Renkaiden kuluminen F11

F10, F11, F07
KaKe2
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Touko 2017, 15:13

Moikka. Taasen ongelman edessä. Mistä johtuu että renkaat kuluneet ulko ja sisäreunoilta n2cm. alueelta. Keskeellä kulutuspintaa vielä reilusti jäljellä. Auton mukana tulleet renkaat. Sama kaikissa sekä kesä-talvi, etu-taka. Kaikissa !
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Liian vähän painetta, tarkista mittari tai lisää kunnolla painetta.
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Tai alustan geometria pielessä, syystä tai toisesta.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Ensimmäinen rasti on auto nelipyöräsuuntaukseen. Jotenkin epäilyttää että pelkät paineet vetäisi molemmat rengassetit noin. Vai oisko auto voinut olla todella usein täyteen kuormattu matalilla paineilla tai jotain muuta hassua?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

jannes kirjoitti:Tai alustan geometria pielessä, syystä tai toisesta.
Missä tilanteessa syö sisä- ja ulkoreunaa tasaisesti mutta ei keskeltä? Senhän ymmärtäis jos sisä- tai ulkoreuna kuluis, mutta että molemmat kaikista renkaista tasaseen. Pitäis olla ihan viturallaan joka nurkka, ja huomais varmaan kyl ajossa.

Mun veikkaus, että edellinen omistaja vaan ajellut jollain 2 barin paineilla tai mitä rengasliike laittaa 2,0-2,4 sen enempiä välittämättä ja mittari voi heittää kuinka paljo vaan. Kyl maar näissäkin saa se liki 3 olla oikeesti, tai ainaki yli 2,5 ehjällä mittarilla.
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Totta, on tuo aika erikoisen kuuloinen kombo ellei ole räpelletty kulmia. Ihmetyttää vaan miten voi molemmat setit kulua samalla tavalla perseelleen mutta voihan se olla, ettei edellinen omistaja ole paljon viitsinyt paineita tarkistella.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^Ei tuo nykyään kiinnosta autoliikkeitä, -huoltoja tai rengasliikkeitä hevon*****a enempää, itelläkin oli Autokeskukselta F20 LCI:n luovutuksessa 2 baria joka nurkassa, vaikka ovikarmikyltin mukaan taisi suositukset olla eteen 2,4 bar ja taakse 2,6 bar ja isommalla kuormalla 2,6/3,0 bar. Sai heti himaan päästyään korjata paineet kuntoon uudestakin autosta. Eikä huolloissakaan mitään paineita tarkastella kuin sinne päin, että kuhan sen kaks baria on niin ok. Mittareita ei raaskita kalibroida jne.

Itse asiassa mun ex-autossa oli tilapäisvarapyörä, jossa kyljessä luki kissan kokoisella "MIN PRESSURE 4,0 BAR", auton oston jälkeen sen siihen täytin -> käytin ekassa huollossa -> huollon jälkeen katoin, niin oli vähennetty 2,0 bariin vaikka tilapäispyörän kyljessä ko. teksti oli 5 senttiä korkeella fontilla ja puolen renkaan kehän pituinen. Tarkasti asian ennen huoltoa ja heti sen jälkeen. Sit soitin, että miks ovat vähentäneet siitä paineet "ei me olla koskettukaan siihen" - muuten vaan öljyisiä hanskan jälkiä renkaan kylkeen oli ilmestynyt. Varmaan sitten teleportanneet sinne jostain itsekseen...
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin. Ajelen suurimman osan pienellä kuormalla jne. Nykyisessä G30 (245/275) tehtaan suositus on 2.2 läpeensä pienellä kuormalla. Olen tässäkin autossa nyt ehtinyt testata liki kaikenlaiset painekombinaatioita ja tulin tässäkin siihen tulokseen, että paras tuo suositus. Melutaso ja ajettavuus mielestäni paras pienillä paineilla. Luulisi tehtaan parhaiten tietävän mikä on optimaalinen paine kuhunkin autoon. Varmaan renkaan kuluminen ja kulutus voisi olla hiukan pienempää jos paineet tapissa. Veikkaan, että tuossa autossa on ollut joko liikaa tai liian vähän paineita suositukseen nähden.
KaKe2
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Touko 2017, 15:13

unnamed.jpg
unnamed.jpg (8.8 KiB) Katsottu 12874 kertaa

Molemmat reunat sileet, toisella reunalla kankaat pihalla
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Bemmisti kirjoitti:Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin.
Juuri näin. Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia.

