Sivu 1/1

F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 14:11
Kirjoittaja masaa
Tervehdys.

Olen ajanut BMW 520d Sport A Business mallilla maaliskuun lopusta asti. Otin autoon M-sport alustan, koska koeajolla normaalialustainen F10 ikäänkuin "leijaili" peräpäästään moottoritievauhdissa. Koeajoautossa oli Nokian nastarenkaat alkuperäisillä 17" vanteilla. Automyyjäkin vakuutteli, että leijunta poistuu, kun valitsee M-alustan.

Sport alustasta minulla oli jo hyviä kokemuksia E60 520dA Business LCI 2007 yhteydessä. Oli mukavan hiljanen ja jämäkkä isommissakin nopeuksissa Suomen töyssyisillä maanteillä.

Otin siis uuteen F10 autooni Continental 5 kitkarenkaat BMW liikeestä asennettuna alkuperäisille vanteille. Vanhat renkaat pakattiin takaluukkuun. Kukahan ne ostaisi? Saisi halvalla.

Jo uutta auto kotiin ajaessani (hyvin rauhallisesti tietenkin max 100 km/t) tunsin lievää tärinää sekä ohjauspyörässä ja koko autossa moottoritiellä. Ensimmäinen pidempi moottoritiematkani Tampereelta Helsinkiin vahvisti ensituntemukseni: Auto alkaa täristämään havaittavasti 80 nopeudesta alkaen. Kesänopeudella 130 mittarissa tärinä on jo aivan luokatonta.

Kokemuksista tulistuneena rohkenin soittaa auton myyjälle ja he auliisti lupasivat tarkistaa renkaiden tasapainotuksen. Valitettavasti tilanne ei tästä juurikaan parantunut. Vein auton takaisin päiväksi liikeeseen ja huoltoneuvoja kävi autoa ajamassa ja totesi samaa, että tärinää on. Autoliikeessä oli aivan samanlainen auto M-alustalla ja Nokian kitkoilla alkuperäisillä vanteilla. Otin sen koeajoon ja kas kummaa, vähintään samanlaiset tärinät oli tässäkin autossa moottoritienopeudessa.

Jälleen sisuunnuin ja vein auton paikalliseen rengasliikkeeseen tasapainotettavaksi. Pyörät olivat painoissa, max 10g heittoja löytyi. Ne korjattiin, mutta rengasmies sanoi, ettei tuo vaikuta vielä. Katseltiin rengaiden pyöreyttä: Vanteet olivat just eikä melkein pyöreät, mutta renkaissa oli pystyheittoa. Rengasmies ei pystyheittoa lähtenyt mittaamaan.

Autoliike lupasi selvitellä BMW tietokannoista, onko ongelmia raportoitu. Vähän alkoi tuntumaan tässä vaiheessa, että odotellaa, kyllä se asiakas siitä tokenee... Autoliike ei ole vielä ratkaisu ongelmaan löytänyt. Sovittin kuitenkin, että jatketaan ongelman selvitystä kesän helteiden jälkeen (eihän kitkarenkailla voi tehdä ongelmaselvitystä helteellä...).

Tilasin keväällä autooni tarvikevanteet Hennessy Vertini 19", 8,5 ja 9,0 tuumaa leveät ja Continental SportContact 2 kesärenkaat 245-40R19 ja 275-35R19 ei-RFT. Kauhulla odottelin millainen uraohjus ja kivireki autosta näillä littanarenkailla tulee... Hyvä siitä tulikin, ei vetele eikä alusta kolise normaalia enempää, vaikka paineet ovat 2,5 ja 2,8. (Muttei alusta E60 veroinen ole). Tärinää ei autossa kesäpyörillä ole. Rengasmies sanoi, että kesärenkaat olivat epänormaalin pyöreät... Toki kun auto seisoo viikonlopun tallissa, niin ensimmäset viisi kilometriä tuntuu tärinää. Ilmeisesti renkaat ovat painuneet auton seisoessa ja palautuvat pyöreäksi lämmitessään.

