Akkuongelmat F10/11 ja F25

F10, F11, F07
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

emoot kirjoitti:Tuo kun ilmeisesti sammuttaa erilliset sähkövehkeet, niin moottori kyllä on lämmennyt - mutta kabiinia ei ole juurikaan/yhtään lämmitelty. Yhden ainoan kerran kabiinissa tuntui että olisi lämmitetty edes jonkin verran.
Oletuksena nuo bemarin lämmittimet eivät kai lämmitä kuin moottorin, sisätilan lämmitys ilmeisesti vaatii jonkin muutoksen ja ohjauspiirin.

Huivein vastaus muihin pätee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
emoot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2013, 18:57

Kiitos salmol vastauksesta.

Jälkiasennus Eber kyseessä - ja kyllä pitäisi ( :mus: ) lämmittää myös kabiinia. Joskus näin tekeekin, mutta ongelma lienee siinä että sähkövehkeet kytkeytyy pois päältä (kun akku alkaa herjaamaan) jolloin sisätilan lämmittimet kytkeytyy pois päältä? Vai olenko ymmärtänyt jotain täysin väärin? :blush:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

emoot kirjoitti:Jälkiasennus Eber kyseessä - ja kyllä pitäisi ( :mus: ) lämmittää myös kabiinia. Joskus näin tekeekin, mutta ongelma lienee siinä että sähkövehkeet kytkeytyy pois päältä (kun akku alkaa herjaamaan) jolloin sisätilan lämmittimet kytkeytyy pois päältä? Vai olenko ymmärtänyt jotain täysin väärin? :blush:
Onko siinä joku boxi mikä ohjaa niitä tuuletinsuulakkeita? Eli oletuksena ilmeisesti auton sammutuksessa ne sulkeutuvat. Voin olla kyllä väärässäkin, mutta joku kyllä korjaa. ;)
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

salmol kirjoitti:Oletuksena nuo bemarin lämmittimet eivät kai lämmitä kuin moottorin
Toisin päin. Eli OEM lämppärit lämmittävät vain hytin
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

emoot kirjoitti:Jälkiasennus Eber kyseessä - ja kyllä pitäisi ( :mus: ) lämmittää myös kabiinia. Joskus näin tekeekin, mutta ongelma lienee siinä että sähkövehkeet kytkeytyy pois päältä (kun akku alkaa herjaamaan) jolloin sisätilan lämmittimet kytkeytyy pois päältä? Vai olenko ymmärtänyt jotain täysin väärin? :blush:
Minulla on sellainen käsitys, että BMW (ainakin F10) sulkee ilmaläpät autoon samalla kun virrat sammuttaa. Jos jälkiasennus Eberin/Webaston haluaa puhaltavan sisälle, läppäohjausta pitää modata joko boksilla tai jollain vastushärpäkkeellä tms, jotta läpät pysyvät auki kun auton sammuttaa (tai läpät aukeavat kun Eberin/Webaston käynnistää)

Olisiko sinun asennuksessa nyt vikaa, eli läppäohjausta/boksia ei ole asennettu tai se ei toimi?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Hälytys pitää koodata pois, muuten auto hälyttää joka kerta ja katkaisee virransyötön tietyiltä ohjainlaitteilta.

Läpät tosiaan ajautuu kiinni kun auton sammuttaa, tämä pitää hoitaa läppien lin-väylän katkaisulla tai erillisellä (kalliilla) CAN-väylään tulevalla moduulilla. Paha sanoa että onkä ohjaus tässä tapauksessa totutettu releillä vai CAN-moduulilla.

Tehdaswebasto muutetaan moottoria lämmittäväksi F1x ja F25 kohdalla yhdellä 47ohm/25w tehovastuksella.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
emoot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2013, 18:57

Böntti kirjoitti:Hälytys pitää koodata pois, muuten auto hälyttää joka kerta ja katkaisee virransyötön tietyiltä ohjainlaitteilta.

