Talvi tulee, huomioikaa nämä
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Keskustelu 16" vanteista F10:n alla siirretty omaksi ketjuksi: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=2223" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko F10/F11 dieseleissä polttoaineen esilämmitystä? Dieselissä oleva parafiini tms alkaa kiteytyä kovilla pakkasilla ja sitten tuo parafiinihyhmä tukkii polttoainesuodattimen. Esilämmitys ennen suodatinta poistaa tuon vaivan.Robban kirjoitti:Periaatteessa voit vapaasti laittaa kesä- ja talvinaftaa sekaisin. Ainoa ongelma on, että pienikin määrä kesänaftaa talvi- (tai arktisen)laadun seassa saattaa ikävästi katkaista matkanteon kovemmilla pakkasilla, kun se kesädiesel jähmettyy aiemmin ja voi tukkia polttoainesyötön. Tämän vuoksi kannattaa siis ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen talvinaftan tankkaamista.neljänvolvonmies kirjoitti:Loistavaa kun joku otti tämän esille kun sattuu olemaan ensimmäinen naku alla. Eli missäs vaiheessa vaihto talvilaatuun tapahtuu? Oletan että sitten kun tulee saataville vai onko mittarikentällä jonkun aikaa molempia laatuja saatavilla ja jos on niin missä lämpötiloissa talvilaatuun siirrytään? Hämärä mielikuvani on että laatuja ei saisi sekoittaa vaan tankin pitäisi olla kutakuinkin tyhjä kun talvilaatuun siirtyy?
Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
P.S. Itse olen ajellut viime talvet täällä pohjoisessa parhaimmillaan lähes 40 asteen pakkasilla, eikä ainakaan E61:nen pettänyt kertaakaan, vaikka tankissa oli "vain" Shellin talvilaatua.
Pösön HDi-koneissa tuo lämmitys on hoidettu joko sähköllä tai jäähdytinnesteen kierto kulkee myös pa-suodattimen kautta. Odottelen tässä ensimmäistä bemaria ja siksi kyselen..
F11 520d SportA
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Lupasin palata talvidiesel asioissa, nyt sain vastaukset
Nesteeltä:
Ajankohtaista tilannetta voitte seurata osoitteessa:
http://neste.fi/hakulista.aspx?path=258 ... ,2823,3198" onclick="window.open(this.href);return false;
ja St1:seltä:
Talvidieseliä aletaan ajamaan asemille 15.10 alkaen, joten kannattaa seurata tankkauspisteiden laatutarroja.
Eli mielestäni helvetin ylimielisiä vastauksia, kun otetaan huomioon kesädieselliä ajamisen vaikutukset pakkasella.
http://www.talouselama.fi/uutiset/nain+ ... le/a702760" onclick="window.open(this.href);return false;
Nesteeltä:
Ajankohtaista tilannetta voitte seurata osoitteessa:
http://neste.fi/hakulista.aspx?path=258 ... ,2823,3198" onclick="window.open(this.href);return false;
ja St1:seltä:
Talvidieseliä aletaan ajamaan asemille 15.10 alkaen, joten kannattaa seurata tankkauspisteiden laatutarroja.
Eli mielestäni helvetin ylimielisiä vastauksia, kun otetaan huomioon kesädieselliä ajamisen vaikutukset pakkasella.
http://www.talouselama.fi/uutiset/nain+ ... le/a702760" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Plus yksiTurbo kirjoitti: Mikä on kumimatto ? Jotain corollaporukan kamaa ?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kummat sitä nyt valitsisi talvirenkaiksi F10:iin. Michelin X-Ice North vai Continental ContiIceContact?
Uusimmassa autobildissä contteja, vaikka testin voittivatkin, haukuttiin äänekkäiksi. Contit voittivat myös TM:n testin, jossa Michelinit tulivat vasta viidenneksi. Molemmissa misukat olivat kuitenkin testin hiljaisimmat.
Uusimmassa autobildissä contteja, vaikka testin voittivatkin, haukuttiin äänekkäiksi. Contit voittivat myös TM:n testin, jossa Michelinit tulivat vasta viidenneksi. Molemmissa misukat olivat kuitenkin testin hiljaisimmat.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Mulla oli tollaset Contit edellisessä E91:ssä ja ne oli ainakin hiljaisemmat kuin samassa autossa olleet Nokian HKPL 5 renkaat. Ajettavuus ja ohjautuvuuskin on Conteissa parempi. Niin paljon pidin tuosta renkaasta, että ostin samanlaiset uuteen E91 autoonkin. Mulla on ollu myös auto jossa oli noi uudet misukat ja onhan ne vähän vielä tota Contia hiljaisemmat mutta ajettavuus sulalla ja pito jäällä ei ollu yhtä hyvä kuin noissa Conteissa.El_Ucca kirjoitti:Kummat sitä nyt valitsisi talvirenkaiksi F10:iin. Michelin X-Ice North vai Continental ContiIceContact?
