Dynamic Damper Control - kannattaako?

F10, F11, F07
tomij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 23 Elo 2011, 14:14

Aikeissa hankkia F11 530xd Sport-automaattilaatikolla. Yksi lisävaruste, jonka hyödyllisyydestä/kannattavuudesta olisi hyvä kuulla käyttökokemuksia, on säädettävä iskunvaimennus eli Dynamic Damper Control. Ja tarkoitan nimenomaan vain tuota varustetta 223, eli en ole missään tapauksessa ottamassa Dynamic Drive -kaarreajojärjestelmää tai koko Adaptive Drive -pakettia. Eli joko pelkkä Sport-laatikko tai sen lisäksi DDC, that's it.

Nykyinen auto on uusimman sukupolven 325i farkku M-sport -alustalla, ja tykkään sen napakasta ajotuntumasta. Tosin RFT-renkaat tekee siitä välillä todella pintakovan. F11:een olisi tarkoitus ottaa non-RFT:t (225/55/17" talveksi ja 245/40/19" kesäksi).

Nyt hieman mietityttää että olisiko tuosta DDC:stä iloa, eli kuinka paljon sillä voi halutessaan tehdä alustasta sporttisemman... Ja toinen asia, mikä hieman mietityttää, on tuollaisen säädettävän iskarisysteemin kestävyys ja lisääntynyt huoltotarve vs. tavallinen... Onhan siellä kasa sähköosia ja jotain "aktuaattoreita" varmaan pultattu normi-iskunvaimennuksen kanssa kimppaan. Yleensä sellainen ei paranna kestoa ja luotettavuutta.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kyllä mielestäni kannaattaa ottaa. Ajoin f10 535ia:lla jossa oli tuo varuste, ja oli kyllä kiva kun pystyi säätään alustaa tien mukaan. Varsinkin täällä Oulun mukulakivikaduilla tuo varusteen tuoma comfort asetus toimi todella hienosti. Eli jos ei halua tehdä kompromissia alustan suhteen normi/sport, vaan haluaa säätää alustaa teiden mukaan niin silloin oivallinen varuste.

Itsekin tarjouksen pyytäneenä F10:stä otin tuon varusteen 223 mukaan, en ottanut sport automaattia lisäksi vaan normi automaatin, kun haluan säätää vain alustaa enkä lisäksi vaihteiston toimintaa EDC:en kanssa. Käsittääkseni sport automaatin kanssa EDC säätää myös vaihteistoa(korjatkaa jos olen väärässä). Eli matka-ajossa hyvällä tiellä jos haluaa pitää sport alustaa päällä niin vaihteisto olisi myös sport asennossa, joka ei mielestäni ole oikein hyvä yhtälö matka-ajossa. Normiautomaattia saa säädettyä erikseen kun siirtää vivun sport tai man. puolelle. Normi automaatti ja EDC, voit säätää molempia erikseen ja sport automaatti ja EDC säädät molempia samalla kertaa. EDC:n kestävyydestä en oikein osaa sanoa, mutta monestihan nämä sähköjutut on vähän semmosia. :mus:

Millonkahan BMW älyää tehdä ilma-alustan näihin kokonaan eikä vain farkkujen/maasturien perään, jotta myös lisäksi korkeus säätyisi? Mersulla ollaan tämän asian suhteen paljon viisaampia. Airmatic uudessa S-mersussa oli taivaallinen kokemus. :thuup:
Robban
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Elo 2011, 22:14
Auto: F11 530 xd Sport A -11, A3 Sportb. 1.8 TFSI-11

Itsellä on autossani Sport-automaatti ja adaptive drive,jossa on siis ddc ja aktiiviset kallistuksenvakaajat.Ensinnäkin muistelisin,että alustan comfort-asento tulee vain nimenomaan adaptive driven mukana.En tosin ole tarkistanut viimeisintä maahantuojan hinnastoa,että onko tuossa asiassa tapahtunut nyt muutoksia...Joka tapauksessa ero sport- ja comfort-asennon välillä on todella huomattava.Sport-asennossa voi myös säätää erikseen sekä alustaa että vaihteistoa/kaasuvastetta t s sport-alustalla voi ajaa niin, että vaihteisto on kuitenkin normaaliasetuksilla.

