Ikkunat jäähän sisältä
Moi, kertokaa mulle missä on vika kun ikkunat huurtuu/jäätyy sisältä? Huomasin tämän ajaessamme täydellä lastilla 2 aik ja 2 lasta+kontti täynnä joulunviettoon niin kaikki ikkunat sivulta meni aivan huuruun/jäähän, mulla oli auto ennen lähtöä 2 tuntia parkkihallissa ja sen jälkeen 2 tuntia seisoi pihalla -5 asteen pakkasessa ja tullessa sama juttu mut pakkasta oli -17 kovimmillaan, tuntuu ettei ilmastointi toimi ollenkaan, vein taas sen parkkihalliin sulamaan ja pesin lasit sisältä ja luulin jo et vika korjaantui, mut ikkunat meni vaan jäähän, ulkona oli -10... Käytin juuri auton huollossa ja vaihtoivat myös raitisilmasuodattimen, niin tuntuu et sen jälkeen ei ole toiminut kunnolla, myöskään etulasin tuuletin ei puhalla kunnolla, mut takalasi toimii... Selviääkö ilmastoinnin huollolla, vai mikähän on mennyt?
Onko akku missä hapessa? Itsellä kävi kerran niin, että akku oli huono ja auto sulki lämmityslaitteet ja puhaltimet pois, jotta sähköä riitti välttämättömiin.
Toinen syy voi olla vaan bemari, eli onhan se ihan paska pitämään ikkunat sulana. Ikinä ei Volvolla tarvinnut sisältä skrapata ikkunoita, mutta BMW:ssä tarvitsi. Älä ainakaan käytä mitään EcoPro-asetusta vaan kylmällä ilmastointi manuaalille ja lämmöt jalkoihin ja ikkunaan ja säätö täysille.
Toinen syy voi olla vaan bemari, eli onhan se ihan paska pitämään ikkunat sulana. Ikinä ei Volvolla tarvinnut sisältä skrapata ikkunoita, mutta BMW:ssä tarvitsi. Älä ainakaan käytä mitään EcoPro-asetusta vaan kylmällä ilmastointi manuaalille ja lämmöt jalkoihin ja ikkunaan ja säätö täysille.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kontti ja kaikki muut paikat täynnä tavaraa niin ei pääse lika-ilma ulos? En tosin tiedä mikä auto sulla on (F10?) ja mistä uloshengitys pitäisi tuossa toimia. Eikö tuo liene pakkasella vähän joka auton ominaisuus kun on tavaraa täys?
Akku on vaihdettu viime kesänä ettei pitäs siitä olla kiinni, mulla kans Volvo aiempi eikä vastaavaa ongelmaa ollu, ei tuntenut tänään itseään ihan premiumauto kuskiksi kun skrapas ikkunoita sisältä moneen kertaan 300km matkalla, ja nytkään ei oo sulanut sisältä kunnolla ja lasten jaloissa tulee lunta ja jäätäVituttaaAuto on F11 vm 11
Jaloissa sisään tuleva lumi riittää jo tuon ongelman tekemiseen. Kumimatolta se höyrystyy ja imeytyy verhoiluihin. Parkkihallistakin saattoi tulla kosteutta mukaan lisää. Puhaltaako paikallaan ollessa paremmin kuin vauhdissa? Puhaltaako lasi raotettuna paremmin? Saattaa olla myös ilmanpoistoaukot tavaran peittäminä. Muuttuuko puhalluksen ääni kun laittaa sisäkierron päälle/pois?
Tutki se raitisilmasuodatin. Jospa se on asennettu väärinpäin tms.
Ilmastoinnin huolto ei auta, ei se talvella mene päälle kuin suojakelillä ja parkkihalleissa. Toki kannattaisi tutkia ilmastoinnin vedenpoistoputket, mutta se on eri asia kuin vakio ilmastointihuolto.
Ilmastoinnin huolto ei auta, ei se talvella mene päälle kuin suojakelillä ja parkkihalleissa. Toki kannattaisi tutkia ilmastoinnin vedenpoistoputket, mutta se on eri asia kuin vakio ilmastointihuolto.
Kato myös samalla mattojen alta, ettei oo ilmastointi kussut verhoilua märäksi hantin jalkatilasta tms. Sit katot tavaratilaan, että siellä ei oo paikat märkinä, myöskään niistä verhoilujen alta. Siellähän niitä kiduksiakin löytyy ja pohjasta vedenpoistoo...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ei se osittain sulaminen oikein auta, auton pitäisi myös kuivua että huuru ja jää pysyy poissa. Tottakai sisällä oleva kosteus tiivistyy ikkunapinnoille, kun ne ovat ulkopakkasen takia kylmiä. Kunnolla ajoa pöhnötin laulaen tai pidempi kuivatus kuivassa (eri asia kuin lämmin) hallissa/tallissa, jotta liika kosteus lähtee sisältä.
