Tää voi olla naivia mutta jos yksikin Forumin kuski välttyy ongelmilta niin olen tyytyväinen ja tällähän voi olla ekan dieselin omistajia.
- Talvidiesel. Varmistukaa että tankissa on talvilaatua. Muuten naftapumppu jumittuu ja matka katkeaa siihen.
Lähetin kyselyn Nesteen ja SEO:n hemmoille kysyäkseni koska Stadissa saa talvilaatua. Kerron kun tiedän.
- Pissapoika. Laittakaa sinne jo nyt kunnon aineita. Jos se unohtuu niin sitten se on jumissa ja pitkään ellei ole autotallia tai paikkaa missä auton voi pitää vuorokauden lämpimässä.
- Muut varusteet. Nyt kannattaa hinata sisälämmittimet, jääskrapan ja lapparin kellarista yms.
- Talvirenkaat. Laittakaa vaan reilut ylipaineet kumeihin. Vänhintään suositutusten mukaiset yläarvot. Sitten kun on -20 tai jotain ne ovat jo alaarvossaan.
- Ovien tiivisteet. Älkää missään tapauksessa laittako mitään silikoonia tai mitään niihin! Pyyhkikää ne pesun jälkeen vaan mahdollisimman kuiviksi. Tämä oli iso ongelma E39 ja E60:issä. Aineilla käsiteltynä ne rupeavat natisemaan ja narisemaan!
- Ikkunat. Nyt ne pitää pestä sisältä! Ilmastoinilaitteet jättävät pahan kalvon ikkunoiden sisäpinnalle.
Aihetta saa vapaasti jatkaa mikäli unohdin jotain. Turvallista ja iloista talviajamista.
Talvi tulee, huomioikaa nämä
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Jos olet oluen ystäviä, se tarkoittaa korillista Lapin KultaaMosku kirjoitti:...Mikä ihme on lappari .
Viskisiepoille taas pulloa Laphroiag:ia
Tietysti!
Sillä ei se mitään niin tylsää voi tarkoittaa kuin 'lapio'. Ei kai kukaan eteläsuomessa ainakaan ilkeä alkaa julkisesti autoansa lapiomaan, varsinkin kun ei se kuitenkaan mihinkään kiinni voi jäädä...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
:lol:No niin tietysti! Siinä se taas nähtiin miten Lapin kulta on tuotteena päässyt unohtumaan kun sitä ei enää ole "olemassakaan".Havis kirjoitti:Jos olet oluen ystäviä, se tarkoittaa korillista Lapin KultaaMosku kirjoitti:...Mikä ihme on lappari .
Viskisiepoille taas pulloa Laphroiag:ia
Tietysti!
Sillä ei se mitään niin tylsää voi tarkoittaa kuin 'lapio'. Ei kai kukaan eteläsuomessa ainakaan ilkeä alkaa julkisesti autoansa lapiomaan, varsinkin kun ei se kuitenkaan mihinkään kiinni voi jäädä...
- neljänvolvonmies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 06 Syys 2011, 08:01
- Auto: F11 520d A Sport Business Touring
Loistavaa kun joku otti tämän esille kun sattuu olemaan ensimmäinen naku alla. Eli missäs vaiheessa vaihto talvilaatuun tapahtuu? Oletan että sitten kun tulee saataville vai onko mittarikentällä jonkun aikaa molempia laatuja saatavilla ja jos on niin missä lämpötiloissa talvilaatuun siirrytään? Hämärä mielikuvani on että laatuja ei saisi sekoittaa vaan tankin pitäisi olla kutakuinkin tyhjä kun talvilaatuun siirtyy?
Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
Laphroiaghin jälkeen omaa varastoa koristaa tällä hetkelläneljänvolvonmies kirjoitti:...Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
Ardbeg Ten
Ardbeg Uigeadail
Smokehead Islay Single Malt
Teachers highland cream
Caol Ila 12 yo on vielä tulossa ens viikolla, sen jälkeen kyllä noilla talven pärjää vähän vanhemmallakin autolla
Sori off-topic, mutta ei malta olla sanomatta, näin saunan päälle
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Talvi on perseestä ja sori slangi sanasta, lapiohan se on.Mosku kirjoitti:Talavi on perseestä!
-Kumimatot kangasmattojen tilalle jos haluaa pitää ne siistinä.
Mikä ihme on lappari .
"Stikkaa punane Mallu ja stidit" on se klassinen...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Otin asian esille koska itse ajoin tähän miinaan ekan dieselin kanssa eli LCI E60 520dA:n pahana pakkasvuonna -09.neljänvolvonmies kirjoitti:Loistavaa kun joku otti tämän esille kun sattuu olemaan ensimmäinen naku alla. Eli missäs vaiheessa vaihto talvilaatuun tapahtuu? Oletan että sitten kun tulee saataville vai onko mittarikentällä jonkun aikaa molempia laatuja saatavilla ja jos on niin missä lämpötiloissa talvilaatuun siirrytään? Hämärä mielikuvani on että laatuja ei saisi sekoittaa vaan tankin pitäisi olla kutakuinkin tyhjä kun talvilaatuun siirtyy?
