Kannattaa ehdottomasti. DDC on ollut ollut enemmän kuin hyvä hankinta. Settingseistä voi valita että vaikuttaako se pelkästään alustaan vai sen lisäksi myös voimansiirtolinjaan.
Itse vaihdan tuota asetusta jatkuvasti, kuormauksesta ja tien kunnosta riippuen. Joillain tienpinnoilla comfort-asetus vähentää ohjaustarvetta selvästi, mutta vastaavasti kovasti huonopintaisilla teillä normal-asetus on parempi vaihtoehto. Yksin ajaessa ja kaupungissa comfort on ruhtinaallisen mukava. Mukulakivellä korvaamaton.
Dynamic Damper Control - kannattaako?
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Nyt autolla rullailtu reilu vuosi. Joten päivitän fiiliksiä tästä varusteesta.
Täytyy todeta, että tämä DDC on kyllä varuste omaan makuuni. Tulee käytettyä lähes päivittäin.
Karkeasti itse käytän seuraavalla tavalla
- Comfort: mukula kivillä ja muutenkin epätasaisella pinnalla (pienissä nopeuksissa, alle 40km/h)
- Normal: perus kaupunki pyöritykset, jne.
- Sport: moottoritie ajossa ja muutenkin jos tulee kaarteissa vauhtia pidettyä. Tai kun autossa enemmän lastia kyydissä.
Harvemmin tulee käytettyä Sport+, mutta tarjoaa mukavaa kulkua sekin asetus
Yksi suosikki/hyödyllisimmistä varusteistani...
Täytyy todeta, että tämä DDC on kyllä varuste omaan makuuni. Tulee käytettyä lähes päivittäin.
Karkeasti itse käytän seuraavalla tavalla
- Comfort: mukula kivillä ja muutenkin epätasaisella pinnalla (pienissä nopeuksissa, alle 40km/h)
- Normal: perus kaupunki pyöritykset, jne.
- Sport: moottoritie ajossa ja muutenkin jos tulee kaarteissa vauhtia pidettyä. Tai kun autossa enemmän lastia kyydissä.
Harvemmin tulee käytettyä Sport+, mutta tarjoaa mukavaa kulkua sekin asetus
Yksi suosikki/hyödyllisimmistä varusteistani...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Tuo on kyllä parhaimpia varusteita mitä F1x:n saa. Itse uudessa seiskassa pääsin tuota käyttämään ja todella hyvä hilpe oli. Mukava kun pystyi säätämään alustaa tienpinnan ja ajon mukaan. Vielä kun bemari älyäisi tehdä säädettävän alustan ilmatoimisena (kuten mersun airmatic) niin pystyisi maavaraakin siinä samalla säätämään. Muistanko oikeen, että facelift seiskaan olisi ilmajousitus tulossa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
- Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d
Lukemissani brittilehdissä on annnettu ymmärtää että tämä DDC/EDC on lisävaruste nro. 1 mikä tulisi ottaa F1x:ään. Brittien tiet ovat ainakin heidän mielestään kovin huonokuntoiset, tähän voimme varmasti samaistua täällä Suomessa, jolloin tavallinen sport-alusta voi paikoin olla liian kova. Ja taasen vakio-alustalla F1x ei useimpien mielestä ole "riittävän dynaaminen" ollakseen Bmw, jolloin EDC korjaa nämä kompromissit, mahdollistaen valinnan erilaisten ajotuntumien välillä.
Jos itse olisin tilaamassa uutta autoa niin aivan varmasti ottaisin tämän lisävarusteen, jos vain olisi siihen mahdollisuus.
Jos itse olisin tilaamassa uutta autoa niin aivan varmasti ottaisin tämän lisävarusteen, jos vain olisi siihen mahdollisuus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 05 Marras 2012, 16:22
- Auto: Octavia 1.8 TSI '10
Tervehdys, eka viesti foorumilla ja heti kyselemässä tyhmiä. Pitemmän aikaan olen tässä seuraavaksi työsuhdeautoksi kuolannu F10:ä ja lukenu netistä yhtä sun toista juttua autosta, tätäkin foorumia. Se mikä minua ihmetyttää on "VDC" lyhenne jenkkifoorumeilla, eli käsittääkseni variable damper control. Olisin siis tiedustellut jos kyseessä on sama varuste kun DDC/EDC? Kuulemma kun f10:iä ei missään nimessä sais tilata ilman kyseistä varustetta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
- Auto: F10
Itse tulee ajettua 90% normal asetuksella ja välillä keskustassa sport tai sport+ asetuksella.