Summa summarum:

Onko kenelläkään muulla havaintoja F10 tai F11 M-Sport alustasta, nimenomaan tärinän puolesta lujempaa ajettaessa? Erityisesti talvipyörillä.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 14:30
Kirjoittaja TJJ
Rengasmies totesi pystyheiton, mutta ei korjannut sitä? Miksi ei?

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 14:31
Kirjoittaja fifty
Valitettavasti mulla ei kokemuksia F10:stä eikä edes Bemun sport alustasta, mutta tuntuu kyllä hullulta jos sport alusta ei toimi suuremmissa nopeuksissa. Asianhan pitäisi olla ihan päinvastoin.
Itse olen sitä mieltä, että BMW:N ohjauksen ei pitäisi täristää missään nopeuksissa. Jospa vika on sittenkin niissä renkaissa.
Toivottavsti ratkaisu ongelmaan löytyy. Älä missään nimessä anna tuumaakaan periksi tässä asiassa.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 18:13
Kirjoittaja Hydrophyte
Mulla on F11 M-Sport alustalla, talvirenkaat alkuperäiset Nokian RFT nastat, kesärenkaina Dunlopin 245/35ZR20 ja 285/30ZR20. Olen molempiin tyytyväinen. Moottoritiellä talvella 119km/h ja kesärenkailla 139km/h on matkanopeus.
Edellinen auto oli Audi A6 ja se ravisteli ja teki vaikka mitä kesärenkailla, mutta uskoisin kesävanteet olivat jotenkin vialliset..

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 12 Kesä 2011, 21:08
Kirjoittaja nk_user
Itselläni oli F10:ssä myös sport-alusta mutta moisia ongelmia en havainnut. Talvirenkaat olivat muistaakseni Misukan kitkat ja ne istutettiin alkuperäisille vanteille (renkaat olivat non-RF). Sen sijaan rengasliikkeessä omistaja kertoi vastaavanlaisesta tapauksesta (malli taisi olla 528i, sport-alustasta ei havaintoa) eli auton renkaita oli tasapainotettu oikein hartaudella, mutta tärinää ei saatu poistettua (?). Autoliike oli ollut selvitystyössä melko passiivinen ja tuo episodi oli päättynyt merkin vaihtoon...

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 16 Kesä 2011, 20:18
Kirjoittaja masaa
TJJ kirjoitti:Rengasmies totesi pystyheiton, mutta ei korjannut sitä? Miksi ei?
Vanteet ovat suorat ja renkaat ovat nousseet vanteelle, se varmistettiin kyllä. Millähän sen pystyheiton korjaisi?

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 16 Kesä 2011, 20:56
Kirjoittaja Ricracing
masaa kirjoitti:Tilasin keväällä autooni tarvikevanteet Hennessy Vertini 19", 8,5 ja 9,0 tuumaa leveät ja Continental SportContact 2 kesärenkaat 245-40R19 ja 275-35R19 ei-RFT. Kauhulla odottelin millainen uraohjus ja kivireki autosta näillä littanarenkailla tulee... Hyvä siitä tulikin, ei vetele eikä alusta kolise normaalia enempää, vaikka paineet ovat 2,5 ja 2,8. (Muttei alusta E60 veroinen ole). Tärinää ei autossa kesäpyörillä ole. Rengasmies sanoi, että kesärenkaat olivat epänormaalin pyöreät... Toki kun auto seisoo viikonlopun tallissa, niin ensimmäset viisi kilometriä tuntuu tärinää. Ilmeisesti renkaat ovat painuneet auton seisoessa ja palautuvat pyöreäksi lämmitessään.
Summa summarum:
Onko kenelläkään muulla havaintoja F10 tai F11 M-Sport alustasta, nimenomaan tärinän puolesta lujempaa ajettaessa? Erityisesti talvipyörillä.
BMW on pirun herkkä täristämään, siitä se hyvä ohjaustutuma.

En usko että M Sport alustalla on mitään asian kanssa tekemistä! Renkaat ja vanteet sen tärinän aiheuttaa.

