Akun kesto F1x:ssä

F10, F11, F07
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?
Sillai auto lataa aina akun täyteen, eikä jätä tilaa jarruenergian säilömiseen. Ja nimenomaan moottorijarrutuksen aikana. Silloin kun se sininen pili työntyy esiin...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Neljävuotiaana ne alkaa paukkumaan mikäli jarruenergian talteenottoa ei ole koodattu pois, toisaalta saattaa kestää muutaman vuoden pitempäänkin. Riippuu käytöstä että kauan kestää. Kyllä se auto kertoo kun on aika vaihtaa akku.
Miksi tuo jarrutusenergian talteenotto pitää koodata pois? Siis jarrutuksen yhteydessä vai moottorijarrutuksen?
Sillai auto lataa aina akun täyteen, eikä jätä tilaa jarruenergian säilömiseen. Ja nimenomaan moottorijarrutuksen aikana. Silloin kun se sininen pili työntyy esiin...
Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

VolvostaBemariin kirjoitti:Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Mulla on sama akku ollut nyt F10:ssä 5,5 vuotta eikä näy merkkejä akun hiipumisesta. Käytän webastoa talviaikaan päivittäin.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Kiitoksia Röntille ja muille tiedoista / kokemuksista! Toveri Huivein viestin voimin uskallan heittäytyä hurjaksi ja olla vaihtamatta akkua vielä
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

salmol kirjoitti: En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Paremmin ymmärtävät varmaan oikaisevat, mutta koska akkua ei ladata ikinä täyteen se käy "vajaalla" ´/ "on liian kovilla" ja elinikä lyhenee
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:
Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti: Mutta eikös autossa ole juuri tuo "älykäs" lataus, joka ei juuri tuon takia lataa akkua yli 80% täyteen?
Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Mä en täysin tajunnut tuota sun kysymystä...

Kun jarrutusenergian talteenotto koodataan pois, älykäs lataus ei jätä enää 20% tyhjää akkuun odottelemaan moottorijarrutuksessa syötettävää energiaa, vaan pitää akun täyteen ladattuna (100%) koko ajan. Näin akussa on aina maksimaalinen määrä virtaa ja akkukin tykkää siitä, ettei sitä pyöritetä vajaalla kapasiteetilla koko ajan.

Ainakin näin mää olen asian ymmärtänyt. Böntti voi sitten kertoa, miten asia oikeasti on. :)
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Juha kirjoitti: Jep. Mutta Suomen talvisissa oloissa tyhmä, eikä akkukaan tykkää.
Mutta siis se jarrutusten lataaminen ei lataa täyteen, kun normitilanteessa akku on max 80% ladattu eikä varsinkaan suomen olosuhteissa akku ota vastaan virtaa kovinkaan helposti? Vai ymmärsinkö jotain väärin? En edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi koodata tuo jarrutusenergian talteenotto pois.
Mä en täysin tajunnut tuota sun kysymystä...

Kun jarrutusenergian talteenotto koodataan pois, älykäs lataus ei jätä enää 20% tyhjää akkuun odottelemaan moottorijarrutuksessa syötettävää energiaa, vaan pitää akun täyteen ladattuna (100%) koko ajan. Näin akussa on aina maksimaalinen määrä virtaa ja akkukin tykkää siitä, ettei sitä pyöritetä vajaalla kapasiteetilla koko ajan.

Ainakin näin mää olen asian ymmärtänyt. Böntti voi sitten kertoa, miten asia oikeasti on. :)
OK, nyt ymmärsin. Eli poistetaan tuo vajaanapito, ei sitä jarrutusenergian talteenottoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:
Juha kirjoitti: OK, nyt ymmärsin. Eli poistetaan tuo vajaanapito, ei sitä jarrutusenergian talteenottoa.
No. Ei sitä jarrutusenergiaa sitten enää mihinkään talteenoteta, kun akku on jo täynnä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