Polttoaineasemat päättävät koska he siirtyvät jakelemaan talvinaftaa ja sitäkin on sitten kahta laatua, talvi- ja arktinen diesel.
Nyt en ihan tarkkaan muista miten eri laadut toimvat pakkasella mutta peruskama kestää noin -5, talvilaatu n. -18 ja arktinen noin -35 astetta paikallista celsius astetta.
Tässä tarvittaisiin viisaampia avuksi!
Joillekin Bemaristeille tämä Nesteen nettitieto auttanee:
"Dieselin talvilaatu jakeluun kolmelle asemalle
Tuomme dieselin talvilaadun jakeluun kolmelle asemalle. Asemat ovat:
271 Neste Oil Vantaa Tikkurila Keskus, Tikkurilantie 46, VANTAA
688 Neste Oil Espoo Otaniemi, Miestentie 1, ESPOO
444 Neste Oil Jyväskylä Kirri, Kirrintie 2, PALOKKA
Näillä näkymin tuote on jakelussa asemilla viimeistään ma 26.9."
Otaniemessä dieselin hinta näyttää olevan nyt polttoaine.net:in mukaan 1,399 / l, joka tosin on erittäin suolainen hinta verrattuna halvimpaan perusnaftaan Stadissa, eli Neste Oil Express, Hermannin rantatie 18:ssa hintaan 1,279.
Mulla on taas yli 900 km jälkeen tankkaus tarve, joten itse suuntaan Otaniemeen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Talvi tulee ja nyt pitäisi alata miettimään talvirenkaita ja niihin sopivia aluvanteita.
Ajattelin TM:n testivoittajarenkaita, eli Continentalin IceContacteja.
Oliskos F10 keskireikä 72.6mm?
Ajattelin TM:n testivoittajarenkaita, eli Continentalin IceContacteja.
Oliskos F10 keskireikä 72.6mm?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Tuohon pahaan miinaan menin viime talven kovilla -25 pakkasilla, tankkasin huoltikselta talvidieseliä ja kuinkas ollakkaan tankkauksen puolivälissä huomasin pikkiriikkisen lapun mittarissa, että kesto -15C!!! Ja ulkona tosiaan lämpömittari näytti -25C. Sitten vaan auton siirto viereiselle mittarille, josta sai sentään arktista laatua. Hieman hirvitti ajaa autolla sen jälkeen, mutta onneksi ei jäätynyt tielle. Syytä olla todella tarkkana mitä tankkaa.Ricracing kirjoitti:Polttoaineasemat päättävät koska he siirtyvät jakelemaan talvinaftaa ja sitäkin on sitten kahta laatua, talvi- ja arktinen diesel.
Nyt en ihan tarkkaan muista miten eri laadut toimvat pakkasella mutta peruskama kestää noin -5, talvilaatu n. -18 ja arktinen noin -35 astetta paikallista celsius astetta.
- neljänvolvonmies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 06 Syys 2011, 08:01
- Auto: F11 520d A Sport Business Touring
OK. Kysymys toisinpäin: Onko siitä haittaa jos siirtyy talvi/arktiseenlaatuun liian aikaisin eli liian lämpimillä keleillä. Siis kukkaron keventymisen lisäksi?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Mikä on kumimatto ? Jotain corollaporukan kamaa ?Mosku kirjoitti:Talavi on perseestä!
-Kumimatot kangasmattojen tilalle jos haluaa pitää ne siistinä.
Mikä ihme on lappari .
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
xstr kirjoitti:Mikä on kumimatto ? Jotain corollaporukan kamaa ?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Elo 2011, 22:14
- Auto: F11 530 xd Sport A -11, A3 Sportb. 1.8 TFSI-11
Periaatteessa voit vapaasti laittaa kesä- ja talvinaftaa sekaisin. Ainoa ongelma on, että pienikin määrä kesänaftaa talvi- (tai arktisen)laadun seassa saattaa ikävästi katkaista matkanteon kovemmilla pakkasilla, kun se kesädiesel jähmettyy aiemmin ja voi tukkia polttoainesyötön. Tämän vuoksi kannattaa siis ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen talvinaftan tankkaamista.neljänvolvonmies kirjoitti:Loistavaa kun joku otti tämän esille kun sattuu olemaan ensimmäinen naku alla. Eli missäs vaiheessa vaihto talvilaatuun tapahtuu? Oletan että sitten kun tulee saataville vai onko mittarikentällä jonkun aikaa molempia laatuja saatavilla ja jos on niin missä lämpötiloissa talvilaatuun siirrytään? Hämärä mielikuvani on että laatuja ei saisi sekoittaa vaan tankin pitäisi olla kutakuinkin tyhjä kun talvilaatuun siirtyy?
Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
P.S. Itse olen ajellut viime talvet täällä pohjoisessa parhaimmillaan lähes 40 asteen pakkasilla, eikä ainakaan E61:nen pettänyt kertaakaan, vaikka tankissa oli "vain" Shellin talvilaatua.
Tää oli hyvä!xstr kirjoitti:Mikä on kumimatto ? Jotain corollaporukan kamaa ?Mosku kirjoitti:Talavi on perseestä!
-Kumimatot kangasmattojen tilalle jos haluaa pitää ne siistinä.
Joo täällä on edelleen kangas/kumimatto äänestys menossa:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... +kumimatot" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Heheh! Saattaa ollakin, mutta kangaspenkit ne vasta lippalakkipää-/corollaporukan kamaa onkin. Kangassisustus bemarissa.xstr kirjoitti:Mikä on kumimatto ? Jotain corollaporukan kamaa ?Mosku kirjoitti:Talavi on perseestä!
-Kumimatot kangasmattojen tilalle jos haluaa pitää ne siistinä.
Mikä ihme on lappari .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 158
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
- Auto: BMW F30 330e iPerformance
- Paikkakunta: Helsinki
Silläkin uhalla, että tämä on tyhmä kysymys, mutta miksi ylipäätään myydään kesälaatua, eikö talvilaatua voisi käyttää vuoden ympäri?Robban kirjoitti:Periaatteessa voit vapaasti laittaa kesä- ja talvinaftaa sekaisin. Ainoa ongelma on, että pienikin määrä kesänaftaa talvi- (tai arktisen)laadun seassa saattaa ikävästi katkaista matkanteon kovemmilla pakkasilla, kun se kesädiesel jähmettyy aiemmin ja voi tukkia polttoainesyötön. Tämän vuoksi kannattaa siis ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen talvinaftan tankkaamista.neljänvolvonmies kirjoitti:Loistavaa kun joku otti tämän esille kun sattuu olemaan ensimmäinen naku alla. Eli missäs vaiheessa vaihto talvilaatuun tapahtuu? Oletan että sitten kun tulee saataville vai onko mittarikentällä jonkun aikaa molempia laatuja saatavilla ja jos on niin missä lämpötiloissa talvilaatuun siirrytään? Hämärä mielikuvani on että laatuja ei saisi sekoittaa vaan tankin pitäisi olla kutakuinkin tyhjä kun talvilaatuun siirtyy?
Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
P.S. Itse olen ajellut viime talvet täällä pohjoisessa parhaimmillaan lähes 40 asteen pakkasilla, eikä ainakaan E61:nen pettänyt kertaakaan, vaikka tankissa oli "vain" Shellin talvilaatua.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö talvidieselin energiapitoisuus ole pienempi kuin kesädieselin. Eli talvidieseliä kuluu käytössä enemmän kuin kesädieseliä. Ja tämä taas johtuu siitä, että talvidieselin pitää olla juoksevampaa alemmista käyttölämpötiloista johtuen. Ja tämä taas johtaa siihen, että kesädiesel on voitelevampaa joten talvidieselillä ajaminen kesäolosuhteissa ei ole kannattavaa.shoeshine kirjoitti:Silläkin uhalla, että tämä on tyhmä kysymys, mutta miksi ylipäätään myydään kesälaatua, eikö talvilaatua voisi käyttää vuoden ympäri?Robban kirjoitti:Periaatteessa voit vapaasti laittaa kesä- ja talvinaftaa sekaisin. Ainoa ongelma on, että pienikin määrä kesänaftaa talvi- (tai arktisen)laadun seassa saattaa ikävästi katkaista matkanteon kovemmilla pakkasilla, kun se kesädiesel jähmettyy aiemmin ja voi tukkia polttoainesyötön. Tämän vuoksi kannattaa siis ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen talvinaftan tankkaamista.neljänvolvonmies kirjoitti:Loistavaa kun joku otti tämän esille kun sattuu olemaan ensimmäinen naku alla. Eli missäs vaiheessa vaihto talvilaatuun tapahtuu? Oletan että sitten kun tulee saataville vai onko mittarikentällä jonkun aikaa molempia laatuja saatavilla ja jos on niin missä lämpötiloissa talvilaatuun siirrytään? Hämärä mielikuvani on että laatuja ei saisi sekoittaa vaan tankin pitäisi olla kutakuinkin tyhjä kun talvilaatuun siirtyy?
Itse olen kyllä vahvasti viski-linjalla eli Laphroig please!
P.S. Itse olen ajellut viime talvet täällä pohjoisessa parhaimmillaan lähes 40 asteen pakkasilla, eikä ainakaan E61:nen pettänyt kertaakaan, vaikka tankissa oli "vain" Shellin talvilaatua.