F10 "ylipaino"

F10, F11, F07
tapsa70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2010, 22:46

Voisikohan joku kertoa miksi F10:n paino on suurempi kuin E60:n? Audi A6 onnistui juuri voittamaan tuon AMS:n testin keveytensä vuoksi. Esimerkiksi muut uutuusmallit+tulevat ovat edeltäjiään kevyempiä. Esim. X3, F20 (tuleva 1) ja F30(tuleva 3) kootaan ilmeisesti samaan platformiin perustuvista osista. Myös seuraava X5 (F40) tulee olemaan huomattavasti edeltäjäänsä kevyempi.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

E60 vs F10
Pituus: +58mm
Leveys: +14mm
Korkeus: -4mm
Paino: +125kg

En tiedä olisiko osansa sillä, että F10 jakaa paljon enemmän F01 7-sarjan kanssa kuin E60 jakoi E65 7-sarjan kanssa?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mites E60 vs. F10 turvavarusteet / EuroNCAP -tulokset. Eikös tuota painoa myös kerrytä nuo turvavarusteet ja ns. kolarivyöhykkeiden eri materiaalit.

Eipä silti, 125kg plussaa on aika paljon minunkin mielestäni. Olikos se jotenkin niin, että 100kg painosta pois (vai oliko se 10%) pienentää kulutusta 5%? No, jotain kuitennii.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

tapsa70 kirjoitti:Voisikohan joku kertoa miksi F10:n paino on suurempi kuin E60:n?
Uusi F10 sai parhaan mahdollisen EuroNCAP tuloksen, se jo riittää mulle.

Enemmän autoa enemmän painoa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Erityisesti uuteen A6:een vertailu on järkevä, koska on samanaikaluokan tuotteita ja siten saman verran turvavarustetta (kehikkko yhtä jäykkä). Eri vuosien NCAP tähdet eivät ole vertailukelpoisia. Joiltakin osin kait F10 on vähennetty alumiinin käyttöä ja korvattu kevyt teräksellä (kumpi sitten kevyempää?).
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kuudensuora kirjoitti:Erityisesti uuteen A6:een vertailu on järkevä, koska on samanaikaluokan tuotteita ja siten saman verran turvavarustetta (kehikkko yhtä jäykkä). Eri vuosien NCAP tähdet eivät ole vertailukelpoisia. Joiltakin osin kait F10 on vähennetty alumiinin käyttöä ja korvattu kevyt teräksellä (kumpi sitten kevyempää?).

Minä olen taas autolehdistä ja BMW:n omilta sivuilta lukenut että F10/F11:sta on nimenomaan lisätty alumiinin käyttöä vs. E60/E61. Mm. akselistorakenteissa on aiempaa enempi alumiinia ja konepelti on entistä kevyempi vaikkakin yhtä luja.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

However, the new car is not necessarily more costly to build than the old one. You might remember, the E60 was renowned for lightness and perfect static balance thanks to its aluminium front chassis structure – from firewall forward the whole structure was basically made of aluminum. However, that structure was costly to build and even more costly to repair after crash damage. Therefore the F10 has abandoned this structure and reverted to conventional steel monocoque. It is made of multigrade steel, high-strength steel and hot-stamped ultra-high-strength steel. As before, some outer body panels are made of aluminum, such as bonnet and front fenders. Some internal parts like front subframe, most suspension components and brake calipers are also aluminum. In addition to existing weight saving measures, the doors of F10 are also converted to aluminum, saving another 23 kg.

These measures were not enough to achieve a 50:50 balance though, therefore BMW moved its engine back by 40 mm, consuming half of the extra wheelbase that would have otherwise benefited interior space. The engine is also mounted lower by 10 mm in order to make space under the bonnet to comply with pedestrian protection requirements. In terms of packaging efficiency, the new 5er is not as good as the old car.

Aerodynamic efficiency has also taken a backward step. The outgoing car not only had a smaller frontal area but also a lower drag coefficient down to 0.27. The new car starts from 0.28 in the modest models, rising to 0.29 in 535i and 0.30 in 550i. This is a night and day difference from the latest Mercedes E-class, whose drag coefficient ranges from 0.26 to 0.28. Ridiculously, BMW has already applied an innovative automatic flaps to its nose intake, which draws the right amount of air to the radiator depending on cooling demand , thus keep aerodynamic drag to the minimum. It's probably time to head hunt the aerodynamicists from Stuttgart.

Nevertheless, by improving engines and adopting "Efficient Dynamics" package, which includes brake energy regeneration, on-demand lubricant and coolant pump, electrical power steering and low rolling resistance tires, BMW managed to make every model slightly cleaner, more frugal yet faster than their equivalent predecessors, although the improvement is much smaller than I have expected.

Summa summarum asia on siis juuri päinvastoin kuin J1978 sanoi.

E60 etupää oli käytännössä kokonaan alumiinia, mutta liian kallis valmistaa ja korjata. Keveyden osalta F10 otti siis melkoisesti takapakkia. Pointsit Audille A6:sen laihduttamisesta.
Ex: E60/F10
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

pumafi kirjoitti:
A) Therefore the F10 has abandoned this structure and reverted to conventional steel monocoque. It is made of multigrade steel, high-strength steel and hot-stamped ultra-high-strength steel.

B) These measures were not enough to achieve a 50:50 balance though, therefore BMW moved its engine back by 40 mm, consuming half of the extra wheelbase that would have otherwise benefited interior space. The engine is also mounted lower by 10 mm in order to make space under the bonnet to comply with pedestrian protection requirements.

