F10 550i xDrive Comfort Access - Ovet lukkiutuvat heti avaamisen jälkeen

F10, F11, F07
Avatar
htkipy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Loka 2014, 15:41
Auto: BMW 550i xDrive F10
Paikkakunta: Pori

Mielenkiintoinen ilmiö alkoi tuossa muuta päivä sitten. Heti, kun kosketuksella tai avaimella avaan ovet, menevät ne melkein saman tien takaisin lukkoon. Aluksi luulin painaneeni vahingossa avaimen lukitusnappia het avaamisen jälkeen tai hipaisseeni ovenkahvan lukitustunnistinta, mutta nyt tarkemman testailun jälkeen ilmiö on selvä vika.

Lukkoon menemisen jälkeen kuuluu hetken aikaa pientä mekaanista naksutusta, ihan kuin joku lukitussalpa tms. yrittäisi liikkua, ja sitten muutaman sekunnin kuluttua hiljenee lopulta. Ovet jäävät lukkoon. Kokeilin tätä myös sillä tikkuavaimella, ja sama juttu. Jos pidän tikkuavainta käännettynä auki-asentoon, kuuluu aika kova raksutus, eli ovia selvästi yritetään lukita. Hei, kun vapautan avaimen, ovet menevät lukkoon.

Kahdella avaimella olen nyt kokeillut, sama juttu molemmilla. Ja tosiaan myös tikkuavaimella, eli ei ehkä johdu avaimen pattereista, eikä auto niistä valitakaan. Ja siinä mielessä avaimet toimivat, että ikkunat, peilit ja kattoluukku aukeavat ja sulkeutuvat avaimen avulla ihan normaalisti.

Pieni satunnaisuus tuossa myös ihmetyttää, eli jollakin yrityksellä ovet eivät aukea lainkaan. Aluksi kaikkki toimi välillä sattumanvaraisesti oikeinkin, mistä syystä aluksi aloin epäillä patteria. Mutta nyt tää on koko ajan päällä, ja kiirettä saa pitää, jotta pääsee autoon sisään :).

Sitten, kun ollaan autossa sisällä, ovet eivät lukkiudu itsestään, ellen laita päällä asetusta, että menevät lukkoon liikkeelle lähtiessä. Tää voisi viitata siihenkin, että tuo tunnistus, onko avain sisällä vai ei, on jotenkin sekaisin. Eli ovet halutaan pitää koko ajan lukossa, jos avain ei ole sisällä.

Autossa on comfort access, ja pikku hiljaa kolmen ovenkahvan lukitustunnistin on lakannut toimimasta. On ollut kuulemma aika yleinen vika noissa ovenkahvoissa (mikroanturi ei tykkää pakkasesta?), josta päässee eroon kai vain uusimalla kahvan. Edellisessä huollossa ne piti korjata, mutta ei sitten ehditty saada autoon koodattuja kahvoja ajoissa. Avaaminen sen sijaan on toiminut koko ajan kaikista kahvoista, kunhan vaan avain on sen oven vieressä, jota avataan.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan? Voisin hyvin kuvitella, että juurisyy on noissa rikkonaisissa ovenkahvoissa, mutta silti vähän kaivelee, ettei tämä lukkiutumisongelma ole ilmennyt samassa tahdissa kuin kahvojen lukitustunnistimet ovat vikaantuneet. Toisaalta, tällaisessa vekottimessa joka on kaiken maailman tunnistimia, releitä ja muita elektronisia vimpaimia tulvillaan, on täysin mahdollista että kaikki vaikuttaa kaikkeen... Aattelin ensin kärsiä näiden kahvojen kanssa seuraavaan huoltoon, mutta nyt taitaa olla kuitenkin parasta hoitaa homma kuntoon niin kauan kuin autoon ylipäätään pääsee sisään :)
BMW History E60 530i, E60 545i, F10 535i, F10 550i xDrive
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tapahtuuko samaa, jos olet comfort access -kantaman (tuonhan ei pitäisi kovin monen metrin päästä toimia, eli jos joku hivelee kahvaa kun olet kävelemässä autosta poispäin, ei ovien pitäisi aueta/lukittua taskussasi olevan avaimen luvalla) ulkopuolella ja neppaat ovet kaukosäätimellä auki? Ainakin mulle noista oireista ensimmäisenä siis tulee mieleen, että kahva luulee että sitä lukitsemiskohtaa hivellään jatkuvasti ja siksi lukitsee avonaiset ovet heti, jos avain on ca-kantaman sisällä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mulla lukitsi tai avasi myös koskematta kahvaan kun vaan oli avain taskussa ja seisoi oven vieressä. Taisin videonkin tänne joskus laittaa kun ihmettelin mitä oikein tapahtuu. Nakutus voi johtua siittä, että yrittää lukita sitä uudelleen ja uudelleen eli tulee lukitusmekanismista. Mulla teki sitäkin.

Korjaantui kavat vaihtamalla. Ne on helppo vaihtaa. Mitäköhän ne meinasi autoon koodatuilla kahvoilla jos ei sitten tarkoittanut oikean värisiä osia? Yksi ruuvi auki oven päädystä suojakumin reiän sisältä. Ruuvissa on vääränkätinen jenka eli kun sitä avaa se itseasiassa menee syvemmälle. Ruuvi kun toimii eräänlaisena tappina ja noin se ei myöskään putoa oven sisään. Sitten vaan kahvan takareunasta kiinni ja vetää ulos niin lähtee irti. Etureuna vaan pujotetaan pois kolostaan. Vaihto kestää 5 minuuttia mutta osa on turkasen kallis.

Toinen vaihtoehto on vaan odottaa että hajoavat lopullisesti ja sitten toimii taas ihan hyvin kaukosäätimen napista. Kolmas vaihtoehto on ottaa kahva irti ja leikata siittä liittimen juuresta toinen virtapiuha poikki niin lakkaa kiukuttelemasta eikä myöskään syö akkua tyhjäksi. Näissä tietysti takapakkina menettää ominaisuuden. CA-toimilaitteelle on nelinpinninen liitin. Kaksipinninen on ledille jos autossa on kahvavalot.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
htkipy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Loka 2014, 15:41
Auto: BMW 550i xDrive F10
Paikkakunta: Pori

Jep jep... jostain kumman syystä Aerolle kirjoittaman vastaus ei tässä ketjussa näy, kiitin häntä hyvästä testausvinkistä. Eli testasin tuota toimintaa niin, että avain oli kaukana autosta, ja silloin ovet eivät menneet takaisin lukkoon. Ja nyt sitten jostain kumman syystä ongelma poistui.

Kahvojen vaihto on tosiaan piece of cake, ja jätän sen ihan mieluusti oman paikallisen luotto-BMW-huollon hommaksi (Rinta-Jouppi Pori). Kustannushan tulee niistä kahvojen hinnasta, työn osuus on tosi pieni.
BMW History E60 530i, E60 545i, F10 535i, F10 550i xDrive
Vastaa Viestiin