Läpät tosiaan ajautuu kiinni kun auton sammuttaa, tämä pitää hoitaa läppien lin-väylän katkaisulla tai erillisellä (kalliilla) CAN-väylään tulevalla moduulilla. Paha sanoa että onkä ohjaus tässä tapauksessa totutettu releillä vai CAN-moduulilla.

Tehdaswebasto muutetaan moottoria lämmittäväksi F1x ja F25 kohdalla yhdellä 47ohm/25w tehovastuksella.
Kiitos vastauksesta. Eli tuo akkuhäly on täysin normaali ja siitä ei pääse eroon millään ilveellä, ilman poiskoodausta?

Miten tsekkaisin helpoiten, onko minulla releillä toteutettu, CAN-mooduulilla vai kumpikaan näistä? Ilmeisesti CAN-väylään tuleva boksi on tämä ( http://canbus-alarm.com/d/269426/d/tec6 ... ternet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )?

Voisi melkein lähteä siitä liikenteeseen, että koodaa tuon akkuhälyn pois ja katsoo miten pelaa sen jälkeen..
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

No jotenkin se puhallusohjaus on toteutettu eli jompi kumpi ratkaisu sieltä löytyy. TEC:n lisäksi Eberspächerillä on joku SHAM-moduuli olemassa, tästä en tiedä sen enempää. Jos ilmastointipaneeli pysyy pimeänä kun puhallus alkaa, on autossa relekytkentä. Jos paneeli aktivoituu, löytyy CAN-moduuli.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
emoot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2013, 18:57

Kiitos vastauksista! Vika on rajattu nyt virheellisesti asennettuun Eberiin, joka ensi viikolla menee Eber-pajalle ihmeteltäväksi. Vaikuttaa myös jollain tasolla tällä hetkellä normi puhaltimen toimintaan. Let's see..
emoot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2013, 18:57

Yllämainittu ongelma korjattu Finnklimalla, puhaltimen vastuksessa oli jotain mätää. Tuli samalla päiviteltyä parempi kauko-ohjain perusmallin tilalle. Finnklimalle propsit, helkkarin hyvää palvelua.

Akku-herjat myös vähentyneet viime-aikoina, mutta katsotaan jos riivaavat jatkossa että mitä niiden kanssa tekee.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ei ne herjat mihinkään häviä. Valvonta aktivoituu kun auto on ollut lukossa kolme tai neljä tuntia. Hälytys laukeaa kun purkuvirta on vähintään 80mA ja energiaa on hävinnyt 1Ah. Webastokäytössä noin 10 minuuttia ja tuo 1Ah tulee täyteen, purkuvirta toki on koko ajan reilusti yli tuon rajan.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
eksmekkeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Touko 2015, 21:03

Tarvikewebasto asennettu vko sitten. Akkuherjat tuttua, mutta vikakoodien mukaan herjaa myös paristakymmenestä muusta asiasta mm. polttoaineen lämpötilasta ja ahtopaineesta. Moottorinohjaus meni vikatilaan eli tehot pois! Sammutuksen jälkeen tosin toimi taas normaalisti. Ratti ei laskeudu autom. alas käynnistyksen jälkeen. Penkkien tuuletus menee hetkeksi päälle (tuntuu hyvältä muuten lämpimässä autossa?!) Tietokoneen tripit eivät kerran nollautuneet.
Autokeskuksessa Tampereella kertoivat ettei moottoria pitäisi lämmittää, koska sekoittaa useita mitta-antureita eli antaa auton ohjelmiston mielestä vääriä arvoja, joka johtaa ohjelmien resetoitumiseen/nollautumiseen jne. Onko kellekään tuttua? Onko mitään tehtävissä vai pitääkö purkaa pois? Auto on Saksasta tuotu 535D xdrive F11 vm. 11/12.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