Mulla on kokemusta tarvike vanteista jotka ovat minulle opettaneet - että ei niitä enää ikinä. Voi toki olla että tilanne on nyt parempi mutta ei mulle enää.

Sitten nämä renkaat. Voi että olen niistäkin lukenut, yleensä ns. halpismerkeistä, mutta en Continental 5 kitkoista, jotka ovat TM:n mukaan ne parhaat talvikitkat. Noksuja en enää suosu ostamaan koska niistäkin on huonoja kokemuksia.
Nyt on talvella alla 18" Michelin X-Ice ei-RF talvikitkat - erittäin hyvät mielestäni.
Michelinit ovat BMW:n merkki, eli ne parhaat.

"Toki kun auto seisoo viikonlopun tallissa, niin ensimmäset viisi kilometriä tuntuu tärinää. Ilmeisesti renkaat ovat painuneet auton seisoessa ja palautuvat pyöreäksi lämmitessään."
Kyllä vaan, varsinkin edellisen LCI E60 19" 245/35 - 275/30 Dunlop SP Sport Maxx (ei-RF) olivat hyvin herkät. Nykyiset saman merkkiset 20" 245/35 - 285/30 (ei-RF) eivät ole niin herkät, mutta parin seisottelu päivän jälkeen niissäkin menee se 5 kilsaa.
Otin tästä asiasta selvää jopa Goodyear Dunlop Tires yhtiöstä ja he vahvistivat ominaisuuden kuten myös lukuisat e60.net foorumi tuttavani.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 18 Kesä 2011, 12:37
Kirjoittaja masaa
Kiitos kommenteista.

Pitänee vaatia autokauppiaalta tasan pyöreät talvirenkaat, sillä kiusallinen koko auton tärinä poistuu.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 18 Kesä 2011, 12:58
Kirjoittaja TJJ
masaa kirjoitti:Vanteet ovat suorat ja renkaat ovat nousseet vanteelle, se varmistettiin kyllä. Millähän sen pystyheiton korjaisi?
Renkaita käännetään vanteella ja minimoidaan heitot. Kuulostaa toki ihmeelliseltä, mutta niin tehtiin taannoin minun kesärenkaille ja ongelmat katosi. Heittoa jäi vielä hiukan, mutta merkittävästi vähemmän kuin alunperin. Heittoa oli yhdessä eturenkaassa ja yhdessä takarenkaassa.
Käsittääkseni tuo pystyheiton korjaaminen/vähentäminen rengasta kääntämällä on ihan yleistä tietoa. Mutta toki se vaatii rengasasentajalta viitseliäisyyttä ja palveluhenkeä ja sitähän saa nykypäivänä etsiä.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 18 Kesä 2011, 20:36
Kirjoittaja Ricracing
TJJ kirjoitti: Renkaita käännetään vanteella ja minimoidaan heitot. Kuulostaa toki ihmeelliseltä, mutta niin tehtiin taannoin minun kesärenkaille ja ongelmat katosi. Heittoa jäi vielä hiukan, mutta merkittävästi vähemmän kuin alunperin. Heittoa oli yhdessä eturenkaassa ja yhdessä takarenkaassa.
Käsittääkseni tuo pystyheiton korjaaminen/vähentäminen rengasta kääntämällä on ihan yleistä tietoa. Mutta toki se vaatii rengasasentajalta viitseliäisyyttä ja palveluhenkeä ja sitähän saa nykypäivänä etsiä.
En oikein jaksa uskoa noihin poppakonsteihin. Sekä vanteissa että renkaissa on niitä huonosti valmistettuja yksilöitä,
juuri tämän takia en kelpuuta autoihini tarvike vanteita tahi halpis renkaita.
Mikäli vannetta tai rengasta ja/tai kumpaakaan ei saada tasapainoon, niin kyse on virheellisistä tuotteista!

Reklamoikaa ja vaatikaa uutta, älkää uskoko satuihin!

Kunnossa olevan Bemarin ratti ei täristä ollenkaan!

