Automaattilaatikon lämpötila-anturivika vai muu sähkövika

F10, F11, F07
Bemu-1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 17:17

Noin kuukausi sitten auton (F11, 530DA, 2011, 300tkm) vietettyä syksyn ensimmäisen pakkas-yön ulkona, ilmestyi näytölle käynnistyksen jälkeen "Transmission fault" -varoitus. Lähdin matkaan ja hetken ajon jälkeen varoitus poistui. Sittemmin varoitus on alkanut ilmestyä tiuhaan ja liittyy aina kylmään lämpötilaan. Lämpöisestä tallista lähdettäessä varoitusta ei tule. Varoitus poistuu yleensä noin 1-10min ajon jälkeen, välillä muutaman edestakaisin vilkahtelun jälkeen, välillä kertalaakista. Laatikko ja auto toimivat koko ajan täysin normaalisti. OBD:llä ei näy mitään vikakoodeja.

Kävin tutulla autokorjalla luetuttamassa pikaisesti koodit, ja oman sekä hänen veikkaaman EGR-jumittelun sijaan, autosta löytyikin vaihteiston öljyn lämpötila-anturin koodeja (2-3kpl). En kiireessä tajunnut kirjoittaa niitä itselleni ylös, mutta ne olivat jotain tyyliin "Transmission fluid temperature sensor fail" / "transmission fluid temperature out of set values". Ko. korjaaja ei ollut koskaan aiemmin törmännyt kyseiseen ongelmaan. Hän muisteli, että ko. sensori olisi laatikon mekatroniikkayksikön sisällä, eikä sitä voisi vaihtaa erikseen. Uusi yksikkö näkyy maksavan 3500-4000€, eli ihan "liikaa" reilun 10k€ autolle. :dumb:

Jotenkin kuitenkin epäilen, että olisi tämä sittenkin joku muu sähköongelma. Tuo "transmission fault" tuntuu googlettelun perusteella tulevan milloin mistäkin viasta johtuen, joista monikaan ei liity vaihdelaatikkoon.

Akku on luullakseni ok. Noin 3v sitten uusittu ja varaus n.12,8V. Käynnistyksessä jännite käy n. 10,3 Voltissa. Laturi tuuttaa ajossa 13,5-15V IBS-piuha kiinni ja irroitettuna tasaisesti n. 14,3V. Laturi on alkuperäinen. Jännitteensäätimen vaihtoa olen harkinnut testimielessä. Lisäksi tilasin varuilta uuden DDE-releen, vaikka en usko sen olevan syynä (olisikin, niin pääsisi 15€ kustannuksilla). Laatikkoon on vaihdettu öljyt viimeksi noin 100tkm sitten ja se on aina toiminut moitteetta, kuten nytkin.

En löydä netistä yhtään tapausta, missä vastaavan laatikon öljyn lämpötila-anturi olisi hajonnut tai tarvinnut vaihtaa. Ei sillä, etteikö niitä voisi olla, mutta ei se ainakaan yleinen vika ole.

Tuleeko viisaammille ideoita, mitä voisi kokeilla/selvitellä? :rolle:
Viimeksi muokannut Bemu-1, 27 Marras 2023, 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Millä testerillä/ohjelmalla nuo koodit on tsekattu, jollain yleistesterilläkö?
Bemu-1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 17:17

Ihan BWM:n omalla lukijalla/vast. Bemareihin erikoistuneella korjaamolla. Ei ollu virallinen "huoltokäynti", vaan pyörähdin pikaisesti ohikulkumatkalla ja nopeasti katsottiin koodit - siksi ei tullut mitään tulostetta pyydettyä mukaan. Omalla OBD-lukijalla ei näytä mitään koodeja, kuten arvata saattoi.
Vastaa Viestiin