530d f11 hankinnassa

F10, F11, F07
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Toistakymmentä vuotta Volvon ratissa. Katse kääntyy bemariin. Tutulta kuulostaa palstaa lukiessa. Pikainen farmariautovertailu A6, 530d ja V70. Volvo selvästi pienin ja hyviin penkkeihin Volvossa tottuneena bemarin sporttipenkit tuntuu mukavilta. Volvo jää nyt pois takatilojen pienuuden takia. Peräkontti siinä on iso, mutta ihmisiä siellä ei voi kuljettaa.

Bmw tuntui laadukkaimmalta. Siitä lähdetään siis liikkeelle kysymysten muodossa... haussa siis vm. 2011-2014 ja kilsat jotain 120-160tkm.

Onko tuo moottorivaihtoehto järkevä? Varmasti 2-litrainenkin riittäisi, mutta tuo isompi vie silti vähemmän naftaa, kuin vanha Volvo, joten se kiinnostaa. Kestääkö 530d ja mitä on käytännön kulutus?

Onko vuosimalleja, joita pitäisi jostain syystä välttää? Mitkä varusteet on ns. must? Nelivetoa olen kaavaillut. Onko sen kanssa ollut laajemmin pulmaa?

Jos ostaa koukuttoman version, onko koukun laitto helppo rasti vai automaattisesti marmorikeikka? Kiinteä käy, sillä kärry on perässä harva se viikko, enkä osta autoa koristeeksi.

Nahkapenkit kiinnostaa Volvossa niihin tottuneena. Onko sporttipenkit silti ehdottomat, vai kuinka iso ero on tavallisiin?

Navin näyttöjä näkee kahta kokoa. Mikä ero niissä on ja yleensäkin nuo lisävarusteet kiinnostaa. Löytääkö näistä adaptiivista vakionopeussäädintä? Onko vakionopeussäädin hätäjarrutuksella sama? Miten näissä webasto, onko vakiokamaa?

Onko joitain tiettyjä kohtia, joihin pitäisi käytettyä tutkiessa erityisesti paneutua?

Huh, tulipa kysymyksia ekaan viestiin palstalla :wassat: Toivottavasti edes osaan löytyisi vastauksia :thup:
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Vastauksia tuolla lomassa.

Onko tuo moottorivaihtoehto järkevä? Varmasti 2-litrainenkin riittäisi, mutta tuo isompi vie silti vähemmän naftaa, kuin vanha Volvo, joten se kiinnostaa. Kestääkö 530d ja mitä on käytännön kulutus? 3-litrainen on paras valinta. Käy hiukan nätimmin ja kestää. Kulutus käytännössä on 6-8 litran välillä.

Onko vuosimalleja, joita pitäisi jostain syystä välttää? Ei

Mitkä varusteet on ns. must? Oma kiinnostus ratkaisee. Itse en ottaisi autoa ilman comfort-penkkejä (peruspenkkejä ei voi edes harkita ja sportit on ns. välimallia...)

Nelivetoa olen kaavaillut. Onko sen kanssa ollut laajemmin pulmaa? Jakolaatikko-ongelmia on ollut. Aika vähän kuitenkin.

Jos ostaa koukuttoman version, onko koukun laitto helppo rasti vai automaattisesti marmorikeikka? Kiinteä käy, sillä kärry on perässä harva se viikko, enkä osta autoa koristeeksi. Jos ei itse halua/osaa, niin esim. koukkupaja asentaa sen n. 700 euroon.

Nahkapenkit kiinnostaa Volvossa niihin tottuneena. Onko sporttipenkit silti ehdottomat, vai kuinka iso ero on tavallisiin? ks. edellinen vastaus.

Navin näyttöjä näkee kahta kokoa. Mikä ero niissä on ja yleensäkin nuo lisävarusteet kiinnostaa. Isompi, ns. Pro-Navi on mukavamman näköinen ja siinä on hiukan paremmat toiminnallisuudet.

Löytääkö näistä adaptiivista vakionopeussäädintä? Kyllä saa semmosenkin. Ei ole vakiona.

Onko vakionopeussäädin hätäjarrutuksella sama? Vakiona on vakkari, jossa on jarrutustoiminto, eli jarruttaa alamäessä, jos nopeus meinaa karata. Ei ole hätäjarru...

Miten näissä webasto, onko vakiokamaa? Ei ole. Vaikka löydätkin auton, jossa on webasto, se lämmittää pelkkää hyttiä, ei siis moottoria. Saa kuitenkin modattua lämmittämään myös konetta.