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 20 Kesä 2011, 00:11
Kirjoittaja Beemvee
Kuulemma autotehtailla robotti pistää renkaat vanteille ja saattaa jäädä heittoja joita ehkä saadaan rengasliikkeissa "pyöräyttämällä" pois. Auton seisominen pitkiä aikoja pahentaa tilannetta vielä.

Joskus muinoin kun tuli noita rengaita asenneltua, laaturenkaan ja heikomman eron kyllä huomasi muun muassa tarvittavien painojen määrässä.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 19:14
Kirjoittaja Bimmerfanc
Piti kaivaa tällainen topic esiin.Itsellä alla HKPL8 R2:set koossa 245/45R18

Nyt huollon jälkeen auto rupesi 80kmh nopeudesta alkaen täristämään ihan huolella,ja 120 kmh nopeudessa jo tärinä huomattavaa.Hauskinta tässä on se,että kaikki tämä ilmeni tänään kun hain auton huollosta :blink:

Huollossa tehtiin vain:

-Moottoriöljy + suodatin
-raikasilmasuodatin
-moottorin ilmanputsarin suodatin
-polttoainesuodatin

Ennen tätä olen autolla ajanut talvirenkailla n.140kmh asti ja n.1000 km ilman minkäänlaisia tärinöitä/tutinoita!Aivan uskomaton juttu.Vaikuttaisi että renkaat epätasapainossa,mutta miten helkutissa ne yhtäkkiä noin pahasti epätasapainossa.

Tuskin täältä nyt apua löytyy mutta pakko purkaa tuntoja tänne,kun ensin marmorilla kiikuttaa suht monta satasta ja sen jälkeen tuntuu että ajais ihan eri autolla,mitä huoltoon jätti.Tuskin ne nyt tuon polttoainesuodattimen takia renkaisiin on kajonnut (ottaneet rengasta pois ja napaan jäänyt paskaa jne)

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 19:27
Kirjoittaja salmol
Bimmerfanc kirjoitti:Nyt huollon jälkeen auto rupesi 80kmh nopeudesta alkaen täristämään ihan huolella,ja 120 kmh nopeudessa jo tärinä huomattavaa.Hauskinta tässä on se,että kaikki tämä ilmeni tänään kun hain auton huollosta :blink:
Epäilen että jotenkin siellä irtosi renkaasta tasapainoituspaino, eli ei muuta kuin aja rengasliikkeeseen ja pyydä tasapainotus. Onhan se teoriassa mahdollista että jossain nosturissa jokin tukivarsi/pusla/jne olisi vaurioitunut, mutta todella vaikea uskoa että tuo voisi olla mahdollista.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 14 Joulu 2015, 23:03
Kirjoittaja mik4
TJJ kirjoitti:
masaa kirjoitti:Vanteet ovat suorat ja renkaat ovat nousseet vanteelle, se varmistettiin kyllä. Millähän sen pystyheiton korjaisi?
Renkaita käännetään vanteella ja minimoidaan heitot. Kuulostaa toki ihmeelliseltä, mutta niin tehtiin taannoin minun kesärenkaille ja ongelmat katosi. Heittoa jäi vielä hiukan, mutta merkittävästi vähemmän kuin alunperin. Heittoa oli yhdessä eturenkaassa ja yhdessä takarenkaassa.
Käsittääkseni tuo pystyheiton korjaaminen/vähentäminen rengasta kääntämällä on ihan yleistä tietoa. Mutta toki se vaatii rengasasentajalta viitseliäisyyttä ja palveluhenkeä ja sitähän saa nykypäivänä etsiä.
Sama oli täällä 20" kesärenkailla, pientä mutta selvää tärinää yli satasen vauhdeissa. Rengasliikkeessä löysi pientä pystyheittoa toisesta takarenkaasta ja pyöräytti sitä vanteella, tärinät katosi. Onhan ne kesätakarenkaat melko lopussa, varmaan sen takia pientä epätasapainoa, ensi keväänä uutta misukkaa sinnekin päätyyn. Aikaahan tuossa menee kun rengasta käytetään vanteelta irti jne, pari kahvi kuppia ehtii ottaa odotellessa, ei ehkä kaikki liikkeet ja asentajat viitsi alkaa siihen.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 15 Joulu 2015, 16:29
Kirjoittaja KariFi
Bimmerfanc kirjoitti:Piti kaivaa tällainen topic esiin.Itsellä alla HKPL8 R2:set koossa 245/45R18

