakionopeudensäädintä pidettiin täysin turhina ja Suomen olosuhteisiin sopimattomina varusteina.
Kiitos näkökulmasta. En tosiaan itse ole käyttänyt laitetta paria kertaa enempää, joten en pysty sanomaan mitään. Tutka kyllä näyttää jalankulkijat hyvin, esim. suojatiellä edessä menijät jos sen laittaa vaan päälle suojatien edessä. Samoin tutkan kulma on takasektorissa aika lailla leveä, varmaan se noin 160-180 astetta. Eli noiden suhteen ei ole tutkalla liikkuminen heikkoa. Mutta ehkä joissakin tilanteissa hyötyä on ja kun siitä oppii hahmottamaan kohteita, liikkuminen voi olla helpompaa. Tuota likaantumista en autohankintoja tehdessä pitänyt ongelmana, jos laite vain on tarpeen. Kuitenkaan tutkaa parempaa ei ole tullut tarvetta olla, joten ehkä kamera jää pois jatkossakin..? Yksi tyhmä juttu on se, että ainakin joissakin iDriven-versioissa kameraa käytettäessä tutkan kuva muuttuu sellaiseksi reippaan tulitikkuaskin kokoiseksi, kun peruutuskamera tulee yhtä aikaa ruudulle. Tutkan suuri etu on juuri se, että siitä näkyy niin hyvin 8,8" ja 10" screenillä kohteet korkean erottelukyvyn vuoksi, mutta jos ruudun pilkkoo osiin, etu tippuu lähinnä näennäiseksi. En tiedä, saako kameran pois päältä jos se esim. on likainen, niin näkee koko ruudun kokoisen tutkakuvan näytöllä silloin?
kivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 14:14
Auto: F10 520dA

Nyt on julkaistu hinnat 535xi:lle ja 530xd:lle (http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/prices/price_list.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
lisähinta 530d nelivedolle alle 2000€ (530xdA alkaen 69 429,72€) ja kaupanpäälle vielä 13hv tehokkaampi, vähemmän kuluttava moottori! Todella positiivinen yllätys, kun itse olisin odottanut 5000€ lisähintaa.
You can't get ahead while you're getting even
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

kivi kirjoitti:Nyt on julkaistu hinnat 535xi:lle ja 530xd:lle (http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/prices/price_list.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
lisähinta 530d nelivedolle alle 2000€ (530xdA alkaen 69 429,72€) ja kaupanpäälle vielä 13hv tehokkaampi, vähemmän kuluttava moottori! Todella positiivinen yllätys, kun itse olisin odottanut 5000€ lisähintaa.
Todella positiivinen yllätys todellakin! Luulisi, että aika moni tulee valitsemaan tuon xDriven noin pienellä lisärahalla (+tehokkaampi moottori)...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mahtaakohan hinnastossa olla vähän painovirhepaholaista, vai onko muka 530dA Sport xDrive:n kulutuskin 530dA:ta pienempi?

530d A FW51 Diesel 2993 180 (245) 6,1160 51 740 15699,91 67 439,91 1 160 980
530d A xDrive FV31 Diesel 2993 190 (258) 5,7 150 54 070 15359,72 69 429,72 1 190 1 010

Jos tuo "uusi" motti on noin paljon taloudellisempi, niin tuohan selittää osan hintaerosta (pienemmät co2), mutta voiko tuo olla mahdollista?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin