F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

F10, F11, F07
masaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Kesä 2011, 13:44

Tervehdys.

Olen ajanut BMW 520d Sport A Business mallilla maaliskuun lopusta asti. Otin autoon M-sport alustan, koska koeajolla normaalialustainen F10 ikäänkuin "leijaili" peräpäästään moottoritievauhdissa. Koeajoautossa oli Nokian nastarenkaat alkuperäisillä 17" vanteilla. Automyyjäkin vakuutteli, että leijunta poistuu, kun valitsee M-alustan.

Sport alustasta minulla oli jo hyviä kokemuksia E60 520dA Business LCI 2007 yhteydessä. Oli mukavan hiljanen ja jämäkkä isommissakin nopeuksissa Suomen töyssyisillä maanteillä.

Otin siis uuteen F10 autooni Continental 5 kitkarenkaat BMW liikeestä asennettuna alkuperäisille vanteille. Vanhat renkaat pakattiin takaluukkuun. Kukahan ne ostaisi? Saisi halvalla.

Jo uutta auto kotiin ajaessani (hyvin rauhallisesti tietenkin max 100 km/t) tunsin lievää tärinää sekä ohjauspyörässä ja koko autossa moottoritiellä. Ensimmäinen pidempi moottoritiematkani Tampereelta Helsinkiin vahvisti ensituntemukseni: Auto alkaa täristämään havaittavasti 80 nopeudesta alkaen. Kesänopeudella 130 mittarissa tärinä on jo aivan luokatonta.

Kokemuksista tulistuneena rohkenin soittaa auton myyjälle ja he auliisti lupasivat tarkistaa renkaiden tasapainotuksen. Valitettavasti tilanne ei tästä juurikaan parantunut. Vein auton takaisin päiväksi liikeeseen ja huoltoneuvoja kävi autoa ajamassa ja totesi samaa, että tärinää on. Autoliikeessä oli aivan samanlainen auto M-alustalla ja Nokian kitkoilla alkuperäisillä vanteilla. Otin sen koeajoon ja kas kummaa, vähintään samanlaiset tärinät oli tässäkin autossa moottoritienopeudessa.

Jälleen sisuunnuin ja vein auton paikalliseen rengasliikkeeseen tasapainotettavaksi. Pyörät olivat painoissa, max 10g heittoja löytyi. Ne korjattiin, mutta rengasmies sanoi, ettei tuo vaikuta vielä. Katseltiin rengaiden pyöreyttä: Vanteet olivat just eikä melkein pyöreät, mutta renkaissa oli pystyheittoa. Rengasmies ei pystyheittoa lähtenyt mittaamaan.

Autoliike lupasi selvitellä BMW tietokannoista, onko ongelmia raportoitu. Vähän alkoi tuntumaan tässä vaiheessa, että odotellaa, kyllä se asiakas siitä tokenee... Autoliike ei ole vielä ratkaisu ongelmaan löytänyt. Sovittin kuitenkin, että jatketaan ongelman selvitystä kesän helteiden jälkeen (eihän kitkarenkailla voi tehdä ongelmaselvitystä helteellä...).

Tilasin keväällä autooni tarvikevanteet Hennessy Vertini 19", 8,5 ja 9,0 tuumaa leveät ja Continental SportContact 2 kesärenkaat 245-40R19 ja 275-35R19 ei-RFT. Kauhulla odottelin millainen uraohjus ja kivireki autosta näillä littanarenkailla tulee... Hyvä siitä tulikin, ei vetele eikä alusta kolise normaalia enempää, vaikka paineet ovat 2,5 ja 2,8. (Muttei alusta E60 veroinen ole). Tärinää ei autossa kesäpyörillä ole. Rengasmies sanoi, että kesärenkaat olivat epänormaalin pyöreät... Toki kun auto seisoo viikonlopun tallissa, niin ensimmäset viisi kilometriä tuntuu tärinää. Ilmeisesti renkaat ovat painuneet auton seisoessa ja palautuvat pyöreäksi lämmitessään.

Summa summarum:

Onko kenelläkään muulla havaintoja F10 tai F11 M-Sport alustasta, nimenomaan tärinän puolesta lujempaa ajettaessa? Erityisesti talvipyörillä.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Rengasmies totesi pystyheiton, mutta ei korjannut sitä? Miksi ei?
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Valitettavasti mulla ei kokemuksia F10:stä eikä edes Bemun sport alustasta, mutta tuntuu kyllä hullulta jos sport alusta ei toimi suuremmissa nopeuksissa. Asianhan pitäisi olla ihan päinvastoin.
Itse olen sitä mieltä, että BMW:N ohjauksen ei pitäisi täristää missään nopeuksissa. Jospa vika on sittenkin niissä renkaissa.
Toivottavsti ratkaisu ongelmaan löytyy. Älä missään nimessä anna tuumaakaan periksi tässä asiassa.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Mulla on F11 M-Sport alustalla, talvirenkaat alkuperäiset Nokian RFT nastat, kesärenkaina Dunlopin 245/35ZR20 ja 285/30ZR20. Olen molempiin tyytyväinen. Moottoritiellä talvella 119km/h ja kesärenkailla 139km/h on matkanopeus.
Edellinen auto oli Audi A6 ja se ravisteli ja teki vaikka mitä kesärenkailla, mutta uskoisin kesävanteet olivat jotenkin vialliset..
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Itselläni oli F10:ssä myös sport-alusta mutta moisia ongelmia en havainnut. Talvirenkaat olivat muistaakseni Misukan kitkat ja ne istutettiin alkuperäisille vanteille (renkaat olivat non-RF). Sen sijaan rengasliikkeessä omistaja kertoi vastaavanlaisesta tapauksesta (malli taisi olla 528i, sport-alustasta ei havaintoa) eli auton renkaita oli tasapainotettu oikein hartaudella, mutta tärinää ei saatu poistettua (?). Autoliike oli ollut selvitystyössä melko passiivinen ja tuo episodi oli päättynyt merkin vaihtoon...
masaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Kesä 2011, 13:44

TJJ kirjoitti:Rengasmies totesi pystyheiton, mutta ei korjannut sitä? Miksi ei?
Vanteet ovat suorat ja renkaat ovat nousseet vanteelle, se varmistettiin kyllä. Millähän sen pystyheiton korjaisi?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

masaa kirjoitti:Tilasin keväällä autooni tarvikevanteet Hennessy Vertini 19", 8,5 ja 9,0 tuumaa leveät ja Continental SportContact 2 kesärenkaat 245-40R19 ja 275-35R19 ei-RFT. Kauhulla odottelin millainen uraohjus ja kivireki autosta näillä littanarenkailla tulee... Hyvä siitä tulikin, ei vetele eikä alusta kolise normaalia enempää, vaikka paineet ovat 2,5 ja 2,8. (Muttei alusta E60 veroinen ole). Tärinää ei autossa kesäpyörillä ole. Rengasmies sanoi, että kesärenkaat olivat epänormaalin pyöreät... Toki kun auto seisoo viikonlopun tallissa, niin ensimmäset viisi kilometriä tuntuu tärinää. Ilmeisesti renkaat ovat painuneet auton seisoessa ja palautuvat pyöreäksi lämmitessään.
Summa summarum:
Onko kenelläkään muulla havaintoja F10 tai F11 M-Sport alustasta, nimenomaan tärinän puolesta lujempaa ajettaessa? Erityisesti talvipyörillä.
BMW on pirun herkkä täristämään, siitä se hyvä ohjaustutuma.

En usko että M Sport alustalla on mitään asian kanssa tekemistä! Renkaat ja vanteet sen tärinän aiheuttaa.

Mulla on kokemusta tarvike vanteista jotka ovat minulle opettaneet - että ei niitä enää ikinä. Voi toki olla että tilanne on nyt parempi mutta ei mulle enää.

Sitten nämä renkaat. Voi että olen niistäkin lukenut, yleensä ns. halpismerkeistä, mutta en Continental 5 kitkoista, jotka ovat TM:n mukaan ne parhaat talvikitkat. Noksuja en enää suosu ostamaan koska niistäkin on huonoja kokemuksia.
Nyt on talvella alla 18" Michelin X-Ice ei-RF talvikitkat - erittäin hyvät mielestäni.
Michelinit ovat BMW:n merkki, eli ne parhaat.

"Toki kun auto seisoo viikonlopun tallissa, niin ensimmäset viisi kilometriä tuntuu tärinää. Ilmeisesti renkaat ovat painuneet auton seisoessa ja palautuvat pyöreäksi lämmitessään."
Kyllä vaan, varsinkin edellisen LCI E60 19" 245/35 - 275/30 Dunlop SP Sport Maxx (ei-RF) olivat hyvin herkät. Nykyiset saman merkkiset 20" 245/35 - 285/30 (ei-RF) eivät ole niin herkät, mutta parin seisottelu päivän jälkeen niissäkin menee se 5 kilsaa.
Otin tästä asiasta selvää jopa Goodyear Dunlop Tires yhtiöstä ja he vahvistivat ominaisuuden kuten myös lukuisat e60.net foorumi tuttavani.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
masaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Kesä 2011, 13:44

Kiitos kommenteista.