Sport-automaatissahan on myös erikseen n s "normaali"- ja "sport"-asento,joten erilaisia vaihtoehtoja eri ajotilanteisiin löytyy kyllä. :thup:

Kaikkinensa voi sanoa että ainakin sport-automaatti + adaptive drive antaa varsin makoisat ajofiilikset,tosin välillä aika menee optimaalisten säätöjen haussa :mus: .Mikäli DDC:hen tulee mukaan myös alustan comfort-asento,on sekin varmasti varteenotettava investointi,joten asiaa kannattaa vakavasti harkita.Se on sitten eri asia,kuinka kestäviä k o palikat on pidemmän päälle.....nimim. "talvea jännityksellä odottava" :conf:
tomij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 23 Elo 2011, 14:14

Jep. Päädyin nyt sitten kuitenkin jättämään nuo alustan säätöjutut pois. Voi olla että tulee kaduttamaan, mutta sille ei sitten voi mitään. Olen sen verran oulskuul, että liian hieno alustatekniikka yhdistettynä Suomen loska/pakkaskeleihin hieman epäilyttää... :blush:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

tomij kirjoitti:Jep. Päädyin nyt sitten kuitenkin jättämään nuo alustan säätöjutut pois. Voi olla että tulee kaduttamaan, mutta sille ei sitten voi mitään. Olen sen verran oulskuul, että liian hieno alustatekniikka yhdistettynä Suomen loska/pakkaskeleihin hieman epäilyttää... :blush:
520dA:llä tässä mennään eikä ahdista yhtään. Automaatin lisäksi PDC (parkkitutkat) on ainoa varuste mistä en voisi luopua.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Joo ehkä tuo vikaherkkyys on se miksi itsekin sitä vähän siis hyvin vähän viereastan. Jos näkisin tulevaan ja tietäisin säätöalustan viattomaksi niin ottaisin sen ehdottomasti. Sen verran olen kyllästynyt tähän nykyisen E60:sen alustan pintakovuuteen. Olis pitänyt ehkä ottaa normialusta tehtaan sportin sijaan. Ilma-alustaa odotellaan. BMW inssit huuhuu!

Kiitos Robban tietojeni oikaisusta, en päässyt ihan täysin tutuiksi säätö ominaisuuksiin lyhyellä koeajolla.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mosku kirjoitti:Joo ehkä tuo vikaherkkyys on se miksi itsekin sitä vähän siis hyvin vähän viereastan. Jos näkisin tulevaan ja tietäisin säätöalustan viattomaksi niin ottaisin sen ehdottomasti. Sen verran olen kyllästynyt tähän nykyisen E60:sen alustan pintakovuuteen. Olis pitänyt ehkä ottaa normialusta tehtaan sportin sijaan. Ilma-alustaa odotellaan. BMW inssit huuhuu!

Kiitos Robban tietojeni oikaisusta, en päässyt ihan täysin tutuiksi säätö ominaisuuksiin lyhyellä koeajolla.
Varmasti kallista korjata kun alkaa prakaamaan. Toki jos pitää autoa 1-3v niin silloin varmasti kannattava ostos.
Robban
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Elo 2011, 22:14
Auto: F11 530 xd Sport A -11, A3 Sportb. 1.8 TFSI-11

Kylläpä sitä itsekin asiaa tuli pohdittua useampaankin otteeseen,että kannattaako lähteä satsaamaan alustapalikoihin, joista ei ole aiempaa kokemusta,etenkin keston suhteen. Joudun kuitenkin ajelemaan varsin vaihtelevissa olosuhteissa ja monenlaisilla teillä, joten tämän vuoksi tuli tuo adaptive drive valittua (kieltämättä tähän osaltaan vaikutti edellisen E61:sen melko kova alusta)...ja ainakin toistaiseksi hankinta on vaikuttanut onnistuneelta :). Sitä paitsi näillä ajokm-määrillä auto vaihtuu taas 2-3 v kuluttua. :mus:
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Pistän nyt tännekin saman kirjoituksen kokemuksista, jonka laitoin jo F11 tilaukset ketjun alle. Kokemukseni on nyt vasta ensimmäisen vajaan 100km ajosta.

"Hiukan tuli DDC:tä testailtua ja mukavalta varusteelta vaikuttaa. Ero on hyvin huomattavissa, etenkin alustan pehmeyden/kovuuden suhteen. Sen verran rauhallisesti ajelin, ettei vaihteiden/kaasun vasteen toiminnasta tullut
suuremmin havaintoja tehtyä."