Sanoisin että tärkein asia tässä on että säädettävä jousitus on kaikissa asetuksissa
erilainen kuin vakio. Mielestäni mukavampi eikä niin pintakova kuin vakio. Ne jotka
ovat ajaneet enemmän molemmilla voivat korjata jos haluavat.
Sanoisin että tärkein asia tässä on että säädettävä jousitus on kaikissa asetuksissa
erilainen kuin vakio. Mielestäni mukavampi eikä niin pintakova kuin vakio. Ne jotka
ovat ajaneet enemmän molemmilla voivat korjata jos haluavat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 05 Marras 2012, 16:22
- Auto: Octavia 1.8 TSI '10
Mua kiinnostaisi kuulla nimenomaan kommentia vakio/m-sport/edc alustojen eroista. Olen hieman Matti Myöhänen ja jos tuon business automaattiedun haluan saada käyttöön (autoetu) niin olen miettinyt ottavani mahdollisesti jo löytyvästä tilauskannasta jonkun f10 tai jo jostakin liikkeestä löytyvän. Näissä kun aika harvoin on edc:tä, niin siksipä kyselen. Paljonhan tuota edc/vdc/ddc on hehkutettu, ja hämmästykseni esim. what car? rankkaa f10 ajettavuuden vain kolmeen tähteen ilman edc:tä. Minusta se kuulostaa uskomattomalta kun a6 vuorostaan sai 4 tähteä. Itse kun kävin koeajanut molemmat, niin audi oli mielestäni pettymys bemariin verrattuna.
edit. olen siis lukenut täältä mielipiteitä eri alustoista jne. mutta olisi mahtavaa jos joku joka on ajanut paljon esim. vakio- ja edc-alustalla. Itse koen jo vakioalistan hyvin mukavaksi tuohon Occuliin verrattuna.
edit. olen siis lukenut täältä mielipiteitä eri alustoista jne. mutta olisi mahtavaa jos joku joka on ajanut paljon esim. vakio- ja edc-alustalla. Itse koen jo vakioalistan hyvin mukavaksi tuohon Occuliin verrattuna.
Olen ajanut kahdella F11 530xd:llä; 800km jossa vakioalusta ja 8tkm Adaptive Drive (mukana siis DDC). Kummassakin hyväkuntoiset 17" non-RF renkaat. Aivan ensimmäiseksi: vakio-alusta on myös todella hyvä; tarpeeksi pehmeä jotta mukava mutta jämäkkä "normaaliin" sporttiseen ajoon. Jos en olisi ajanut Adaptive Drivella, en osaisi kaivata. Nyt... todella vaikea luopua. Eihän aikanaan ilmastointikaan ollut must-varuste..
Adaptivella (sama pätee varmaan pelkkään DDC:hen) jousitus tuntuu tosiaan pintapehmeämmältä mitä vakio mutta ajaessa tuntuu aina sopivan jämäkältä. Sport-asetuksella lähempänä pintakovuudeltaan vakio-alustaa mutta saa repiä aivan heikkopäisenä eikä silti kori tunnu heiluvan. Comfort nupulakivikadulle tai nimismiehenkiharaiselle tielle, muuten makuuni liian löysä. Kaarrenopeuksia ei tunne Adaptiven kanssa niin helposti kallistelun puuttuessa.
Jos olisin uutta tilaamassa, ruksisin DDC:n. Adaptive Driven lisähinta on melkoinen ja en ole aivan varma miten isosti oikeasti vaikuttaa joten saattaisin jättää väliin.
Niin, tiedä sitten mitä mieltä olen (vuosien päästä) kun järjestelmään tulee vikaa. Katsastusmies mainitsi rekisteröintitarkastusta tehdessään jotta "täällä alla on todella kallista tavaraa"..
Adaptivella (sama pätee varmaan pelkkään DDC:hen) jousitus tuntuu tosiaan pintapehmeämmältä mitä vakio mutta ajaessa tuntuu aina sopivan jämäkältä. Sport-asetuksella lähempänä pintakovuudeltaan vakio-alustaa mutta saa repiä aivan heikkopäisenä eikä silti kori tunnu heiluvan. Comfort nupulakivikadulle tai nimismiehenkiharaiselle tielle, muuten makuuni liian löysä. Kaarrenopeuksia ei tunne Adaptiven kanssa niin helposti kallistelun puuttuessa.
Jos olisin uutta tilaamassa, ruksisin DDC:n. Adaptive Driven lisähinta on melkoinen ja en ole aivan varma miten isosti oikeasti vaikuttaa joten saattaisin jättää väliin.