VolvostaBemariin kirjoitti:Paljon on akkuihin liittyviä keskusteluita, mutta päätin kuitenkin avata uuden. Itsellä on nyt 3,5 vuotias F10, jossa käytetään säännöllisesti Webastoa ja valtaosa ajosta on pidempää matkaa. Sijainti Etelä-Suomi, joten ei yleensä kovia pakkasia. Missä vaiheessa näissä yleensä menee akku vaihtoon? Mitään ongelmia (ei varoituksia / herjoja / toimimattomia sähkölaitteita) ole ollut, vaan lähinnä tässä ennakoin
Tuota akku asiaa on itsekin tullut pohdittua kesällä hankitun vm 2004 E46 320 kanssa. Liekö mahdollista , että akku olisi vielä alkuperäinen , ainakin se on BMW merkkinen. Luulisi , että olisi joku Varta tms , jos joskus vaihdettu. Ostin akkutesterinkin ja yritin selvittää akun kuntoa , mutta en ymmärtänyt koko testerin käytöstä mitään , olisi pitänyt olla vähintään sähköinsinööri , että sitä olisi osannut käyttää. No , kohta alkavissa pakkasissahan akun kunto selviää. Mitään jarruunergian talteenottoa ei taidas E46 olla ?
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Omaan f10:iin vm.-11 vaihdettiin akku marraskuussa ed.vuonna, kun huollossa sanoivat, että akun kapasiteetti n.65%.Tämän huomasin akun kunnosta, että kun starttasin kylmästä -17c käyntiin niin jo pyöräytti laiskanlaisesti. Akku oli alkuperäinen. No nyt kysymys viisaamille: 95Ah:n akku Motonetilta geeliakku,koodattu,autoon asennettiin ylläpito laturi, joka lataa aina sillon, kun auto katoksessa piuhan päässä. Lataako tämä em.laturi akun täyteen? Jarruhommaa ei ole poistettu, auto ei ilmoittele virran vähyydestä, vaikka käytän Westoa. Silloin marraskuussa auto lähti kyllä käyntiin, mutta "nappasi" esim. puhaltimen ja penkinlämmittimen pois päältä, jotka palautuivat puolen tunnin ajon jälkeen. Kuinka monimutkainen tämä poistokoodaus on, koska Oulun Sah huollossa sanoivat, että sitä EI voi tehdä? Missähän sitten?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

sepeteus kirjoitti:Omaan f10:iin vm.-11 vaihdettiin akku marraskuussa ed.vuonna, kun huollossa sanoivat, että akun kapasiteetti n.65%.Tämän huomasin akun kunnosta, että kun starttasin kylmästä -17c käyntiin niin jo pyöräytti laiskanlaisesti. Akku oli alkuperäinen. No nyt kysymys viisaamille: 95Ah:n akku Motonetilta geeliakku,koodattu,autoon asennettiin ylläpito laturi, joka lataa aina sillon, kun auto katoksessa piuhan päässä. Lataako tämä em.laturi akun täyteen? Jarruhommaa ei ole poistettu, auto ei ilmoittele virran vähyydestä, vaikka käytän Westoa. Silloin marraskuussa auto lähti kyllä käyntiin, mutta "nappasi" esim. puhaltimen ja penkinlämmittimen pois päältä, jotka palautuivat puolen tunnin ajon jälkeen. Kuinka monimutkainen tämä poistokoodaus on, koska Oulun Sah huollossa sanoivat, että sitä EI voi tehdä? Missähän sitten?
Ylläpitolaturin pitäisi kyllä ladata akku täyteen. Eihän se tiedä mitään auton latauselektroniikasta. En kyllä itse koodaisi mitään auton lataustoimintoja pois päältä etenkään jos käytettävissä on ylläpitolataus.

Mulla oli X3 E83:ssa alkuperäinen akku 8 vuotta, jolloin vaihdoin sen uuteen, kun käynnistyksessä webaston käytön jälkeen startin pyörintä kuulosti laiskalta. Webastoa käytettiin päivittäin, eikä auto kertaakaan jäänyt käynnistymättä. Autossa ylläpitolaturi. 8 vuotta alkaa olla aika hyvä elinaika akulle joka tapauksessa, vaikka webastoa ei autossa olisikaan.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Juu niin se menee että kun jarrutusenergian talteenotto poistetaan, lataa auto akun täyteen. Tunnetusti täysi akku on kaikista pitkäikäisin, vajaa lataus lyhentää käyttöikää.

Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Böntti kirjoitti:Jos jarrutusenergian talteenottoa ei ole poistettu, käy niin että ylläpitolaturi kyllä lataa akun täyteen mutta ajoon lähdettäessa auto antaa akun taas purkautua 80% varaukseen, ennen latauksen aloittamista.
Plug-in hybridi!
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Misähä "täälä oulusa" noita toimenpiteitä suoritetaan Bimmereille?
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Eli jos nyt hankin Defan ylläpitolaturin vuosittaista Lapinreissua varten, siitä ei mitään haittaakaan ole, kunhan ei oleta sen olevan mikään sateentekijä. Viime vuonna viisi vuotta vanha akku herjaili parinkympin pakkasissa "Charge batterya", kun autosta oli peräluukku auki lastauksen ajan.
Vastaa Viestiin