Sivu 2/3

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 12:32
Kirjoittaja salmol
Masai79 kirjoitti: 31 Joulu 2018, 11:38 Noniin, nyt on auto seissyt vkon lentokentän parkissa, eikä vika ole korjaantunut itsestään, ilmastointi ei puhalla enää yhtään, soitin ja kävin tänään liikkeessä missä raitisilmasuodatin vaihdettiin, mut ei kuulema johdu siitä, ei tosin tsekattu sitä, et onko oikea tai oikein päin tai mitään, mitään vika koodia ei tullut näkyviin, mut korjaaja epäili et sulakkeissa tai lämpövastuksessa vika tai sit puhallinmoottori, no ei löydetty sulakkeiden kaaviota, niin ei tiedetty mikä numero on puhaltimen sulake, yritin googletella, mut en löytänyt varmaa tietoa, joten mistä löytyisi sulakekaavio tai mikä puhaltimen sulakkeen numero on? Paljonkohan puhaltimen moottori maksaa? Auto tosiaan F11 vm 2011... Tietääkö kukaan luotettavaa auton polttajaa? 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Ja kysyn vielä, että akku on mitattu ja se on täynnä virtaa? Auto virrattomana pitäisi näyttää jotain 12,8V akun navoilta jos on täysi. Sulakkeet löytyvät täältä:

https://www.bimmerfest.com/forums/attac ... 1417703598

Eli olisiko kyseessä sulake 121 (5A) ja 177 (20A) ja löytyvät peräkontista.

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 12:38
Kirjoittaja Masai79
No en oo kyllä mitannut akunvirtaa, voiko sekin vaikuttaa? Kiitos sulakekaaviosta👍

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 12:49
Kirjoittaja Aero
Joo, voi se akun varaustaso siihen pöhöttimen toimimattomuuteen vaikuttaa, koska älysähköauto voi sulkea laitteita pois sähkön ollessa vähissä. Mutta jos se pöhötin aikaisemmin pyöri ihan normaalisti, niin huurtumisen syyksi siitä akusta ei ole.

Ei tainnut olla BMW-osaava paja tuolla diagnoosilla?

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 12:53
Kirjoittaja Masai79
Ok, täytyy käydä tarkastaa akun teho... Ei ollu todellakaan mikään merkkipaja🤣

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 14:52
Kirjoittaja Masai79
Akku oli ok, 12,5 näytti mittari, Motonetissä käytin...🤔

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 15:10
Kirjoittaja Aero
Katsoiko vaan lepojännitteen vai tekikö kuormitustestiä?

Jos se pöhnötin kuitenkin osoittautuu eläköityneeksi, näyttäisi varaosanumero olevan 64119242607:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 4119242607

Pikavilkaisu ebaysta kertoo että originaaliksi väitetyt lähtee sieltä 200e nurkilta ja tarvikkeet alle satkusta.

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 17:06
Kirjoittaja Masai79
Tässä on tälleen että: Akkutesti/ Hyvä-Varaa Jännite12,54v, Mitattu 637 EN(a)Arvo 950 EN(a) Akun kunto Ok

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 17:21
Kirjoittaja salmol
Masai79 kirjoitti: 31 Joulu 2018, 17:06 Tässä on tälleen että: Akkutesti/ Hyvä-Varaa Jännite12,54v, Mitattu 637 EN(a)Arvo 950 EN(a) Akun kunto Ok
Onko mitattu auto käynnissä vai auto sammuksissa ja oliko sähkölaitteita päällä?

Auto nukkumassa, sammuksissa ja mitattuna navoilta:

12,72 V = n. 100%
12,54 v = n. 85%
12,36 V = n. 70%
12,12 V = n. 50%
12,00 V = n. 40%
11,82 V = n. 25%
11,64 V = n. 10%
11,04 V = n. 0%

Eli jos auto oli sammuksissa, niin akussa on sitten virtaa noin 80% vielä, eli siinä tapauksessa akku ei ole ongelmien aiheuttajana.

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 00:35
Kirjoittaja Aero
Tuskin se ihan nukkumaan asti on mennyt nopeasti suoritettavaa testiä varten, mutta onhan tuossa lisäksi nykäisty akulta tuo reilu 600A starttivirtaa. Ei se patteri siis ainakaan ihan kuollut ole.

