F10 takavalojen hiushalkeamat

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Olin tänään talvirenkaiden vaihdossa ja kun auto oli nostettu ylös huomasin takavaloissa hiushalkelmia.
Niitä oli takuluukun valoosioiden alareunassa kummallakin puolella ainakin kaksi, yli ja alle sentin mittaisia.

Kyselin asiaa vielä asentajalta mitä mieltä hän oli ja hän piti niitä myös ilmiselvinä halkeamina.

Halkeamakuva (auton oikealta puolen) on kieltämättä huono mutta toivon että kuvat kuitenkin havoinnollistavat tilannetta.
Arvioisin että valoklusterit ovat vaan ruuvattu liian kovilla momenteilla kiinni.

Onko kukaan muu havainnut samaa? Vaatii kyllä aika tarkkaa tiirailua huomata säröt (valot päällä).
Ajan mittaan ongelma aivan varmasti pahenee.
Liitteet
EKY 8 rajattu säröt.jpg
EKY 8 rajattu säröt.jpg (189.31 KiB) Katsottu 12001 kertaa
EKY 26 takavalojen särö.jpg
EKY 26 takavalojen särö.jpg (119.82 KiB) Katsottu 12001 kertaa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kyllähän siinä pientä hiushalkeamaa näyttäis olevan kun tarkasti katsoo. Kannattaa huollossa mainita asiasta, jos vaikka vaihtaisivat takuuseen uudet. Takuutahan sun autossa vissiin vielä oli jäljellä.

Ihan ajatuksena vaan, että voisikos umpioihin keräytynyt koskeus tai vesi jäätyessään saada tuollaista aikaa?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Pointti tuokin ja takuuaikaa on onneksi.

Viime päivinä olen myös katsonut etuvalojani hiukan huolestuneena, ne ovat lähes kauttaaltaan huurtuneet.
Muistan hyvin että monissa Bemareissani on esiintynyt huurretta etuvaloissa mutta ei kyllä missään tällä lailla.

Tosin olen ajanut lähes pimeässä vesi- ja räntäsateessa vain huomiovaloilla, eli ksenonit eivät ole päässeet lämmittämään.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Ricracing kirjoitti:Tosin olen ajanut lähes pimeässä vesi- ja räntäsateessa vain huomiovaloilla
What the f... Ric???
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

fifty kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Tosin olen ajanut lähes pimeässä vesi- ja räntäsateessa vain huomiovaloilla
What the f... Ric???
Se valoautomatiikka on siinä autossa ihan syystä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Tosin olen ajanut lähes pimeässä vesi- ja räntäsateessa vain huomiovaloilla
What the f... Ric???[/quote] Se valoautomatiikka on siinä autossa ihan syystä.[/quote]

Siis mistä syystä? Tästä toivoisin teiltä nyt ihan kunnollista perustelua, please.

Että kun mä ajelen täällä stadissa missä näitä tunneleita tulee nykyään vastaan joka puolella
en viitsisin "vaivata" ksenoneja koko ajan syttymään ja sammumaan.
Varsinkun kun takavalot palavat! Eikä kukaan ole "vilkuttanut" minulle tälle autolla, ei edes kytät.
Xenoneiden rinkulat ovat niin valoisia ettei oikeesti täällä kivikaupungissa tarvi koskaan käyttää X-valoja.

Ksenonvalojen vanheminen johtuu juuri tästä "syty ja sammu" ilmiöstä!
Sama juttu koskee tätä "Start-Stop" tekniikkaa. Vanha ei hyväksy!

Mutta erittäin off-topic! Kyse on takavalojen hiusmurtumista!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

OT! Siis päivänvalossahan on ok ajella nolla asennolla, ettei automatiikka räpsi tunneleissa turhaan xenoneita päälle ja pois. Mutta etkai sinä tosiaan ajele lähes pimeässä ja vielä vesi- ja räntäsateessa pelkillä huomiovaloilla? Tässä vähän perusteluja automatiikan käytölle. Jos ajelet hämärässä automatiikka päällä, niin silloinhan sun autossasi palaa xenonit eli kun on lähes pimeää, niin tunneliin mennessäsi ei tapahdu mitään räpsymisiä kun molemmissa paikoissa on pimeää. Myös sinut huomataan paremmin hämärässä sateisessa liikenteessä xenon valoilla ajaessasi. Onneksesi autosi on vielä sitä mallia jossa takavalot palavat huomiovalojen kanssa. Uudemmissahan ei näin ole ja niissä sitä suuremmalla syyllä kannattaa pitää automatiikkaa päällä.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Lamput joissa on hiusmurtumia sijaitsevat siis takaluukussa. Jos lamput ovat kiristetty liian lujaan, niin takaluukun sulkeminen "paukauttamalla" voisi ehkä saada säröjä aikaan. En tiedä voisiko tämä olla mahdollista? Ihan vaan heittelen arvauksia...

Etuvalojen huurtuminen kokonaan on aika outo ilmiö. Mun auton etuvaloissa huuretta esintyy joskus, mutta vain hyvin vähän alareunoissa. Huuretta/kosteutta syntyy silloin kun ajan autoni märkänä lämpimään talliini eli kosteusmäärä on tallissa tällöin vähän noussut.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Mosku kirjoitti:Lamput joissa on hiusmurtumia sijaitsevat siis takaluukussa. Jos lamput ovat kiristetty liian lujaan, niin takaluukun sulkeminen "paukauttamalla" voisi ehkä saada säröjä aikaan. En tiedä voisiko tämä olla mahdollista? Ihan vaan heittelen arvauksia...
Ihan varmasti ko. seikoilla voi olla osuutta noihin halkeamiin. Kylmät kelit on tosiaankin kova koettelemus nykyautoille. Ilman mitään ylikiristämistäkään.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Joissakin muissa malleissa vastaavaa ilmiötä tapahtui kun valaisimen saumoihin tai valaisimen ja korin välisen sauman alle kertynyt kosteus laajenee lämpötilan mennessä pakkasen puolelle. Kun tämä toistuu usein, seurauksena reuna alkaa murtumaan.

Varsinkin usein toistuvat pesut talvisin nopeuttavat ilmiötä.

Pienet raot pitäisi saada kokonaan tiiviiksi, tai vaihtoehtoisesti rakojen pitäisi olla reilumpia.

Tai raossa pitäisi olla joustava osa, esim. tiiviste. Jos kova muovi on ihan koripellissä kiinni, laajenemisvaraa ei juurikaan jää.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mosku kirjoitti:OT! Siis päivänvalossahan on ok ajella nolla asennolla, ettei automatiikka räpsi tunneleissa turhaan xenoneita päälle ja pois. Mutta etkai sinä tosiaan ajele lähes pimeässä ja vielä vesi- ja räntäsateessa pelkillä huomiovaloilla? Tässä vähän perusteluja automatiikan käytölle. Jos ajelet hämärässä automatiikka päällä, niin silloinhan sun autossasi palaa xenonit eli kun on lähes pimeää, niin tunneliin mennessäsi ei tapahdu mitään räpsymisiä kun molemmissa paikoissa on pimeää. Myös sinut huomataan paremmin hämärässä sateisessa liikenteessä xenon valoilla ajaessasi. Onneksesi autosi on vielä sitä mallia jossa takavalot palavat huomiovalojen kanssa. Uudemmissahan ei näin ole ja niissä sitä suuremmalla syyllä kannattaa pitää automatiikkaa päällä.
Kiitos palautteesta ja kyllä! Tosin "oikeassa" pimeässä ajan ns. normivaloilla ja varsin maanteillä ja landella.
Oletko nähnyt F10 ksenonvalojen rinkulat livenä? (Tavallisten halogenien rinkulat ovat paljon himmeämmät.)
Ne ovat melkein kirkkaamat kun X-päävalot ja kuten kerroin niin myös takavalot palavat, joten en käytännössä täällä Kehien sisällä ajaessa tarvitse päävaloja mihinkään.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos arvioista Mosku, fifty ja Havis :thup:

Takaluukkua olen käyttänyt melko harvoin mutta mulla ei ole automaattista sulkua. Tosin on näitä Bemareiden takaluukkuja suljettu aikaisemminkin sisäkahvoista paukauttaen. Esim. E46 coupen vakavalot muistuttavat mielestäni F10:n vastaavaa.

Viime talvi oli tosi paha, se on faktaa mutta ei viime talven pakkasilla autoa juuri tarvinnut pesettää.
BMW:n kuuluu kestää -40 C pakkasta ja + 50 C lämpöä, ainakin mikäli uskoo BMW Magazinen juttuihin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Ricracing kirjoitti:Oletko nähnyt F10 ksenonvalojen rinkulat livenä? (Tavallisten halogenien rinkulat ovat paljon himmeämmät).
Olen toki nähnyt, sillä onhan täällä meillä päinkin Oulussa F1x mallit kuitenkin päivittäinen näky liikenteessä :) ja olenhan myös itse tyypännyt F10 ja F11 mallit useampaan kertaan. On totta, että nämä uusien bemareiden päivävalo ratkaisut ovat todella kirkkaat ja kun pääsin vertailemaan F10 ja F01 730d -11 keskenään, niin kyllä f10:ssä päivävalot olivat kirkkaammat verrattuna seiskan halogeenisiin rinkuloihin. Eli kirkkaita uudet valoratkaisut ovat ja huomatuksi niillä varmasti tulee, mutta ei niistä valaisemaan kuitenkaan ole. Eräs taksi tuli vastaan pimeässä myöhään illalla pelkillä päivävaloilla ajaen (näin ollen takavalo eivät palaneet) ja vaikka keskustan valot jonkin verran valaisikin niin en silti ymmärätnyt hänen ideaansa tuohon. Ainakin itse haluan hämärässä ja pimeässä nähdä myös tietä mitä ajaelen.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mosku kirjoitti: Eräs taksi tuli vastaan pimeässä myöhään illalla pelkillä päivävaloilla ajaen (näin ollen takavalo eivät palaneet) ja vaikka keskustan valot jonkin verran valaisikin niin en silti ymmärätnyt hänen ideaansa tuohon.
Vaikka tämä onkin off-topikkia mun alkuperäiseen kyselyyni, niin vastaan että kyllä mun autossa takavalot palavat silloinkin kun mennään "valot ei ole päällä"- eli "0"asennossa. Tämähän on vain koodaus juttu.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
1661
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:49

Itselläni f10 2012 jossa sekä vasen että oikea takaluukussa olevat takavalot rikki. Laseissa säröjä ja toinen jopa pitkältä matkalta pettänyt liimauksesta. Umpoiden sisällä myös irrallisia muoviosia. Irroitettuani ko valot huomasin että runko-osat ovat murtuneet useammasta kohdasta. Vesi ja pakkanen ei pääse vaurioittamaan sisäosia. Tiedossani on toinenkin samanlainen tapaus 2011 mallissa. Ilmeisesti materiaali ei kestä kiinnitystä joka aikaansaa kovan jännityksen umpion runko-osaan ja se murtuu aiheuttaen säröjä lasiin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

1661 kirjoitti:Itselläni f10 2012 jossa sekä vasen että oikea takaluukussa olevat takavalot rikki. Laseissa säröjä ja toinen jopa pitkältä matkalta pettänyt liimauksesta. Umpoiden sisällä myös irrallisia muoviosia. Irroitettuani ko valot huomasin että runko-osat ovat murtuneet useammasta kohdasta. Vesi ja pakkanen ei pääse vaurioittamaan sisäosia. Tiedossani on toinenkin samanlainen tapaus 2011 mallissa. Ilmeisesti materiaali ei kestä kiinnitystä joka aikaansaa kovan jännityksen umpion runko-osaan ja se murtuu aiheuttaen säröjä lasiin.
Mulla kummatkin takavaloklusterit vaihdettiin ekassa huollossa vuonna 2012 takuuseen mukisematta uusiin.
Kaikki eivät sitä silloin huomanneet.
Ja nyt taitaa olla liian myöhäistä ellei jaksa nostaa asiasta hirveää melua rakenneviasta, mistä siis on kyse.
Kahden vuoden takuulla ei ole asian kanssa mitään tekemistä...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
jorihaloo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Touko 2012, 12:48
Auto: 520dA msport 2013

Minulla kerran jo vaihdettu takuuseen takaluukussa olevat valot molemmille puolille. Vuoden jälkeen jo toiselta puolelta taas halki. Veikkaan että talvella jos valon ja pellin väliin pääsee vettä, se jäätyessään halkaisee lasin.
Vastaa Viestiin