Nyt huollon jälkeen auto rupesi 80kmh nopeudesta alkaen täristämään ihan huolella,ja 120 kmh nopeudessa jo tärinä huomattavaa.Hauskinta tässä on se,että kaikki tämä ilmeni tänään kun hain auton huollosta :blink:

Huollossa tehtiin vain:

-Moottoriöljy + suodatin
-raikasilmasuodatin
-moottorin ilmanputsarin suodatin
-polttoainesuodatin

Ennen tätä olen autolla ajanut talvirenkailla n.140kmh asti ja n.1000 km ilman minkäänlaisia tärinöitä/tutinoita!Aivan uskomaton juttu.Vaikuttaisi että renkaat epätasapainossa,mutta miten helkutissa ne yhtäkkiä noin pahasti epätasapainossa.

Tuskin täältä nyt apua löytyy mutta pakko purkaa tuntoja tänne,kun ensin marmorilla kiikuttaa suht monta satasta ja sen jälkeen tuntuu että ajais ihan eri autolla,mitä huoltoon jätti.Tuskin ne nyt tuon polttoainesuodattimen takia renkaisiin on kajonnut (ottaneet rengasta pois ja napaan jäänyt paskaa jne)
Näillä kurakeleillä vanteen sisäpintaan kerääntyy liejua, joka kuivuu ja tarraa kiinni. Sopivasti kun tärähtää niin osa putoaa pois, ja sen jälkeen kyllä tärisee. Jos keli käy edestakas pakkasella, niin on vielä suurempi riski että putoaa paskat ylhäältä alas, ja jäätyy sinne uudelleen.

Ei muuta kuin konstilla tai toisella sisäpinta puhtaaksi, niin eiköhän taas hetken mene tasaisesti.

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 15 Joulu 2015, 17:05
Kirjoittaja heifetz
Minulla nyt ei F10/11 sarjalaista ole mutta ainakin minun E61:ssä tärinää on jahdettu vaihtamalla vanteet, renkaat, puslat, jarrulevyt ja yksi laakeri. Täristää edelleen 80km/h ylöspäin. Viimeinen oljenkorsi on asentaa iskarit ja jouset uudestaan, jospa se auttaisi. Eli tärinä voi johtua ihan rakenteistakin. Mielenkiintoista on se että tärinää on vähiten talvirenkailla. Kesärenkaita kokeiltiin kahta erilaista ja molemmilla täristi (uusilla vanteilla).

Re: F10 M-alusta ja (talvi)rengaiden tärinä

Lähetetty: 26 Tammi 2016, 16:42
Kirjoittaja 540iA
Pitkästä aikaa tällä palstalla.
Luin noita kokemuksia ja kuulostaa jotenkin tutulta. Yhdistävä tekijä on että luotetaan sokeasti siihen että rengasliike osaisi renkaat tasapainottaa eikä kyseenalaisteta sitä.
Bmw renkaat on tasapainotettava 0-painoon eikä sinnepäin.
Rengasliikkeessä niitä ei jakseta hieroa kohdalleen vaan jätetään 10-15g heittoa.
Voi olla liikkeitä missä tämä hoidetaan kunnolla.
Ymmärrän myös käytettävän ajan ja hinnan aiheuttaman paineen.

Tästä taas tällä viikolla esimerkki kun etsittiin rengasliikkeessä vuotoa takarenkaasta ja rengas myös otettiin pois vanteelta.
No liikkeestä lähtiessä auto alkoi ravistamaan, ei paljon mutta kuitenkin.

Tästä syystä teen rengastyöt yleensä itse omilla rengaskoneilla.
Aikanaan kyllästyin siihen kun mistään ei saanut laatua.