Pitänee vaatia autokauppiaalta tasan pyöreät talvirenkaat, sillä kiusallinen koko auton tärinä poistuu.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

masaa kirjoitti:Vanteet ovat suorat ja renkaat ovat nousseet vanteelle, se varmistettiin kyllä. Millähän sen pystyheiton korjaisi?
Renkaita käännetään vanteella ja minimoidaan heitot. Kuulostaa toki ihmeelliseltä, mutta niin tehtiin taannoin minun kesärenkaille ja ongelmat katosi. Heittoa jäi vielä hiukan, mutta merkittävästi vähemmän kuin alunperin. Heittoa oli yhdessä eturenkaassa ja yhdessä takarenkaassa.
Käsittääkseni tuo pystyheiton korjaaminen/vähentäminen rengasta kääntämällä on ihan yleistä tietoa. Mutta toki se vaatii rengasasentajalta viitseliäisyyttä ja palveluhenkeä ja sitähän saa nykypäivänä etsiä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

TJJ kirjoitti: Renkaita käännetään vanteella ja minimoidaan heitot. Kuulostaa toki ihmeelliseltä, mutta niin tehtiin taannoin minun kesärenkaille ja ongelmat katosi. Heittoa jäi vielä hiukan, mutta merkittävästi vähemmän kuin alunperin. Heittoa oli yhdessä eturenkaassa ja yhdessä takarenkaassa.
Käsittääkseni tuo pystyheiton korjaaminen/vähentäminen rengasta kääntämällä on ihan yleistä tietoa. Mutta toki se vaatii rengasasentajalta viitseliäisyyttä ja palveluhenkeä ja sitähän saa nykypäivänä etsiä.
En oikein jaksa uskoa noihin poppakonsteihin. Sekä vanteissa että renkaissa on niitä huonosti valmistettuja yksilöitä,
juuri tämän takia en kelpuuta autoihini tarvike vanteita tahi halpis renkaita.
Mikäli vannetta tai rengasta ja/tai kumpaakaan ei saada tasapainoon, niin kyse on virheellisistä tuotteista!

Reklamoikaa ja vaatikaa uutta, älkää uskoko satuihin!

Kunnossa olevan Bemarin ratti ei täristä ollenkaan!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Kuulemma autotehtailla robotti pistää renkaat vanteille ja saattaa jäädä heittoja joita ehkä saadaan rengasliikkeissa "pyöräyttämällä" pois. Auton seisominen pitkiä aikoja pahentaa tilannetta vielä.

Joskus muinoin kun tuli noita rengaita asenneltua, laaturenkaan ja heikomman eron kyllä huomasi muun muassa tarvittavien painojen määrässä.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Piti kaivaa tällainen topic esiin.Itsellä alla HKPL8 R2:set koossa 245/45R18

Nyt huollon jälkeen auto rupesi 80kmh nopeudesta alkaen täristämään ihan huolella,ja 120 kmh nopeudessa jo tärinä huomattavaa.Hauskinta tässä on se,että kaikki tämä ilmeni tänään kun hain auton huollosta :blink:

Huollossa tehtiin vain:

-Moottoriöljy + suodatin
-raikasilmasuodatin
-moottorin ilmanputsarin suodatin
-polttoainesuodatin

Ennen tätä olen autolla ajanut talvirenkailla n.140kmh asti ja n.1000 km ilman minkäänlaisia tärinöitä/tutinoita!Aivan uskomaton juttu.Vaikuttaisi että renkaat epätasapainossa,mutta miten helkutissa ne yhtäkkiä noin pahasti epätasapainossa.

Tuskin täältä nyt apua löytyy mutta pakko purkaa tuntoja tänne,kun ensin marmorilla kiikuttaa suht monta satasta ja sen jälkeen tuntuu että ajais ihan eri autolla,mitä huoltoon jätti.Tuskin ne nyt tuon polttoainesuodattimen takia renkaisiin on kajonnut (ottaneet rengasta pois ja napaan jäänyt paskaa jne)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bimmerfanc kirjoitti:Nyt huollon jälkeen auto rupesi 80kmh nopeudesta alkaen täristämään ihan huolella,ja 120 kmh nopeudessa jo tärinä huomattavaa.Hauskinta tässä on se,että kaikki tämä ilmeni tänään kun hain auton huollosta :blink:
Epäilen että jotenkin siellä irtosi renkaasta tasapainoituspaino, eli ei muuta kuin aja rengasliikkeeseen ja pyydä tasapainotus. Onhan se teoriassa mahdollista että jossain nosturissa jokin tukivarsi/pusla/jne olisi vaurioitunut, mutta todella vaikea uskoa että tuo voisi olla mahdollista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
mik4
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Elo 2015, 20:40
Auto: F10 520dA 2011