eksmekkeri kirjoitti:Tarvikewebasto asennettu vko sitten. Akkuherjat tuttua, mutta vikakoodien mukaan herjaa myös paristakymmenestä muusta asiasta mm. polttoaineen lämpötilasta ja ahtopaineesta. Moottorinohjaus meni vikatilaan eli tehot pois! Sammutuksen jälkeen tosin toimi taas normaalisti. Ratti ei laskeudu autom. alas käynnistyksen jälkeen. Penkkien tuuletus menee hetkeksi päälle (tuntuu hyvältä muuten lämpimässä autossa?!) Tietokoneen tripit eivät kerran nollautuneet.
Autokeskuksessa Tampereella kertoivat ettei moottoria pitäisi lämmittää, koska sekoittaa useita mitta-antureita eli antaa auton ohjelmiston mielestä vääriä arvoja, joka johtaa ohjelmien resetoitumiseen/nollautumiseen jne. Onko kellekään tuttua? Onko mitään tehtävissä vai pitääkö purkaa pois? Auto on Saksasta tuotu 535D xdrive F11 vm. 11/12.
Vikakoodeja tulee gaziljoona jos akun varaus on alhaalla, eli ensin akku kuntoon. Olen myös kuullut että joskus anturit sekoilevat jos auto luulee olevansa kylmä mutta onkin lämmin jota auto ei odottanut. Mutta akku kuntoon ensin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Kuuluukin tulla parikymmentä vikakoodia jos puhallinohjaus on toteutettu relekytkennällä, lähinnä ilmastoinnin läppien ohjauksesta sekä polttoaineen ja jäähdytysnesteen eroavasta lämpötilasta. Näissä dieseleissä koodit ei kyllä vaikuta mihinkään eli moottoria voi huoletta lämmittää. Ahtopaineen säädöstä ei pitäisi tulla tässä yhteydessä vikakoodia, siitä se limp mode todennäköisesti johtuu. Asennuksen yhteydessä on toki voitu teloa jotain johtoja, joku liitin jäänyt huonoon kontaktiin tjsp. Webaston aiheuttaman akkuhälytyksen saa koodattua pois, sen jälkeen ratti menee oikeaan asentoon ja muutkin sähkölaitteet toimivat oikein.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mikäli hankkii jälkiasenteisen polttoainelämmittimen niin saa aivan varmasti ongelmia, sen tämä ketju on opettanut.

Aloitin tämän tredin ihan vaan sen takia ettei alkuperäinen akku jaksanut edes rankkaa talvea 2010-11 (uusi F10 520dA).
Ilman mitään jälkiasenteisia lämmittimiä, mulla oli vaan Defan moottori- ja sisälämmitin jotka saivat sähkönsä taloyhtiön tolpasta.

Kyse ollin silloin liian pieneitä tehdas laturista ja akusta. Toivottavasti ne ovat nykään kummatkin vahvemmat.

Mutta kun noita jälkiasenteisa polttoaine lämmityslaitteita mennään asentamaan niin koko ajan näyttää tulevan valituksia siitä että Bemari on paska. Totuus on että asentajat eivät osaa nykyajan monimutkaisia asennuksia hoitaa.

Ja sitten kaiken maailman mukainssejä rupeavat puoskaroimaan. No, tuloksen tiedätte te tänne kirjoittaneet.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Jälkiasenteisen polttoainelämmittimen kanssa ei ole ongelmaa, jos asentaja tietää mitä tekee. Lisäksi tässä yhteydessä virrankulutuksen hälytys pitää koodata pois, muuten sähköinen rattiakseli ei laskeudu paikalleen ja muitakin toimintoja voi olla pois käytöstä heti startin jälkeen. Kyseessä on suojatoiminto joka sammuttaa virrat tietyiltä ohjainlaitteilta jos auto kuluttaa sähköä silloin kun se on "nukkumassa". Koodauksen jälkeen akun jänniterajoihin perustuvat hälytykset toimivat edelleen eli akun hajoaminen ei pääse tulemaan yllätyksenä. Itse en edes harkitsisi alkuperäistä Webastoa, se on sikakallis ja siihen ei saa älypuhelinohjausta. Lisäksi se kuluttaa sähköä ihan samalla tavalla kuin jälkiasenteinen, auto vaan tietää kulutuksen kuuluvan asiaan ja hälytys ei laukea.

