Huoltoväli

F10, F11, F07
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Aivan mielenkiinnosta kyselen, että paljonkos sitä F10:llä normaalisti ajellaan ensimmäiseen huoltoon asti ?

Tällä hetkellä mittarissa 34tkm ja auto väittää, että 1000km vielä ajeltais.
Olin kyllä odottanut hieman pidempää huoltoväliä.

Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.

Pissapojan nestettä ei juurikaan kulu, niin konepeltiä on turha availla.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Sama moottorinöljy koko 50tkm ajan? Ei kuulosta kovin hyvältä ajatukselta. 35tkm huoltoväli on ihan normaalia bemareissa, vaikka se kyllä vaihtelee ajon ja kuluneen ajan mukaan (esim.jarrunesteet täytyy vaihdattaa 2v välein vaikkei autolla ajettu edes paljon).
- - -
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

masiaro kirjoitti:Sama moottorinöljy koko 50tkm ajan? Ei kuulosta kovin hyvältä ajatukselta. 35tkm huoltoväli on ihan normaalia bemareissa, vaikka se kyllä vaihtelee ajon ja kuluneen ajan mukaan (esim.jarrunesteet täytyy vaihdattaa 2v välein vaikkei autolla ajettu edes paljon).
Vanha BMW myyjä guru aikoinaan sanoi että kyllä ne öljyt kestävät vaikka kuinka pitkään mutta filtterit asettavat rajan.

Jarrunesteiden ongelmat taas liittyvät kosteuteen, joka tunnetusti Suomessa vaihtelee.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti: Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...
Hyvä kysymys! Mulla on autossani jo 5.700 km ja nyt on pakko puhdistaa tuulilasi sisältä jo toisen kerran!?
Ilmastointi päällä koko ajan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ricracing kirjoitti:Vanha BMW myyjä guru aikoinaan sanoi että kyllä ne öljyt kestävät vaikka kuinka pitkään mutta filtterit asettavat rajan.
Tuo olikin uusi ja mielenkiintoinen tieto. Eli jotta auton huoltoväliä saataisi pidennettyä entisestään (esim. 50tkm) pitäisi suodatin järjestelmään tehdä muutoksia. Miten olisi kaksi öljyn suodatinta sarjassa, toinen ottaa isommat roskat, toinen sitten pienemmät... teoriassa pitäisi pidentyä vaihtoväli.
Ricracing kirjoitti:Hyvä kysymys! Mulla on autossani jo 5.700 km ja nyt on pakko puhdistaa tuulilasi sisältä jo toisen kerran!?Ilmastointi päällä koko ajan.
Ilmastointia en itse pidä kuin kesällä ja silloinkin vain oikeaan tarpeeseen, joten sitä ei liene tässä kysymys. Käsittääkseni kojelaudasta/matkustajista ynnä muusta höyrystyy likaa siihen tuulilasiin.

Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi ?

Ostin jokin aika sitten nukkaamattomia kertakäyttöisiä puhdistuskosteusliinoja, mutta niinpä vain nistäkin tahtoo nukkaa jäädä lasiin, kun oikein tarkasti katsoo. Muutenkin ähkiminen epämukavassa asennossa ei oikein luonnistu.
Avatar
Ville
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:47
Auto: F10 525dA Sport

Ricracing kirjoitti:
Turbo kirjoitti: Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...
Hyvä kysymys! Mulla on autossani jo 5.700 km ja nyt on pakko puhdistaa tuulilasi sisältä jo toisen kerran!?
Ilmastointi päällä koko ajan.
Englannissa hiilivoimalan lähistöllä asuneena, voin sanoa että siellä lasien puhdistelu myös sisältä oli vähintäänkin joka kuukautinen toimenpide. Myös ulkopuolelta autoon sai mukavan tumman pölykerroksen jo muutamassa päivässä...
Suomessa lasit puhdistan auton sisältä ehkä kerran kesässä.

