Akun kesto F1x:ssä

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 18 Tammi 2018, 13:15

Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1082
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Böntti » 19 Tammi 2018, 00:35

Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja salmol » 19 Tammi 2018, 07:00

Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1102
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Juha » 19 Tammi 2018, 07:19

salmol kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?
Sillai auto lataa aina akun täyteen, eikä jätä tilaa jarruenergian säilömiseen. Ja nimenomaan moottorijarrutuksen aikana. Silloin kun se sininen pili työntyy esiin...
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja salmol » 19 Tammi 2018, 07:39

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?
Sillai auto lataa aina akun täyteen, eikä jätä tilaa jarruenergian säilömiseen. Ja nimenomaan moottorijarrutuksen aikana. Silloin kun se sininen pili työntyy esiin...
Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 496
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Huivei » 19 Tammi 2018, 07:55

VolvostaBemariin kirjoitti:Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Mulla on sama akku ollut nyt F10:ssä 5,5 vuotta eikä näy merkkejä akun hiipumisesta. Käytän webastoa talviaikaan päivittäin.

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1102
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Juha » 19 Tammi 2018, 08:43

salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 19 Tammi 2018, 08:49

Kiitoksia Röntille ja muille tiedoista / kokemuksista! Toveri Huivein viestin voimin uskallan heittäytyä hurjaksi ja olla vaihtamatta akkua vielä

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja salmol » 19 Tammi 2018, 09:09

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1110
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 19 Tammi 2018, 09:28

salmol kirjoitti: En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Paremmin ymmärtävät varmaan oikaisevat, mutta koska akkua ei ladata ikinä täyteen se käy "vajaalla" ´/ "on liian kovilla" ja elinikä lyhenee

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1102
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Juha » 19 Tammi 2018, 09:31

salmol kirjoitti:
Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Mä en täysin tajunnut tuota sun kysymystä...

Kun jarrutusenergian talteenotto koodataan pois, älykäs lataus ei jätä enää 20% tyhjää akkuun odottelemaan moottorijarrutuksessa syötettävää energiaa, vaan pitää akun täyteen ladattuna (100%) koko ajan. Näin akussa on aina maksimaalinen määrä virtaa ja akkukin tykkää siitä, ettei sitä pyöritetä vajaalla kapasiteetilla koko ajan.

Ainakin näin mää olen asian ymmärtänyt. Böntti voi sitten kertoa, miten asia oikeasti on. :)
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja salmol » 19 Tammi 2018, 10:13

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Juha kirjoitti: Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Mä en täysin tajunnut tuota sun kysymystä...

Kun jarrutusenergian talteenotto koodataan pois, älykäs lataus ei jätä enää 20% tyhjää akkuun odottelemaan moottorijarrutuksessa syötettävää energiaa, vaan pitää akun täyteen ladattuna (100%) koko ajan. Näin akussa on aina maksimaalinen määrä virtaa ja akkukin tykkää siitä, ettei sitä pyöritetä vajaalla kapasiteetilla koko ajan.

Ainakin näin mää olen asian ymmärtänyt. Böntti voi sitten kertoa, miten asia oikeasti on. :)
OK, nyt ymmärsin. Eli poistetaan tuo vajaanapito, ei sitä jarrutusenergian talteenottoa.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1102
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Juha » 19 Tammi 2018, 11:02

salmol kirjoitti:
Juha kirjoitti: OK, nyt ymmärsin. Eli poistetaan tuo vajaanapito, ei sitä jarrutusenergian talteenottoa.
No. Ei sitä jarrutusenergiaa sitten enää mihinkään talteenoteta, kun akku on jo täynnä...
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 389
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja melperri » 19 Tammi 2018, 16:14

VolvostaBemariin kirjoitti:Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Tuota akku asiaa on itsekin tullut pohdittua kesällä hankitun vm 2004 E46 320 kanssa. Liekö mahdollista , että akku olisi vielä alkuperäinen , ainakin se on BMW merkkinen. Luulisi , että olisi joku Varta tms , jos joskus vaihdettu. Ostin akkutesterinkin ja yritin selvittää akun kuntoa , mutta en ymmärtänyt koko testerin käytöstä mitään , olisi pitänyt olla vähintään sähköinsinööri , että sitä olisi osannut käyttää. No , kohta alkavissa pakkasissahan akun kunto selviää. Mitään jarruunergian talteenottoa ei taidas E46 olla ?

sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja sepeteus » 19 Tammi 2018, 18:09

Omaan f10:iin vm.-11 vaihdettiin akku marraskuussa ed.vuonna, kun huollossa sanoivat, että akun kapasiteetti n.65%.Tämän huomasin akun kunnosta, että kun starttasin kylmästä -17c käyntiin niin jo pyöräytti laiskanlaisesti. Akku oli alkuperäinen. No nyt kysymys viisaamille: 95Ah:n akku Motonetilta geeliakku,koodattu,autoon asennettiin ylläpito laturi, joka lataa aina sillon, kun auto katoksessa piuhan päässä. Lataako tämä em.laturi akun täyteen? Jarruhommaa ei ole poistettu, auto ei ilmoittele virran vähyydestä, vaikka käytän Westoa. Silloin marraskuussa auto lähti kyllä käyntiin, mutta "nappasi" esim. puhaltimen ja penkinlämmittimen pois päältä, jotka palautuivat puolen tunnin ajon jälkeen. Kuinka monimutkainen tämä poistokoodaus on, koska Oulun Sah huollossa sanoivat, että sitä EI voi tehdä? Missähän sitten?

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 496
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Huivei » 19 Tammi 2018, 18:26

sepeteus kirjoitti:Omaan f10:iin vm.-11 vaihdettiin akku marraskuussa ed.vuonna, kun huollossa sanoivat, että akun kapasiteetti n.65%.Tämän huomasin akun kunnosta, että kun starttasin kylmästä -17c käyntiin niin jo pyöräytti laiskanlaisesti. Akku oli alkuperäinen. No nyt kysymys viisaamille: 95Ah:n akku Motonetilta geeliakku,koodattu,autoon asennettiin ylläpito laturi, joka lataa aina sillon, kun auto katoksessa piuhan päässä. Lataako tämä em.laturi akun täyteen? Jarruhommaa ei ole poistettu, auto ei ilmoittele virran vähyydestä, vaikka käytän Westoa. Silloin marraskuussa auto lähti kyllä käyntiin, mutta "nappasi" esim. puhaltimen ja penkinlämmittimen pois päältä, jotka palautuivat puolen tunnin ajon jälkeen. Kuinka monimutkainen tämä poistokoodaus on, koska Oulun Sah huollossa sanoivat, että sitä EI voi tehdä? Missähän sitten?
Ylläpitolaturin pitäisi kyllä ladata akku täyteen. Eihän se tiedä mitään auton latauselektroniikasta. En kyllä itse koodaisi mitään auton lataustoimintoja pois päältä etenkään jos käytettävissä on ylläpitolataus.

Mulla oli X3 E83:ssa alkuperäinen akku 8 vuotta, jolloin vaihdoin sen uuteen, kun käynnistyksessä webaston käytön jälkeen startin pyörintä kuulosti laiskalta. Webastoa käytettiin päivittäin, eikä auto kertaakaan jäänyt käynnistymättä. Autossa ylläpitolaturi. 8 vuotta alkaa olla aika hyvä elinaika akulle joka tapauksessa, vaikka webastoa ei autossa olisikaan.

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1082
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Böntti » 19 Tammi 2018, 23:17

Juu niin se menee että kun jarrutusenergian talteenotto poistetaan, lataa auto akun täyteen. Tunnetusti täysi akku on kaikista pitkäikäisin, vajaa lataus lyhentää käyttöikää.

Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 791
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 22 Tammi 2018, 14:39

Böntti kirjoitti:Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Plug-in hybridi!

sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja sepeteus » 22 Tammi 2018, 19:03

Misähä "täälä oulusa" noita toimenpiteitä suoritetaan Bimmereille?

mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: F11

Re: Akun kesto F1x:ssä

Viesti Kirjoittaja mikse » 23 Tammi 2018, 22:33

Eli jos nyt hankin Defan ylläpitolaturin vuosittaista Lapinreissua varten, siitä ei mitään haittaakaan ole, kunhan ei oleta sen olevan mikään sateentekijä. Viime vuonna viisi vuotta vanha akku herjaili parinkympin pakkasissa "Charge batterya", kun autosta oli peräluukku auki lastauksen ajan.