Niin, tiedä sitten mitä mieltä olen (vuosien päästä) kun järjestelmään tulee vikaa. Katsastusmies mainitsi rekisteröintitarkastusta tehdessään jotta "täällä alla on todella kallista tavaraa"..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 05 Marras 2012, 16:22
- Auto: Octavia 1.8 TSI '10
Kiitoksia vastauksesta! Syys miksi kyselen on se että hieman pelkään että jäisi kaduttamaan päätös ottaa auto ilman edc:tä, tosin musta tuntuu että se unohtuu samassa hetkessä kun pääsee nauttimaan f10 kyydeistä. Joten ehkä pärjään vakioalustalla ja muutamalla kivalla lisävarusteella
Suosittelen itse tehtaan msport alustaa, sopivan jämäkkä, muttei liian kova. Madallus 15mm tuo myös ulkonäköä ja ajettavuutta lisää. Ei tarvitse olla koko ajan vaihtamassa alustan ohjelmaa (ddc). Voi nauttia vain hyvistä kyydeistä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Mites tuo x-driven m-sport, onko alusta sama kuin vakiossa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
F10:ssä madallus ei ole kuin mitättömät 10mm. Jos ajat vakion ja M-Sportin vierekkäin niin sitten sen ulkonäköseikan tuon madalluksen osalta ehkä juuri huomaa. Ajettavuus on sitten hieman vakiota jämäkämpi.Ceramics kirjoitti: Madallus 15mm tuo myös ulkonäköä
X-Driveen ei saa ainakaan tuota 10mm madallusta vaan auto on samankorkuinen vakion kanssa. Eli todennäköisesti sama on.Kynäkauppias kirjoitti:Mites tuo x-driven m-sport, onko alusta sama kuin vakiossa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Minä kun olen tämmöinen puusilmä, niin piti kyllä käydä oman M-Sportin kanssa ihan samanlaisen vakioalustalla olevan vieressä mittanauhan kanssa toteamassa, että juurikin se ehkä sen sentin verran on matalampi kun en muuten asiaa uskonut/havainnut.Ceramics kirjoitti:Kyllä ton madalluksen huomaa silmämääräisesti vaikka onkin n.10mm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 11:46
- Auto: F10
Minusta DDC:llä alusta toimii paljon paremmin 19" jäykillä kesärenkailla kuin pehmeillä 18" kitkoilla jaBenjamin kirjoitti:Unohtu tiedustella sitä, että onko vakioalustalla ja DDC:llä yhtä suuri ero myös normaaleilla renkailla, vai korostuuko niiden erot RFT:t alla?
Michelin kitkat tällä hetkellä selvästi Continentaalia ja Goodyearia kovemmat. Alkuperäiset runflatit
toimivat myös niin hyvin että ihmettelin niiden mollaamista, en huomannut merkittävää eroa nykyisiin
non rft Continentaleihin. Voikohan DDC vaikuttaa niiden ominaisuuksiin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 06 Marras 2011, 00:40
- Auto: BMW X5 E70 4.0d
ex BMW F10 530 da
Kannattaa.
Kesärenkaina paljon haukutut runflatit 245/45 18 eikä mitään valittamista, eniten tulee käytettyä sport ja confot moodia. Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin moodi palautuu normal asetukseen kaikilta muilta moodeilta paitsi confort, toimiiko muilla samoin?
Kesärenkaina paljon haukutut runflatit 245/45 18 eikä mitään valittamista, eniten tulee käytettyä sport ja confot moodia. Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin moodi palautuu normal asetukseen kaikilta muilta moodeilta paitsi confort, toimiiko muilla samoin?
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
Toimii samoin.tomtom kirjoitti:Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin moodi palautuu normal asetukseen kaikilta muilta moodeilta paitsi confort, toimiiko muilla samoin?
Se mistä myös pidän, että erikseen saa säädettyä vaikuttaako vain alustan "jäykkyyteen" vai myös voimansiirtoon.
Sport+ tapauksessa vaikuttaa aina molempiin (eli lähinnä kai Sport asetusta koskee toi säätö?).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Kysyttiinpä tuota bmw:ltä ja vastaus tässä:Kynäkauppias kirjoitti:Mites tuo x-driven m-sport, onko alusta sama kuin vakiossa?
"Terve,
M-sport paketillisen xDriven alusta ei eroa mitenkään vakioalustasta.
Sen sijaan on mainittava, että XDriveen on saatavilla mukautuva sport-alusta yhdistelmähintaan 740€ (normaalisti 1140 €) ilman autoveroa(käytin esimerkkinä 3-sarjaa).
Takavetoihin saatava M-sport alusta eroaa siis xDriven alustasta juuri tuolla varustellaan 704(M-sport alusta), koska xDrivessä on aina vakioalusta."
Näin ollen kun ei saa erilaista alustaa x-driven kanssa saa siihen DDC:n halvemmalla, jonka toki saa myös takavetoon.