En tiedä olisiko tässä eroa jos on normaali ilmastointi vs. laajennettu ilmastointi. Ymmärtääkseni F10:ssä aktiivihiilisuodattimet tulevat ainoastaan paremmassa siis laajennetussa ilmastoinnissa. Voin toki olla väärässä...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Turbo kirjoitti: Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi ?
Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Nythän musta vasta frendi tulee kun tyrmään kaikki:

Turbo: Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi?

Ville En tiedä olisiko tässä eroa jos on normaali ilmastointi vs. laajennettu ilmastointi. Ymmärtääkseni F10:ssä aktiivihiilisuodattimet tulevat ainoastaan paremmassa siis laajennetussa ilmastoinnissa.

///Marko Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.

Vastaukset:
Turbo. Hyvällä ikkunanpuhdistusaineella, esim. AutoGlym.

Ville. Ei taida olla eroa, mutta jos on niin laajennetulla ilmastoinnilla on parempi, kuten ainakin Turbolla ja mulla on.

///Marko. Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla. :thdw:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Itse oon pessy mm. tuulilasin Wurthin ikkunanpuhdistusspraylla eli sillä valkoisella vaahdolla. Olen levittänyt sen joko talouspaperilla tai pehmeällä liinalla ja kuivannut sitten lopuksi puhtaalla paperilla tai liinalla. Tökötti on nimeltään joku glass cleaner tjs.

Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
Viimeksi muokannut J1978, 26 Loka 2011, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Turbo kirjoitti:Aivan mielenkiinnosta kyselen, että paljonkos sitä F10:llä normaalisti ajellaan ensimmäiseen huoltoon asti ?

Tällä hetkellä mittarissa 34tkm ja auto väittää, että 1000km vielä ajeltais.
Olin kyllä odottanut hieman pidempää huoltoväliä.

Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.

Pissapojan nestettä ei juurikaan kulu, niin konepeltiä on turha availla.
No tuo on kyllä jo ihan kunnioitettava huoltoväli. Edelleen on paljon uusia autoja joissa on tehtävä huollot 15-20.000 kilsan välein ja lopuissa on sit max 2v tai max 30.000km.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Turbo kirjoitti:.muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.
Miten niin pitäisi saada voida?? Mihin (tietoon) perustat lauseesi?
J1978 kirjoitti:No tuo on kyllä jo ihan kunnioitettava huoltoväli.
I agree.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Ricracing kirjoitti:///Marko. Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla. :thdw:
Tämä toimii kyllä ihan oikeasti - ei ole mummo ollut väärässä :) Hyvällä ikkunanpuhdistusaineella ja liinalla/kankaalla pesu ja lopuksi kuivaus/pyyhintä sanomalehdellä. Ei ole tällä menetelmällä jäänyt pyyhkimisrantuja lasiin, mitä ainakin minulla aiemmin jäi paperilla tai liinalla kuivatessa. Eihän paperilla tai liinallakaan niitä rantuja siinä pestessä näe, mutta tietyssä vasta-auringossa niitä sitten paljastui.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Piti ihan itsekin katsoa mitä auto sanoo huoltovälistä. 15tkm ajettu sitten viime huollon ja ajotietokone meinaa jäljellä olevan vielä 20tkm. Vuodeksi kone laskee 2013, joka on kyllä vuosi liikaa 45tkm vuosiajoille. Minkälainen logiikka tuon sitten oikein laskee?

edit: Tuli mieleen, että edellinen omistaja ei kuulemma ajanut 2010 juuri yhtään autolla. Se varmaan "sotkee" ajotietokoneen laskuja.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Raimo Miettinen kirjoitti:Piti ihan itsekin katsoa mitä auto sanoo huoltovälistä. 15tkm ajettu sitten viime huollon ja ajotietokone meinaa jäljellä olevan vielä 20tkm. Vuodeksi kone laskee 2013, joka on kyllä vuosi liikaa 45tkm vuosiajoille. Minkälainen logiikka tuon sitten oikein laskee?

edit: Tuli mieleen, että edellinen omistaja ei kuulemma ajanut 2010 juuri yhtään autolla. Se varmaan "sotkee" ajotietokoneen laskuja.
Auto on vietävä huoltoon kun jompikumpi täyttää ensin.
- - -
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

