Sivu 1/1

F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 08:26
Kirjoittaja JaKKi
F07 -11 on toiminut miltei moitteettamasti, miltei siksi, että akku taitaa olla pikkuhiljaa sökö, kun pakkaskaudella ei meinannut millään jaksaa ottaa varausta niin paljon vastaan että olisi päivän selvinnyt ilman "lataa akku" varoitusta.
No torstaakina sitten tulin töistä kotipihaan ja tunnin päästä menin hakemaan työkalusalkun autosta. Auton ilmoituskello kilahti ja ilmoitti "Parking Brake Partially Engaged". En jäänyt sitä sitten ihmettelemään vaan ajattelin katsovan asian myöhemmin illalla.
No lähettiin siinä sitten parin tunnin päästä pihasta liikkeelle ja tuon varoituksen lisäksi ilamaantui "Tyre pressure monitor fault" sitten hetken päästä "Luiston esto (en muista tarkkaan mitä siinä luki)" ja lopuksi "Drivedrain fault". Ajoin pienen mutkan autolla jos vaikka akku lataantuisi sen verran kun epäilin näiden olevan sähkövikaa. Mutta viat ei poistuneet ja vaikka käynnistin auton uudelleen tienpäällä viat ilmaantui heti.
Kotipihalla kun tulin takaisin auto meni limp modeen, kierroslukumittari jähmettyi n 2500rpm kohdalle eikä tehoa ollut auton liikuttamiseen ollenkaan. Lisäksi pihaan ajaessani peruutusvaihdetta en saanut päälle ennenkuin käynnistin auton jälleen uudelleen.
Lueskelin täältä foorumilta mikä vois olla mutta jotenkin ihmetyttää, kun vika näyttää saaneensa alkunsa pihalla, parkissa..
Olisko jollain ajatuksia miten tämän vaivan sais setvittyä?
Ainiin, latasin auton akun tallissa yön yli to-pe ja kokeilin vaikutusta mutta samat viat ilmaantui heti.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 08:34
Kirjoittaja Juha
Akku se on. Kelvottoman akun lataaminenkaan ei aina auta.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 09:38
Kirjoittaja salmol
Juha kirjoitti: 31 Maalis 2018, 08:34 Akku se on. Kelvottoman akun lataaminenkaan ei aina auta.
+1 samaa mieltä, eli itse laittaisin akun vaihtoon.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 11:33
Kirjoittaja JaKKi
No eipä ollut akku. Kaveri joka vaihtoi akun sai vikadiagnoosina vtg oil wear ja joku pyörän nopeusanturi mutta edelleen on:
Drivedrain stabilisation. Drive moderately
Drivedrain fault
Flat tyre monitor (RPA) failure
Parking brake only partially available

Ja kaikki viat tuli tostaina, käytännössä samalla hetkellä.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 11:44
Kirjoittaja Wonderi
Ainakaan ei kannata niitä asioita ruveta korjaamaan mistä vikailmoitukset kertoo. Kun niitä tuli yhtä aikaa monta, ja oireet selvästi viittaaa sähkön vähyyteen, jossain on kohta josta auto ei saa sähköä läpi. Akkukaapelivika ehkä? Jonkun tietokoneen virransyöttö/maadoitusvika?

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 12:23
Kirjoittaja Juha
Akun vaihdon jälkeen pitää ajaa parikyt kilsaa. Vikailmot häviää.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 11:39
Kirjoittaja JaKKi
No eipä auttanu ajelukaan, ei vikailmoitukset hävinny vaikka mittarissa on akun vaihdon jälkeen nyt jo reilu 30 kilometriä. Että se siitä neuvosta sitten.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 12:24
Kirjoittaja xstr
"Koodattiinko" uusi akku?

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 18:11
Kirjoittaja masaf1
xstr kirjoitti: 03 Huhti 2018, 12:24 "Koodattiinko" uusi akku?
Meinasin kysyy eilen samaa, mutta sitten aattelin, että pidetään tyhmänä kun noin itsestään selviä kyselee...

