F10 päivävalojen toiminta periaatteesta

F10, F11, F07
Mara84
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 23:25
Auto: BMW 530 D F10 -10

Ihmettelin tänään kirkkaana aurinkoisena päivänä ettei päivävalot syttyneet ajovaloautomatiikalla, xenonit paloivat.

Että miten tuon ajovaloautomatiikan kuuluisi toimia?

Auton asetuksissa on täppi valittuna päivävalojen kohdalla.
Mittaristo ja muut sisänäytöt ja kykimien valot kyllä pelasivat ihan oikein ulkovalaistuksen mukaan.

Onkohan ne xenonit pakotettu palamaan jollakin ohjelmamuutoksella vai onko se edes mahdollista?
0-asennossa päivävalot kyllä toimivat.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Bemareissa päivävaloille vaihtumisen kynnys on vaan varsin korkealla. Ja auringon pitää paistaa korkealta että menee päivävalot päälle. Aika normaalia että aurinkolasit on silmillä, mutta Bemarin mielestä hämärää.
Mara84
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 23:25
Auto: BMW 530 D F10 -10

Jaa että ihan normi bemari ominaisuus.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti: 21 Helmi 2019, 21:19 Bemareissa päivävaloille vaihtumisen kynnys on vaan varsin korkealla. Ja auringon pitää paistaa korkealta että menee päivävalot päälle. Aika normaalia että aurinkolasit on silmillä, mutta Bemarin mielestä hämärää.
Tämän takia tuota automaattiasentoa ei kannata käyttää ollenkaan. Xenonit syttyy ja sammuu edestakaisin joka varjon ja pilven mukaan , mikä ei varmasti tee hyvää polttimoiden kestolle.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

melperri kirjoitti: 22 Helmi 2019, 18:34Tämän takia tuota automaattiasentoa ei kannata käyttää ollenkaan. Xenonit syttyy ja sammuu edestakaisin joka varjon ja pilven mukaan , mikä ei varmasti tee hyvää polttimoiden kestolle.
Ei räpsy mun autossa ainakaan, valot palautuu päiväasentoon vasta pari kilometriä tunnelin jälkeen. Tallista ulos peruuttaessa menee kyllä päiväasentoon ennen kuin ehdin tallin ovea sulkea. Olen nyt ajanut 50tkm vaihtamatta polttimoita, en tiedä onko edellisen omistajan aikanaan vaihdettu vai onko kaikki 142tkm samoilla polttimoilla. Saa räpsyäkin mun puolesta.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Minulla F25 sahaa valot pois ja päälle jatkuvasti esimerkiksi mökkitiellä , ja pelkästään pysäköiminen nokka edellä autotallin oven eteen sytyttää valot. Näissä lienee mallikohtaisia eroja ja jos en väärin muista , tunnistimen herkkyyttä voi säätääkin esim Carlyllä. Hyvällä tuurilla polttimon eliniän lyheneminen ei realisoidu auton omistusaikana , mutta itse pyrin minimoimaan lampun rikkoutumisen mahdollisuuden välttämällä autoasennnon käyttöä.
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

Mara84 kirjoitti: 21 Helmi 2019, 20:08 Ihmettelin tänään kirkkaana aurinkoisena päivänä ettei päivävalot syttyneet ajovaloautomatiikalla, xenonit paloivat.

Että miten tuon ajovaloautomatiikan kuuluisi toimia?

Auton asetuksissa on täppi valittuna päivävalojen kohdalla.
Mittaristo ja muut sisänäytöt ja kykimien valot kyllä pelasivat ihan oikein ulkovalaistuksen mukaan.

Onkohan ne xenonit pakotettu palamaan jollakin ohjelmamuutoksella vai onko se edes mahdollista?
0-asennossa päivävalot kyllä toimivat.
Ihmettelin samaa joskus itse, syy selvisi myöhemmin. Valoautomaatti toinmii kameralla, joka etsii jotain tiettyä taajuutta, eli päivänvaloa, joka siroaa pilvistä. Eli tuo ei varsinaisesti liity ainakaan pelkästään hämäryyteen, vaan siihen, paljonko valoa pilvet heijastavat takaisin. Jonka takia täys aurinkoisella pilvettömällä kelillä ajovalot on sitten päällä. Tästä 'ominaisuudesta' taisi olla muuten maininta ihan käyttöohjekirjassakin. Kaiken kaikkiaan systeemi toimii omassa f25 koppaisessa ihan loistavasti, esim siltojen alla tai lyhyissä tunneleissakin valot ei syty, jos vaan taivasta on näkyvissä.