Kysyin myyjältä kokemuksia toimivuudesta talvella ja yleensä DDC:n kestosta. Hänen mukaan ei ole kuullut, että olisi kenelläkään ongelmia ollut (tosin ei taida kovin yleinen varuste olla). Saa nähdä miten kestää omassa käytössä...
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Minä en olisi tippaakaan huolissani DDC:n kestävyydestä. Samaa laulua laulettiin aikoinaan kun sähköiset ikkunannostimet, keskuslukitus tai vakionopeussäätimet tulivat autoihin. Ei kestä Suomen talvea, turha varuste, blaa, blaa, blaa. Ylipäätäänhän autoissa on paljon vähemmän vikoja nykyään, toki jos autoon joku vika tulee, niin sille ei juurikaan pysty itse mitään tekemän. Laatumerkkien autonvalmistajat eivät päästä puolivalmiita tuotteita markkinoille. Sitäpaitsi säädettävä iskunvaimennus ei edes ole kovin uutta tekniikkaa.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
JSu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 08:13
Auto: Z4 2.0 2023
Paikkakunta: Lahti

Tänään kävin noutamassa Heinäkuussa tilatun F10 520dA Sport Business laitteen( Pirelli 225/5517 RTF rengastus ) ja täytyy sanoa, että tuo DDC tuo autoon aivan uudenlaista mukavuutta. Comfort asetuksella ohjaus kevenee ja kyyti tasaantuu uskomattoman mukavaksi. Tuntui kotiinpäin ajaessa, että olivat poistaneet kaikki epätasaisuuden Lahden motarilta...
Aikaisempi autoni oli siis F10 520dA Business 2010 M-alustalla + Conti 225/5517 non RFT rengastuksella joten tähän vertailen. Mielestäni tuo DDC pitää jokaisen mukavuutta arvostavan BMW autoilijan rastitella tilaukseen.

off-topic: Tarkoituksella otin tämän uuden auton samanvärisenä kuin aikaisempikin oli - ei tule sitten sitä naapurikateutta... :mus:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

JSu kirjoitti:Tänään kävin noutamassa Heinäkuussa tilatun F10 520dA Sport Business laitteen( Pirelli 225/5517 RTF rengastus ) ja täytyy sanoa, että tuo DDC tuo autoon aivan uudenlaista mukavuutta. Comfort asetuksella ohjaus kevenee ja kyyti tasaantuu uskomattoman mukavaksi. Tuntui kotiinpäin ajaessa, että olivat poistaneet kaikki epätasaisuuden Lahden motarilta...
Aikaisempi autoni oli siis F10 520dA Business 2010 M-alustalla + Conti 225/5517 non RFT rengastuksella joten tähän vertailen. Mielestäni tuo DDC pitää jokaisen mukavuutta arvostavan BMW autoilijan rastitella tilaukseen.

off-topic: Tarkoituksella otin tämän uuden auton samanvärisenä kuin aikaisempikin oli - ei tule sitten sitä naapurikateutta... :mus:
Olikos tämä minkä värinen? Joku varmastikin foorumilainen ajeli Aleksia pitkin tummalla F10:llä (muutama viikko takaperin) ja kyyläsimme pitkään toistemme autoja.
JSu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 08:13
Auto: Z4 2.0 2023
Paikkakunta: Lahti

Auton värihän pitää olla musta - joo ja Aleksia pitkin tulee kyllä ajeltua.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Nyt noin 2tkm ajoa takana ja erittäin tyytyväinen olen DDC:n ollut. Lähinnä tulee ajettua Normal ja Sport asetuksella, joskus myös comfortilla, mutta se on hiukan pehmeä omaan makuun (tosin sopii hyvin "sunnuntai ajeluun").
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Vice kirjoitti:Nyt noin 2tkm ajoa takana ja erittäin tyytyväinen olen DDC:n ollut. Lähinnä tulee ajettua Normal ja Sport asetuksella, joskus myös comfortilla, mutta se on hiukan pehmeä omaan makuun (tosin sopii hyvin "sunnuntai ajeluun").
Itse taas pidän suhteellisen pehmeästä eli mukavasta alustasta, johtuen osin myös siitä, että olen lopen kyllästynyt tuohon e60:sen kovahkoon tehtaan sport-alustaan.