Onko joitain tiettyjä kohtia, joihin pitäisi käytettyä tutkiessa erityisesti paneutua? Pyörät tappiin ja ajelet ympyrää hiljaa ja kovaa. Nelivedon jakoloaatikosta ei saa kuulua jurinaa eikä tärinää. Muuten ei mitään ihmeellistä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Kiitos vastauksista! Tarkentava kysymys penkeistä: onko comfort-penkki se, jossa liikkuva reisituki? Mistä nuo kaikki erottaa?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Helpoiten Comfortin erottaa siitä, että siinä on selkänoja "poikki" keskeltä, eli selkänojan yläosa säätyy erikseen. Lisäksi niskatuessa on näkyvä tyyny.

Kuva
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Mitä mieltä tuosta vetotavasta. Pärjääkö takavedolla vai pitäiskö olla neliveto? Vaimo ajaa tällä ajoittain työmatkaa 65km suuntaansa kelillä kuin kelillä. Jos etuvedolla pärjää, onko takaveto kuin erilainen. Miten luistonesto/ajonvakautus on bemarissa säädetty?

Nelivetoisuus rajaa vaihtoehdot aika vähiin, jos kaipais lisäksi aktiivista vakionopeussäädintä.

Tuollainen löytyy yhden auton takapenkiltä. Onko yleinenkin/tarpeellinen varuste? Kännykän latauspiste mielummin takapenkkiläisille...
Liitteet
IMG_2181.JPG
IMG_2181.JPG (25.49 KiB) Katsottu 22482 kertaa
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Takavedolla ”pärjää”, mutta neliveto on parempi. Lienee itsestäänselvyys?

Nelialueilmastointi on varmaan hyvä, jos on koko ajan takapenkkiläisiä matkassa. Muksuille taas kiva räplättävä... Kuvassa ei näy tupakinsytkäripaikat, mutta siinä ne on noiden nappien alapuolella.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Höpisiköhän eräs myyjä omiaan sanoessaan, että bemariin ei saa lohkolämmitintä eikä webastoa moottorinlämmitykseen. Menee kuulemma sekaisin ja vikavalot syttyy. Siksi vain sisätila lämpeää webastollakin. Kuulostaa omituiselta, että -35c pakkasessakin täräytetään käyntiin ilman mitään lämmitystä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Höpisi.

No, lohkolämmittimiä ei ole saanut enää pitkään aikaan mihinkään autoon, mutta säteilylämmittimen saa. Meillä on F11 530xd:ssä letkulämmitin (ja sisätilalämmitin). Webaston voi asentaa, tai kuten sanoin, tehdaswebaston saa muutettua lämmittämään moottoria.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Valmet-20 kirjoitti: 25 Loka 2018, 17:16Jos etuvedolla pärjää, onko takaveto kuin erilainen.
Täysin erilainen, tilanteessa jossa etuvetoisella löysäät kaasua ja pelastat tilanteen, olet takavetoisella jo kaiteessa... Mutta: uusien takavetoisten luistonesto ja ajovakautus tekee ihmeitä eikä asia onneksi enää noin mene. Vaivattoman etenemisen kannalta neliveto toki on Suomen talveen oikea valinta.

Ja kun kyseessä on diesel, niin (jo ennen savun hälvenemistä) kannattaa lukea tuo ja katsoa mitä malleja se koskee: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=378514
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Kakkosautona jonkun vuoden ollut Jaguar XJ8 takavetoisena liki kolmesataa heppaisena ilman ajonvakautuksia oli tietynlainen koulu takavetoisesta. Vaimon työmatkakulkineeksi en uskaltaisi sitä antaa...

Toki neliveto on varmasti paras. Budjetti vaan karsii valikoimaa, kun pitäisi löytää sopivat varusteet. Mutta tätä se käytettyjen ostaminen on.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Takavedolla pärjääminen riippuu lähinnä kuskien ajoprofiileista ja -seuduista, ei me voida sitä kertoa että pärjäättekö sillä te. Minä pärjään (joskin tykkään kyllä nelivedostakin), Juha taas arvostaa nelivetoa keskimääräistä enemmän, kun muistaakseni pihatiensä on talvella vähän pirullinen mäki. Missä te asutte, missä ja miten ajatte - siitähän se pärjääminen on kiinni. Käytös etuvedon jälkeen on tottakai outoa, mutta siitähän selviää opettelemalla ja tutustumalla, ei sitä kuitenkaan pelätä tartte.