En tiedä paljonko koskee F1x -malleja, mutta yleisesti huurtuvissa/kosteissa bemareissa (ja monissa muissakin merkeissä) kannattaa tarkistaa ovipahvien takana olevien solumuovien kiinnitys etenkin alareunasta. Jos ovat irti tai väärin kiinni, pääsee sieltä kosteutta ja ihan vettäkin sisään tekemään hallaa ja ikävystyttämään elämää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Olin muutama vuosi sitten töissä Norjassa Tromssan kaupungissa ja autona oli firmalla VW touran. No siinähän kulki talvikelissä auto täynnä "lumikenkä" porukkaa. Tästähän seurasi se, että enää tuulilasi pysyi sulana sivulasien ollessa ns.pankkojäässä. No auto ajettiin työmaalle ja vedin 3 kw:n lämmittimen valoroikalla auton sisälle, ikkunat raolleen ja viiden tunnin päästä ei huuruista tietoakaan. Auto sisältä täysin kuiva, kun kosteus oli poistunut tehokkaan lämmittimen ja raollaan olevien ikkunoiden ansiosta.....että näin...
Eikös F1x malleissakin ollut takaovissa tuota vikaa? Kannattaa tosiaan tuokin tutkia, takajalkatilan matto siinä taisi kostua (ja kaikki sen alla).
Tuo on tosiaan hyvä tsekata. Mulla yhdessä Saabissa veti ikkunat aina pakkasella umpeen. Asiaa yritettiin korjata merkkihuollossa kolmeen otteeseen ilman tulosta. Ei kuulemma ollut vikaa , kun ei tullut vikakoodia. Auto oli kuitenkin talvella liikennekelvoton. Panin sitten auton vaihtoon ja parin viikon kuluttua saab foorumilla uusi omistaja ilmoitti heti keksineensä missä vika : sisäilmankierron läppä oli jumittunut kiinni asentoon. Niin kauan , kun oli lämpötila nollan päällä , ilmastointi kuivasi sisäilman , mutta kun AC lämpötilan laskiessa tippui pois , veti heti lasit umpeen.
Kolme mahdollista syytä: autoon ei tule ilmaa, autossa niin paljon kosteutta matoissa ja penkeissä, että se höyrystyy ja jäätyy, tai kosteus (poistoilma) ei pääse autosta ulos (esim sisäkierron läppä jumissa tai poistoilmaventtiilit peitettynä tai tukossa
Kysyjän tapauksessa ei liene sama syy, mutta aikanaan E30:ssa ihmettelin vastaavaa ongelmaa. Paikallaan puhalsi hyvin mutta vauhdissa ilmanvaihdon suuttimista ei tullut kuin ääntä. Syyksi paljastui takapyörän päälle sisälokasuojaan ruostunut reikä, pyörivä pyörä linkosi lokasuojan alle ja reiästä tavaratilaan ylipaineen, läpivirtaus estyi.
Aika ovela juttu , pitikö pitkään pähkäillä , ennen kuin reiän yhteys huurtumiseen paljastui ? Ensimmäinen ajatushan on helposti päinvastainen , että reikä lähinnä tehostaa läpivirtausta.Wonderi kirjoitti: ↑24 Joulu 2018, 17:48 Kysyjän tapauksessa ei liene sama syy, mutta aikanaan E30:ssa ihmettelin vastaavaa ongelmaa. Paikallaan puhalsi hyvin mutta vauhdissa ilmanvaihdon suuttimista ei tullut kuin ääntä. Syyksi paljastui takapyörän päälle sisälokasuojaan ruostunut reikä, pyörivä pyörä linkosi lokasuojan alle ja reiästä tavaratilaan ylipaineen, läpivirtaus estyi.
Noniin, nyt on auto seissyt vkon lentokentän parkissa, eikä vika ole korjaantunut itsestään, ilmastointi ei puhalla enää yhtään, soitin ja kävin tänään liikkeessä missä raitisilmasuodatin vaihdettiin, mut ei kuulema johdu siitä, ei tosin tsekattu sitä, et onko oikea tai oikein päin tai mitään, mitään vika koodia ei tullut näkyviin, mut korjaaja epäili et sulakkeissa tai lämpövastuksessa vika tai sit puhallinmoottori, no ei löydetty sulakkeiden kaaviota, niin ei tiedetty mikä numero on puhaltimen sulake, yritin googletella, mut en löytänyt varmaa tietoa, joten mistä löytyisi sulakekaavio tai mikä puhaltimen sulakkeen numero on? Paljonkohan puhaltimen moottori maksaa? Auto tosiaan F11 vm 2011... Tietääkö kukaan luotettavaa auton polttajaa?