Pitääkö DDC:ssä tuo sport ja sport+ asetus vaihteistoa myös em. asennoissa? Saako vaihteiston normille vaikka alusta olis sportilla? Vai oliko se dynamicdriven kanssa näin? Vastikään koeajoin maahantuojan F01 7-sarjalaisen jossa oli varusteena joko DDC tai dynamic control. Alustaa pystyi kuitenkin säätämään joka oli hyvä juttu, mutta vaihteisto säätyi samalla, sitä en pitänyt hyvänä kun vaihteisto piti korkeampia kierroksia yllä kokoajan kun halusi ajella hieman tiukemmalla alustalla koneen kierroksien ollessa kuitenkin alhaalla kulutuksen kannalta. Tuntuisi että noita voisi säädellä erikseenkin, mutta itse en vaan päässyt oikeen jyvälle että miten? :conf:
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mosku kirjoitti:
Vice kirjoitti:Nyt noin 2tkm ajoa takana ja erittäin tyytyväinen olen DDC:n ollut. Lähinnä tulee ajettua Normal ja Sport asetuksella, joskus myös comfortilla, mutta se on hiukan pehmeä omaan makuun (tosin sopii hyvin "sunnuntai ajeluun").
Itse taas pidän suhteellisen pehmeästä eli mukavasta alustasta, johtuen osin myös siitä, että olen lopen kyllästynyt tuohon e60:sen kovahkoon tehtaan sport-alustaan.

Pitääkö DDC:ssä tuo sport ja sport+ asetus vaihteistoa myös em. asennoissa? Saako vaihteiston normille vaikka alusta olis sportilla? Vai oliko se dynamicdriven kanssa näin? Vastikään koeajoin maahantuojan F01 7-sarjalaisen jossa oli varusteena joko DDC tai dynamic control. Alustaa pystyi kuitenkin säätämään joka oli hyvä juttu, mutta vaihteisto säätyi samalla, sitä en pitänyt hyvänä kun vaihteisto piti korkeampia kierroksia yllä kokoajan kun halusi ajella hieman tiukemmalla alustalla koneen kierroksien ollessa kuitenkin alhaalla kulutuksen kannalta. Tuntuisi että noita voisi säädellä erikseenkin, mutta itse en vaan päässyt oikeen jyvälle että miten? :conf:
Saa säädettyä i-Driven kautta ainakin omassa autossani, eli voi valita vaikuttaako säädöt vain alustaan vai alustaan ja vaihteistoon.

Itselläni tällä hetkellä käytössä jälkimmäinen tapa, eli säädöt vaikuttaa molempiin, silloin Comfort ja Normal tilassa vaihteisto D-asetuksella ja Sport sekä Sport+ tilassa S-asetuksella.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Pääsin viime viikonloppuna ajamaan DDC:llä varustettua F10:ä ja ajon jälkeen oli vaikea uskoa silmiä kun kävin katsomassa että auton alla on alkuperäiset 18" Contin runflatit. Olisin voinut lyödä vetoa että autossa on normaalit kumit alla...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
tapanias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Kesä 2011, 18:22
Auto: F10

Tästä taisi olla puhetta jokin aika sitten jonkin toisen topicin alla, mihin silloin asiasta postasin. Itselläni on tuo varuste sisältäen säätyvän kaasunvasteen ja kallistuksenvakauksen jne ja en voi kuin suositella sitä lämpimästi. Ajelin talven auton mukana tulleilla 18 tuuman rft-nastoilla ja kesän ilman nastoja ja auto käyttäytyy loistavasti. En ole huomannut nykimistä enkä uraherkkyyttä ja comfort asetuksella menosta tulee todella ilmajousimaista.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Onko se EDC yhtä kuin ilmajousitus edessä ja takana vai jokin muu?

Jostain luin että tämä edc tai adaptive drive pitää sisällään myös matalamman alustan 10mm, eli kumpaan settiin se matalampi alusta kuuluu edc:n kanssa vai ad:n kanssa ja pystyykö korkeutta säätämään?
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

En ole täysin varma, mutta ilmeisesti DDC ja EDC olisi sama asia (viisaammat saa korjata)..

Itselläni ei auton korkeutta saa säädettyä (myyjän mukaan ei saa missään 5-sarjalaisessa) vain alustan jäykkyyttä.
Myyjän mukaan uudessa 5-sarjalaisessa (ainakin touring) on ilmajousitus taka-akselilla, mutta se on vain auton tasonsäätöä varten, jonka ansiosta auton korkeus on aina vakio kuormauksesta riippumatta (taas kerran viisaammat voi korjata jos olen väärässä).

Auto ei tietääkseni ole madallettu, kun autossa on DDC.
Vastaa Viestiin