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 12:34
Kirjoittaja phuksi
Toi on tosiaan aika suuntaa antava homma toi navan jännitteen mittaaminen omalla mittarilla. ISTA:lla näkisi SoC:n mikä se auton mielestä on. Ja kaiketi sinne on vuosi sitten laitettu AGM-akku? Sen varaustila jännitteestä tulkittuna eri lämpötiloissa ilman mitään kuormaa on alla taulukossa. Ja jos auto kytketty napoihin syntyy kohtuullinen kuorma ennen kuin nukahtaa. Eli ei vertailukelpoinen. Mutta jos kivutta käyntiin lähtee... ja jos akun varaustaso olisi pielessä pahasti ja auto pudottelisi sähkölaitteita pois niin se kyllä herjaa iDrivessa. Ja 1. tason herja tulee jo ennen kuin alkaa pudottamaan mitään pois (Low Battery). Ja esimerkiksi myös takalasinlämmitin ja penkinlämmittimet lakkaa toimimasta kun alkaa kontrolloimaan sähkön käyttöä.

SoC_AGM (Small).jpg
SoC_AGM (Small).jpg (169.65 KiB) Katsottu 14495 kertaa

Masai79: missä päin luurailet? Käy roikottamassa auto kunnon piuhan päässä, se kertoo paljon. Huoltoasematesterit ei pääse aina samalle tasolle analyysissä mitä merkkivehkeet ja pahimillaan näyttää vaan geneeriset standardikoodit. Mulla ei ole kokemusta F11-mallista mutta jos on vähän lämpöstä tallia saatavilla niin puhaltimen moottori on kaiketi repsikan puolella konepellin alla siinä "kolmiossa" pyyhkijänvarren kiinnityspisteen etupuolella. Pitää muovit ja mahdollinen sähköboxi poistaa päältä mutta siittä sen kohtuuvaivalla ottaa sieltä pois, laittaa pöydällä 12V suoraa syötön ja katsoo pyörähtääkö. Joissain malleissahan noi sai kosteutta ja ruostui joka tosin aiheutti kaiketi lähinnä kitinää, toisaalta myös sitten hapettui.

-p

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 12:50
Kirjoittaja Masai79
Espoossa asun, katsoin aamulla puhaltimen sulakkeita, mitä oli kontissa(2kpl) vielä olisi 4 kpl edessä, mut sinne ei mun kädet sovi, täytyisi varmaan purkaa hanskalokero yms et sinne pääsisi🤔🤔🤔

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 15:08
Kirjoittaja Juha
Masai79 kirjoitti: 01 Tammi 2019, 12:50 Espoossa asun, katsoin aamulla puhaltimen sulakkeita, mitä oli kontissa(2kpl) vielä olisi 4 kpl edessä, mut sinne ei mun kädet sovi, täytyisi varmaan purkaa hanskalokero yms et sinne pääsisi🤔🤔🤔
Kuva

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 15:13
Kirjoittaja Masai79
👍

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 18:05
Kirjoittaja phuksi
Eipä ole Espoon suunnalle asiaa juuri nyt. Täällä Nääswillen suunnalla olisin voinut jeesata... On tosiaan hanurista tuo sulakehomma hanskalokeron takana. Kyllä niitä vielä pois nyppii mutta takaisin laitto on paikoitellen haastavaa. Hanskalokero tosiaan putoaa helposti pois jos palaa hermo pihdeilläkin ja sen jälkeen homma on noubreiner.

-p

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 18:11
Kirjoittaja Masai79
Kiitti tiedosta👍 Pistin Autojerryn kautta kyselyn, niin 300 uus puhallinmoottori plus ja työt... Pitää olla pe taas tienpäällä perheen kans niin ei voi pakastimella ajella❄️❄️❄️

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 20:41
Kirjoittaja Masai79
Noniin, nyt on uus puhallinmoottori paikallaan ja lämmintä puhaltaa, luxusta🤣👍Tykkään taas autostani🤣🤣🤣

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 21:28
Kirjoittaja Aero
Hyyyvä, sitten enää ratkaiset sen kosteusongelman.

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 21:34
Kirjoittaja Masai79
Siis se johtui siitä kun se puhallin ei toiminut, luulin et sieltä tuli jotain, mut ei sieltä tullut lämmintä ollenkaan🤔🤔🤔

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 18:56
Kirjoittaja Aero
Ah, silloin kyllä saa huurustumaan tehokkaasti kun ilmanvaihto on aika kaputt.

Re: Ikkunat jäähän sisältä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 19:03
Kirjoittaja Masai79
Jep, kyllä arvostaa lämmintä puhallusta näillä pakkasilla🌬❄️😬