Uusimmassa autobildissä contteja, vaikka testin voittivatkin, haukuttiin äänekkäiksi. Contit voittivat myös TM:n testin, jossa Michelinit tulivat vasta viidenneksi. Molemmissa misukat olivat kuitenkin testin hiljaisimmat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Jos Contin icecontacteja väittää äänekkäiksi niin ei kyllä tiedä mitään! Vasta vaihdoin autooni kyseiset renkaat alle ja tänäänkin ajellessani ihmettelin kuinka nastarengas voi olla niin hiljainen, ei mitään rapinaa tai ujellusta. Ja vielä ominaisuuksienkin puolesta ovat erinomaiset. Testeissä menestyminenkin kertoo jo jotain. Ei x-icenorthkaan huono vaihtoehto ole, niistäkin mulla on jonkin verran kokemuksia, mutta contit ovat paremmat ja niitä suosittelen!!El_Ucca kirjoitti:Uusimmassa autobildissä contteja, vaikka testin voittivatkin, haukuttiin äänekkäiksi.
Mikähän oli autobildin testiautona? Veikkaan jotain halpista jossa ei äänieristykseen olla panostettu. Mun autossa toimii noi contit erittäin hyvin ja ovat tosi hiljaiset, vaikka 245/40-18 kokoa ovatkin. Kesällä sitten mennään misukoilla.
Piltin autona oli VW Passat,jossa tosiaan moitittiin melua.Mutta TM testasi myös ja Contit(täsmälleen sama/samankokoinen rengas) oli kaikista nastarenkaista HILJAISIMMAT !! Ota nyt näistä selvää!! Tälläiset tulokset ovat kyllä kuluttajille yhtä paskaa renkaita valittaessa.Toki rengas voitti molempien lehtien testit.TM:n testiautona Ford focus.Mosku kirjoitti:Mikähän oli autobildin testiautona? Veikkaan jotain halpista jossa ei äänieristykseen olla panostettu. Mun autossa toimii noi contit erittäin hyvin ja ovat tosi hiljaiset, vaikka 245/40-18 kokoa ovatkin. Kesällä sitten mennään misukoilla.El_Ucca kirjoitti:Uusimmassa autobildissä contteja, vaikka testin voittivatkin, haukuttiin äänekkäiksi.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Jepjep! Rengastesteihinkin kannattaa aina suhtautua hieman skeptisesti. Käyttäjien kokemukset kuitenkin kertovat enemmän, vaikka tietysti mielipiteitäkin on monia. TM oli kuitenkin nyt oikeassa contien hiljaisuuden suhteen. Ovat todellakin hiljaiset!gestapo kirjoitti:Piltin autona oli VW Passat,jossa tosiaan moitittiin melua.Mutta TM testasi myös ja Contit(täsmälleen sama/samankokoinen rengas) oli kaikista nastarenkaista HILJAISIMMAT !! Ota nyt näistä selvää!! Tälläiset tulokset ovat kyllä kuluttajille yhtä paskaa renkaita valittaessa.Toki rengas voitti molempien lehtien testit.TM:n testiautona Ford focus.
Mites tuo lohkolämmitin? tartteeko oikeesti eli ei ole tarkoitus säästellä jollekkin paappanelle kun ostaa sen 300tkm ajettuna. TIlasin siis F11 ilman, nykyisessä autossa webasto ja eipä ole muuta kuin pahaa sanottavaa..siis on syönyt akkuja ku tuota ajoa on sen verran vähän!!
töötti kirjoitti:Mites tuo lohkolämmitin? tartteeko oikeesti eli ei ole tarkoitus säästellä jollekkin paappanelle kun ostaa sen 300tkm ajettuna. TIlasin siis F11 ilman, nykyisessä autossa webasto ja eipä ole muuta kuin pahaa sanottavaa..siis on syönyt akkuja ku tuota ajoa on sen verran vähän!!
Siis Suomessahan on tuhansittain dieseleitä, joita on ajettu yli 200 tkm ja jotka eivät ole koskaan lohkolämmitintä nähneetkään. Kyllä nykyiset öljyt ja moottorit kestävät pakkasen, lohkolämmitin enemmänkin rauhoittaa kuskia.
Tästä voi tietysi olla montaa mieltä.
Pitäähän se moottori vähän melua kylmällä kun käynnistää, mutta kyllä se sen kestää.
Mulla oli myös webasto edellisessä autossa ja heti huomasin, että akku oli imetty tyhjäksi monta kertaa.
Kun eka kerran laitoin webaston päälle, niin 5 minuutin kuluttua auto sammutti sen, kun akkku alkoi tyhjentyä.
