530xd 190kw öljysuositukset

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 806
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 530xd 190kw öljysuositukset

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 30 Heinä 2018, 01:19

Miksihän autonmoottoreissa ei ole esim. 2x tai 3x öljytilavuus ja isompi suodatin? Huoltoväliä saisi vastaavasti pidennettyä. Ei kovin monen kilon lisäpainosta puhuttaisi.

mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: F11

Re: 530xd 190kw öljysuositukset

Viesti Kirjoittaja mikse » 30 Heinä 2018, 12:47

Wonderi kirjoitti:
30 Heinä 2018, 01:19
Miksihän autonmoottoreissa ei ole esim. 2x tai 3x öljytilavuus ja isompi suodatin? Huoltoväliä saisi vastaavasti pidennettyä. Ei kovin monen kilon lisäpainosta puhuttaisi.
Mitään asiasta tietämättä veikkaan, että on tekemistä öljynpaineen ja -lämpötilan kanssa. Nyt varmaan optimaalinen määrä öljyä on koko ajan "töissä". Onko joku autonvalmistaja, jolla olisi moottoreissa iskutilavuuteen nähden huomattavan suuri määrä öljyä käytössä?

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 806
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 530xd 190kw öljysuositukset

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 30 Heinä 2018, 20:55

mikse kirjoitti:
30 Heinä 2018, 12:47
Mitään asiasta tietämättä veikkaan, että on tekemistä öljynpaineen ja -lämpötilan kanssa. Nyt varmaan optimaalinen määrä öljyä on koko ajan "töissä". Onko joku autonvalmistaja, jolla olisi moottoreissa iskutilavuuteen nähden huomattavan suuri määrä öljyä käytössä?
Öljynjäähdyttimet on autoissa yleisiä.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: 530xd 190kw öljysuositukset

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 31 Heinä 2018, 06:19

Öljytilavuus ei vaikuta öljynpaineisiin, lämpöihin kyllä. Suuret öljymäärät lämpenee hitaasti ja tällä on merkitystä varsinkin kylmissä olosuhteissa jos on pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä, suuri määrä öljyä ei ehdi lämpenemään kunnolla ja alkaa keräämään kondenssivettä. Suuri öljymäärä vaatii myös isomman öljypohjan joka lisää haasteita etupään suunnitteluun, sitä tilaa kun ei ole nytkään yhtään ylimäääräistä. Kuivasumppu (erillinen öljysäiliö moottorin ulkopuolella) on yksi ratkaisu mutta minne se sijoitetaan kun taas päästään tilojen puutteeseen, myös kustannukset nousee "ylimääräisten" osien takia.