Luonnolliseti neliveto etenee paremmin ja on sen osalta ns. varma valinta ja talvella helposti hintansa arvoinen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

BMW:n uudempien takavetoisten pidonhallinta on kyllä varsin kehittynyttä, ja mielestäni hakkaa talvellakin ajokäytöksessä etuvedon. Ja esimerkiksi ylämäkeen bemari kiipeää yhtä hyvin tai paremmin kuin etupainoinen etuveto.

Todettakoon, että meilläkin vaimo on ajanut 300, 500 ja 700 -sarjojen takavetoisia bemareita meidänkin hankalissa olosuhteissa ilman ainuttakaan kolaria tai suistumista. Että kyllä niillä pärjää. Neliveto vaan tekee elämän niin paljon helpommaksi.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Lisää omasta mielestä vähän hölmöjäkin kysymyksiä, tietämätön kun olen :conf:

2011 mallin 530d:tä näkee useimmiten 154g päästöillä. Mutta esim. 2013 löytyy 165g päästöillä. Samat tehot, tosin uudemmassa vain 6-portainen automaattilaatikko. Arpooko myyjät hatusta näitä tietoja vai meneekö noin, että uudemmassa isommat päästöt ja vähempi rattaita laatikossa?

https://www.laakkonen.fi/auto/bmw/530/0x0c701434/

https://www.nettiauto.com/bmw/530/9687037
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ota toi harmaa. Comfortit.

Sama 8-lovinen loota niissä on. Eli: arpoo.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Entistä duuniautoa lukuunottamatta mulla on ollut lähes pelkästään etuvetoisia autoja, vajaa vuosi sitten etuveto vaihtui F20:een ja vähän hirvitti miten toimii talvella. Yhden talven kokemuksen perusteella, älä aja parkkikselle nokka alarinteeseen jos joudut peruuttamaan siitä ylämäkeen, jos motarin vasen kaista on auraamaton niin älä mene sinne ellet halua luikerrella eteenpäin, jos asuu syrjäseudulla niin suotavaa olisi että pihatie on aurattu koska takatuupilla ei aurata kinoksia nokkapellille kuten etuvedolla.

Positiivisena taas pidän ajonvakautusta joka puuttuu peliin hyvin nopeasti, saa olla aika seppä jos aikoo saada auton kaseikkoon ajonvakautus päällä, yritetty on etsiä sitä rajaa ja olen joutunut luovuttamaan koska ajonvakautus on kovempi jätkä kun mä. Toinen mistä tykkään todella isosti on täysin immuuni puskemiselle, kelistä riippumatta kun rattia kääntää niin keula kääntyy aina eikä ala puskemaan. Tämä on ainainen etuvedon riesa ja on riesana myös joissain nelikoissa, tätä on tuttava raportoinut omasta E60 nelikostaan.

Pk seudun talviolosuhteissa ja satunnaisissa syrjäseudun seikkailuissa tuupilla pärjää mainiosti, mutta jos pääpaino on lumiset seudut missä aura ei aina ole liikkeellä niin nelikko pelastaa monelta kiroilulta ja vähentää jännitystä ratin takana.
Valmet-20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Loka 2018, 13:15

Miten tällainen: https://www.nettiauto.com/bmw/530/10045290

Tarviiko noista kilsoista olla vielä huolissaan? Onko joitain paikkoja, joita olis pitänyt ehkä rempata?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Missä vuosimallissa F11:n automaatti vaihtui 6-lovisesta 8-loviseen? Se selittää ainakin kulutuseron ja ajomukavuuseronkin.

Nykyisillä Bemarin ajonvakautuksilla (ja muidenkaan merkkien hyvillä), ei ole tiellä pysymisen kannalta mitään merkitystä onko etuveto vai takaveto. Akronyymit auton tiellä pitää. Taannoisessa TM:n talviautovertailussa takavetoinen 530e sai yhtä hyvän lumihankietenemistuloksen kuin vertailun parhaat etuvetoiset. Siihen pahimpaan ylämäkeen takaveto menee toki paremmin etuperin ja etuveto takaperin. Ja neliveto on talvessa yliveto.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Wonderi kirjoitti: 26 Loka 2018, 21:38 Missä vuosimallissa F11:n automaatti vaihtui 6-lovisesta 8-loviseen? Se selittää ainakin kulutuseron ja ajomukavuuseronkin.
Onko näitä ollut kuusilovisella automaatilla? Mulla oli edellinen vm 2010 520d ja siinä oli jo ZF8 lootana.

Avaajalle: Nelivedosta kannattaa etuvetarit tarkistaa, ne ovat liian nopeasti kuluvaa kamaa. Samoin farkuista menee takaa jousituksen ilmapusseja pienilläkin kilsoilla.
Vastaa Viestiin