En sitten ostanut uutta akkua, vaan auto meni kesällä vaihtoon, ihan hyvä auto, webasto vain
kuluttaa akkua eli pitäis ajaa pakkasella pitkät lenkit webaston käytön jälkeen, ettei akku tyhjenny.
Eikä se tehdasasennettu webasto lämmittänyt edes moottoria.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ja top tykkänään! Mä olen pienen perseeni jäädyttänyt/polttanut nahkapenkeille monta kertaa ja nyt se loppui!Mosku kirjoitti: Heheh! Saattaa ollakin, mutta kangaspenkit ne vasta lippalakkipää-/corollaporukan kamaa onkin. Kangassisustus bemarissa.
Mielestäni nahkapekit kuluvat alta aikayksikön vanhan näköisiksi. Kangaslinjalla mennään ja tappiin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Siis vanhat valurauta moottori blokit joissa ei ollut turboa. Ne kulki ikuisesti mutta uudet dieselit ovat hiukan eri maailmasta.Anyway kirjoitti: Siis Suomessahan on tuhansittain dieseleitä, joita on ajettu yli 200 tkm ja jotka eivät ole koskaan lohkolämmitintä nähneetkään. Kyllä nykyiset öljyt ja moottorit kestävät pakkasen, lohkolämmitin enemmänkin rauhoittaa kuskia.
Nykyään niissä on alumiinista valmistetut lohkot ja kannet joissa erittäin tarkat ja monimutkaiset ruiskutusjärjestälmät/ turbot jotka ovat tietokone ohjatut.
Eli puhutaan käytännössä eri asioista, ainoa yhdistävä tekijä on polttoaine.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Minun 320d nokilekalla oli ajettu 175tkm viiden vuoden aikana kun sen ostin eikä siinä ollut mitään lämmittimiä. Eli varmasti on parit kylmäkäynnistykset aikanaan kokenut. Nyt siinä on lämppärit kun asensin heti ensitöikseni. Dynolla käytin tuossa joku aika sitten ja pollet on tallella ja ohjelmoinnin myötä vähän enemmänkin. Eli ei ole kylmäkäynnistykset haitanneet menoa yhtään. Nyt autolla on ajettu jo pitkälti yli 200tkm
Omalla 520LCIdA:lla, vm 2008, ajettu nyt 140tkm, eikä mitään moottorinlämmittimiä ole käytetty, sisätilanlämmitintä kylläkin. Ei ongelmia, ei kuluta öljyä, savuta yms. Tämä menee vaihtoon noin 200tkm ajettuna, ilman moottorinlämmitintä..FusionWolf kirjoitti:Minun 320d nokilekalla oli ajettu 175tkm viiden vuoden aikana kun sen ostin eikä siinä ollut mitään lämmittimiä. Eli varmasti on parit kylmäkäynnistykset aikanaan kokenut. Nyt siinä on lämppärit kun asensin heti ensitöikseni. Dynolla käytin tuossa joku aika sitten ja pollet on tallella ja ohjelmoinnin myötä vähän enemmänkin. Eli ei ole kylmäkäynnistykset haitanneet menoa yhtään. Nyt autolla on ajettu jo pitkälti yli 200tkm
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 21:39
- Auto: 2022 G21 330e LCI
- Paikkakunta: oulu
Itse käytän E39:ssä Shellin Tiivistesuojaa. Ei narise tai natise, kunhan ensin puhdistaa edelliset silikonit poisRicracing kirjoitti: - Ovien tiivisteet. Älkää missään tapauksessa laittako mitään silikoonia tai mitään niihin! Pyyhkikää ne pesun jälkeen vaan mahdollisimman kuiviksi. Tämä oli iso ongelma E39 ja E60:issä. Aineilla käsiteltynä ne rupeavat natisemaan ja narisemaan!
Kts. linkin PDF:n sivu 8 löytyy kuva:
TIIVISTESUOJA 38ML
Tiivistesuoja estää tehokkaasti kumitiivisteiden kuivumisen ja jäätymisen. Sopii erinomaisesti auton,
asuntovaunun, jää- ja pakastekaapin tiivisteisiin. Ei sisällä silikonia eikä hiilivetyjä.
http://www.motoral.fi/files/documents/20-40/shell.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset hyvistä vastauksista sekä FusionWolf että Worm
Toivottavasti Ceet:in vastaus pitää paikkaansa.
Epäilen sitä ennen kuin se vahvistetaan usealta taholta.
Tiivisteiden kitinä oli aikoinaan tosi paha ongelma!
Toivottavasti Ceet:in vastaus pitää paikkaansa.
Epäilen sitä ennen kuin se vahvistetaan usealta taholta.
Tiivisteiden kitinä oli aikoinaan tosi paha ongelma!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.