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 03 Huhti 2018, 22:57
Kirjoittaja salmol
Tämä on kummallista miten nämä tänne ensimmäistä kertaa kirjautuvat toimivat. Kysyvät huonoilla selityksillä välitöntä ratkaisua ongelmaan ja kun ei heti selviä, niin vittuillaan. Maksaisi 150€ tunti per mies vikojen arvuuttelusta niin kuin merkkiliike tekee, niin silloin olisi varaa olla kusipää vastauksissaan. Mene marmorille selvittelemään ongelmaasi. Ja viittaan nyt tähän JaKKiin.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 19:10
Kirjoittaja JaKKi
No kiitos salmol, olen kyllä ollut jäsenenä muutaman vuoden ja kirjoitellut joskus aikaisemminkin. Vastaukseksi aikaisempiin kyselyihin, kyllä akku koodattiin eikä viat hävinneet. Hommat on tosin kunnossa nyt, tarvittavat osat vaihdettu ja niin edespäin.
Ja pyydän mitä nöyrimmin anteeksi jos olen kommentillani jotakuta loukannut, ihmistä vaan voi joskus vituttaa ja se saattaa tulla läpi kirjoitetustakin tekstistä. Ja kun löytää kanssaihmisen, syvällä rintaäänellä ja vuosien kokemuksella antamasta neuvosta toivonkipinän joka sitten osoittautuu vääräksi niin turhautuminen on aikalailla selviö. Ainakin omalla kohdallani.
Mutta perstaskusta vaan lompakko esiin ja auki, sillähän näistä selviää. Ja ei taida jatkossa olla hyvä kyselläkään täällä mitään kun sitten tulee tällainen kaplakka.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 20:14
Kirjoittaja Aero
JaKKi kirjoitti: 05 Huhti 2018, 19:10 Vastaukseksi aikaisempiin kyselyihin, kyllä akku koodattiin eikä viat hävinneet. Hommat on tosin kunnossa nyt, tarvittavat osat vaihdettu ja niin edespäin.
Mikä siellä oli vikana?

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 22:39
Kirjoittaja phuksi
Aero kirjoitti: 05 Huhti 2018, 20:14
JaKKi kirjoitti: 05 Huhti 2018, 19:10 Vastaukseksi aikaisempiin kyselyihin, kyllä akku koodattiin eikä viat hävinneet. Hommat on tosin kunnossa nyt, tarvittavat osat vaihdettu ja niin edespäin.
Mikä siellä oli vikana?
Sama jäi itselle kysymykseksi. Laittaisitko JaKKi vielä tiedoksi mitä korjaavia toimenpiteitä tehtiin niin viisaus taas lisääntyy. Tuo akkuveikkaus tai löysä akkukengän kiinnitys on se klassikko mistä kannattaa lähteä veikkaamaan silloin kun kaikki brakaa kerralla ja elektroniikka herjaa. Mutta ei se ole ainoa hajoava kohta autossa.

Oma kokemus GT:stä on ollut positiivinen mutta vähän on alkanut mietityttää kuinka kalliiksi ylläpito jatkossa tulee. Autossa meni juuri 100tkm puhki. Pientä renkkaa on ollut mutta toistaiseksi kalliimmat on onneksi menneet tehtaan avustamana. Vikalista seuraavanlainen:
- Molemmat etuoven ja toisen takaoven comfort kahvat. Diagnoosi on helppo ja lähes satavarma. Nyt kun tietää nämä on helppo vaihtaa itse, siitä on turha maksaa ja osat saa Saksasta halvelmmalla. Varmaan viimeinenkin vaihtamaton menee kohta...
- EGR-venttiili ja siihen liittyvät jäähdytin ja letkut (tehdas maksoi, olisi ollut kallis korjaus)
- toinen takajousipussi (tehdas maksoi), toista odotellessa. Näyttää olevan ihan kulutustavaraa...

Ensi viikolla mulla auto menee korjattavaksi kun takaluukku jumittuu kiinni piukkaan tai jumittuu kiinni löysälle eli heiluu sentin verran muttei aukea. Tuntuisi olevan säätöjuttu mutta ehkä se sittenkin on kiristysvaijerin venyminen tai vastaava mikä siellä aiheuttaa että ei pysy rajoissa. Lopputuloksena oma veikkaus on, että tilatieto kiristysmoottorista ja lukosta menee ristiin ja auto tulkitsee että luukku on auki (herjaa näytössä ja peruutuskamera ei toimi) mutta silti ei suostu aukeamaan. Ylisuunniteltu toteutus minun mielestä. Kun jymähtää jumiin joutuu kömpimään konttiin sisäkautta ja avaamaan vapautinvaijerista (kyllä sellainen löytyy vaikkei sitä missään olekaan käyttäjälle dokumentoitu). Lukkomekanismi moottoreineen menossa vaihtoon, pelkkä osa noin 350 euroa. Samalla korjataan käsijarru joka huutaa kuin sikaa tapettaisiin eikä aina ota siltikään kiinni vaan heittää herjan. Muutaman kerran myös jarru jumittunut kiinni ja on todella vaikea saada irtoamaan. Se mitä tutustuin aiheeseen niin vaikuttaa äkkiseltään pöljältä toteutukselta ja on melko uniikki ratkaisu F07:ssa. Diagnoosi puuttuu vielä, osia menee vaihtoon mutta hintalappua vielä jännitän.

