Akun kesto F1x:ssä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Sillai auto lataa aina akun täyteen, eikä jätä tilaa jarruenergian säilömiseen. Ja nimenomaan moottorijarrutuksen aikana. Silloin kun se sininen pili työntyy esiin...salmol kirjoitti:Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?Juha kirjoitti:Sillai auto lataa aina akun täyteen, eikä jätä tilaa jarruenergian säilömiseen. Ja nimenomaan moottorijarrutuksen aikana. Silloin kun se sininen pili työntyy esiin...salmol kirjoitti:Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mulla on sama akku ollut nyt F10:ssä 5,5 vuotta eikä näy merkkejä akun hiipumisesta. Käytän webastoa talviaikaan päivittäin.VolvostaBemariin kirjoitti:Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kiitoksia Röntille ja muille tiedoista / kokemuksista! Toveri Huivein viestin voimin uskallan heittäytyä hurjaksi ja olla vaihtamatta akkua vielä
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.Juha kirjoitti:Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Paremmin ymmärtävät varmaan oikaisevat, mutta koska akkua ei ladata ikinä täyteen se käy "vajaalla" ´/ "on liian kovilla" ja elinikä lyheneesalmol kirjoitti: En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mä en täysin tajunnut tuota sun kysymystä...salmol kirjoitti:Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.Juha kirjoitti:Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Kun jarrutusenergian talteenotto koodataan pois, älykäs lataus ei jätä enää 20% tyhjää akkuun odottelemaan moottorijarrutuksessa syötettävää energiaa, vaan pitää akun täyteen ladattuna (100%) koko ajan. Näin akussa on aina maksimaalinen määrä virtaa ja akkukin tykkää siitä, ettei sitä pyöritetä vajaalla kapasiteetilla koko ajan.
Ainakin näin mää olen asian ymmärtänyt. Böntti voi sitten kertoa, miten asia oikeasti on.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
OK, nyt ymmärsin. Eli poistetaan tuo vajaanapito, ei sitä jarrutusenergian talteenottoa.Juha kirjoitti:Mä en täysin tajunnut tuota sun kysymystä...salmol kirjoitti:Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.Juha kirjoitti: Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Kun jarrutusenergian talteenotto koodataan pois, älykäs lataus ei jätä enää 20% tyhjää akkuun odottelemaan moottorijarrutuksessa syötettävää energiaa, vaan pitää akun täyteen ladattuna (100%) koko ajan. Näin akussa on aina maksimaalinen määrä virtaa ja akkukin tykkää siitä, ettei sitä pyöritetä vajaalla kapasiteetilla koko ajan.
Ainakin näin mää olen asian ymmärtänyt. Böntti voi sitten kertoa, miten asia oikeasti on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
No. Ei sitä jarrutusenergiaa sitten enää mihinkään talteenoteta, kun akku on jo täynnä...salmol kirjoitti:Juha kirjoitti: OK, nyt ymmärsin. Eli poistetaan tuo vajaanapito, ei sitä jarrutusenergian talteenottoa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Tuota akku asiaa on itsekin tullut pohdittua kesällä hankitun vm 2004 E46 320 kanssa. Liekö mahdollista , että akku olisi vielä alkuperäinen , ainakin se on BMW merkkinen. Luulisi , että olisi joku Varta tms , jos joskus vaihdettu. Ostin akkutesterinkin ja yritin selvittää akun kuntoa , mutta en ymmärtänyt koko testerin käytöstä mitään , olisi pitänyt olla vähintään sähköinsinööri , että sitä olisi osannut käyttää. No , kohta alkavissa pakkasissahan akun kunto selviää. Mitään jarruunergian talteenottoa ei taidas E46 olla ?VolvostaBemariin kirjoitti:Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Omaan f10:iin vm.-11 vaihdettiin akku marraskuussa ed.vuonna, kun huollossa sanoivat, että akun kapasiteetti n.65%.Tämän huomasin akun kunnosta, että kun starttasin kylmästä -17c käyntiin niin jo pyöräytti laiskanlaisesti. Akku oli alkuperäinen. No nyt kysymys viisaamille: 95Ah:n akku Motonetilta geeliakku,koodattu,autoon asennettiin ylläpito laturi, joka lataa aina sillon, kun auto katoksessa piuhan päässä. Lataako tämä em.laturi akun täyteen? Jarruhommaa ei ole poistettu, auto ei ilmoittele virran vähyydestä, vaikka käytän Westoa. Silloin marraskuussa auto lähti kyllä käyntiin, mutta "nappasi" esim. puhaltimen ja penkinlämmittimen pois päältä, jotka palautuivat puolen tunnin ajon jälkeen. Kuinka monimutkainen tämä poistokoodaus on, koska Oulun Sah huollossa sanoivat, että sitä EI voi tehdä? Missähän sitten?
Ylläpitolaturin pitäisi kyllä ladata akku täyteen. Eihän se tiedä mitään auton latauselektroniikasta. En kyllä itse koodaisi mitään auton lataustoimintoja pois päältä etenkään jos käytettävissä on ylläpitolataus.sepeteus kirjoitti:Omaan f10:iin vm.-11 vaihdettiin akku marraskuussa ed.vuonna, kun huollossa sanoivat, että akun kapasiteetti n.65%.Tämän huomasin akun kunnosta, että kun starttasin kylmästä -17c käyntiin niin jo pyöräytti laiskanlaisesti. Akku oli alkuperäinen. No nyt kysymys viisaamille: 95Ah:n akku Motonetilta geeliakku,koodattu,autoon asennettiin ylläpito laturi, joka lataa aina sillon, kun auto katoksessa piuhan päässä. Lataako tämä em.laturi akun täyteen? Jarruhommaa ei ole poistettu, auto ei ilmoittele virran vähyydestä, vaikka käytän Westoa. Silloin marraskuussa auto lähti kyllä käyntiin, mutta "nappasi" esim. puhaltimen ja penkinlämmittimen pois päältä, jotka palautuivat puolen tunnin ajon jälkeen. Kuinka monimutkainen tämä poistokoodaus on, koska Oulun Sah huollossa sanoivat, että sitä EI voi tehdä? Missähän sitten?
Mulla oli X3 E83:ssa alkuperäinen akku 8 vuotta, jolloin vaihdoin sen uuteen, kun käynnistyksessä webaston käytön jälkeen startin pyörintä kuulosti laiskalta. Webastoa käytettiin päivittäin, eikä auto kertaakaan jäänyt käynnistymättä. Autossa ylläpitolaturi. 8 vuotta alkaa olla aika hyvä elinaika akulle joka tapauksessa, vaikka webastoa ei autossa olisikaan.
Juu niin se menee että kun jarrutusenergian talteenotto poistetaan, lataa auto akun täyteen. Tunnetusti täysi akku on kaikista pitkäikäisin, vajaa lataus lyhentää käyttöikää.
Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Plug-in hybridi!Böntti kirjoitti:Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Eli jos nyt hankin Defan ylläpitolaturin vuosittaista Lapinreissua varten, siitä ei mitään haittaakaan ole, kunhan ei oleta sen olevan mikään sateentekijä. Viime vuonna viisi vuotta vanha akku herjaili parinkympin pakkasissa "Charge batterya", kun autosta oli peräluukku auki lastauksen ajan.