J1978 kirjoitti:
Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
No monissa muissakin halvemmissa kärryissä paremmat varusteet kuin Bemareissa, esim. Webastot..
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

fifty kirjoitti:
Turbo kirjoitti:.muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.
Miten niin pitäisi saada voida?? Mihin (tietoon) perustat lauseesi?
J1978 kirjoitti:No tuo on kyllä jo ihan kunnioitettava huoltoväli.
I agree.
Siihen perustan, että nykytekniikalla luulisi olevan mahdollista saavuttaa pitempiäkin huoltovälejä kuin tuo 35tkm. Lisätään sinne vaikka kaksi suodatinta (harva+tiheä) sarjaan, kerta suodatin kuului olevan se huoltovälin pidennyksen este. Mitä harvemmin autoa tarvitsee määräaikaishuollossa käyttää, sen parempi. Tosin hyvinhän se on tähän asti mennyt, kun öljyäkään ei ole tarvinnut lisäillä. Tosin eipä ole mihinkään edelliseenkään autooni öljyä koskaan tarvinnut lisäillä.

Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
Ricracing kirjoitti:Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla. :thdw:
Luulisi sinunkin vanhempana miehenä tietävän että monesti vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Voithan sinä käyttää pesemiseen ihan mitä aineita/mikrokuituliinoja haluat, mutta täällä kysyttiin sitä että mikä on oikeasti toimiva konsti. Joskus harvoin voi saada halvallakin hyvän lopputuloksen.
Turbo kirjoitti: Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
Viimeksi oli tasan 30 tkm.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

///Marko kirjoitti:Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
Joo tuon sanomalehden olen kyllä kuullut monesti ja kuullut muutaman sitä käyttävänkin tuulilasin puhdistukseen. Itse en tosin vielä ole kokeillut, mutta ehkäpä nyt sitten tästä rohkaistuneena sitä kokeilenkin...täytyy vaan etsiä jostain kunnon hanskat, muutoin tullee mustat kädet...
///Marko kirjoitti:
Turbo kirjoitti: Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
Viimeksi oli tasan 30 tkm.
okei, ilmeisesti 35tkm ylittää niukasti keskimääräisen huoltoväli pituuden ja tähän on nyt tyytyminen.
Avatar
Ville
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:47
Auto: F10 525dA Sport

J1978 kirjoitti:Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
No toivotaan näin.
Käsitykseni perustan saksan configuraattoriin, jossa perusilmastoinnin yhteydessä puhutaan ainoastaan mikrofiltteristä ja laajennetun ilmastoinnin yhteydessä "etuina" puhutaan mikro- ja aktiivihiilifilttereistä.

Osaakos joku kertoa kuuluuko raitisilmasuodatin 1.huoltoon? Vai vasta ~60tkm huoltoon...
Turbo kirjoitti:Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
Tällä hetkellä 8tkm huoltoon ja 24tkm mittarissa. Tosin 03/12 taitaa toteutua ennemmin.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Turbo kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Vanha BMW myyjä guru aikoinaan sanoi että kyllä ne öljyt kestävät vaikka kuinka pitkään mutta filtterit asettavat rajan.
Tuo olikin uusi ja mielenkiintoinen tieto. Eli jotta auton huoltoväliä saataisi pidennettyä entisestään (esim. 50tkm) pitäisi suodatin järjestelmään tehdä muutoksia. Miten olisi kaksi öljyn suodatinta sarjassa, toinen ottaa isommat roskat, toinen sitten pienemmät... teoriassa pitäisi pidentyä vaihtoväli.
[/quote]
Triviaalimpi ratkaisu on/olisi laittaa toinen samanlainen suodatin nykyisen rinnalle. Pinta-ala tuplaantuu, vuo suodatinmateriaalin läpi pienenee ja elinikä voi hyvinkin olla yli kaksinkertainen yhteen suodattimeen verrattuna.

Sarjaan laittamalla pitäisi mielellään käyttää suodattimia, joilla on eri suodatusaste tai muutoin jälkimmäinen toimii vain "poliisina", ettei ensimmäisen suodattimen tärveltyessä suodatusjärjestelmä pääse pettämään.
Vastaa Viestiin