Mitä tulee tuohon laturin riittävyyteen, se on odelleen 230A laturi mikä 520d:n pellin alla on. Kyllä Ric sinun autossa oli jotain vikaa mikä ei koske F1x-malleja yleisesti. Meillä oli kaksi vuotta 530d:ssä jälkiasenteinen webasto ja sen kanssa ei ollut yhtään ongelmaa sen jälkeen kun opettelin koodaamaan ja deaktivoin sen hälytyksen. Webasto oli päällä joka ikinen arkipäivä aamulla ja illalla, lämmitysaika 30 minuuttia. Tietysti vain talvella, lokakuusta maaliskuuhun. Silloin oli kunnon talvet etelässä, pitkiä pätkiä -20c ja niin edelleen.

Edit. Ja nykyisessä on vuoden päivät ollut Eberspächer, vielä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Viimeksi muokannut Böntti, 05 Marras 2015, 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Ricracing kirjoitti:Mikäli hankkii jälkiasenteisen polttoainelämmittimen niin saa aivan varmasti ongelmia, sen tämä ketju on opettanut.
Mulla on kahdessa BMWssä jälkiasennettu kännykkäohjattu webasto, ei ongelmia. Autot eivät ole kertaakaan jääneet käynnistymättä. Vanhempaan autoon vaihdoin juuri 7,5 vuotta palvelleen ensiasennusakun uuteen, mutta vanhankaan akun kanssa ei ollut ongelmia (vielä).
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Ricracing kirjoitti:Mikäli hankkii jälkiasenteisen polttoainelämmittimen niin saa aivan varmasti ongelmia
Tai sitten juuri päinvastoin. Kun hankkii jälkiasenteisen lämmittimen paikasta, missä todella tunnetaan lämmitin ja kohdeauton ominaisuudet, saa systeemin mikä toimii Suomen oloissa. Saksaan suunnitellun kabiinilämmittimen kanssa on kone kylmänä kun pitäisi saada käyntiin. Ja saattaa olla ohjaamokin, jos on alle neljännestankkia ainetta. Tai jos pakkasta on liikaa saksalaisinssin käsityskyvylle. Tai jostain muusta syystä. Asiallisesti jälkiasennettu senkun pelittää vain, ja tottelee kännykkää yms.

Itsellä ollut samassa autosähköliikkeessä asennettu Eberi neljässä bemarissa, 21 vuoden ja lähes miljoonan kilometrin ajan, ja virhetilanteet on olleet tosi harvassa.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Laita nyt kaikille tiedoksi mikä on noin hyvä asennusliike?
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Huuska kirjoitti:Laita nyt kaikille tiedoksi mikä on noin hyvä asennusliike?
Miksipä en laittaisi. Mun lämmittimet on asennettu Hämeen Autosähkössä Hämeenlinnassa. Vuosien varrella niihin on tarvinnut tehdä pari kolme pikku korjausta, jotka on hoidettu samassa paikassa.

Vaikka ne tuntee sekä lämppärin että etenkin auton sähköpalikat läpikotaisin ja ovat tarvittaessa itse kehitelleet kuhunkin bemarimalliin toimivat systeemit eberin/webaston vakiopalikoiden päälle, niin silti Bönttiä tarvittiin koodaamaan joka-aamuinen, turha akkuhälytys pois. Tämä siis 2 v sitten kun viimeinen lämppäri asennettiin, en tiedä josko tänä päivänä onnistuisi jo sekin.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Vastaa Viestiin