Off topic: Yleisemmin toivosi ja olisi suotavaa että osattaisiin viestinnässä suodattaa puolin ja toisin jos joskus joltakin lipeää kun on vtus kohdillaan. Ei siihen tarvitse lähteä heittämään vastapalloa vaan lukea rivien välistä ja ymmärtää, että joskus on huonoja päiviä jolloin harkinta pettää ja suodaan se itse kullekin. Ja provosointi on ihan turhaa. Tämä on ollut yksi asiallisimmista forumeista josta saa oikeastikin apua eikä vain heittoja sinne tänne. Mutta aika äkkiä kuolee jos keskustelun taso menee puukkojen viskelyksi. Kunnioitetaan toistemme näkemyksiä ja ollaan eri mieltä rakentavasti :drink:

-p

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 05 Huhti 2018, 23:23
Kirjoittaja Böntti
Eiköhän siellä ole comfort-access -kahva ollut oikkarissa ja polttanut sulakkeensa (joka sattuu syöttämään myös DSC-yksikköä).

Edit. Taitaa olla jotain muuta ollut, sen verran tähän ca-kahvaan kuulumattomia oireita näytti olleen..

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 07:44
Kirjoittaja Aero
phuksi kirjoitti: 05 Huhti 2018, 22:39 - Molemmat etuoven ja toisen takaoven comfort kahvat. Diagnoosi on helppo ja lähes satavarma. Nyt kun tietää nämä on helppo vaihtaa itse, siitä on turha maksaa ja osat saa Saksasta halvelmmalla. Varmaan viimeinenkin vaihtamaton menee kohta...
Jos ei ne kauheita maksa, niin etukäteen vaihtamalla saisi varmaan mielenrauhaa vuosiksi. Tosin sulla taisi olla jo jotain vaihtohaaveita koko autolle, silloin ei välttämäti kannata talous/mielenrauha -suhteen osalta.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 16:39
Kirjoittaja phuksi
Aero kirjoitti: 06 Huhti 2018, 07:44 Jos ei ne kauheita maksa, niin etukäteen vaihtamalla saisi varmaan mielenrauhaa vuosiksi.
Siinähän tuo vähän onkin että varaosat on hinnoiteltu tömäkästi. Kahva, jossa toki myös ledivalo, maksaa 330 euroa kappale. Aika monet osat saa Saksasta halvemmalla (esim. parkkiavustimen ultraäänianturi 150 euroa vs suomessa 350 euroa) mutta kahvoissa ei isoa säästöä olisi juurikaan tullut kun päälle lisää rahdin. On nimittäin kilohintaa osalla. Enkä keksinyt miten ne saisi avattua että voisi itse koittaa korjata. Tosin sisällä lienee printattua elektroniikkaa niin voi olla että jää vähiin se mitä pystyy tekemään.

-p

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 06 Huhti 2018, 17:57
Kirjoittaja ///Marko
Mullakin on 5GT:ssä ensimmäistä kertaa nuo comfort access kahvat led-valoilla, soft close ovet ja jalalla avautuva peräkontti. Vikoja noissa ei ole vielä ollut korjaushistorian mukaan. Ilmapusseista toinen on juuri vaihdettu, autossa on adaptiivinen alusta. Koputanpa puuta.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 16 Touko 2018, 17:15
Kirjoittaja ///Marko
Toinenkin ilmapussi alkoi vuotaa ja vaihdettiin takuuseen. Samalla vaihdettiin molempiin takaiskareihin suojakumit rikkinäisten tilalle. Lisäksi vaihdoin vielä 18" vanteet alkuperäisiin 19 tuumaisiin ja peräkontin kulunut avausnappi vaihtui uuteen.

Re: F07 mielenkiintoista tarinaa

Lähetetty: 11 Tammi 2020, 12:33
Kirjoittaja SKF
Itellä f07 gt 530D
Alkoi ensimmäisillä kylmillä auton hankittuani herjaamaan jos jonkinmoista vikakoodia. Taisi parhaillaan ilmoittaa jopa n. 70 eri vikakoodia.
Akun syyksi ensin myös epäiltiin mutta turhaan meni vaihtoon.
Vika löytyi moottorinohjain yksiköstä jossa jokin komponentti alkoi oikkuilemaan kylmässä. Sen vaihdatettuani pelittänyt moitteettomasti.