TJJ kirjoitti:
masaa kirjoitti:Vanteet ovat suorat ja renkaat ovat nousseet vanteelle, se varmistettiin kyllä. Millähän sen pystyheiton korjaisi?
Renkaita käännetään vanteella ja minimoidaan heitot. Kuulostaa toki ihmeelliseltä, mutta niin tehtiin taannoin minun kesärenkaille ja ongelmat katosi. Heittoa jäi vielä hiukan, mutta merkittävästi vähemmän kuin alunperin. Heittoa oli yhdessä eturenkaassa ja yhdessä takarenkaassa.
Käsittääkseni tuo pystyheiton korjaaminen/vähentäminen rengasta kääntämällä on ihan yleistä tietoa. Mutta toki se vaatii rengasasentajalta viitseliäisyyttä ja palveluhenkeä ja sitähän saa nykypäivänä etsiä.
Sama oli täällä 20" kesärenkailla, pientä mutta selvää tärinää yli satasen vauhdeissa. Rengasliikkeessä löysi pientä pystyheittoa toisesta takarenkaasta ja pyöräytti sitä vanteella, tärinät katosi. Onhan ne kesätakarenkaat melko lopussa, varmaan sen takia pientä epätasapainoa, ensi keväänä uutta misukkaa sinnekin päätyyn. Aikaahan tuossa menee kun rengasta käytetään vanteelta irti jne, pari kahvi kuppia ehtii ottaa odotellessa, ei ehkä kaikki liikkeet ja asentajat viitsi alkaa siihen.
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Bimmerfanc kirjoitti:Piti kaivaa tällainen topic esiin.Itsellä alla HKPL8 R2:set koossa 245/45R18

Nyt huollon jälkeen auto rupesi 80kmh nopeudesta alkaen täristämään ihan huolella,ja 120 kmh nopeudessa jo tärinä huomattavaa.Hauskinta tässä on se,että kaikki tämä ilmeni tänään kun hain auton huollosta :blink:

Huollossa tehtiin vain:

-Moottoriöljy + suodatin
-raikasilmasuodatin
-moottorin ilmanputsarin suodatin
-polttoainesuodatin

Ennen tätä olen autolla ajanut talvirenkailla n.140kmh asti ja n.1000 km ilman minkäänlaisia tärinöitä/tutinoita!Aivan uskomaton juttu.Vaikuttaisi että renkaat epätasapainossa,mutta miten helkutissa ne yhtäkkiä noin pahasti epätasapainossa.

Tuskin täältä nyt apua löytyy mutta pakko purkaa tuntoja tänne,kun ensin marmorilla kiikuttaa suht monta satasta ja sen jälkeen tuntuu että ajais ihan eri autolla,mitä huoltoon jätti.Tuskin ne nyt tuon polttoainesuodattimen takia renkaisiin on kajonnut (ottaneet rengasta pois ja napaan jäänyt paskaa jne)
Näillä kurakeleillä vanteen sisäpintaan kerääntyy liejua, joka kuivuu ja tarraa kiinni. Sopivasti kun tärähtää niin osa putoaa pois, ja sen jälkeen kyllä tärisee. Jos keli käy edestakas pakkasella, niin on vielä suurempi riski että putoaa paskat ylhäältä alas, ja jäätyy sinne uudelleen.

Ei muuta kuin konstilla tai toisella sisäpinta puhtaaksi, niin eiköhän taas hetken mene tasaisesti.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Minulla nyt ei F10/11 sarjalaista ole mutta ainakin minun E61:ssä tärinää on jahdettu vaihtamalla vanteet, renkaat, puslat, jarrulevyt ja yksi laakeri. Täristää edelleen 80km/h ylöspäin. Viimeinen oljenkorsi on asentaa iskarit ja jouset uudestaan, jospa se auttaisi. Eli tärinä voi johtua ihan rakenteistakin. Mielenkiintoista on se että tärinää on vähiten talvirenkailla. Kesärenkaita kokeiltiin kahta erilaista ja molemmilla täristi (uusilla vanteilla).
Avatar
540iA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
Auto: BMW M4 F83 LCI Competition

Pitkästä aikaa tällä palstalla.
Luin noita kokemuksia ja kuulostaa jotenkin tutulta. Yhdistävä tekijä on että luotetaan sokeasti siihen että rengasliike osaisi renkaat tasapainottaa eikä kyseenalaisteta sitä.
Bmw renkaat on tasapainotettava 0-painoon eikä sinnepäin.
Rengasliikkeessä niitä ei jakseta hieroa kohdalleen vaan jätetään 10-15g heittoa.
Voi olla liikkeitä missä tämä hoidetaan kunnolla.
Ymmärrän myös käytettävän ajan ja hinnan aiheuttaman paineen.

Tästä taas tällä viikolla esimerkki kun etsittiin rengasliikkeessä vuotoa takarenkaasta ja rengas myös otettiin pois vanteelta.
No liikkeestä lähtiessä auto alkoi ravistamaan, ei paljon mutta kuitenkin.

Tästä syystä teen rengastyöt yleensä itse omilla rengaskoneilla.
Aikanaan kyllästyin siihen kun mistään ei saanut laatua.
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
Vastaa Viestiin