Renkaiden kuluminen F11

F10, F11, F07
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Bemmisti kirjoitti:Kannattaisiko käydä säädättämässä kulmat tai tutkituttamassa auto muutenkin jos suosituspaineilla renkaat sulaa alle? Voi olla melkoinen kivireki jos RF renkaat ja paineet 2.7/3. Ajossa paineet nousee 3-3.5 baariin?. Toki kerran huoltsikalla oli äijä mikä löi 4 Baria paineita perus skinneriin. Oli kuulemma hyvä ajaa:)
Jos tarkoitit minua,niin alla nimenomaan EI OLE runflat renkaat (kuten kirjoitin). Vaan normaalit kumit. Ei kai kukaan RFT-renkaisiin tuollaisia paineita laittaisikaan. Eikä kukaan järkevä niillä kyllä ajelekkaan enää tavallisia kokeiltuaan. Ja kulmat on kyllä säädetty kohdilleen ja kuluu nykyään tasaisesti,kuten kirjoitin. Eli kuluminen johtui liian alhaisista paineista,kun kuluu keskeltä enemmin.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Luin huolimattomasti eli sinua tarkoitin. Jostain rengassivustolta löysin taannoin taulukon rengastehtaan suositus paineista. Siinä oli RF renkaille 0.2-0.3 baria pienemmät suositukset kuin normirenkaalla. Oisko ollut Contin sivusto. Eli bemmin tyyppikilven arvot ovat ilmeisesti RF renkaille tarkoitetut.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Jos auto tullut RFT renkailla kilvessä on ko. renkaan lukema ja toisin päin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Heguli31 kirjoitti:Jos tarkoitit minua,niin alla nimenomaan EI OLE runflat renkaat (kuten kirjoitin). Vaan normaalit kumit. Ei kai kukaan RFT-renkaisiin tuollaisia paineita laittaisikaan.
Mikä tuossa 2.7 bar paineissa RFT-renkailla on niin paha?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

salmol kirjoitti:Mikä tuossa 2.7 bar paineissa RFT-renkailla on niin paha?
Ei välttämättä mikään. Tarkoitin lähinnä sitä,että jos kovarunkoisiin RFT-renkaisiin laittaisi tuon mainitsemani 3bar (mikä vielä ajossa kesällä nousee 0,2-0,5bar),niin sehän olisi kuin ajelisi pelkillä vanteilla. Eihän se renkaita kuluta,mutta jossain se raja tulee vastaan mukavuudessakin. Normaalirenkailla tuo 3bar ei tunnu vielä pahalle. Ainakaan omaan persiiseen.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Paineet ei Rft kumeissa ohjekirjan mukaiset 2,0 edessä ja 2,5 takana, niin kuluu tasaisesti ja ei ole tuuli herkkä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Huuska kirjoitti:Paineet ei Rft kumeissa ohjekirjan mukaiset 2,0 edessä ja 2,5 takana, niin kuluu tasaisesti ja ei ole tuuli herkkä.
Voi olla että on ohjekirjankin mukaan noin, mutta kuulostaa kyllä tuo 2,0 bar tosi alhaiselta paineelta noin painavaan autoon. Itse en ajaisi noin alhaisilla paineilla. Ainakaan kurviin kovinkaan kovaa, ettei mene rengas sivulta ohi. :)
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Joo, kyllä 2,0 kuulostaa alhaiselta. Omassa F34:ssä alle 2,5 edessä alkaa tuntumaan pienenä uraherkkyytenä myös nykyisillä non-rft kumeilla. Siitä jos taas nostaa, niin mukavuus kärsii eli haen jonkinlaista kompromissia. Takapaineilla ei tunnu olevan ajettavuuteen juurikaan merkitystä vaikka takana on 255 leveät kumit (edessä 225).

Kuten olen täällä aiemminkin todennut, runflatit eivät vaikuta F34:n (xdrive) ajettavuuteen mitenkään, mutta äänitaso on korvia huumaava - siksi mieluummin non-rft.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

salmol kirjoitti:
Huuska kirjoitti:Paineet ei Rft kumeissa ohjekirjan mukaiset 2,0 edessä ja 2,5 takana, niin kuluu tasaisesti ja ei ole tuuli herkkä.
Voi olla että on ohjekirjankin mukaan noin, mutta kuulostaa kyllä tuo 2,0 bar tosi alhaiselta paineelta noin painavaan autoon. Itse en ajaisi noin alhaisilla paineilla. Ainakaan kurviin kovinkaan kovaa, ettei mene rengas sivulta ohi. :)
Meinaatko ettei tehdas tiedä millaiset paineet ovat oikeat ? Continental antaa samat lukemat!
Eli luotan heihin en hevosmiesten tietotoimistoon.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Niin se tais "napsahtaa Juhaa leukaan". Multa sulaa uudesta g30 Pirellit siten, että alle 4 t ajettuna pintaa jäljellä takana vähän yli 4 mm ja edessä karvan yli 5 mm. Paineita pidin siellä mukavuuspaineet + 0.1-0.2 bar. Ajettu todellakin hissuttelemalla. Olisi pitänyt varmaan pitää siellä 3 barin pinnassa?
AmassableCub
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Maalis 2017, 15:26
Auto: F11 530xdA

Bemmisti kirjoitti:Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin. Ajelen suurimman osan pienellä kuormalla jne. Nykyisessä G30 (245/275) tehtaan suositus on 2.2 läpeensä pienellä kuormalla. Olen tässäkin autossa nyt ehtinyt testata liki kaikenlaiset painekombinaatioita ja tulin tässäkin siihen tulokseen, että paras tuo suositus. Melutaso ja ajettavuus mielestäni paras pienillä paineilla. Luulisi tehtaan parhaiten tietävän mikä on optimaalinen paine kuhunkin autoon. Varmaan renkaan kuluminen ja kulutus voisi olla hiukan pienempää jos paineet tapissa. Veikkaan, että tuossa autossa on ollut joko liikaa tai liian vähän paineita suositukseen nähden.
Erikoista, oman F11 painesuositukset kevyellä kuormalla on 2.6/2.7. Suositus on tehtaalta tulleisiin 19" 245/275 ja nämä ymmärtääkseni juuri RFT renkaille koska nämä tulivat pakosta runfläteillä.
Vastaa Viestiin