C) The new car starts from 0.28 in the modest models, rising to 0.29 in 535i and 0.30 in 550i.

D) Ridiculously, BMW has already applied an innovative automatic flaps to its nose intake, which draws the right amount of air to the radiator depending on cooling demand , thus keep aerodynamic drag to the minimum.
A. Juuri sen tähden F10 on uuden EuroNCAP testin ykkösmerkki ja -malli. Rakenne on huomattavasti kestävämpi.
Metallit kehittyvät.

B. Esim. 4 sylinterinen F10 on hyvin läheellä 50:50 painojakaumaa. Alemmalla oleva moottori on ainoastaan hyvä asia. Painopisto on alempana ja parantaa vielä jalankulkioidenkin turvallisuutta. :thup:
Ja kyllä takana olevillekin riittää tilaa, kun akseliväli on todella pitkä.

C. Just joo, mun auton 20" vanteilla vastus on varmaankin 0,31. Osta 16" vanteet ja 205 renkaat niin vastus on 0.27.
Who cares? Väitän että keskinoudet Suomessa ovat niin alhaiset, että joku 0.26 vs. 0.31 ei juuri vaikuta mihinkään.
Sitten kun mennään yli kahtasataa niin rupee tuntumaan.

D. Kuka ääliö on tän jutun kirjoittanut? Noi "fläpit" oli jo jopa pre-LCI E60 malleissa. Ja syykin on hyvä. Ainakin me täällä Suomessa tajutaan miksi.

PS. Tietolähde olisi aina korrektia mainita ettei vaan tohtorin arvo katoa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Joo no saattaa olla että olen ymmärtänyt väärin mutta kuitenkin F10:ssä on mm. taka-akseli alumiinia:
Jämäkkä ja pehmeä, kevyt ja kova, dynaaminen ja turvallinen. Siinä ovat ne näennäisesti vastakohtaiset vaatimukset, joita BMW 5-sarjan Sedanin alustalle asetetaan. Kaksoispoikittaistukivarsi-etuakseli ja alumiininen integraalitaka-akseli täyttävät ne helposti.

Ajomukavuutta mitataan myös ajomelussa. Patentoitu alumiininen integraalitaka-akseli erottaa ajotien ja voimansiirtolinjan värinäteknisesti toisistaan tinkimättä kuitenkaan ajovakaudesta tai vierintämukavuudesta. Tämä kokonaan alumiiniseoksesta valmistettu akseli on kehitetty tarjoamaan paremman voimanvälityksen ja mukavuuden, ja sitä voidaan parantaa entisestään integroidulla aktiiviohjauksella, Adaptive Drivella ja ilmajousituksella.

Jostain muistan lukeneeni että F10:ssä olisi käytetty alumiinia mm. ovissa tai joissakin ovirakaneteissa. En lähde väittelemään tätä kun 100% en ole varma.
JukkaE60

Ricracing kirjoitti: PS. Tietolähde olisi aina korrektia mainita ettei vaan tohtorin arvo katoa.
Kuukkeli always finds...

http://www.autozine.org/Archive/BMW/new/5er_F10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Pitäisikö autozine.org in vaihtaa toimittajaa?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Linkki alkuperäiseen unohtui. Ihan hyvä pointti Ricracingilta. Pitää olla tarkempi jatkossa.

Itse olin hieman pettynyt tuohon reilun 100 kg:n lisäpainoon, minkä F10 oli kasvanut. Odotin Efficient Dynamics ajatuksen pohjalta uuden mallin olevan edes samanpainoinen kuin edeltäjä, vaikka auto on kasvanut kaikilta mitoiltaan. E60 tuntuu jopa kompaktilta F10 jälkeen.
Ex: E60/F10
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Alumiinin käytöstä olen itsekin lukenut ristiriitaisia artikkeleita, ja tuo edellä oleva on hyvä tiivistys. Toisesta paikkaa on otettu pois ja toiseen lisätty.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
tapsa70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2010, 22:46

Uutta "kevytvitosta" saadaan luultavasti odotella seuraavat 7 vuotta ellei sitten LCI tuo muutosta:

"When we launch the 1er next year it will be the beginning of BMW's future compact car strategy as the 1er portfolio is extremely important for BMW in terms of new market growth for this segment.

The look of the 1er also provides the continuation of the move to sharper lines and angles which will then channel over to the F30 3er.
To understand some design elements of the 1er you can today look at the X1 which sets the ball rolling for the design language, the same goes for the new X3 and the forthcoming F30 3er.

The transition will come full circle within the Mega City Vehicle which will bring in a more futuristic , yet highly modern interpretation of design that will bring in more surface treatment and design cues as interpreted by the Vision Efficient Dynamics Concept.

The first production car that will bring the new design language that begins with the MCV will be the all-new X5. Having see the car (The chosen proposal" It is the best looking X5. And with claims that the new X5 will be lighter than the current E70 thanks to a new aluminium modular platform that lays the groundwork for the future 5,6 and 7 and other niche models.

The 1er will be an important car for BMW in terms of the growth that the C-Segment will bring, customers will be able to specify their 1er models with technology and equipment such as night vision , radar warning and head-up display amongst other technological and driver aids in their 1er.

Previously these we limited to the upper luxury BMW models but the need for customer demand in the smaller segment and of course the 3er will see a greater increase in innovations and technology for these two important new BMW's"

(Lähde: German Car forum nimim. SCOTT27)
Vastaa Viestiin