F = pA
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

ssalmela kirjoitti:
Bemmisti kirjoitti:Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin.
Juuri näin. Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia. F = pA
... mikä vähentää myös kulutusta ja renkaan kulumista ...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kapeampi kosketuspinta-alahan on parempikin, paitsi kuiva asfaltti.

Voihan noi renkaat olla valmistusviallisetkin, tai vaan epäsopivat painavaan autoon (onko XL-merkintää rengasmerkinnän lopussa?).
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Toi oli hyvä pointti eli riittääkö renkaiden kantavuus? Jonkun merkin huoltomies sanoi mulle aikoinaan et liian kovat paineet renkaissa aiheuttaisi alustan osien nopeampaa kulutusta. Tiedä häntä. Toisaalta kovemminhan montut kolahtaa jos paineet kaakossa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

ssalmela kirjoitti:
Juuri näin. Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia.

F = pA
Eikä mitään suoraan vähennä... paineen nosto x prosenttia voi ehkä vähentää kosketuspinta-alaa y prosenttia, mutta teepä testi:

Katso ensin renkaasi profiilia, kun siinä on 2 bar. Lisää sen jälkeen 50% ilmaa eli 3 bariin. Nykyiset renkaat eivät muuta muotoaan paineen noustessa, joten et huomaa mitään eroa. Eli kosketuspinta pysyy kutakuinkin samana, eli koko renkaan levyisenä. Renkaat kyllä "kovenee" paineen noustessa, joten ajokäytökseen sillä on vaikutusta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

ssalmela kirjoitti:Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia.

F = pA
Uskoo ken tahtoo. :thdw: Esim. omassa autossa ovenpielen tarran suositukset käyttämilleni 18" kesärenkaille on 2.2 ja 2.4bar. Jos ajelisin noilla paineilla,niin kumit kuluu keskeltä sileäksi kesän aikana. Nyt paineet noissa on 2.7 ja 3.0bar. Kumit kuluu tasaisesti eikä ole lerjut kuten noilla "ohjepaineilla" ajettaessa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Heguli31 kirjoitti: Uskoo ken tahtoo. :thdw: Esim. omassa autossa ovenpielen tarran suositukset käyttämilleni 18" kesärenkaille on 2.2 ja 2.4bar. Jos ajelisin noilla paineilla,niin kumit kuluu keskeltä sileäksi kesän aikana. Nyt paineet noissa on 2.7 ja 3.0bar. Kumit kuluu tasaisesti eikä ole lerjut kuten noilla "ohjepaineilla" ajettaessa.
Mielenkiintoista, mulla F11 vakiopaineilla ja kumit kuluneet aivan tasaisesti molemmissa rengassarjoissa.
KaKe2
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Touko 2017, 15:13

Paineet oli: edessä 1,9 takana 2,2 :curse: Ärsyttää, renkaat pilattu !
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

lnaukkar kirjoitti:Mielenkiintoista, mulla F11 vakiopaineilla ja kumit kuluneet aivan tasaisesti molemmissa rengassarjoissa.
Sen verran tarkennuksena kirjoitukseeni,että alla ei ole RFT-renkaat,vaan tavalliset.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Kannattaisiko käydä säädättämässä kulmat tai tutkituttamassa auto muutenkin jos suosituspaineilla renkaat sulaa alle? Voi olla melkoinen kivireki jos RF renkaat ja paineet 2.7/3. Ajossa paineet nousee 3-3.5 baariin?. Toki kerran huoltsikalla oli äijä mikä löi 4 Baria paineita perus skinneriin. Oli kuulemma hyvä ajaa:)
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Bemmisti kirjoitti:Kannattaisiko käydä säädättämässä kulmat tai tutkituttamassa auto muutenkin jos suosituspaineilla renkaat sulaa alle? Voi olla melkoinen kivireki jos RF renkaat ja paineet 2.7/3. Ajossa paineet nousee 3-3.5 baariin?. Toki kerran huoltsikalla oli äijä mikä löi 4 Baria paineita perus skinneriin. Oli kuulemma hyvä ajaa:)
Mulla on peräkärryn renkaissa 6,5 bar. Tyhjänä hiukan pompottaa, mutta jo tonnin kuorma rauhoittaa kivasti. Alipaineita en uskaltaisi kokeilla...

Eli ei niitä paineita kannata pelätä. Liian pienet eio hyväksi.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Vastaa Viestiin