Homma toimii ainakin omassa kinnerissä peilin alla olevalla kameralla, sama taitaa olla pitkävalo automaatin käytössä. Kamera on lasissa sellasen silikonilätkän kanssa, välissä voi olla ilmakuplaa tms esim tuulilasin vaihdon jälkeen, tuossa ei ole mitään liimaa, vaan kameran saa irrotettua ja kiinnitettyä, itse taisin pesaista tuon silikoni lätkän ihan vedellä, kun oli edellinen asentaja jättänyt väliin isoja ilmakuplia. Tuon jälkeen sensorin voisi initialisoida uudelleen diagnostiikasta, herkkyyden säätökin kai olisi mahdollista, mutta ainakaan itsellä ei ole tarvetta moiseen ollut, mielestäni tuo siis toimii ihan loistavasti. Luulisin, että lisävarusteista riippuen tuo valoautomaatti sattaa olla toteutettu jollakin eri tavalla, tämä siis autossa, jossa vain päivävaloautommaatti ja pitkät päälle -automaatti. Autossa rauta -12 ja softa -15 vuodelta.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tuosta sensorista on olemassa useamman sukupolven versioita, ainakin 4 eri kehitysversiota. Tuo 4. sukupolven anturisto on sellainen, että sen voi tosiaan irroittaa lasista ja kiinnittää uudelleen.

Samassa anturirykelmässä on pyyhkijöiden tihkunopeuden säätöön liittyvää anturia, huurtumisen havaitseva anturi ja kamerapohjainen valojen tunnistus. Ja vielä HUD:n kirkkauden säätöön käytettävä kirkkausanturi. Riippuen tietysti auton varustuksista.

En silti ole kuullut pilviin perustuvasta mittauksesta ajovalojen sytytyksen yhteydessä. Kamera kyllä kyttää edessä olevien autojen valoja, katuvaloja yms. millä ohjataan pitkiä valoja kun autossa on automatiikka siihen.

Mun käsittääkseni valojen sytytyshomma toimii niin, että peilikolmiossa oleva infrapuna-anturi yhdessä valoisuusmittauksen kanssa sitten antaa käskyä ohjainlaitteelle (vaihtelee eri autosukupolvien kesken mikä moduli on komennossa) milloin ajovalot pitää sytyttää tai sammuttaa.

Ehkä uusimmassa sukupolvessa on lisätty logiikkaan kamerapohjaista tulkintaa jos manuaalissa niin on selostettu. Pilvinen sää on ollut infrapunaohjauksen heikkous ja valot voi jäädä syttymättä kun ehkä olisi hyvä sytyttää. Enempi kaiketi harmittaa kun valot on päällä liian herkästi. Toinen heikkous kun on kirkas sininen taivas etenkin talvella. Ja laskeva aurinko jo paljon ennen kuin tulee hämärää. Tuo kirkas talvipäivä tai kesäilta on ehkä niitä turhauttavimpia...

Ongelman kirkkaana talvipäivänä muodostaa Tyndall efekti (blue sky effect) ja sinisen valon siroaminen ilmakehässä. Se muuttaa valon spektriä ja tietysti korostuu etenkin täällä pohjoisessa auringon jäädessä alas. Infrapuna-anturi ei tässä pysy perässä ja tulkitsee vallitsevan "valoisuuden" eri tavoin kuin mitä silmä sen havaitsee. Ja siis käskee ajovalot päälle kun käytännössä on ihan kirkasta, valoisaa ja näkyvyys hyvä. Sama homma sitten kesällä yöttömän yön paikkeilla kun on ihan valoisaa mutta anturi toteaa, että nyt on hyvä laittaa valot päälle.

Vaatisi tosiaan fiksumpaa logiikkaa kun mitä omissa autoissa on tai vaan herkkyyteen useampia asetuksia jotta voisi säätää epäherkemmäksi. Omat olen vääntänyt niin epäherkäksi kun saa ja vieläkin syttyy ihan turhan valoisalla...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

https://www.hella.com/techworld/us/Tech ... sor-42078/

Tämä taitaa olla justiinsa sama sensori, joka on mun kotterossa. Taisi olla kuitenkin niin, että vain ainoastaan pitkävalo automaatti käyttää sitä kameraa, päivävalo+pyyhkimet käyttää tuota anturia jossa 2 kpl valoon reagoivaa sensoria, sekä huurtumisen tunnistin, joka on se metalliliuska, joka nojaa lasiin.
Vastaa Viestiin